beantwoord

Ergernissen in de stiltecoupé.

  • 4 November 2017
  • 42 reacties
  • 9971 Bekeken

Altijd als ik met de trein ga, zit ik in de stiltecoupé. Dan kan ik wat leren, lekker naar buiten staren en wegdromen en geen lawaai om me heen. Het is dan ook buitengewoon irritant als mensen gaan lopen praten in een stiltecoupé. Vaak zeg ik er wat van en krijg ik een boze blik. Kan de NS niet wat doen aan mensen die praten in een stiltecoupé?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 4 November 2017, 15:05

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Badge
Nee, de NS kan of wil daar niks tegen doen. Helaas geldt in stiltecoupés het recht van de sterkste.
Reputatie 7
Badge
Neem ducttape of oordopjes mee
Goedemiddag Veraa42, welkom terug op het NS Serviceforum!

Vervelend om te lezen dat je vaak last hebt van medereizigers die zicht niet houden aan de stiltecoupé. Helaas is het vrij lastig voor ons personeel om dit te handhaven, gezien er dan permanent iemand in de stiltecoupé aanwezig zou moeten blijven. Vandaar dat we ook altijd adviseren om eerst zelf de overlastveroorzakers aan te spreken of ze in ieder geval te wijzen op de stiltecoupé. Veel reizigers zullen daar al gehoor aan geven. Mocht daar geen gehoor aan gegeven worden, of er weerstand ontstaan, kun je altijd op zoek gaan naar het treinpersoneel, of in extreme gevallen ons een bericht sturen op Twitter. Wij kunnen dan eventueel het treinpersoneel inlichten.

Ik snap je frustratie hierover, maar uiteindelijk is de stiltecoupé iets dat door reizigers voor elkaar, met elkaar, gerealiseerd moet worden.
Reputatie 1
Is het mogelijk om meer bekendheid te geven aan de stiltecoupe's, en om ze duidelijker te markeren?
Vroeger was er "STILTE - SILENCE" geschreven op de ramen, bovenaan, duidelijk.
Tegenwoordig in de stoptrein (sprinter) en in sommige Intercity's (bijvoorbeeld Zwolle - Roosendaal) alleen met een pictogram op het raam dat voor veel mensen niet duidelijk is.

Ik reis vaak in de stiltecoupe. Mensen die de stilte overtreden zijn te verdelen in twee groepen: de ene groep is de groep buitenlanders, die niet op de hoogte is van het fenomeen 'stiltecoupe' en die soms wel, en soms niet meewerken. Het is vaak lastig om ze hier op aan te spreken, omdat ze vaak geen Nederlands spreken en vaak hooguit gebrekkig Engels verstaan.
De tweede groep bevat de mensen die graag meewerken, maar die echt niet wisten dat ze in een stiltecoupe zitten. Deze groep is natuurlijk meteen stil nadat je ze aanspreekt, maar het is jammer dat het zo onduidelijk is aangegeven in nogal wat treinen. (Ik beperk mij hier tot de treinen van de NS. Er zijn ook problemen bij andere vervoerders, maar daar gaat de NS niet over.)
Een derde groep is een groep mensen die weet dat er een stiltecoupe is, maar die vindt dat zij *wel* het recht hebben om te telefoneren, omdat hun telefoontje echt belangrijk is (vrouw in ziekenhuis of zo). Die groep valt even buiten mijn discussie.

Treinreizigers die stilte willen, staan machteloos tegenover de spelbrekers in de stiltecoupe's. Uiteraard is er niets aan te doen met personeel in de trein, dat kost teveel, maar meer aandacht hiervoor bij de afdeling communicatie zou wenselijk zijn. Veel mensen blijken niet te weten dat ze in een stilte-coupe zitten.
Badge +3
Vroeger was er "STILTE - SILENCE" geschreven op de ramen, bovenaan, duidelijk.
Tegenwoordig in de stoptrein (sprinter) en in sommige Intercity's (bijvoorbeeld Zwolle - Roosendaal) alleen met een pictogram op het raam dat voor veel mensen niet duidelijk is.

