Drukte Sinterklaasavond 5 december | NS Community

Drukte Sinterklaasavond 5 december



Toon eerste bericht

109 reacties

Het reizen op sinterklaas zal echt geen ingrijpend negatieve invloed hebben op de cijfers, het percentage reizigers dat besmet raakt in het ov is verwaarloosbaar klein.

Dat is in feite helemaal niet bekend. Het probleem is dat de GGD onder treinreizigers geen contactonderzoek kan doen omdat er geen passagierslijsten zijn.

Als ze het niet weten dan vraag me ik me wel af waar het RIVM en andere "deskundigen/wetenschappers” die percentages vandaan halen…..56% thuis, 10% op het werk, horeca rond de 3,5 %… zo zijn er nog een aantal pecentages. 

Die percentages hebben alleen betrekking op die gevallen die ze via contactonderzoek hebben kunnen achterhalen. Echter in liefst 80% van alle besmettingen is contactonderzoek vrijwel niet mogelijk (zoals in OV, horeca en winkels) of heeft het geen resultaat. Die 80% blijft in de percentages buiten beschouwing. 

Reputatie 7
Badge +1

Terug naar vraag met nadien specificatie: VAN ENS naar randstad is vaak een gesignaleerd problem: slechts 1 stel, als het tegenzit maar 3 bakken, tot Deventer, waar een stel wordt aangehaakt. Dat is vrijwel elke VR en ZO avond zo, en waarschijnlijk slechts een ietsepietsie erger vanwege 5/12.

NS zal wel meteen roepen dat dat komt door algemeen gebrek aan IC-materieel vanwege die verbouwde DDZ stellen.

Dus mogelijke tip: ga helemaal vooraan zitten en in Dvt eruit en in treinstel ervoor.

Reputatie 7
Badge +3

Even nog een aanvulling op eerdere berichten over bron- en contactonderzoek. 

Juist reizen met het OV is de ideale plek om de Coronamelder app te gebruiken: je zit vaak langer dan 15 minuten binnen de 1,5 meter van iemand. Op die manier zou contactonderzoek gedaan kunnen worden in het OV. Helaas gebruikt bijna niemand die app meer waardoor we in Nederland denken dat er geen besmettingen in het OV plaatsvinden.

Reputatie 7
Badge +1

Dus mogelijke tip: ga helemaal vooraan zitten en in Dvt eruit en in treinstel ervoor.

Sowieso is dit een tip als je een grotere kans wilt op een zitplaats en een rustigere coupé. Ik blijf me altijd verbazen hoe mensen met z'n allen op één plek blijven staan (vaak direct naast de trappen).

Terug naar vraag met nadien specificatie: VAN ENS naar randstad is vaak een gesignaleerd problem: slechts 1 stel, als het tegenzit maar 3 bakken, tot Deventer, waar een stel wordt aangehaakt. Dat is vrijwel elke VR en ZO avond zo, en waarschijnlijk slechts een ietsepietsie erger vanwege 5/12.

NS zal wel meteen roepen dat dat komt door algemeen gebrek aan IC-materieel vanwege die verbouwde DDZ stellen.

Ik vermoed dat dit vooral te maken heeft met opstelruimte en personeelscapaciteit in Enschede. Als je op zondagavond veel materieel inzet richting Randstad kom je waarschijnlijk op maandagmorgen voor de spits tekort. 

Reputatie 5

Terug naar vraag met nadien specificatie: VAN ENS naar randstad is vaak een gesignaleerd problem: slechts 1 stel, als het tegenzit maar 3 bakken, tot Deventer, waar een stel wordt aangehaakt. Dat is vrijwel elke VR en ZO avond zo, en waarschijnlijk slechts een ietsepietsie erger vanwege 5/12.

NS zal wel meteen roepen dat dat komt door algemeen gebrek aan IC-materieel vanwege die verbouwde DDZ stellen.

Dus mogelijke tip: ga helemaal vooraan zitten en in Dvt eruit en in treinstel ervoor.

Ik reis elke zondag op dit traject en het verschilt erg. Soms 3, soms 6, soms 8 treindelen, zonder enig logisch verband met het aantal reizigers overigens. Er wordt ook lang niet altijd meer een treindeel aan- of afgekoppeld in Deventer zoals eerder wel altijd gebeurde. 

