Drukte Sinterklaasavond 5 december



Toon eerste bericht

109 reacties

Reputatie 7
Badge +3

 

Een gezin dat met de auto reist kan geen “buitenstaanders” besmetten

Ik weet niet hoe je dit voor je ziet, maar of je nou per trein of met de auto bij iemand op bezoek gaat, je blijft net zo besmettelijk. Tenzij je in de auto blijft zitten natuurlijk… 

Als je met de auto gaat kom je in ieder geval niet in contact met alle reizigers in de trein, op het station, op het perron en mogelijk met mensen in een bus als je daarmee naar het station reist. 

Wij vieren al jaren geen Sinterklaas meer maar ik ga zondag wel naar mijn broer vanwege de verjaardag van zijn zoon. Voor Corona ging ik bij verjaardagen en andere vieringen daar met de bus naar mijn broer en dan bracht bij me 's avonds naar huis met de auto. Sinds Corona komt hij me ook thuis ophalen, hij haalt toch ook mijn moeder op en vind het niet erg om een stukje verder te rijden. 

Reputatie 7
Badge +1

Veel adviezen zijn slechts adviezen omdat het wettelijk niet mogelijk is om ze te verplichten, of omdat het niet te handhaven is. In dit geval is het advies om bezoek bij elkaar te beperken, en reisbewegingen te beperken. De keus is aan mensen zelf om te beslissen of het bezoek, of de reisbeweging verstandig/noodzakelijk is. 

Hou je dat beperkt tot een aantal mensen, zoals in het geval van Momo, dan zal het geen probleem zijn. Wil je het helemaal veilig doen dan kun je zelfs nog een zelftest van tevoren doen. Dat is tevens ook het advies.

Het grootste probleem is echter dat veel mensen zich niks aantrekken van adviezen en massaal op pad gaan en bij elkaar op bezoek. Want het is toch slechts een advies. Ik zie het hier in de wijk ook gebeuren, met grote groepen bij elkaar op bezoek, en de basisregels eventjes “vergeten”.

Reputatie 6

Precies wat ik schreef… Als het mij niet uitkomt, dan gelden regels niet voor mij.

Oftewel: op deze manier blijven we voor altijd met allerlei regels opgescheept.

Je draait dingen om. Er wordt NS verweten dat het geen rekening houdt met drukte op 5 december, terwijl het advies is om zoveel mogelijk thuis te blijven. Dat advies is er niet voor de grap.

En ja, het is lastig en soms zwaar deze maatregelen, maar ik kan uit ervaring in mijn omgeving zeggen dat elkaar besmetten en daar ernstig ziek van worden nog veel zwaarder is. 

 

Ik geef alleen aan dat je ook andere overwegingen kan hebben om iets wel of niet te doen, gezondheid in de breedste zin van het woord, maar ook de vraag wat iemand zelf noodzakelijk vindt of hoeveel kan iemand nog verdragen kan. 

Ik ga naar de bouwmarkt om een leertje te halen omdat de kraan druppelt. Ik neem dan meteen, niet omdat ik het meteen nodig heb maar over 1 of 2 weken denkelijk wel, diverse dingen bij een andere winkel mee. Ik bezoek allerlei mensen die behoefte hebben aan een handje hulp, of gewoon omdat ze behoefte hebben aan een praatje/begeleiding.

Ik overtreed met wat ik doe geen wetten. 

Ernstig ziek worden is nooit leuk, maar sinds corona lijkt het wel alsof de overige 160 tot 180 duizend mensen die per jaar aan andere ziektes overlijden niet meer bestaan.

Reputatie 7
Badge +1

Het is ieders eigen keus om binnen de adviezen te doen, wat noodzakelijk voelt. 

Eventjes naar de bouwmarkt, of een andere winkel is geen enkel probleem als je je aan alle maatregelen houdt. Als het gigantisch druk is bijvoorbeeld, kun je besluiten om de winkel op een ander tijdstip te bezoeken.