De aanduiding van stiltecoupés in de trein zelf is niet veranderd. Deze heeft tot op heden altijd bestaan uit de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.

Wellicht doelt u op onderstaand pictogram:


Dit symbool duidt een zogeheten werkcoupé aan. Dit is geen stiltecoupé: hier mag wel op zachte toon gesproken worden. Treinen waarin zich werkcoupés bevinden, kennen ook stiltecoupés. Deze zijn te herkennen aan, zoals ik al zei, de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.

NS heeft vorig jaar wel een proef gehouden met symbolen op de hoofdsteunen, maar NS vond de proef geen succes en zet dit daarom niet door.
Reputatie 7
Dat pictogram is onduidelijk. Sommigen vatten het op als stiltecoupé (de koptelefoon en het boek). Dat hoor ik regelmatig mensen opmerken. Zet het in woorden op het raam en op de toegangsdeur. Wat het nut is van een zogenaamde werkcoupé ontgaat me trouwens. Het werkt alleen verwarrend. Het is óf een gewone coupé waar je ook kan werken óf een stiltecoupé waar je eveneens kan werken, alleen dan in stilte.
Ik reis in de 1e klasse valt mij op dat de reis van Amsterdam naar het Zuiden een stuk rustiger is in de Stiltecoupë dan in de 2e klasse. Maar idd in de treinen in het buitenland is geen Stiltecoupé te zien, laat staan in de Thalys. Dat verwacht de buitenlandse toeristen ook niet. Ook in Spanje waar ik daar toen vroeger op stage had gelopen kent men ook niet. Ze hebben dat nog nooit van gehoord. Maar misschien als je 1e klasse gaat reizen dat het kan helpen qua stilte maar daarvoor zul je anders helaas dan meer voor betalen.
Reputatie 7
Badge
Maar idd in de treinen in het buitenland is geen Stiltecoupé te zien, laat staan in de Thalys.
In ICE's hebben ze ook stiltegedeeltes. En ik heb ooit in een TGV tussen Parijs en Nice gereist in een stiltegedeelte. En het was muisstil onderweg! Was wel een zgn IDTGV.
Reputatie 7
Badge

In ICE's hebben ze ook stiltegedeeltes. En ik heb ooit in een TGV tussen Parijs en Nice gereist in een stiltegedeelte. En het was muisstil onderweg! Was wel een zgn IDTGV.


Ja, maar in Nederland schoort het nog al aan de mentaliteit helaas.
Reputatie 1
Ik heb inderdaad geen geld om vaak 1e klas te reizen, maar het klopt wel dat de reguliere 1e klas (waar je mag praten en bellen) wel rustiger is dan de 2e klas stiltecoupe's. Het is dus een goede tip voor wie het kan betalen.

Symbolen op hoofdsteunen hebben mijns inziens ook weinig nut - als alle plaatsen bezet zijn, zie je ze niet, en ze zijn onderhevig aan slijtage.

Ik bedoel inderdaad dat pictogram waarvan een foto is gemaakt hierboven - ondanks dat ik mijn uiterste best doe om bij te blijven bij de NS, was ik tot vandaag niet op de hoogte van het bestaan van deze "werkcoupe's".

Maar mijn klacht voor die werkcoupe blijft dan wel overeind: je mag daar praten, maar blijkbaar niet bellen, als ik uw uitleg goed begrijp. Juist het veelvuldig bellen, of het duidelijk hard aanstaan van muziek/video op Smartphones is mijn ergernis, niet de reizigers die normaal praten, want daar heb ik geen moeite mee.