De keren dat ik op het traject Deventer - Enschede heb gereden heb ik nooit te maken gehad met een volle trein, zelfs niet als ik de voetbal supporters in de trein had richting Enschede.

Meestal wordt het pas drukker op Deventer en heel druk vanaf Apeldoorn in de richting van Amersfoort en in Amersfoort stappen veel mensen weer uit of over op andere treinen.

Reputatie 5

De keren dat ik op het traject Deventer - Enschede heb gereden heb ik nooit te maken gehad met een volle trein, zelfs niet als ik de voetbal supporters in de trein had richting Enschede.

Meestal wordt het pas drukker op Deventer en heel druk vanaf Apeldoorn in de richting van Amersfoort en in Amersfoort stappen veel mensen weer uit of over op andere treinen.

Dat kan. Ik heb elke zondag dus heel wisselende ervaringen op dit traject, los van eventuele storingen varieert de inzet van het aantal treindelen nogal, en dat heeft gevolgen voor de drukte in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

@mariskahop zondag heb je wisselende ervaringen met de drukte in jouw treinen. Je gaf eerder aan niet op zaterdag 4 december te kunnen reizen en alleen op 5 december ivm mantelzorg. Maar waarom begin jij jouw post over drukte in de trein vorig jaar op 5 december? Toen viel Sinterklaas niet op zondag en kon je blijkbaar wel een dag eerder? Ik verwacht zelf op 4 december drukkere treinen door mensen die het niet zo nauw nemen met de Coronamaatregelen. Veel vieren Sinterklaas bij voorkeur op een zaterdag rondom 5 december. Drukte op zondag 5 december zal veelal veroorzaakt worden door de studentenvolksverhuizing, die corona of niet elke vrijdag middag/avond en zondagmiddag/avond plaats vindt.

Reputatie 1

De keren dat ik op het traject Deventer - Enschede heb gereden heb ik nooit te maken gehad met een volle trein, zelfs niet als ik de voetbal supporters in de trein had richting Enschede.

Meestal wordt het pas drukker op Deventer en heel druk vanaf Apeldoorn in de richting van Amersfoort en in Amersfoort stappen veel mensen weer uit of over op andere treinen.

Dat kan. Ik heb elke zondag dus heel wisselende ervaringen op dit traject, los van eventuele storingen varieert de inzet van het aantal treindelen nogal, en dat heeft gevolgen voor de drukte in de trein.

Als je echt niet tegen drukte kan, dan is denk ik je beste optie om de auto te nemen. NS heeft totaal geen plannen om langere treinen dan normaal in te zetten, dus hooguit een ICM-4 maar hoogstwaarschijnlijk een ICM-3 tot aan Deventer, net zoals op een reguliere zondag. De NS zou wel beter op mondkapjes moeten controleren in de spits/drukte, want je mag gewoon alle zitplaatsen gebruiken.

Echter is het tegenwoordig sowieso onveilig om te reizen door mensen die lak aan mondkapjes hebben. Daar doet de NS weinig mee, dus meer dan de helft van de mensen heeft hem naar beneden.

Reputatie 5

@mariskahop zondag heb je wisselende ervaringen met de drukte in jouw treinen. Je gaf eerder aan niet op zaterdag 4 december te kunnen reizen en alleen op 5 december ivm mantelzorg. Maar waarom begin jij jouw post over drukte in de trein vorig jaar op 5 december? Toen viel Sinterklaas niet op zondag en kon je blijkbaar wel een dag eerder? Ik verwacht zelf op 4 december drukkere treinen door mensen die het niet zo nauw nemen met de Coronamaatregelen. Veel vieren Sinterklaas bij voorkeur op een zaterdag rondom 5 december. Drukte op zondag 5 december zal veelal veroorzaakt worden door de studentenvolksverhuizing, die corona of niet elke vrijdag middag/avond en zondagmiddag/avond plaats vindt.

Vorig jaar heb ik op zondag 6 december gereisd. Je zult zelf ook wel begrijpen dat er in het Sinterklaasweekend meer reizigers zijn dan normaal, ongeacht jouw mening over al dan niet verantwoord reizen met de trein. Omdat 5 december vorig jaar op een zaterdag viel hebben veel reizigers (studenten) ervoor gekozen om op zondag 6 december terug te reizen in 2020. Ik denk dat veel reizigers nu ervoor kiezen om op zondagavond 5 december terug te reizen met de trein. Daar heb ik de NS op willen attenderen

 

 

Reputatie 5

De keren dat ik op het traject Deventer - Enschede heb gereden heb ik nooit te maken gehad met een volle trein, zelfs niet als ik de voetbal supporters in de trein had richting Enschede.

