De Nederlandse Spoorwegen beginnen deze week een test met nieuwe treinen op het traject rondom Schiphol. Daarop is de conducteur een belangrijke functie armer: de deuren worden gesloten door de machinist.
[...]
Dat kan een opmaat zijn naar een toekomst zonder conducteurs, wat de Spoorwegen veel personeel zou schelen. Maar dat is volgens NS-woordvoerder Carola Belderbos niet de bedoeling van de test. ,,Daar is op dit moment geen sprake van. De conducteur blijft nodig als chef van de trein en treedt op in geval van calamiteiten. Zijn belangrijkste taak is het verlenen van service. Op het traject bij Schiphol reizen veel buitenlandse toeristen met vragen, die blijven we helpen.”
Bladzijde 1 / 2
Even wat extra info. Het betreft idd een test en de HC zal voor hulp gevraagd worden als het vertrekproces wordt verstoord.
Waar ik benieuwd naar ben is of we echt tijd gaan winnen met de halteringstijden, aangezien er 1 variabele factor is, das de reiziger. Heel benieuwd naar.
Grap uit de tijd van de ‘oude’ NS: “We zouden altijd op tijd rijden als die reizigers maar niet steeds in de weg liepen.”
Waar ik benieuwd naar ben is of we echt tijd gaan winnen met de halteringstijden, aangezien er 1 variabele factor is, das de reiziger. Heel benieuwd naar.
Het zal niet gaan om tijdwinst maar vooral om het voorkomen van kleine vertragingen door de vertrekprocedure in één hand te leggen.
Het zal niet gaan om tijdwinst maar vooral om het voorkomen van kleine vertragingen door de vertrekprocedure in één hand te leggen.
Uit het artikel:
Met de nieuwe techniek hoopt de NS per trein één minuut te winnen. Dat is precies genoeg om over een paar jaar het aantal treinen op te hogen naar acht per uur; elke 7,5 minuut één op hetzelfde perron.
Het zal niet gaan om tijdwinst maar vooral om het voorkomen van kleine vertragingen door de vertrekprocedure in één hand te leggen.
Uit het artikel:
Met de nieuwe techniek hoopt de NS per trein één minuut te winnen. Dat is precies genoeg om over een paar jaar het aantal treinen op te hogen naar acht per uur; elke 7,5 minuut één op hetzelfde perron.
Voor een 7,5 minutendienst heb je op zich geen tijdwinst nodig. Wel stelt het eisen aan de betrouwbaarheid van de dienstuitvoering.
NS communiceert het naar het personeel en naar buiten toe dat het de halteertijd verkort. Kan er nu ook ff niet meer van maken. Wat ik er persoonlijk van vindt, doet in deze proef niet ter zake.
Het hangt vooral af van het materieel waarmee gereden wordt en hoe druk het is op een perron. Het in- en uitstappen bij het materieel dat een trap heeft gaat veel trager dan bij de Sprinters. Sprinters lijken in dat opzicht op metro’s. Daarvan is de halteertijd aanzienlijk korter dan bij NS.
De NS wil tijdwinst behalen met instappen en het vertrekproces omdat er anders niet aan de norm wordt voldaan welke prorail stelt qua tijd tussen treinen. De sprinter past er dus eigenlijk niet tussen qua normen omdat de halteertijd te lang is. Wat er dus simpelweg op neer komt dat de reizigers nu minder tijd hebben om in te stappen.
Ik denk persoonlijk niet dat er tijdwinst gehaald gaat worden omdat de machinist nu eenmaal op zijn stoel blijft zitten en dus mensen niet kan aansporen om snel in te stappen. Je gaat nu juist situaties krijgen dat mensen nog met koffers bezig zijn of kinderwagens en de deuren al gaan sluiten.
En dat een leek hier roept dat het niet om tijdwinst gaat, daar gaat het dus wel degelijk om anders past deze trein er in de theorie met de normtijden niet tussen in de drukke dienstregeling op dit traject.
En het overgrote deel van het treinpersoneel gelooft niet in deze oplossing om tijdiwnst te behalen, de NS had dit project al eerder willen starten maar was “vergeten” om afspraken te maken hierover met de personeels vertegenwoordigingen. Voor mijn gevoel is dit iets geweest wat de NS er weer eens gewoon door wilde drukken over de rug van het treinpersoneel, anders zoek je eerst het overleg op.
Het hangt vooral af van het materieel waarmee gereden wordt en hoe druk het is op een perron. Het in- en uitstappen bij het materieel dat een trap heeft gaat veel trager dan bij de Sprinters. Sprinters lijken in dat opzicht op metro’s. Daarvan is de halteertijd aanzienlijk korter dan bij NS.
En metro's lijken op trams. Lijkt me wat betreft communicatie een oplossing. Als er voldoende ruimte is kan het kantoorpersoneel altijd aanschuiven.
