drukte in de spits 1e klas

  • 20 October 2022
  • 24 reacties
  • 1137 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Disclaimer: ik begrijp het personeelstekort en de moeilijke situatie waarin NS nu zit. Ook snap ik dat het altijd druk is in de spits etc. 

 

Wat ik voornamelijk storend vind is het inzetten van 1 treinstel in de spit van Amsterdam centraal naar Utrecht centraal. Ik betaal voor een 1e klas kaart en regelmatig kan ik niet zitten, laat staan in 1e klas. Dus ik betaal extra, kan niet zitten er wordt niet gecontroleerd. Wat is nog de de meerwaarde van een 1e klas kaart? Blijkbaar kan ik net zo goed met een 2e klas kaart altijd in de 1e klas gaan zitten..

 


24 reacties

Reputatie 7

De 1e klas zit vaak vol met 2e klasreizigers, met name (de belangrijkste oorzaak) als de treinen zo kort zijn. Die gaan daar dan maar ongeoorloofd zitten omdat het zo druk is (eigenen zich dat recht maar gewoon toe) en weten wel dat de controlekans heel erg laag is.

Je hebt nooit automatisch recht op een zitplaats, ook niet als je 1e klas betaald hebt, maar met 1e klas zou die kans wel heel erg groot moeten zijn, wat het tegenwoordig niet meer is. Daar zijn al meer topics over. 

Aangezien structurele actie van NS uitblijft (maar NS beslist niet van zins is de 1e klas op te heffen), is het devies dus óf dit gedoe inclusief ergernis  accepteren, of gewoon zelf 2e klas gaan betalen en reizen. Ik heb het laatste gedaan.

 

Blijkbaar kan ik net zo goed met een 2e klas kaart altijd in de 1e klas gaan zitten..

Dat klopt helaas.

Het probleem is bekend, de oplossing ook. Alleen moet NS aan de slag met die oplossing, en dat doen ze niet. 

Deze kwestie kent op dit forum een vast patroon:
1. Dit is het zoveelste terechte topic over dit probleem. Vele forumleden zullen dit onderschrijven.
2. Als je geluk hebt, reageert een moderator met de mededeling dat er wel degelijk kans is op controle en boetes. De moderator heeft dit toch echt laatst zien gebeuren. Die reactie wordt dan gemarkeerd als het juiste antwoord. Waarom? Geen idee: vast zodat kan worden aangetoond dat er wel degelijk vragen worden beantwoord in de Community tbv de managementstatistieken.
3. Andere forumleden geven aan dat de moderator ergens op een roze wolk leeft. 
4. Het topic sterft een langzame dood, en is één van de zovele topics waarbij NS weer een ontevreden klant achter laat. Vraag beantwoord, probleem niet opgelost,


 

Reputatie 7

Exact. En te gek voor woorden dat er steeds dezelfde vragen en klachten (niet alleen mbt dit onderwerp) op dit forum binnenkomen en er niet actief op gehandeld wordt. Terwijl de oplossing simpel is.

Ik ben in mijn lijstje vergeten dat onze huisconducteur op het forum, Loes, aangeeft dat zij wel haar stinkende best doet om de eerste klas in haar treinen schoon te vegen van grijsrijders en gespuis. Iedere trein heeft een  Loes nodig! 
 

Reputatie 5

Misschien eens klagen bij Rover of de consumentebond!

Reputatie 7
Badge +1

Misschien eens klagen bij Rover of de consumentebond!

Ook dat is al gedaan. NS is een goede struisvogel.

Reputatie 7

NS weet heus wel dat van de 1e klas veelvuldig onterecht geprofiteerd wordt. Maar ertegen optreden heeft geheel geen prioriteit. Belangrijkere problemen genoeg immers. Zeg dat dan gewoon.

Reputatie 5

NS weet heus wel dat van de 1e klas veelvuldig onterecht geprofiteerd wordt. Maar ertegen optreden heeft geheel geen prioriteit. Belangrijkere problemen genoeg immers. Zeg dat dan gewoon.

Meerdere keren klagen kan echt geen kwaad! (waarvan akte op Twitter :p )

Reputatie 5

NS weet heus wel dat van de 1e klas veelvuldig onterecht geprofiteerd wordt. Maar ertegen optreden heeft geheel geen prioriteit. Belangrijkere problemen genoeg immers. Zeg dat dan gewoon.

