Op Twitter heeft iemand enkele maanden geleden gedreigd, om mensen in de trein opzettelijk te besmetten met Covid. (Ik zal hier geen link neerzetten, want anders wordt het bericht verwijderd.) Deze persoon vindt dat ze mensen mag besmetten met dodelijke ziektes, om de bevolking uit te dunnen - ze denkt dat ze hiermee het werk van de natuur doet.
De politie weet wie het is, maar wil haar niet aanhouden. Ze is aangesproken, maar mocht verder gaan met haar dreigementen. Inmiddels beweert ze, dat ze daadwerkelijk mensen in het openbaar vervoer heeft besmet, en dat ze ‘mogelijk’ mensen heeft vermoord. Ze dreigt nu ook om mensen neer te schieten, blijkbaar is dat gericht op allochtonen / moslims.
Ik heb moeite met de houding van het NS in deze zaak. Als iemand op de sociale media verkondigt om reizigers opzettelijk met ziektes te besmetten, met de bedoeling om ze te doden, dan kan de NS een reisverbod opleggen. De NS wil dit blijkbaar niet doen, en dat weerspiegelt de houding van de politie. De NS zou reizigers ook moeten waarschuwen, zodat ze zelf maatregelen kunnen nemen, tegen opzettelijke besmettingen in de trein.
Waarom wil men niets ondernemen? De politie negeert liever online bedreigingen, en neemt in principe geen aangiftes op. Ze zijn bang om overgespoeld te worden met tienduizenden aangiftes. Agenten nemen online dreigingen ook niet serieus: ze zien het als gescheld, en niet als een voornemen tot actie. Vermoedelijk volgt de NS deze lijn: ze denken dat de bedreiging niet echt uitgevoerd wordt, en nemen daarom geen preventieve actie. Ze willen ook geen paniek. Een deel van de reizigers zou namelijk de trein vermijden, als ze weten dat iemand probeert daar reizigers te doden, met besmettelijke ziektes.
Kortom, de NS en de politie zullen zeggen “maakt U zich geen zorgen”.
Ik ben niet minder ongerust, ik vind dat het geval serieus genomen moet worden. Als je zulke dreigementen online laat staan, is er ook het gevaar dat iemand anders het wel uitvoert.