Meestal wordt het pas drukker op Deventer en heel druk vanaf Apeldoorn in de richting van Amersfoort en in Amersfoort stappen veel mensen weer uit of over op andere treinen.

Dat kan. Ik heb elke zondag dus heel wisselende ervaringen op dit traject, los van eventuele storingen varieert de inzet van het aantal treindelen nogal, en dat heeft gevolgen voor de drukte in de trein.

Als je echt niet tegen drukte kan, dan is denk ik je beste optie om de auto te nemen. NS heeft totaal geen plannen om langere treinen dan normaal in te zetten, dus hooguit een ICM-4 maar hoogstwaarschijnlijk een ICM-3 tot aan Deventer, net zoals op een reguliere zondag. De NS zou wel beter op mondkapjes moeten controleren in de spits/drukte, want je mag gewoon alle zitplaatsen gebruiken.

Echter is het tegenwoordig sowieso onveilig om te reizen door mensen die lak aan mondkapjes hebben. Daar doet de NS weinig mee, dus meer dan de helft van de mensen heeft hem naar beneden.

Het gaat er niet om dat ik niet tegen drukte zou kunnen. Drukte na een sein-of wisselstoring of andere problemen, je hoort mij niet klagen hoor! Het gaat erom dat NS best rekening zou kunnen houden met de drukte in de trein door het Sinterklaasweekend. Kom op zeg, het is een Nederlandse traditie die bij heel veel mensen in gebruik is. Dan kun je toch nagaan en voorzien dat het dan veel drukker is in de trein? Je kunt dan van tevoren inspelen op die drukte. Alleen gebeurt dat nooit bij NS. En daarnaast hebben ze een nogal merkwaardig en  wisselend beleid in het aantal treindelen dat er wekelijks wordt ingezet. Er is geen enkel verband met reizigersaantallen.

Reputatie 7
Badge +3

Kom op zeg @mariskah er is een pandemie, waarom moet NS rekening gaan houden met mensen die zich niet aan de Coronamaatregelen willen houden?

Het al jaren druk in de treinen op zondagmiddag/avond, daar was 6 december 2020 geen uitzondering op. In de jaren dat ik het halve land doorreiste voor mijn schoonouders probeerde ik reizen op vrijdag en zondag te vermijden.

Reputatie 5

Zoals ik eerder al aangaf het gaat niet zozeer om mijn mening of jouw mening maar het Sinterklaasweekend wordt een heel druk weekend in de trein. Daar kun je van alles van vinden maar het gaat erom of NS hierop wil anticiperen of niet.

Reputatie 5

Aan welke coronamaatregelen houden mensen die Sinterklaas willen vieren zich dan niet volgens jou? Of gaat het hierbij misschien om.jouw eigen hoogstpersoonlijke interpretatie van hoe deze maatregelen precies op te volgen?

Het gaat er niet om dat ik niet tegen drukte zou kunnen. Drukte na een sein-of wisselstoring of andere problemen, je hoort mij niet klagen hoor! Het gaat erom dat NS best rekening zou kunnen houden met de drukte in de trein door het Sinterklaasweekend. Kom op zeg, het is een Nederlandse traditie die bij heel veel mensen in gebruik is. Dan kun je toch nagaan en voorzien dat het dan veel drukker is in de trein? Je kunt dan van tevoren inspelen op die drukte. Alleen gebeurt dat nooit bij NS. En daarnaast hebben ze een nogal merkwaardig en  wisselend beleid in het aantal treindelen dat er wekelijks wordt ingezet. Er is geen enkel verband met reizigersaantallen.

Dat is niet waar, de NS kijkt wel degelijk naar reizigersaantallen om te bepalen waar de capaciteit het hardst nodig is en hoe de logistieke puzzel daarvoor het beste in elkaar gezet kan worden. Deze puzzel wordt al maanden van tevoren gemaakt.  Daarna kunnen er slechts nog beperkt aanpassingen gedaan worden en gebeurt dat alleen als het hoogst noodzakelijk is.

Vervolgens wordt er in de nacht gekeken of al het materieel op de juiste plek staat en zo niet wordt er in de nacht nog gewijzigd voor de dag er op. 

