Al vanaf het begin van de ingebruikname van Hanzelijn is er druk op de oren met het rijden in Drontermeertunnel:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Drontermeertunnel
Quote:
Tijdens de bouw is niet voorzien dat de wand tussen de beide tunnelbuizen voor drukgolven zorgt, die pijn aan de oren van reizigers kan veroorzaken.
In feite net als de snelheidsbeperking op HSL een fout. Alleen heeft dat weinig consequenties omdat de vaste deel van de tunnel 800 meter is. Dat levert amper tijdverlies op. Het wordt eenvoudig opgelost door snelheid te minderen tot 80 kilometer. Soms gaat de treinmachinist van een vertraagde Intercity er met 140 kilometer per uur erdoorheen.
Heb ook een aantal keren met omgeleide Berlijn trein in de Drontermeertunnel gezeten. Dan merk je er van de druk op de oren niks van. In tegenstelling tot alle andere NS treinen.
Verwacht dat de treinreizigers in ICNG wel geen hinder zullen hebben van druk op de oren. Op Zondag ICNG is de volgende quote te lezen:
Mei 2021 vinden er proefritten plaats met de achtdelige treinstellen tussen Almere en Zwolle. Hierbij worden snelheden tot 200 kilometer per uur gehaald. Doel van deze ritten is onder meer het meten van de drukgolven in de tunnel onder het Drontermeer.
Gaan ze het ontwerp van de Drontermeertunnel ooit aanpassen om de druk op de oren weg te halen?