beantwoord

estafettestaking, waar en wanneer?

  • 17 August 2022
  • 85 reacties
  • 24570 Bekeken


Toon eerste bericht

85 reacties

In principe (en dat is ervanuitgaande dat we het hier over de NS regio-indeling hebben:

 

  • 24 augustus: regio Noord NL (Leeuwarden, Groningen, Zwolle, Lelystad)
  • 26 augustus: regio West NL (Rotterdam, Den Haag, Dordrecht)
  • 29 augustus: regio Noord West NL (Amsterdam, Haarlem, Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen, Den Helder)
  • 30 augustus: regio Midden NL (Utrecht, Amersfoort, Hoofddorp/Schiphol, Gouda)
  • 31 augustus: regio Oost (Arnhem, Nijmegen, Zutphen, Hengelo, Enschede)
  • 31 augustus regio Zuid NL (Den Bosch, Eindhoven, Breda, Roosendaal, Vlissingen, Venlo, Maastricht, Heerlen)

En, uiteraard onder voorbehoud, mag je er m.i. dus vanuitgaan dat er van/naar/via deze plaatsen geen treinverkeer zal zijn op de genoemde data. Een trein die op 24 augustus van Rotterdam naar Groningen rijdt zal dus rijden tot de laatste personeels-overstandplaats voor de eindbestemming waar niet gestaakt wordt (dus in dit geval Amersfoort). 

Mocht het zo zijn dat betreffende trein van Rotterdam naar Groningen normaal door personeelsleden met standplaats Groningen wordt gereden, dan wordt er mogelijk vervanging gezocht en indien die er niet is, wordt de trein alsnog de gehele route opgeheven.

26 augustus reis ik vanuit Steenwijk naar Rotterdam, meestal pak ik de trein naar Den Haag, met een overstap op Zwolle voor de Intercity Rotterdam Centraal. Als ik het goed begrijp, houdt het dan in dat deze intercity tot Gouda zou rijden, of zou de hele trein niet rijden, gezien de trein tot in regio West rijdt? 

Bij voorbaat dank

Badge +3

26 augustus reis ik vanuit Steenwijk naar Rotterdam, meestal pak ik de trein naar Den Haag, met een overstap op Zwolle voor de Intercity Rotterdam Centraal. Als ik het goed begrijp, houdt het dan in dat deze intercity tot Gouda zou rijden, of zou de hele trein niet rijden, gezien de trein tot in regio West rijdt?

Dat zal de tijd moeten uitwijzen, maar ik begreep dat treinen rijden tot aan een (over)standplaats met werkend personeel. Dan zou je tot Utrecht kunnen?

Zie ook https://www.nederlandsenieuws.com/personeel-ns-gaat-staken-mogelijk-zelfs-twee-dagen-helemaal-geen-treinen-in-groene-hart/

De regio West (onder andere de gebieden rond Gouda en Alphen/Leiden) zijn volgende week vrijdag 26 augustus aan de beurt.

Mocht een trein Groningen - Rotterdam met personeel uit Rotterdam gepland zijn, dan zal er vervanging gezocht moeten worden (personeel uit Groningen of Utrecht) en anders valt hij in zijn geheel uit.

Hou dus vooral rekening met minder treinen vanuit het noorden naar Den Haag/Rotterdam.

Reputatie 6

Wat nou als de NS met de eisen van de vakbond accoord gaat en na 2 maanden de overige rekeningen niet kan betalen? Net als een normaal bedrijf failliet laten gaan? Dan doorstarten met de helft van het personeel? Dan heeft de dan ex-NS directie zijn zin….

 

Reputatie 2

Voordeel is dat je niet afhankelijk bent van wat een ander voor jou bedenkt en uitvoert (of niet uitvoert), en je vooral ook vaak veel sneller bent. 

Ik twijfel en wacht nog even af.

Los van die stakingen is het OV een onbetrouwbaar transportmiddel.
Bruikbaar voor scholieren , ambtenaren en gepensioneerden .
Niet voor mensen die op tijd ergens moeten zijn voor hun ,werk en andere verplichtingen.
En dan hebben we het nog niet over comfortabel , relaxed reizen 
In noord nederland heb je op het ogenblik tussen Zwolle en Groningen te maken met overvolle treinen .
Omdat er heel veel met drie en vier bakken gereden wordt
das niet plezierig .
De huidige onbetrouwbaarheid van het OV dwingt degene die wil weten waar ie aan toe is en comfortabel wil reizen naar het gebruik van de auto

Reputatie 7
Badge +1

Voordeel is dat je niet afhankelijk bent van wat een ander voor jou bedenkt en uitvoert (of niet uitvoert), en je vooral ook vaak veel sneller bent. 

