Coulance e-ticket | NS Community
beantwoord

Coulance e-ticket



Toon eerste bericht

122 reacties

Badge +3

Een e-ticket kan ook zónder gescand te worden op geldigheid beoordeeld worden, want de naam van de reiziger staat erop (via ID te controleren), reisdatum en reisroute staan erop, dus de conducteur kan gewoon net als bij “ouderwetse” kaartjes de geldigheid bepalen.

Op die manier werkt het natuurlijk helemaal niet, want tekst in een pdf aanpassen (andere datum) is kinderlijk eenvoudig. Vandaar dus de ‘echtheidskenmerken’.

@Henk_NL geeft de ‘juiste’ oplossing: zonder scanbare code geen geldig ticket.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk niet dat het wenselijk is om alleen e-tickets voor dezelfde dag te verkopen. 

Met de uiterst klantonvriendelijke voorwaarden van NS lijkt het me niet alleen wenselijk maar zelfs noodzakelijk.

We zitten al jaren opgescheept met het gezeur over tickets voor verkeerde data, tickets die niet gebruikt worden en niet terugbetaald etc. Dat moet je als bedrijf helemaal niet willen.

 
 
×
 
 
 

Helemaal mee eens. Stel: je maakt een afspraak met een loodgieter. Je bevestigt de afspraak via de website van de loodgieter. Eén dag van tevoren blijkt er een calamiteit te zijn waardoor de afspraak moet worden afgezegd of verschoven. Dan zou het toch van de zotte zijn als het loodgietersbedrijf dan stelt: sorry, dat kan niet, want u hebt de afspraak bevestigd via internet, dus mogen we even vangen? 60 euro voorrijkosten, twee werkuren à 75 euro, dat wordt dan 210 euro voor nu. En voor de nieuwe afspraak krijgt u dan gewoon een nieuwe factuur, uiteraard kunt u die afspraak pas maken nádat de afgezegde afspraak is betaald….


Grote kans dat de loodgieter jou toch een rekening stuurt als je binnen 24 uur afzegt. De loodgieter heeft tojd ingepland en zal op zo'n korte termijn geen andere klant kunnen inplannen. Bij verschillende zorgverleners moet je een binnen 24 of 48 uur afgezegde afspraak gewoon betalen, net als een no-show.

Laat ik het dan anders formuleren. Er zijn ook reizigers die niet op dezelfde dag een e-ticket willen aanschaffen, maar dit liever een dag of 2 van te voren doen.

Reputatie 7
Badge +3

Laat ik het dan anders formuleren. Er zijn ook reizigers die niet op dezelfde dag een e-ticket willen aanschaffen, maar dit liever een dag of 2 van te voren doen.


Zolang mensen het niet downloaden/indeappzetten en NS het dan terug betaalt is dat toch geen probleem?

Badge +3

Zolang mensen het niet downloaden/indeappzetten en NS het dan terug betaalt is dat toch geen probleem?

Dat klopt gedeeltelijk. Een nog niet ‘opgehaald’ ticket kán ongeldig gemaakt worden maar geld terug zul je niet krijgen, hooguit een code om een nieuw ticket te bestellen (voor juiste datum of traject).

Heel officieel kan je na het afronden van de bestelling de e-ticket niet meer wijzigen. Wij kunnen zien of de ticket is geopend en als dat nog niet het geval is kunnen wij uit coulance de ticket nog annuleren. Dit is echter wel een coulance regeling en staat niet in de voorwaarden opgenomen.

Reputatie 7
Badge +3

NS zou verstandig moeten zijn en de reizigers ten zeerste afraden om dagen van te voren e-tickets te kopen. Niet goed is immers geld weg.

Maar het kan natuurlijk nog beter. Leg aan de reizigers uit dat het in Nederland geen enkel voordeel heeft om van te voren een e-ticket te kopen en verkoop dat dan ook niet. Je mag consumenten best tegen zichzelf in bescherming nemen bij zulke klantonvriendelijke gebruiksvoorwaarden.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

Waarom willen veel mensen dan toch zo graag dagen tevoren een E-ticket kopen? Welk voordeel biedt dat in Nederland? Is het een gevoelskwestie van: Dan heb ik het alvast maar binnen?