Meerdere keren klagen kan echt geen kwaad! (waarvan akte op Twitter :p )

Boze Tweets over dit onderwerp plaatsen (met de standaard reacties vanuit NS over “druktemelder invullen”, “conducteur opzoeken”, “niet te zien of een een reiziger een 1e of 2e klas kaart heeft”, etc.) zijn enkel een (fijne) uitlaatklep voor jezelf.

De ervaring leert dat er in de praktijk 0,0% mee zal worden gedaan. In tegendeel, is de situatie de laatste jaren alleen maar verslechtert.

Reputatie 7

Zo lopen 1e klasreizigers wel weg op den duur. Of ze gaan de auto in of voortaan 2e klas reizen. Weer minder inkomsten voor NS.

Reputatie 5

NS weet heus wel dat van de 1e klas veelvuldig onterecht geprofiteerd wordt. Maar ertegen optreden heeft geheel geen prioriteit. Belangrijkere problemen genoeg immers. Zeg dat dan gewoon.

Meerdere keren klagen kan echt geen kwaad! (waarvan akte op Twitter :p )

Boze Tweets over dit onderwerp plaatsen (met de standaard reacties vanuit NS over “druktemelder invullen”, “conducteur opzoeken”, “niet te zien of een een reiziger een 1e of 2e klas kaart heeft”, etc.) zijn enkel een (fijne) uitlaatklep voor jezelf.

De ervaring leert dat er in de praktijk 0,0% mee zal worden gedaan. In tegendeel, is de situatie de laatste jaren alleen maar verslechtert.

Ach,die Tweet is niet alleen aan NS gericht……. ;)

Reputatie 7
Badge +3

Zo lopen 1e klasreizigers wel weg op den duur. Of ze gaan de auto in of voortaan 2e klas reizen. Weer minder inkomsten voor NS.

Als 1e klas reizigers dit massaal doen gaat NS het wel een keer voelen. 

Reputatie 2

Helaas Momo en Rene74, dit zien jullie verkeerd. NS krijgt straks gewoon weer de concessie voor de periode 2025-2035 in de schoot geworpen en kan het bestaande monopolisten-gedrag dus ongestraft voortzetten. Als NS geld tekort komt worden er gewoon wat treinritten opgeheven, daar klagen wel wat mensen over, maar omdat we geld tekort komen kunnen we helaas niet anders. De zonder ook maar enige vorm van kritische toetsing gegunde concessie is ook in het belang van de vakbonden, die op die manier hun macht in het spoorsysteem kunnen vasthouden. Kortom, minder inkomsten is voor NS volstrekt oninteressant. 

Reputatie 7
Badge

Ik vrees ook dat NS onaantastbaar is.

Reputatie 7

Wat een teloorgang van wat in theorie een mooi ov-systeem zou kunnen zijn of worden - hard nodig in dit dichtbevolkte landje. 

Vanochtend weer zo'n rapport van het Planbureau Leefomgeving in de media: ov is met name buiten de Randstad geen optie (niks nieuws). 

Het vertrouwen in NS daalt verder. Beter zal het de komende jaren vast niet worden 😔

Terug on topic: de drukte in de 1e klas neemt verder toe. Ik heb inmiddels een 2e klasabonnement maar zie het iedere dag. Zelfs in de weekenden soms overvol met reizigers die elders zelfs geen staanplaats meer hebben (door korte treinen, door eerdere uitval, door onreizen wegens werkzaamheden). Ik snap dat men dan zwaar geïrriteerd in de 1e klas gaat staan of op de vloer zitten, zoals afgelopen zaterdagochtend. De facto bestaat de 1e klas niet meer. 

 

 

Vrijdag laatst heb ik een paar keer de 1e klas van een drukke IC schoongeveegd en men eigend zich iets toe wat niet klopt. Laatste tijd zie ik gewoon zitplaatsen in de 2e klas en glashard beweren dat het druk is en dat men daarom 1e klas gaat zitten. Als ik meteen schoonveeg, kan ik ze wegsturen, maar ik word er niet goed van.

Ik doel niet op overvolle treinen, want daar heb ik ook een hekel aan. 