Maar je moet er wel rekening mee houden dat het gewoon niet mogelijk is om langere treinen te plannen voor korte stukken die erg druk zijn. Het aan- en afkoppelen van treinen tijdens de rit wordt liever niet gedaan omdat dit tijd vergt en ook nog weleens problemen oplevert met alle gevolgen van dien.

En het materieel moet natuurlijk ook logistiek op een locatie zijn en niet het hele land door moeten kruizen om op locatie C te zijn voor 1 druk piekmoment terwijl het de rest van de dag op andere locaties nodig is.  In dat soort gevallen heeft locatie C pech, er is nu eenmaal geen overkill aan materieel beschikbaar.

Reputatie 5

Het gaat er niet om dat ik niet tegen drukte zou kunnen. Drukte na een sein-of wisselstoring of andere problemen, je hoort mij niet klagen hoor! Het gaat erom dat NS best rekening zou kunnen houden met de drukte in de trein door het Sinterklaasweekend. Kom op zeg, het is een Nederlandse traditie die bij heel veel mensen in gebruik is. Dan kun je toch nagaan en voorzien dat het dan veel drukker is in de trein? Je kunt dan van tevoren inspelen op die drukte. Alleen gebeurt dat nooit bij NS. En daarnaast hebben ze een nogal merkwaardig en  wisselend beleid in het aantal treindelen dat er wekelijks wordt ingezet. Er is geen enkel verband met reizigersaantallen.

Dat is niet waar, de NS kijkt wel degelijk naar reizigersaantallen om te bepalen waar de capaciteit het hardst nodig is en hoe de logistieke puzzel daarvoor het beste in elkaar gezet kan worden. Deze puzzel wordt al maanden van tevoren gemaakt.  Daarna kunnen er slechts nog beperkt aanpassingen gedaan worden en gebeurt dat alleen als het hoogst noodzakelijk is.

Vervolgens wordt er in de nacht gekeken of al het materieel op de juiste plek staat en zo niet wordt er in de nacht nog gewijzigd voor de dag er op. 

Maar je moet er wel rekening mee houden dat het gewoon niet mogelijk is om langere treinen te plannen voor korte stukken die erg druk zijn. Het aan- en afkoppelen van treinen tijdens de rit wordt liever niet gedaan omdat dit tijd vergt en ook nog weleens problemen oplevert met alle gevolgen van dien.

En het materieel moet natuurlijk ook logistiek op een locatie zijn en niet het hele land door moeten kruizen om op locatie C te zijn voor 1 druk piekmoment terwijl het de rest van de dag op andere locaties nodig is.  In dat soort gevallen heeft locatie C pech, er is nu eenmaal geen overkill aan materieel beschikbaar.

Als het regelmatig zo druk is in de trein dat alle zitplaatsen gedurende het grootste deel van de reis  bezet zijn en dat mensen moeten staan in de gangpaden en in de tussenruimtes dan gaat er volgens mij iets niet goed met de planning.  Als dat gebeurt na een seinstoring of vertraging of een defecte trein, bv, ok. Alle begrip,  daar is niets aan te doen. Maar in andere gevallen vind ik dat niet acceptabel en ik begrijp het ook niet. Logistiek? Piekmoment?  Pech gehad? Het zal wel...Ik ben benieuwd hoe het komende zondag 5 december gaat...Vorig jaar waren er medewerkers van V en S die wilden controleren in die overvolle superdrukke trein en zij schrokken ook van de drukte in de trein..

Reputatie 1

Het gaat er niet om dat ik niet tegen drukte zou kunnen. Drukte na een sein-of wisselstoring of andere problemen, je hoort mij niet klagen hoor! Het gaat erom dat NS best rekening zou kunnen houden met de drukte in de trein door het Sinterklaasweekend. Kom op zeg, het is een Nederlandse traditie die bij heel veel mensen in gebruik is. Dan kun je toch nagaan en voorzien dat het dan veel drukker is in de trein? Je kunt dan van tevoren inspelen op die drukte. Alleen gebeurt dat nooit bij NS. En daarnaast hebben ze een nogal merkwaardig en  wisselend beleid in het aantal treindelen dat er wekelijks wordt ingezet. Er is geen enkel verband met reizigersaantallen.