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp er ook helemaal niets van. Denken mensen dat de kaartjes op zijn als je ze niet dagen van te voren koopt?

Als dat zo is dan zal NS veel duidelijker moeten maken dat het totaal zinloos is om op een andere dag dan de reisdag een kaartje te kopen. Tenzij NS dit natuurlijk als een interessant verdienmodel ziet. :thinking: 

 
 
 
 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
Badge +3

Iemand die op reis/vakantie gaat zal natuurlijk tijdig alle papierwerk op orde willen hebben, dus ook het treinkaartje naar bijv. Schiphol.

Niets mis mee om dat enkele dagen van tevoren te doen, maar dan dus pas in de NSapp laden of downloaden/uitprinten als je zeker weet dat de reis ook echt doorgaat.

E-tickets zijn wat dat betreft net zoiets als een rol toiletpapier, die je niet kunt retourneren omdat 'ik toch niet hoef(de) te poepen’ :joy:

Reputatie 7

Waarom willen veel mensen dan toch zo graag dagen tevoren een E-ticket kopen? Welk voordeel biedt dat in Nederland? Is het een gevoelskwestie van: Dan heb ik het alvast maar binnen?

Ik denk dat je laatste opmerking veel waarheid bevat. Ik snap het overigens ook niet. In een grijs verleden wel eens een actiekaartje gekocht. Maar een e-ticket? Waarom?

Reputatie 6

Een e-ticket kan ook zónder gescand te worden op geldigheid beoordeeld worden, want de naam van de reiziger staat erop (via ID te controleren), reisdatum en reisroute staan erop, dus de conducteur kan gewoon net als bij “ouderwetse” kaartjes de geldigheid bepalen.

Op die maniet werkt het natuurlijk helemaal niet, want tekst in een pdf aanpassen (andere datum) is kinderlijk eenvoudig. Vandaar dus de ‘echtheidskenmerken’.

@Henk_NL geeft de ‘juiste’ oplossing: zonder scanbare code geen geldig ticket.

De oplossing is dus: loket open en kaartjes verkopen zoals vroeger. Niet mee te frauderen (of je moet een apparaat hebben om kartonnen kaartjes na te maken).

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Er is nu juist van alles mis met dagen van te voren e-tickets kopen. Dat zien we keer op keer.

Vroeger kochten mensen wel eens een dag van te voren kaartjes op het station als ze bang waren op de reisdag lang in de rij te moeten staan en daardoor de gewenste trein te missen. Maar als de reis dan niet doorging konden de kaartjes weer ingeleverd worden. Bij e-tickets kan dat nu uitgerekend niet. En laten dat nu juist de kaartjes zijn die door incidentele reizigers gekocht worden. NS heeft werkelijk geen idee dat ze een verkoopmethode hebben die in de huidige vorm niet geschikt is voor de doelgroep: reizigers zonder OV-chipkaart.

Hopelijk zijn we op redelijk korte termijn verlost van deze onzin. Dan kan iedereen zonder OV-chipkaart reizen met een bankpas.

 
 
×
 
 
 

Ik heb net tijdens mijn lunch nagedacht of het echt zo raar is om de mogelijkheid te bieden om kaartjes in de toekomst aan te schaffen. Ik snap echt niet dat er hier zoveel ophef ontstaat. Ik snap wel dat het een goede suggestie is om tickets met een foutieve datum te wijken, maar dat staat even los van de mogelijkheid om tickets in de toekomst te kopen. Het is juist gebruiksvriendelijk om deze optie te bieden want niet iedereen heeft op de dag zelf nog de tijd om dit te doen.

Reputatie 6

Ik denk niet dat het wenselijk is om alleen e-tickets voor dezelfde dag te verkopen. 

Met de uiterst klantonvriendelijke voorwaarden van NS lijkt het me niet alleen wenselijk maar zelfs noodzakelijk.