Hetzelfde geldt voor mensen bezoeken. Als jij iemand bezoekt, en je doet dat op een veilige manier door afstand te houden, goed te ventileren en niet met te veel mensen iemand te bezoeken, is er geen probleem. Maar hou het beperkt. 

Zorg gewoon dat je alles op een veilige en verstandige manier doet. Blijf thuis bij klachten, laat je testen bij klachten. 

En wellicht dat je het vergeten bent, maar we zitten in een pandemie, met een ziekte die zeer besmettelijk is, en veel mensen (vooral ongevaccineerd) in het ziekenhuis laat belanden. Logisch dat dan even alle aandacht daarnaartoe gaat. En niet geheel ontoevallig overspoelt deze ziekte nu de ziekenhuizen, waardoor andere zorg uitgesteld moet worden.

Veel adviezen zijn slechts adviezen omdat het wettelijk niet mogelijk is om ze te verplichten,

Die adviezen zijn prima te verplichten maar de Tweede Kamer ligt bij alles dwars. Er zijn landen genoeg waar bijv. quarantaines en testen verplicht zijn op straffe van duizenden euro's boete of gevangenisstraf. 

Reputatie 5

Aan welke coronamaatregelen houden mensen die Sinterklaas willen vieren zich dan niet volgens jou? Of gaat het hierbij misschien om.jouw eigen hoogstpersoonlijke interpretatie van hoe deze maatregelen precies op te volgen?

wat snap jij niet aan deze maatregel?

Reizen

  • Binnenland: blijf zoveel mogelijk thuis.
  • Buitenland: er geldt een reisadvies per land. Heeft u vakantieplannen? Ga wijs op reis. Want reizen is en blijft een risico. Check het reisadvies op Wijsopreis.nl.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/algemene-coronaregels/kort-overzicht-coronamaatregelen

Er is een verschil tussen maatregelen en adviezen, maar dat snap jij dan blijkbaar weer niet,,,

Reputatie 7
Badge +1

Ik zou even kijken naar de paginatitel van de gestuurde pagina. Daar staat “Kort overzicht coronamaatregelen”.

Het is technisch gezien een advies, maar dat advies is één van de maatregelen tegen het coronavirus. Aan jou of je het opvolgt. Het is echter beter dat wel te doen. De adviezen worden niet voor de grap gegeven zoals ik eerder schreef.

Reputatie 6

Even nog een aanvulling op eerdere berichten over bron- en contactonderzoek. 

Juist reizen met het OV is de ideale plek om de Coronamelder app te gebruiken: je zit vaak langer dan 15 minuten binnen de 1,5 meter van iemand. Op die manier zou contactonderzoek gedaan kunnen worden in het OV. Helaas gebruikt bijna niemand die app meer waardoor we in Nederland denken dat er geen besmettingen in het OV plaatsvinden.

 
 
×
 
 
 

Precies om die reden heb ik de coronamelderapp gebruikt toen ik nog voor mijn werk met de trein moest reizen. Inmiddels werk ik dichterbij huis. 

Als iedereen zich zo goed als het kan zich aan "blijf zoveel mogelijk thuis" houdt, zal de drukte in de trein wel mee moeten vallen....?

Ik ben ook niet blij met de adviezen. Door deze adviezen is werkelijk haast alles (1x cursus en sportschool) wat ik met plezier deed na werktijd, op slot. Ook het naar kantoor gaan mag niet meer. Ik zit de hele dag wederom in dezelfde ruimte. Maar ik hoop nog steeds op betere tijden als we ons hier zoveel mogelijk aan houden. 

Reputatie 5

Ik zou even kijken naar de paginatitel van de gestuurde pagina. Daar staat “Kort overzicht coronamaatregelen”.

Het is technisch gezien een advies, maar dat advies is één van de maatregelen tegen het coronavirus. Aan jou of je het opvolgt. Het is echter beter dat wel te doen. De adviezen worden niet voor de grap gegeven zoals ik eerder schreef.