Voor treinen geldt dit natuurlijk niet (alhoewel Amsterdam - Zandvoort binnenkort elke 5 minuten?!) maar bij de bussen Eindhoven - Boxtel gaat het verbazend goed om te rijden op basis van reizigersaanbod i.p.v. dienstregeling.
Bus vol (of geplande vertrektijd) == rijden. Géén staanplaatsen, kinderwagens en fietsen in bagageruim (met het stuur kwartslag draaien en op eigen risico) en de volgende bus komt er zo aan (uit de bufferzone).
Geen conducteurs nodig, want de machinist/buschauffeur kan dat prima zelf bepalen, zelfs al spreekt die amper Nederlands.
Eén kundige servicemedewerker bij de (bus)haltes voor vragen en klaar. Bij calamiteiten onderweg bel 112 (geen noodrem).
Al werd er dan hedenmiddag-NB op het nieuws/radio-wel omgeroepen dat NS mensen afraadde hier te reizen als het niet dringend nodig was. Te lang wachten in de hitte.
Zit nu dus veels te vroeg in Ehv-airport na een inderdaad vlotte voorspoedige rit-met NB een bus van Peereboom/Nieuwe Niedorp, terwijl er langsheen de Zaan vandaag ook SEV-bus rijdt. Kreeg onderweg de indruk dat er zelfs enkel Polski Avtobusy reden. Afstappen was gelukkig wel stukken dichter bij NS/Hermes.
En er was water, dat zeker al 3-4 uur in de brandende zon had gestaan for free-met voor hele erge sentenjagers meen ik nog 15 ct deposit erop. Of als dat er niet op zat: dan kunnen de groene eco-ridders weer flink klagen. De groep reizigers die voor een Reggae festival bleek te komen waren ernstig teleurgesteld dat die bus er langsheen reed en pas 2-3 Km verderop bij station uitlaadde. EN de gemeente Ehv bleek zelfs door te hebben dat aanwijsborden voor al die bussjofeurs nut konden hebben-ook al vanwege afgezette wegen-ik neem aan dat zelfs buitenl. sjofeurs dat wel snappen al was het dan in het NL. Er waren hele ploegen ´hulpinzetmensen´daaraan zeker geen gebrek-waarneembare inzet meest 0. Komend in deze richting is overigens de plaatsing van de CICO-palen wel erg onoverzichtelijk en niet voor de hand liggend-met ook nog kruis-problems als er net een bus aankomt.
Maar terug naar het onderwerp: hoe kan het toch dat dit in NL zo´n enorm gevoelig topic is (jawel, ik weet, in d´n Bels nog veel erger) en in DE en Zwitserland/Oostenrijk goed functioneert en vlotjes verloopt. Zal de stakingsbelustheid wel weer stimuleren-weer een erg ontaktisch moment om dat rond te bazuinen.
En het overgrote deel van het treinpersoneel gelooft niet in deze oplossing om tijdiwnst te behalen
Logisch, die zijn bang voor hun baantje.
@bahnrider <off-topic aan> Veel bussen die in Eindhoven normaal via de Kennedylaan rijden (nu kermis) rijden om via de Montgomerylaan of de Boschdijk. Voorheen was dat via de Ring (Prof Dr Dorgelolaan/Insulindelaan) en een stuk logischer/sneller.
De Reggae Sundance festivalgangers (bij de Karpendonkse Plas) hebben dus ‘pech’, maar kunnen ook gewoon met buslijn 3 of 4 naar Fontys/Máxima MC aan de Dominee Theodor Fliednerstraat (halte MMC Eindhoven). Vanaf daar is het nog geen 2 minuten lopen, en vanaf het station hooguit een kwartiertje.
Het zou (weekend, dus rustig op de weg) vanuit Boxtel met een snelbus (niet de stopbus via Strijp-S) trouwens een prima idee zijn om (vandaag) toch via de Kennedylaan/Onze Lieve Vrouwestraat naar het station te rijden en even te stoppen op de ventweg bij de Karpendonkse Plas. <off-topic uit>
En het overgrote deel van het treinpersoneel gelooft niet in deze oplossing om tijdiwnst te behalen
Logisch, die zijn bang voor hun baantje.
Klopt!
Zo beter D_NS? ;)
En het overgrote deel van het treinpersoneel gelooft niet in deze oplossing om tijdiwnst te behalen
Logisch, die zijn bang voor hun baantje.
Nee want een machinist verliest zijn baan hier niet door. Maar je kunt reizigers niet aansporen vanuit je stoel in de cabine en dat kun je wel als je als Hc op het perron staat.
De in- en uitstappende reiziger zijn de tijdbepalende factor voor het vertrekproces en het wordt pas interessant als er dan een deurstoring optreedt omdat er iets of iemand tussen de deuren komt. De geplande tijd zal misschien een enkele keer gehaald gaan worden door deze sprinter qua halteertijd.
