Drukte in de trein

  • 23 February 2024
  • 6 reacties
  • 223 Bekeken

Geachte NS-team,

Als frequente treinreiziger wil ik graag een suggestie delen om de drukte in treinen aan te pakken en tegelijkertijd de reiservaring voor alle passagiers te verbeteren.

Efficiëntere Planning: Sommige treinen zijn overvol, terwijl andere treinen in dezelfde richting minder druk zijn. Door de treinplanning beter te coördineren, kunnen we de drukte verminderen zonder ingewikkelde oplossingen.

Flexibiliteit van Eersteklas Coupés: In gevallen waarin de trein vol of druk is, stel ik voor dat eersteklas coupés beschikbaar worden gesteld voor alle passagiers. Dit zou kunnen helpen om de drukte te verlichten door extra zitplaatsen beschikbaar te stellen in tijden van grote vraag.

Deze aanpassing kan bijdragen aan een meer inclusieve reiservaring, waarbij alle passagiers profiteren van een betere toegang tot zitplaatsen tijdens drukke periodes.

Ik waardeer uw voortdurende inzet om de reiservaring te verbeteren en hoop dat deze suggestie kan bijdragen aan een effectievere aanpak van de drukte in treinen.

Met vriendelijke groet,

 

xxxxxxx


6 reacties

Reputatie 7
Badge

Helaas is de logistieke planning nog steeds niet goed. Men weet dat maar verbetering lijkt uit te blijven. De eerste klasse zomaar vrijgeven is iets wat niet mijn voorkeur heeft.

Hallo Naod FL en welkom bij de NS Community,

 

Bedankt voor je suggestie. Het is altijd fijn als er wordt meegedacht om onze dienstverlening te verbeteren. We doen ons uiterste best om ons materieel zo in te plannen om de drukte zo goed mogelijk te verspreiden. Het is een hele ingewikkelde puzzel waarbij veel komt kijken. Het openstellen van de eerste klasse is geen optie. Er is veel wens hiernaar. Mocht je een hele erg drukke trein tegen komen dan kan je ons daarvan op de hoogte stellen door de druktemelder in te vullen via onze app.

Reputatie 7
Badge +1

Drukke treinen kun je ook melden op https://volletreinen.nl/

Reputatie 7
Badge +3

@Naod FL een vervoersbewijs geeft recht op vervoer en niet op een zitplaats. De flexibiliteit van de 1e klas is er al. Wil je een zitplaats in de 1e klas dan kun je met flex jouw 2e klas vervoersbewijs binnen 15 minuten na incheck upgraden. De suggestie van openstellen van 1e klas bij drukte voor iedereen wordt veelal gedaan door mensen die niet bereid zijn extra te betalen voor de 1e klas en ook niet zullen op staan voor iemand die wel betaald heeft voor de 1e klas.

Reputatie 7

Flexibiliteit van Eersteklas Coupés: In gevallen waarin de trein vol of druk is, stel ik voor dat eersteklas coupés beschikbaar worden gesteld voor alle passagiers. Dit zou kunnen helpen om de drukte te verlichten door extra zitplaatsen beschikbaar te stellen in tijden van grote vraag.

Die suggestie wordt vaak gegeven, maar wat doe je dan met klanten die betaald hebben voor de 1e klas (los kaartje of via een abonnement hiervoor). Het verschil in prijs krijgen zij niet terug. Bij flinke drukte in de treinen maar te pas en te onpas de 1e klas openstellen is dus geen optie.

De 1e klas wordt pas vrijgegeven in zeer uitzonderlijke gevallen (en dat is niet snel). En dan alleen wanneer de conducteur dit expliciet omroept. 

De roep om afschaffing van de 1e klas komt ook vaak weer terug. Maar gaat ook niet gebeuren. Als je bij grote drukte meer kans wilt hebben om te zitten, of je ziet dat daar plekken vrij zijn, kan je met Flex upgraden naar de 1e klas. Maar ook in de 1e klas komt het een enkele keer wel voor dat je moet staan, omdat alle 1e klasstoelen bezet zijn (al dan niet door “fout”zitters). Zitplaatsgarantie heb je simpelweg nooit omdat NS niet met plaatsreservering werkt.

Efficiëntere Planning: Sommige treinen zijn overvol, terwijl andere treinen in dezelfde richting minder druk zijn. Door de treinplanning beter te coördineren, kunnen we de drukte verminderen zonder ingewikkelde oplossingen.

Ik vermoed dat je het grotere plaatje niet helemaal overziet. Vaak zijn die ‘rustige’ treinen op een ander deel van het traject waar jij ze niet ziet wel druk, of zelfs drukker dan jouw trein. De eerste intercity van Groningen naar Rotterdam zal bijvoorbeeld vooral tussen Gouda en Rotterdam druk zijn, de volgende vooral tussen Amersfoort en Utrecht. Als reiziger op het eerste traject zit je dan mogelijk in een volle korte trein terwijl je een uur later een lange half lege trein ziet rijden, maar die tweede trein zat eerder op de rit wel helemaal vol.

Reageer