Dat is niet waar, de NS kijkt wel degelijk naar reizigersaantallen om te bepalen waar de capaciteit het hardst nodig is en hoe de logistieke puzzel daarvoor het beste in elkaar gezet kan worden. Deze puzzel wordt al maanden van tevoren gemaakt.  Daarna kunnen er slechts nog beperkt aanpassingen gedaan worden en gebeurt dat alleen als het hoogst noodzakelijk is.

Vervolgens wordt er in de nacht gekeken of al het materieel op de juiste plek staat en zo niet wordt er in de nacht nog gewijzigd voor de dag er op. 

Maar je moet er wel rekening mee houden dat het gewoon niet mogelijk is om langere treinen te plannen voor korte stukken die erg druk zijn. Het aan- en afkoppelen van treinen tijdens de rit wordt liever niet gedaan omdat dit tijd vergt en ook nog weleens problemen oplevert met alle gevolgen van dien.

En het materieel moet natuurlijk ook logistiek op een locatie zijn en niet het hele land door moeten kruizen om op locatie C te zijn voor 1 druk piekmoment terwijl het de rest van de dag op andere locaties nodig is.  In dat soort gevallen heeft locatie C pech, er is nu eenmaal geen overkill aan materieel beschikbaar.

Als het regelmatig zo druk is in de trein dat alle zitplaatsen gedurende het grootste deel van de reis  bezet zijn en dat mensen moeten staan in de gangpaden en in de tussenruimtes dan gaat er volgens mij iets niet goed met de planning.  Als dat gebeurt na een seinstoring of vertraging of een defecte trein, bv, ok. Alle begrip,  daar is niets aan te doen. Maar in andere gevallen vind ik dat niet acceptabel en ik begrijp het ook niet. Logistiek? Piekmoment?  Pech gehad? Het zal wel...Ik ben benieuwd hoe het komende zondag 5 december gaat...Vorig jaar waren er medewerkers van V en S die wilden controleren in die overvolle superdrukke trein en zij schrokken ook van de drukte in de trein..

Je hebt het er helaas mee te doen, Wij zijn ook niet van NS.

Als je echt een klacht wil doorzetten, kan je dat beter bij de klantenservice van NS doen, -Aangepast door moderator-.

Reputatie 7
Badge +1

Wat een rare conclusie dat moderators de topics niet lezen. 

Dat ze er niet op reageren wil niet zeggen dat het niet gelezen wordt. In principe is deze community een klant-helpt-klant forum. Indien nodig reageren moderators zelf ook, maar vaak komen er al genoeg antwoorden van andere leden waardoor dat niet meer nodig is. 

Overigens is door een moderator in het begin van dit topic aangegeven dat de suggestie om extra treinen in te zetten wordt doorgegeven. Over topics lezen gesproken…

Reputatie 1

Ik vind die negativieit onnodig en zelfs licht irritant. Tuurlijk zijn er wel moderators die dat lezen, soms zelfs eerder dan dat jij ze leest en er worden heel vaak wèl gewoon klachten en tips doorgezet, ik spreek uit ervaring. Aanvullend op wat JurgenH zegt; Er is al een moderator geweest die erop heeft gereageerd en vanuit mijn ervaring houden ze de topics waarmee ze bezig zijn geweest keurig bij. Als je klaagt doe het dan goed of terecht :)

Reputatie 7
Badge +3

Aan welke coronamaatregelen houden mensen die Sinterklaas willen vieren zich dan niet volgens jou? Of gaat het hierbij misschien om.jouw eigen hoogstpersoonlijke interpretatie van hoe deze maatregelen precies op te volgen?

wat snap jij niet aan deze maatregel?

Reizen

  • Binnenland: blijf zoveel mogelijk thuis.
  • Buitenland: er geldt een reisadvies per land. Heeft u vakantieplannen? Ga wijs op reis. Want reizen is en blijft een risico. Check het reisadvies op Wijsopreis.nl.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/algemene-coronaregels/kort-overzicht-coronamaatregelen

Reputatie 7
Badge +1

Sommige mensen denken dat regels alleen voor anderen gelden, of slechts wanneer het ze uitkomt.

Reputatie 6

Sommige mensen denken dat regels alleen voor anderen gelden, of slechts wanneer het ze uitkomt.

Aan welke coronamaatregelen houden mensen die Sinterklaas willen vieren zich dan niet volgens jou? Of gaat het hierbij misschien om.jouw eigen hoogstpersoonlijke interpretatie van hoe deze maatregelen precies op te volgen?

wat snap jij niet aan deze maatregel?