 

Ik houd me aan alle maatregelen en volg alle adviezen voor zover mogelijk. Helaas kan ik niet thuiswerken en ben ik 1 a 2 dagen per week mantelzorger. Daarvoor moet ik met de trein reizen op dagen en tijden die ik niet zelf kan bepalen. Ik zou dat graag zo veilig mogelijk doen. Vandaar mijn verzoek aan NS.

 

Even nog een aanvulling op eerdere berichten over bron- en contactonderzoek. 

Juist reizen met het OV is de ideale plek om de Coronamelder app te gebruiken: je zit vaak langer dan 15 minuten binnen de 1,5 meter van iemand. Op die manier zou contactonderzoek gedaan kunnen worden in het OV. Helaas gebruikt bijna niemand die app meer waardoor we in Nederland denken dat er geen besmettingen in het OV plaatsvinden.

ik ben ook niet blij met de adviezen. Door deze adviezen is werkelijk haast alles (1x cursus en sportschool) wat ik met plezier deed na werktijd, op slot. Ook het naar kantoor gaan mag niet meer. Ik zit de hele dag wederom in dezelfde ruimte. Maar ik hoop nog steeds op betere tijden als we ons hier zoveel mogelijk aan houden. 

Dan ben je kennelijk een van de weinigen want als je kijkt naar de cijfers in de OV-monitor dan blijft het OV gebruik de laatste weken vrijwel constant, alleen in de avond is er wat daling te zien sinds alles dan dicht is. Het lijkt erop dat "adviezen" gewoon genegeerd worden.

Reputatie 7
Badge +3

De adviezen zijn juridisch gesproken wat ze zijn: adviezen. Daar zit dan ook precies het probleem. Mensen hebben het over het vieren van Sinterklaas terwijl het advies is om thuis te blijven. Dat is het niveau in Nederland.

Waarbij moet worden aangevuld dat we ook te maken hebben met een volkomen naïeve regering die op 25 september zo ongeveer alle maatregelen afschafte en geen haast had om boosterprikken te gaan organiseren. Uitgerekend in die periode werd het personeelsbestand van de GGD afgeschaald. Zo zitten we nu ondanks een hoge vaccinatiegraad met idioot veel besmettingen en een boosterprogramma dat hopeloos achterloopt op de buurlanden. Maar laten we het vooral hebben over Sint en Kerst.

Reputatie 6

Even nog een aanvulling op eerdere berichten over bron- en contactonderzoek. 

Juist reizen met het OV is de ideale plek om de Coronamelder app te gebruiken: je zit vaak langer dan 15 minuten binnen de 1,5 meter van iemand. Op die manier zou contactonderzoek gedaan kunnen worden in het OV. Helaas gebruikt bijna niemand die app meer waardoor we in Nederland denken dat er geen besmettingen in het OV plaatsvinden.

ik ben ook niet blij met de adviezen. Door deze adviezen is werkelijk haast alles (1x cursus en sportschool) wat ik met plezier deed na werktijd, op slot. Ook het naar kantoor gaan mag niet meer. Ik zit de hele dag wederom in dezelfde ruimte. Maar ik hoop nog steeds op betere tijden als we ons hier zoveel mogelijk aan houden. 

Dan ben je kennelijk een van de weinigen want als je kijkt naar de cijfers in de OV-monitor dan blijft het OV gebruik de laatste weken vrijwel constant, alleen in de avond is er wat daling te zien sinds alles dan dicht is. Het lijkt erop dat "adviezen" gewoon genegeerd worden.

Ik heb het OV niet meer nodig voor mijn werk ;)

Maar ik hoor van mijn oud-collega's in cruciale functies dat zij druk OV tegen komen. En scholieren/studenten gaan ook nog naar school met de trein want onderwijs gaat nog door. Dus die heb je iig nog wel in de trein.

Reputatie 7
Badge

Zolang iedereen de adviezen negeert dan krijg je dat. Een verloren zaak dus.