Ik hoop dat de NS meer kan doen aan bekendheid over al deze verschillende coupe's. Persoonlijk zie ik het nut niet in van werkcoupe's - een groot aantal verschillende typen coupe's met ieder hun eigen regels schept naar mijn mening ook veel verwarring bij de reizigers.
Veel buitenlandse reizigers kopen hun eerste kaartje ergens - vaak in het buitenland. Wellicht dat er met dergelijke internationale verkooppunten in het buitenland kan worden samengewerkt, en dat men folders kan geven aan buitenlanders die naar Nederland reizen, met daarin enkele algemene Nederlandse regels en gebruiken. Bijvoorbeeld:
- Stiltecoupe's in de treinen
- Rookverbod op stations - waar mag het nog wel?
- Algeheel Rookverbod in veel gebouwen in Nederland (inclusief kroegen)
- Vrijheid van geloof en meningsuiting
- Verbod op verhandelen van wiet
- Wapenverbod
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van toeristische informatie, die men wellicht bereid is om in het buitenland te verstrekken aan mensen die naar Nederland willen reizen.
Reputatie 1
Maar soms heb je geen keuze en moet je met je kinderen stilte gaan zitten omdat er elders geen plek is en om dan te gaan staan nee daar pas ik voor! In de spits werkt de stiltecoupe ook niet, iedereen moet dan kunnen gaan zitten waar hij wil en KAN!
Reputatie 7
Badge
Ja okee, maar dan kan je toch de regels van de stiltecoupé op zijn minst respecteren?
Ik heb de NS al diverse malen via de mail erop geattendeerd om dit probleem/deze onduidelijkheid te vereenvoudigen door op DE DEUREN op ooghoogte 'Stiltecoupé - Silence-area' te zetten met daaronder of erboven nog even het logootje 'mannetje met vingertje voor mond' voor de analfabeten onder ons. Zelf valt het me op de de meeste mensen te laf zijn om anderen erop aan te spreken als ze toch zitten te kletsen....ik loop er dan op af en zeg vriendelijk 'Hallo, ik wil niet vervelend zijn, maar dit is een Stiltecoupé'. De meesten reageren goed en zijn stil. Vaak hebben ze dus niet gezien dat het een Stiltezone is ....dus als het op de deuren had gestaan was dit nooit gebeurd! Maar daar doet de NS dus niks mee, helaas. En wie door blijft kletsen krijgt van mij onder uit de zak...dan lukt het meestal alsnog. Maar ook dan zijn veel anderen te laf om bij te springen! Het is maar 1 of 2x gebeurd dat ik wél bijval kreeg...Dus als we nou met z'n allen afspreken dat we elkaar hierbij ondersteunen, maken we een statement en leidt dit ook op langere termijn nog eens ergens toe. Nu de NS zelf nog met verduidelijking cq. verbetering - dan zijn we er volgens mij!
Neem ducttape of oordopjes mee Om jou mee vast te binden en je mond dicht te plakken?
Maar soms heb je geen keuze en moet je met je kinderen stilte gaan zitten omdat er elders geen plek is en om dan te gaan staan nee daar pas ik voor! In de spits werkt de stiltecoupe ook niet, iedereen moet dan kunnen gaan zitten waar hij wil en KAN! Voed je kinderen op en leer ze ook hun mond dicht te houden waar dat nodig is en respect te hebben voor anderen die wel beschaafd zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Maar soms heb je geen keuze en moet je met je kinderen stilte gaan zitten omdat er elders geen plek is en om dan te gaan staan nee daar pas ik voor! In de spits werkt de stiltecoupe ook niet, iedereen moet dan kunnen gaan zitten waar hij wil en KAN!

Geen probleem, zolang men zijn mond maar houdt. Kinderen is dat echt te leren hoor, de kleinsten uitgezonderd. Maar ja, niet elke ouder kan het werkwoord opvoeden ook daadwerkelijk vervoegen in de eerste persoon enkelvoud.

Ik maak regelmatig een lange rit met de trein en wil dan graag in relatieve stilte reizen, meestal om te kunnen werken of lezen. 

Veel mensen hebben niet door dat het een stiltecoupe is. In een rit van 2 uur moet ik, om inderdaad in stilte te reizen (buiten de spits) zo’n 4 a 5 keer aan mede-reizigers vragen om de stilte te respecteren. De meeste mensen zijn zich nergens van bewust, van sommigen kan ik een snauw krijgen. 