Probeer meer Loesen te krijgen als collega's, stokt alleen een beetje nu.

Reputatie 7
Badge +3

Vanochtend weer zo'n rapport van het Planbureau Leefomgeving in de media: ov is met name buiten de Randstad geen optie (niks nieuws). 

Ook in de Randstad kun je vaak maar beter met de auto gaan als je sneller op werk wilt zijn. Mijn reis met de trein en fiets duurde deur tot deur ongeveer 55 minuten, collega die in zelfde wijk woont deed er met de auto rond de 25 minuten over (ben wel eens meegereden als er werkzaamheden waren dus heb het zelf ervaren). Dat is dus iedere dag 2 x een half uur meer reistijd (wat opgeteld in een maand een halve werkweek is) en regelmatig nog maar een kwartiertje erbij of een half uurtje of in extreme gevallen 1 of 2 uur extra. Plus de frustratie van net een overstap missen, moeten staan, met het verschil tussen gewoon staan of als sardientjes. Niet zo verwonderlijk dat maar een enkeling met de trein ging, degenen die een auto tot hun beschikking hadden waren met geen stok de trein in te krijgen. 

En dat was nog voor de huidige problemen met minder treinen, kortere treinen, drukkere treinen en geen controle door HC's. Ja, ook toen waren er klachten over te weinig controle maar niet zoveel als nu. Zelf heb ik het toen een tijdje bijgehouden, ik werd toch wel gemiddeld eens in de 3 weken gecontroleerd.  Ik reisde 2e klas dus kan niet aangeven hoe het in de 1e klas was, maar als ik er wel eens blik naar binnen wierp of doorheen liep, was die hooguit voor een kwart bezet, vaak nog minder, behalve bij verstoringen waardoor een meerdere treinen uit waren gevallen en de treinen die wel reden overvol waren, dan zat en stond de 1e klas ook vol. 

Ik lees vandaag dat NS wegens personeelsproblemen vanaf 7 november minder treinen laat rijden op bepaalde trajecten.

Mijn ervaring de laatste tijd is dat alleen nog maar een machinist nodig is, want conducteurs heb ik al tijden niet meer gezien. Ik zie dus het personeelsprobleem niet zo goed. 

Ik vindt sowieso in de spits een eerste klas overbodig, ik heb versleten knieën en mensen staan voor mij ook niet op. Ik ben een student van 27 heb heel hard gewerkt en mijn knieën zijn versleten. Mensen staan niet op en gaan lekker breeduit zitten. Ik irriteer me al tijden aan het te weinig inzet van treinen de ene keer kunnen er wel 3 stellen gekoppeld zijn en de andere keer in de spits 1 treinstel.

Reputatie 7
Badge

Waarschijnlijk zien ze niet dat u versleten knieën heeft?

Reputatie 7
Badge +3

Ik vindt sowieso in de spits een eerste klas overbodig, ik heb versleten knieën en mensen staan voor mij ook niet op. Ik ben een student van 27 heb heel hard gewerkt en mijn knieën zijn versleten. Mensen staan niet op en gaan lekker breeduit zitten. Ik irriteer me al tijden aan het te weinig inzet van treinen de ene keer kunnen er wel 3 stellen gekoppeld zijn en de andere keer in de spits 1 treinstel.

Er zijn speciale zitplaatsen voor mensen die slecht ter been zijn.

Overigens wordt er voor ouderen ook niet meer opgestaan.

Reputatie 5

Je hebt nooit automatisch recht op een zitplaats, ook niet als je 1e klas betaald hebt, maar met 1e klas zou die kans wel heel erg groot moeten zijn, wat het tegenwoordig niet meer is. Daar zijn al meer topics over. 

 

 

Dit is alleen als de Eerste klas volzit met mensen die daadwerkelijk voor de eerste klas betalen! (aldus iemand van de Consumentenbond)

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt nooit automatisch recht op een zitplaats, ook niet als je 1e klas betaald hebt, maar met 1e klas zou die kans wel heel erg groot moeten zijn, wat het tegenwoordig niet meer is. Daar zijn al meer topics over. 

 

 

Dit is alleen als de Eerste klas volzit met mensen die daadwerkelijk voor de eerste klas betalen! (aldus iemand van de Consumentenbond)

Kun je een link geven?

Reageer