Reputatie 7
Badge +1

Ik houd me aan alle maatregelen en volg alle adviezen voor zover mogelijk. Helaas kan ik niet thuiswerken en ben ik 1 a 2 dagen per week mantelzorger. Daarvoor moet ik met de trein reizen op dagen en tijden die ik niet zelf kan bepalen. Ik zou dat graag zo veilig mogelijk doen. Vandaar mijn verzoek aan NS.

Goed dat jij je wel aan de maatregelen houdt.

Je kaart hiermee echter wel een probleem aan. Doordat veel alle maatregelen en adviezen negeren blijft er veel minder (en misschien zelfs wel geen) ruimte meer over voor hen die wel noodzakelijke reizen moeten maken. Dat is erg vervelend, maar helaas wel de realiteit.

En hoewel NS altijd kijkt naar de drukte op bepaalde trajecten, is het logisch dat het de treinlengtes niet gaat aanpassen op mensen die alle adviezen negeren.

Reputatie 7
Badge +3

Omdat de werkgever van mijn vriendin zich wel aan de maatregelen houdt en zij thuis werkt kan ik de auto gebruiken voor mijn noodzakelijke woon-werkverkeer. Ik ben blij dat ik niet meer met trein of bus hoef te reizen.

Reputatie 7

Ik moet wel met de trein naar het werk. Thuiswerken is onmogelijk. De treinen zitten overdag gewoon behoorlijk vol, ook veel winkelend publiek, te zien aan hun tassen. Verder heel veel scholieren en jongeren die op pad zijn. Mondkapjes: driekwart draagt ze in meer of mindere mate maar ik zie ook veel mensen die doen alsof hun neus bloedt.

Na 19.00 uur is het wel erg rustig. Gisteravond om 21.00 uur was ik na het werk bijna de enige in de trein. 

Ik moet wel met de trein naar het werk. Thuiswerken is onmogelijk. De treinen zitten overdag gewoon behoorlijk vol, ook veel winkelend publiek, te zien aan hun tassen. Verder heel veel scholieren en jongeren die op pad zijn. Mondkapjes: driekwart draagt ze in meer of mindere mate maar ik zie ook veel mensen die doen alsof hun neus bloedt.

Na 19.00 uur is het wel erg rustig. Gisteravond om 21.00 uur was ik na het werk bijna de enige in de trein. 

Dat blijkt ook uit de cijfers, alleen in de avonduren zie je een (overigens niet eens zo spectaculaire) daling.

Reputatie 7
Badge +3

Onze regering heeft weer eens niet nagedacht over de onbedoelde effecten van het samenpersen van alle activiteiten tussen 05.00 en 17.00 uur: het wordt dan overdag veel drukker in het OV met het winkelend publiek en scholieren. 

Onze regering heeft weer eens niet nagedacht over de onbedoelde effecten van het samenpersen van alle activiteiten tussen 05.00 en 17.00 uur: het wordt dan overdag veel drukker in het OV met het winkelend publiek en scholieren. 

Uit de cijfers blijkt helemaal niet dat het overdag drukker is geworden in het OV, het is alleen 's avonds wat stiller geworden. En in de winkels zie ik overdag eerder minder dan meer mensen.

Reputatie 5

Ik houd me aan alle maatregelen en volg alle adviezen voor zover mogelijk. Helaas kan ik niet thuiswerken en ben ik 1 a 2 dagen per week mantelzorger. Daarvoor moet ik met de trein reizen op dagen en tijden die ik niet zelf kan bepalen. Ik zou dat graag zo veilig mogelijk doen. Vandaar mijn verzoek aan NS.

Goed dat jij je wel aan de maatregelen houdt.

Je kaart hiermee echter wel een probleem aan. Doordat veel alle maatregelen en adviezen negeren blijft er veel minder (en misschien zelfs wel geen) ruimte meer over voor hen die wel noodzakelijke reizen moeten maken. Dat is erg vervelend, maar helaas wel de realiteit.

En hoewel NS altijd kijkt naar de drukte op bepaalde trajecten, is het logisch dat het de treinlengtes niet gaat aanpassen op mensen die alle adviezen negeren.