We zitten al jaren opgescheept met het gezeur over tickets voor verkeerde data, tickets die niet gebruikt worden en niet terugbetaald etc. Dat moet je als bedrijf helemaal niet willen.

 
 
×
 
 
 

Helemaal mee eens. Stel: je maakt een afspraak met een loodgieter. Je bevestigt de afspraak via de website van de loodgieter. Eén dag van tevoren blijkt er een calamiteit te zijn waardoor de afspraak moet worden afgezegd of verschoven. Dan zou het toch van de zotte zijn als het loodgietersbedrijf dan stelt: sorry, dat kan niet, want u hebt de afspraak bevestigd via internet, dus mogen we even vangen? 60 euro voorrijkosten, twee werkuren à 75 euro, dat wordt dan 210 euro voor nu. En voor de nieuwe afspraak krijgt u dan gewoon een nieuwe factuur, uiteraard kunt u die afspraak pas maken nádat de afgezegde afspraak is betaald….


Grote kans dat de loodgieter jou toch een rekening stuurt als je binnen 24 uur afzegt. De loodgieter heeft tojd ingepland en zal op zo'n korte termijn geen andere klant kunnen inplannen. Bij verschillende zorgverleners moet je een binnen 24 of 48 uur afgezegde afspraak gewoon betalen, net als een no-show.

Waar het dan natuurlijk om gaat is de menselijke maat. Als iemand annuleert vanwege een familielid dat op sterven ligt, lijkt het mij althans heel normaal dat je zo iemand ook niet nog eens gaat belasten met annuleringskosten of het alsnog betalen van de volledige ticketprijs. Dan gaat menselijkheid even vóór de regels. Ik zou me doodschamen als bedrijf, of je nou een loodgieter, een vervoersbedrijf of weer een ander bedrijf bent, als je in zo'n geval de klant laat zitten met kosten. Ik zou er niet eens over hoeven nadenken: “Meneer, heel veel sterkte, en ik zorg ervoor dat het bedrag morgen wordt teruggeboekt". Maar blijkbaar bestaat dat soort medemenselijkheid niet meer.

Reputatie 7
Badge +3

@Erryt NS Er is op zich niets tegen het kopen van kaartjes voor data in de toekomst. Maar dan moet dat wel zo georganiseerd zijn dat je kunt wijzigen of annuleren. Wanneer je dat als vervoersbedrijf niet geregeld hebt moet je geen e-tickets in de voorverkoop aanbieden.

Ander punt. Wie heeft er geen tijd om op de reisdag een kaartje te kopen? We hebben het bij NS bepaald niet over een reis naar de maan. Er is geen enkele noodzaak om bij NS dagen van te voren kaartjes te kopen. Ze zijn niet goedkoper en ook niet uitverkocht.

Het lijkt allemaal heel klantvriendelijk maar het e-ticket in de huidige vorm is ongeschikt voor de voorverkoop.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +3

Ik heb net tijdens mijn lunch nagedacht of het echt zo raar is om de mogelijkheid te bieden om kaartjes in de toekomst aan te schaffen. Ik snap echt niet dat er hier zoveel ophef ontstaat. Ik snap wel dat het een goede suggestie is om tickets met een foutieve datum te wijken, maar dat staat even los van de mogelijkheid om tickets in de toekomst te kopen. Het is juist gebruiksvriendelijk om deze optie te bieden want niet iedereen heeft op de dag zelf nog de tijd om dit te doen.


Een van de redenen om een kaartje van te voren te kopen en te downloaden zijn de veelvuldige storingen op website en in de app. 

Scheelt heel veel stress en een nieuw kaartje kopen omdat de code van het aktie-kaartje niet ingevuld kan worden of het kaartje gedownload kan worden. Als je dat een aantal keren hebt meegemaakt verzilver je codes eerder en/of download/zetindeapp je ze ruim van te voren. Zeker als de klantenservice moeilijk doet over vergoeding van extra kaartje.

