Het gebeurt me écht vaak dat de toiletten in een trein defect zijn. Je denkt; 'ik moet toch wel naar de WC', dan maar in de trein. Eerlijk, niemand heeft een voorkeur voor een trein wc, maar als je de keus maakt wel gebruik te maken van een treinWC, is de nood vaak al hoog. Sprinter van Groningen-Bad Nieuweschans defect. Van Lelystad-Zwolle defect. Zwolle-Groningen defect. Allemaal afgelopen maand. Een vriendin moest zelfs uitstappen op Assen omdat ze t echt niet meer kon volhouden en dus een trein later in Assen moest pakken. Hoe snel worden defecten opgelost? Het kan je dag echt verzieken als je daardoor uit moet stappen en een trein later moet nemen, omdat je anders voor heel ongemakkelijke situaties komt te staan.
We herkennen dit helaas allemaal. Met ervaringen met de VIRM zijn nog het slechte, allebei de toiletten defect komt daar het vaakste voor, maar dat is subjectief. Ik ben ook wel eens in Amersfoort om die reden uitgestapt en dan heb ik het geluk dat daarvandaan elk kwartier een trein naar mijn woonplaats gaat.
Mensen die medicatie gebruiken, dan wel gevorderd zwangere vrouwen, moeten eerst kijken of de WC’s wel te gebruiken zijn als ze in de trein stappen. Dat is de omgekeerde wereld.
De bezuinigingen op de reizigers hebben een grens bereikt. Volle ten bewust te korte reinen, defecte toiletten, veel te hoge prijzen die ook voor veel mensen niet meer op te brengen gezien de toegenomen armoede onder een mijns inziens te groot deel van de bevolking.
Nog een geluk dat de controle en handhaving wel toeneemt.
Het model van de privatisering brengt te veel schade toe, als de spoorwegmaatschappijen zo tekort schieten, zal de overheid moeten ingrijpen. Ik verwijt het NS niet, binnen deze kaders is het huidige handelen wel verdedigbaar. De constructie van de privatisering van NS en de aandelen voor 100 procent bij de overheid - en dus van de samenleving - is voldoende uitgekauwd hier. In Duitsland is de subsidie inmiddels groter dan de tekorten in de periode van de door mij zeer bewonderde bondskanselier Schmidt, en later Kohl, die ingreep. Dat was ook nodig. Elke periode is een correctie op de vorige in de politiek, en het wordt nu hoog tijd dat de samenleving weer op de eerste plaats komt. Zie Zwitserland.
Voldoende lange treinen zodat iedereen kan zitten met hooguit wat uitzonderingen voor die trajecten waar al de maximaal mogelijke inzet in de spits is, werkende toiletten, en volledige controle en handhaving moeten het nieuwe normaal zijn. En inderdaad, dat kost geld. Die hoge prijzen komen nu alleen op het bordje van de consument en van de belofte dat het door de privatisering goedkoper zou worden, komt helemaal niets terecht.
Het vorige kabinet en de huidige regering hebben wel wat gedaan waardoor de prijzen niet of niet te veel stegen, maar deze lapmiddelen zijn op den duur niet genoeg. Asieltrajecten bij Eindhoven en Emmen zijn niet door conducteurs op te lossen. Ook de meest verstokte rechts-liberaal zal inzien dat overheidsingrijpen noodzakelijk is op deze lijnen. Zelfs ons aller Loes wordt er moedeloos van. Niks laissez-faire meer. En inderdaad, dat kost belastinggeld. Bezuinigen op de BOA status is al helemaal te gek voor woorden.
Dat is in dit voor een groot deel rijke land best op te brengen. Moeten de conducteurs en klanten nog langer de dupe zijn van deze foute focus op efficiency, zodanig dat er bezuinigd wordt op hun mogelijkheden iets tegen onwilligen te ondernemen? Over de mijns inziens overigens noodzakelijke miljard voor Defensie maakt, behalve de populisten dan, zich ook niemand druk.
De samenleving en dus de overheid moet ingrijpen bij de spoorwegen.
Ok, tegen mijn gewoonte in ook eens politieke uitspraken, ;-)
De toiletten in de huidige treinen hebben tanks waarin alles terecht komt. Er mag niets meer op het spoor geloosd worden. Wanneer een treinwc defect is, gaat het meestal om een volle tank.
Elke trein die in de dienstregeling rijdt, maken we eens in de 24 uur aan de binnenzijde schoon. Denk hierbij aan losse vervuiling en vlekken verwijderen, prullenbakken legen en toiletten schoonmaken. Eens per week worden vloer, ramen of stoelen gereinigd. Een grondige reiniging van de hele trein vindt iedere drie maanden plaats. Ook tijdens de inzet van een trein in de dienstregeling maken we schoon. Op locaties waar een trein keert en langer stilstaat en tijdens de rit reizen schoonmakers mee. Met reizigers in een trein kunnen we niet alles schoonmaken, de focus ligt op losse vervuiling, prullenbakken legen en storende vlekken verwijderen. Als de tijd het toelaat, worden hier ook de toiletten extra gereinigd.
We bekijken hoe we schoonmaakmedewerkers zo optimaal mogelijk kunnen inzetten. De planning voor het schoonmaken tijdens de dienstregeling doen we op basis van data over bijvoorbeeld het aantal reizigers, specifieke evenementen of meldingen van reizigers en personeel in welke treinen de meeste vervuiling wordt aangetroffen. Dat kan elke dag anders zijn. Zo kunnen we gericht schoonmaken en flexibel inspelen op wat de dienstregeling, reizigers en collega’s nodig hebben.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.