Ik denk eigenlijk niet dat dat logisch is Ik werk in het volwassenenonderwijs en daar zijn helaas ook veel mensen die zich niet aan de maatregelen en/of adviezen houden. Ze komen toch verkouden op school zonder een test. Ze dragen geen mondkapje op de gang of ze houden geen 1,5 meter afstand. Ik ben docent en geen politie agent maar ik moet ze hier wel voortdurend op wijzen. Is dit mijn verantwoordelijkheid? Ik vind van wel. In dit geval moet je mensen tegen zichzelf en tegen elkaar beschermen. Als wij dit niet zouden doen en alles op eigen verantwoordelijkheid van de deelnemer zouden schuiven zoals NS naar de reizigers toe doet hadden we de school allang kunnen sluiten wegens een corona uitbraak.Dus ja, ik vind dat de NS hier wel een verantwoordelijkheid in heeft.

Badge +3

Precies om die reden heb ik de coronamelderapp gebruikt toen ik nog voor mijn werk met de trein moest reizen. Inmiddels werk ik dichterbij huis.

Oh ja die was er ook nog, en als je Bluetooth uitschakelde gaf die keurig een melding dat hij (tijdelijk) niet actief was, want die detecteerde ook telefoons van de buren (met een muur er tussen) die langer dan 15 minuten ‘dichtbij’ de mijne in de buurt waren (slaapkamer met name).

Maar goed, voor mogelijke besmettingen in het ov (contactonderzoek is daarbij niet mogelijk, want je bent geheel anoniem) zou die prima kunnen werken, vooropgesteld dat veel mensen hem gebruiken.

Ikzelf was eigenlijk al vergeten dat ik hem had.. en verwijderd toen alles eigenlijk weer ‘normaal’ was.

Bovendien vonden sommige werkgevers dat je je zeker moest laten testen bij een melding, maar dat zoiets geen reden was om thuis te blijven zolang je zelf geen klachten had.

Bij een positieve zelftest natuurlijk wel ‘even naar de GGD’ (afspraak maken tegenwoordig, het is erg druk wegens het 3G beleid, testen voor toegang dus, en een negatieve test is 25 uur geldig) maar een dag of twee wachten op de uitslag gaan we niet doen.

Dat was anderhalf jaar geleden en zal nu vast wel anders zijn, met het nieuwe ‘snottebel-protocol’ voor kids en zo in een taxi of school (per 6 december 2021). Verkouden? Dan blijf je thuis of word je naar huis gestuurd… 

Toch maar weer even geïnstalleerd… en het ov wordt specifiek genoemd! Wellicht iets voor @mariskah om leerkrachten en alle (volwassen) deelnemers te verplichten om de Coronamelder app actief te hebben binnen je onderwijsinstelling?

 

Reputatie 5

Dat lijkt me dus meer iets voor plaatsen waar absoluut geen controle is, zoals in de trein...

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk eigenlijk niet dat dat logisch is Ik werk in het volwassenenonderwijs en daar zijn helaas ook veel mensen die zich niet aan de maatregelen en/of adviezen houden. Ze komen toch verkouden op school zonder een test. Ze dragen geen mondkapje op de gang of ze houden geen 1,5 meter afstand.

Het is triest dat men de maatregelen zo slecht naleeft. Dat zorgt ervoor dat we onnodig lang in een pandemie blijven zitten, en de maatregelen alleen maar strenger moeten worden.

Helaas is dat besef er maar bij een klein aantal mensen…

Reputatie 5

Ik denk inderdaad ook dat het probleem bij het naleven van de maatregelen ligt. Maar dat hangt ook samen met handhaving en controle. Zoals gezegd,een aantal mensen zul te tegen zichzelf en anderen moeten beschermen.

Reputatie 7
Badge +3

Met 17 miljoen bondscoaches en virologen overschat de overheid het begripsniveau van de gemiddelde Nederlandse egoïst schromelijk.

Reageer