Reizen

  • Binnenland: blijf zoveel mogelijk thuis.
  • Buitenland: er geldt een reisadvies per land. Heeft u vakantieplannen? Ga wijs op reis. Want reizen is en blijft een risico. Check het reisadvies op Wijsopreis.nl.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/algemene-coronaregels/kort-overzicht-coronamaatregelen

Blijf zoveel mogelijk thuis kan je op vele manieren uitleggen. Het lijkt wel alsof geestelijk welbevinden of het voorkomen van ernstige geestelijke problemen niet meetellen. De lontjes, ook in gezinnen, worden door de regeringsmaatregelen steeds korter. Een weekend ruzie (en tot lang daarna een verstoorde relatie en geestelijke problemen) moet moet je maar voor lief nemen? De volgende worden op een wachtlijst van meer dan negen maanden bij de GGZ? 

Juist dagen zoals Sinterklaas, Kerst en andere feestdagen of verjaardagen niet vieren levert meer problemen op dan mensen denken. Als je je op een feestje klem zuipt krijg je minder commentaar dan als je de NS vraagt er rekening mee te houden dat het door het Sinterklaasfeest wel eens erg druk kan worden in de trein.  Het vingertje daarover….

Een gezin dat met de auto reist kan geen “buitenstaanders” besmetten en wat om 6 uur 's avonds niet mag, kan binnen de regels wel om 6 uur ‘s ochtends. Het maximale aantal klanten in een winkel is ook goed geregeld al kan de rij voor de kassa meer dan 100 meter zijn. Daarover hoor je “goed gevonden, om alles op deze manier nog een beetje normaal te houden”

Reizen met de trein begint een beetje minder gezellig te worden als de ene reiziger de andere verwijt zich niet aan de regeltjes te houden. Elke reiziger zal, kan en mag zijn eigen afweging maken hoe hij met de adviezen, want dat zijn het grootste aantal van de regeltjes, omgaat. 

Reputatie 7
Badge +1

Precies wat ik schreef… Als het mij niet uitkomt, dan gelden regels niet voor mij.

Oftewel: op deze manier blijven we voor altijd met allerlei regels opgescheept.

Als je je op een feestje klem zuipt krijg je minder commentaar dan als je de NS vraagt er rekening mee te houden dat het door het Sinterklaasfeest wel eens erg druk kan worden in de trein.  Het vingertje daarover….

Wellicht omdat dit een community van NS is? Over treinreizen dus. Bovendien zit je de maatschappij niet in de weg als jij je thuis klem zuipt. Dat zal anders worden als je vraagt of de politie rekening wil houden met het feit dat je graag dronken over straat wil gaan na een feestje.

Een gezin dat met de auto reist kan geen “buitenstaanders” besmetten

Ik weet niet hoe je dit voor je ziet, maar of je nou per trein of met de auto bij iemand op bezoek gaat, je blijft net zo besmettelijk. Tenzij je in de auto blijft zitten natuurlijk… 

Reizen met de trein begint een beetje minder gezellig te worden als de ene reiziger de andere verwijt zich niet aan de regeltjes te houden. Elke reiziger zal, kan en mag zijn eigen afweging maken hoe hij met de adviezen, want dat zijn het grootste aantal van de regeltjes, omgaat. 

Je draait dingen om. Er wordt NS verweten dat het geen rekening houdt met drukte op 5 december, terwijl het advies is om zoveel mogelijk thuis te blijven. Dat advies is er niet voor de grap.

En ja, het is lastig en soms zwaar deze maatregelen, maar ik kan uit ervaring in mijn omgeving zeggen dat elkaar besmetten en daar ernstig ziek van worden nog veel zwaarder is. 

Het probleem is dat er adviezen en verplichtingen zijn. Een mondkapje in het OV en op stations is verplicht maar de overige hier genoemde zaken zijn slechts vrijblijvende adviezen die iedereen (legaal) aan zijn laars kan lappen. Dit onder het motto: alles wat niet expliciet verboden is is toegestaan.

Dat adviezen er niet voor de grap zijn is misschien wel zo maar veel mensen redeneren dat als het de overheid echt ernst zou zijn er wel verplichtingen kwamen in plaats van adviezen. Zolang het adviezen blijven is het ook voor de OV-bedrijven lastig opereren omdat alles op basis van vrijwilligheid moet.

Reageer