Reputatie 7

Als bedrijf zou ik niet continu vragen en boze reacties willen van klanten die om welke persoonlijke reden dan ook geld terug willen maar niet kunnen annuleren, geen begrip vinden en dus bot vangen. Vooraf tickets kunnen kopen kan je misschien zien als klantvriendelijk, maar kan ook klanten kosten: die mensen die coulance vragen zullen denken, laat maar zitten die trein, ik pak de volgende keer de auto wel. 

Het gaat niet om een slechts een handvol klanten, dat is wel duidelijk door de grote hoeveelheid topics over dit onderwerp. Voor corona waren er dagelijks meerdere vragen en verzoeken hierover op deze community. Dat begint nu weer terug te komen. 

Ik hoorde trouwens zonet van iemand met wie ik het hierover had, dat hij graag E-tickets tevoren koopt omdat hij geen risico wil lopen dat op de dag zelf het systeem eruit ligt of er foutmeldingen optreden want dan heb je  een probleem. Heb hem gewezen op een kaartje uit de automaat, had hij niet bij stilgestaan maar toen ik aangaf dat hij dan wel 1 euro toeslag per kaartje betaalt, vond hijdat wel zonde van het geld. Zeker als je met meer mensen op reis gaat. 

 

Reputatie 7

Ik hoorde trouwens zonet van iemand met wie ik het hierover had, dat hij graag E-tickets tevoren koopt omdat hij geen risico wil lopen dat op de dag zelf het systeem eruit ligt of er foutmeldingen optreden want dan heb je een probleem.

 

De vele ICT-problemen bij NS zijn helaas zeker herkenbaar. Ook vandaag weer een topic over een kaartje dat wel afgerekend maar niet ontvangen is. Die toeslag van € 1,00 vind ik dan wel weer peanuts tov de kosten als je je kaartje door omstandigheden niet kan gebruiken. Mooiste zou dan weer zijn als je dus wel een kaartje kan kopen maar niet zou kunnen downloaden maximaal 24 uur voor de daadwerkelijke reisdatum, maar ik denk dat dat technisch weer niet mogelijk is.

Reputatie 6

Waarom willen veel mensen dan toch zo graag dagen tevoren een E-ticket kopen? Welk voordeel biedt dat in Nederland? Is het een gevoelskwestie van: Dan heb ik het alvast maar binnen?

Ik denk dat je laatste opmerking veel waarheid bevat. Ik snap het overigens ook niet. In een grijs verleden wel eens een actiekaartje gekocht. Maar een e-ticket? Waarom?

Heel gewoon. Omdat je over op de dag zelf geen tijd hebt om in te loggen, een ticket te kopen en dat uit te printen. Niet iedereen heeft een printer thuis. Niet iedereen heeft een mobiele telefoon. Dus stel dat ik morgen de eerste trein naar Schiphol zou moeten hebben, dan zou ik eergisteren hebben gezorgd dat het kaartje er is, en uitgeprint en wel bij mijn reispapieren zou zitten.

In een ander topic werd (lang geleden) gemeld dat er aan gewerkt werd om e-tickets ongeldig te verklaren, via een blacklist (poortjes) of online check (conducteur).

Dan heb je een online systeem nodig en dat heeft NS nu juist niet. 

Ik denk niet dat het wenselijk is om alleen e-tickets voor dezelfde dag te verkopen. 

Met de uiterst klantonvriendelijke voorwaarden van NS lijkt het me niet alleen wenselijk maar zelfs noodzakelijk.

We zitten al jaren opgescheept met het gezeur over tickets voor verkeerde data, tickets die niet gebruikt worden en niet terugbetaald etc. Dat moet je als bedrijf helemaal niet willen

Helemaal mee eens. Stel: je maakt een afspraak met een loodgieter. Je bevestigt de afspraak via de website van de loodgieter. Eén dag van tevoren blijkt er een calamiteit te zijn waardoor de afspraak moet worden afgezegd of verschoven. Dan zou het toch van de zotte zijn als het loodgietersbedrijf dan stelt: sorry, dat kan niet, want u hebt de afspraak bevestigd via internet, dus mogen we even vangen? 60 euro voorrijkosten, twee werkuren à 75 euro, dat wordt dan 210 euro voor nu. En voor de nieuwe afspraak krijgt u dan gewoon een nieuwe factuur, uiteraard kunt u die afspraak pas maken nádat de afgezegde afspraak is betaald….