De in- en uitstappende reiziger zijn de tijdbepalende factor voor het vertrekproces en het wordt pas interessant als er dan een deurstoring optreedt omdat er iets of iemand tussen de deuren komt. De geplande tijd zal misschien een enkele keer gehaald gaan worden door deze sprinter qua halteertijd.
Volgens de NS zou elke reiziger toch inmiddels wel moeten weten dat de vertrekprocedure (veel) eerder begint dan de tijd op het bord of je favoriete Reisplanner aangeeft?
Sprinten dan maar… of verplicht (bij vertraging) dat een trein minimaal 1 minuut moet halteren om de uit- en instappende reizigers te faciliteren (bagage en kinderwagens en zo), al is dat bij (toegankelijke) sprinters niet zo’n probleem.
Geen Japanse taferelen graag ‘assistentie om de trein in gepropt te worden’ en gáán per het verspringen van de klok
Om gevaarlijke situaties te voorkomen, sluit de conducteur de deuren in zo’n geval later dan de bedoeling is. En terecht, want veiligheid gaat voor alles. Helaas leidt dit wel weer tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling.
Doe mij maar dat laatste (bij ietsje later vertrekken, al is dat één hele minuut).
Hebben de conducteurs wel weer tijd om een controle-rondje te doen. Elk half uur was nu toch, las ik laatst?
En het overgrote deel van het treinpersoneel gelooft niet in deze oplossing om tijdiwnst te behalen
Logisch, die zijn bang voor hun baantje.
Nee want een machinist verliest zijn baan hier niet door. Maar je kunt reizigers niet aansporen vanuit je stoel in de cabine en dat kun je wel als je als Hc op het perron staat.
De in- en uitstappende reiziger zijn de tijdbepalende factor voor het vertrekproces en het wordt pas interessant als er dan een deurstoring optreedt omdat er iets of iemand tussen de deuren komt. De geplande tijd zal misschien een enkele keer gehaald gaan worden door deze sprinter qua halteertijd.
En het overgrote deel van het treinpersoneel gelooft niet in deze oplossing om tijdiwnst te behalen
Logisch, die zijn bang voor hun baantje.
Nee want een machinist verliest zijn baan hier niet door. Maar je kunt reizigers niet aansporen vanuit je stoel in de cabine en dat kun je wel als je als Hc op het perron staat.
In steeds meer landen worden conducteurs afgeschaft maar in Nederland kan dat volgens het NS-personeel niet. In hun optiek is het spoor geen bedrijf maar werkverschaffing.
En het overgrote deel van het treinpersoneel gelooft niet in deze oplossing om tijdiwnst te behalen
Logisch, die zijn bang voor hun baantje.
Nee want een machinist verliest zijn baan hier niet door. Maar je kunt reizigers niet aansporen vanuit je stoel in de cabine en dat kun je wel als je als Hc op het perron staat.
In steeds meer landen worden conducteurs afgeschaft maar in Nederland kan dat volgens het NS-personeel niet. In hun optiek is het spoor geen bedrijf maar werkverschaffing.
Staat gewoon in de concessie, overigens mis ik nu wel de verwijzing in je tekst naar de vakbonden want die hebben de regie toch volgens jou?
De Zoetermeer stadslijn heeft decennia zonder conducteurs gereden. Ik geloof dat het uiteindelijk toch geen doorslaand succes was (op diverse vlakken).
De Zoetermeer stadslijn heeft decennia zonder conducteurs gereden. Ik geloof dat het uiteindelijk toch geen doorslaand succes was (op diverse vlakken).
Als het geld op is moet je wat, leuk of niet. Er is trouwens een verschil tussen geen vaste conducteurs en geen controle zoals op de Zoetermeerlijn.
De Zoetermeer stadslijn heeft decennia zonder conducteurs gereden. Ik geloof dat het uiteindelijk toch geen doorslaand succes was (op diverse vlakken).
Op de Zoetermeerlijn is er toen enorm veel vandalisme geweest en hadden de mensen een zeer onveilig gevoel in de treinen. Er werd toen met controleploegen gecontroleerd maar dat hielp maar deels tegen de problemen.
Dat is wat er ook te wachten staat op de treinen op het HRN omdat deze nu eenmaal langer zijn, onoverzichtelijker en langere afstanden rijden dan de provinciale lijntjes.
Je krijgt dan elke dag berichten in de media over aanrandingen, verkrachtingen, verchtpartijen in de treinen.
Voor alle duidelijkheid, er staat hierover niets in de concessie en vakbonden spelen inderdaad een niet te onderschatten rol bij de instandhouding/handhaving van de bestaande normen mbt de bezetting.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.