Skip to main content

drontermeertunnel

  • 13 april 2025
  • 6 reacties
  • 187 Bekeken

Hanzeboog

Al vanaf het begin van de ingebruikname van Hanzelijn is er druk op de oren met het rijden in Drontermeertunnel: 

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Drontermeertunnel

Quote: 

Tijdens de bouw is niet voorzien dat de wand tussen de beide tunnelbuizen voor drukgolven zorgt, die pijn aan de oren van reizigers kan veroorzaken.

In feite net als de snelheidsbeperking op HSL een fout. Alleen heeft dat weinig consequenties omdat de vaste deel van de tunnel 800 meter is. Dat levert amper tijdverlies op. Het wordt eenvoudig opgelost door snelheid te minderen tot 80 kilometer. Soms gaat de treinmachinist van een vertraagde Intercity er met 140 kilometer per uur erdoorheen. 

Heb ook een aantal keren met omgeleide Berlijn trein in de Drontermeertunnel gezeten. Dan merk je er van de druk op de oren niks van. In tegenstelling tot alle andere NS treinen. 

Verwacht dat de treinreizigers in ICNG wel geen hinder zullen hebben van druk op de oren. Op Zondag ICNG is de volgende quote te lezen: 

Mei 2021 vinden er proefritten plaats met de achtdelige treinstellen tussen Almere en Zwolle. Hierbij worden snelheden tot 200 kilometer per uur gehaald. Doel van deze ritten is onder meer het meten van de drukgolven in de tunnel onder het Drontermeer.

Gaan ze het ontwerp van de Drontermeertunnel ooit aanpassen om de druk op de oren weg te halen? 

6 reacties

Tomas
  • Machinist NS
  • 65 reacties
  • 13 april 2025

Dat verwacht ik om eerlijk te zijn niet, en zeker niet op korte termijn. ICNG is voor dit soort situaties drukdicht en daarmee zal een hoop hinder worden bespaard.


Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1087 reacties
  • 13 april 2025

Niet dat het zo hinderlijk is. Je ziet hooguit een paar reizigers reageren op de druk in de Drontermeertunnel. 

Eventjes kauwen is al voldoende. Zelf ken ik de situatie met andere frequente treinreizigers via Drontermeertunnel al. 

ICNG verwacht ik in dienstregeling 2027 via Drontermeertunnel Hoewel er gezegd is dat dit 2026 zou worden. Maar gezien de trage instroom van ICNG lijkt dienstregeling 2027 waarschijnlijker. 

Is ICNG druk dicht vanwege hun ontwerp? 


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2698 reacties
  • 13 april 2025

Dit heb je in zoveel tunnels? Of is het in de Drontermeertunnel intenser?


Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1087 reacties
  • 13 april 2025
Gorott schreef:

Dit heb je in zoveel tunnels? Of is het in de Drontermeertunnel intenser?

Ja. Zal niet beweren dat je oor schade oploopt. Want dan hadden ze allang wat aan gedaan. 

Maar tussen het rijden in Drontermeertunnel en andere tunnels is wel verschil in druk op je oren. 


Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • 3654 reacties
  • 13 april 2025

De Drontermeertunnel is voor Nederlandse begrippen best diep en het spoor steil. Door de smalle tunnel krijg je een hoge drukgolf in combinatie met een snelle wisseling van hoogte. Zelfs als je niet gevoelig bent op je oren voel je dit wel als een trein met 140 of harder door deze tunnel rijdt.

En ja, ICNG heeft deuren die veel meer dichtgedrukt blijven, dus zul je de drukgolf in een ICNG veel minder voelen. By design dus.


  • Machinist NS
  • 561 reacties
  • 14 april 2025

Een goeie collega rijd met max. 100 de tunnel in om het vervelende gevoel te minderen 😁 


Reageer