Het staat niet nadrukkelijk genoeg aangegeven en daarin schiet de NS tekort. Als je deze service aanbiedt, zorg dan ook dat ‘ie werkt. Zet goed zichtbaar op de deur en de panelen tussen 1e en 2e klas dat het een stiltecoupe is waar praten niet op prijs wordt gesteld. Gewoon in taal, want geen mens kijkt naar die pictogrammen. Deze ergernissen spelen al jaaaaaaaren. Wanneer wordt er nu eens iets aan gedaan?!

Reputatie 7

Met de toename van reizigers na de coronaperiode speelt naast andere welbekende en veelbesproken irritaties, ook deze weer op. 

Ik zou niet verwachten dat er iets gaat veranderen. De trein is de laatste jaren een vrijplaats waar ieder met regels doet wat hij/zij wil en waarom zou je rekening houden met anderen. Dat interesseert bijna niemand meer (de oudere generatie in het algemeen nog wel, maar dat is nu net de groep die nu grotendeels wegblijft uit het ov).Terwijl ik dit schrijf  (zondagavond de rit Deventer - Nijmegen) is het ook weer feest in de 1e klas, waardoor ik nu ben gaan verzitten. 

Het hangt uiteindelijk allemaal samen met controle, handhaving, zichtbaarheid conducteur en over de afwezigheid daarvan is al heel veel te vinden op dit forum.

Net in. Een eerste klas stil stilte coupe personeel gewoon Aan het praten. Contact gezocht met overlast nummer advies het personeel aan te spreken dit is echt belachelijk. Ik betaal voor service werk niet voor de ns tijd om mensen te ontslaan. 

Reputatie 7
Badge

Als het personeel al niet het goede voorbeeld geeft wat moet er dan van worden?

Het zijn ook gewoon mensen he. Soms hebben mensen niet door te zitten in de stiltecoupé en stellen ze het op prijs hieraan herinnerd te worden. Zeker als je weet dat je als personeel het voorbeeld dient te geven. Dat had dus wel gewoon goed kunnen gaan. 

Reputatie 7
Badge +3

Soms hebben mensen niet door dat ze in een stiltecoupé zitten en stellen ze het beslist niet op prijs hieraan herinnerd te worden. Zeker personeel heeft daar totaal geen behoefte aan.

Van beide kanten zijn het aannames. Maar wel jammer van deze situatie, natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn ook gewoon mensen he. Soms hebben mensen niet door te zitten in de stiltecoupé en stellen ze het op prijs hieraan herinnerd te worden. Zeker als je weet dat je als personeel het voorbeeld dient te geven. Dat had dus wel gewoon goed kunnen gaan. 

Wanneer ze het niet door hadden en je ze hen eraan herinnert dan praten ze 9 van 10 keren gewoon door met als argument dat er elders geen plaats voor ze is, dat het onzin is, dat het in het weekend niet geldt, dat het alleen in de spits geldt, dat als je rust wilt je maar zelf ergens anders moet gaan zitten, dat zachtjes praten wel mag…

1x vroeg een jongere aan een andere jongere of die bezwaar maakte tegen hoorbaar muziek luisteren in bijna lege stiltecoupe. Die had daar geen probleem mee. Aan mij in diezelfde stiltecoupé werd niets gevraagd.  Ik heb gezegd dat ik bewust in de stiltecoupe was gaan zitten en graag wilde dat de rust werd gerespecteerd.

 

Reputatie 5

Het zijn ook gewoon mensen he. Soms hebben mensen niet door te zitten in de stiltecoupé en stellen ze het op prijs hieraan herinnerd te worden. Zeker als je weet dat je als personeel het voorbeeld dient te geven. Dat had dus wel gewoon goed kunnen gaan. 

Serieus? Zou NS-personeel niet doorhebben dat ze in een stiltecoupe zitten?!

Reageer