Sorry, maar je weet de voorwaarden van tevoren en daar ga je mee akkoord. Dan moet je niet daarna weer gaan zeuren dat je het er niet mee eens bent, dan koopje maar een kaartje in de automaat. 

NS kan niet beginnen aan coulance omdat dan binnen de kortste keren iedereen met een verhaal komt over ziektes, uitgestelde examens, afgelaste vluchten, etc. Verhalen die iedereen dan verzint omdat NS ze toch niet kan controleren. 

Toen ik ooit het internet/TV abonnement van mijn vader voortijdig wilde beëindigen omdat hij overleden was kon dat ook niet zo maar. Gecondoleerd, maar wel eerst een kopie van de overlijdensakte opsturen want iedereen kan dat wel beweren was het antwoord van Ziggo. 

Laat ik het dan anders formuleren. Er zijn ook reizigers die niet op dezelfde dag een e-ticket willen aanschaffen, maar dit liever een dag of 2 van te voren doen.

Dat zijn dus mensen die niet doorhebben dat dat een groot risico is als er iets tussen komt. 

De vraag is waarom NS eigenlijk automaten heeft als ze die toch niet willen gebruiken? Automaten hebben ook het voordeel dat ze chipkaartjes afgeven zodat je moet inchecken en je ook niet steeds dat gezeur over de daluren hebt. 

Kosten lijken me daarbij niet zo'n punt want ik heb de indruk dat er nu per saldo een heel leger mensen bij de Klanterservice een dagtaak heeft aan e-tickets. 

Waarom willen veel mensen dan toch zo graag dagen tevoren een E-ticket kopen? Welk voordeel biedt dat in Nederland? Is het een gevoelskwestie van: Dan heb ik het alvast maar binnen?

Ik denk dat je laatste opmerking veel waarheid bevat. Ik snap het overigens ook niet. In een grijs verleden wel eens een actiekaartje gekocht. Maar een e-ticket? Waarom?

Heel gewoon. Omdat je over op de dag zelf geen tijd hebt om in te loggen, een ticket te kopen en dat uit te printen. Niet iedereen heeft een printer thuis. Niet iedereen heeft een mobiele telefoon. Dus stel dat ik morgen de eerste trein naar Schiphol zou moeten hebben, dan zou ik eergisteren hebben gezorgd dat het kaartje er is, en uitgeprint en wel bij mijn reispapieren zou zitten.

Ja, en dan weet je dus dat je een risico loopt als je reis niet doorgaat en dat je daar dan niet over moet gaan zeuren. 

Reputatie 7
Badge +3

Waarom willen veel mensen dan toch zo graag dagen tevoren een E-ticket kopen? Welk voordeel biedt dat in Nederland? Is het een gevoelskwestie van: Dan heb ik het alvast maar binnen?

Ik denk dat je laatste opmerking veel waarheid bevat. Ik snap het overigens ook niet. In een grijs verleden wel eens een actiekaartje gekocht. Maar een e-ticket? Waarom?

Heel gewoon. Omdat je over op de dag zelf geen tijd hebt om in te loggen, een ticket te kopen en dat uit te printen. Niet iedereen heeft een printer thuis. Niet iedereen heeft een mobiele telefoon. Dus stel dat ik morgen de eerste trein naar Schiphol zou moeten hebben, dan zou ik eergisteren hebben gezorgd dat het kaartje er is, en uitgeprint en wel bij mijn reispapieren zou zitten.

Ik heb geen smartphone en heb heel lang geen printer thuis gehad, ik kocht dan ook geen e-tickets. En er moet nu wel heel wat gebeuren of de aanbieding moet zo goed zijn dat ik nu wel een e-tickets zou kopen en uitprinten, maar dan van zijn levensdagen niet meer langer dan de avond van tevoren, liefst op de dag zelf, maar dat hangt dan van het tijdstip van vertrekken af.

Reageer