Ik twijfel en wacht nog even af.

Los van die stakingen is het OV een onbetrouwbaar transportmiddel.
Bruikbaar voor scholieren , ambtenaren en gepensioneerden .
Niet voor mensen die op tijd ergens moeten zijn voor hun ,werk en andere verplichtingen.
En dan hebben we het nog niet over comfortabel , relaxed reizen 
In noord nederland heb je op het ogenblik tussen Zwolle en Groningen te maken met overvolle treinen .
Omdat er heel veel met drie en vier bakken gereden wordt
das niet plezierig .
De huidige onbetrouwbaarheid van het OV dwingt degene die wil weten waar ie aan toe is en comfortabel wil reizen naar het gebruik van de auto

Die ambtenaren grap heeft inmiddels wel een erg lange baard en is gewoon niet waar en nee ik ben zelf geen ambtenaar. Daarnaast worden de gepensioneerden de laatste tijd ook niet echt ontzien door allerlei werkzaamheden waarbij lange trajecten gelopen moet worden en trappen geklommen moeten worden. Nu weet ik best dat niet alle gepensioneerden slecht ter been zijn, maar een gedeelte wel. 

Reputatie 6

Voordeel is dat je niet afhankelijk bent van wat een ander voor jou bedenkt en uitvoert (of niet uitvoert), en je vooral ook vaak veel sneller bent. 

Ik twijfel en wacht nog even af.

Los van die stakingen is het OV een onbetrouwbaar transportmiddel.
Bruikbaar voor scholieren , ambtenaren en gepensioneerden .
Niet voor mensen die op tijd ergens moeten zijn voor hun ,werk en andere verplichtingen.
En dan hebben we het nog niet over comfortabel , relaxed reizen 
In noord nederland heb je op het ogenblik tussen Zwolle en Groningen te maken met overvolle treinen .
Omdat er heel veel met drie en vier bakken gereden wordt
das niet plezierig .
De huidige onbetrouwbaarheid van het OV dwingt degene die wil weten waar ie aan toe is en comfortabel wil reizen naar het gebruik van de auto

Die ambtenaren grap heeft inmiddels wel een erg lange baard en is gewoon niet waar en nee ik ben zelf geen ambtenaar. Daarnaast worden de gepensioneerden de laatste tijd ook niet echt ontzien door allerlei werkzaamheden waarbij lange trajecten gelopen moet worden en trappen geklommen moeten worden. Nu weet ik best dat niet alle gepensioneerden slecht ter been zijn, maar een gedeelte wel. 

Alsof scholieren en ambtenaren niet op tijd hoeven te komen en gepensipneerden nooit afspraken met een tijdsslot hebben... 

Het is voor iedereen die afhankelijk is van de trein, erg vervelend.  

Reputatie 2

Ik maakte geen grap over ambtenaren @Henkpeetersen .
Laat staan een met baard...
Er is het blote feit dat de treinreis en vertragingen daarin  niets wijizigen aan hun werkplanning.
Er is anders dan in bedrijfsleven geen tijdsdruk.; wat vandaag niet afgehandeld kan worden kan morgen ook…
En senioren met tijdsdruk ; zeker weten !
Dan zijn er die geheel vrijwillig met het OV van auto naar auto reizen ...

Geen tijdsdruk voor ambtenaren? Dat is een grapje zeker… Ik ben zelf geen ambtenaar, maar de ambtenaren en niet-ambtenaren om mij heen hebben toch echt heel vergelijkbare arbeidssituaties met heel vergelijkbare deadlines en heel vergelijkbare hoeveelheden overwerk als de nood aan de man is.

 

Maar redelijk off-topic hier.

Wordt de dienstregeling nog aangepast? 

Reputatie 6
Badge +2

Zodra er meer bekend is, wordt dit gedeeld op de website en in de reisplanner. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Reputatie 7
Badge +1

Zodra er meer bekend is, wordt dit gedeeld op de website en in de reisplanner. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

 

Mensen willen zich graag voorbereiden. Ik heb van Loes vernomen dat de staking op zondagavond om 11 uur is aangekondigd door de vakbonden. Ik vind dat NS wel heel erg lang de tijd neemt om de conscequenties voor de reiziger duidelijk te maken. Bedrijf lijkt mij meer en meer de weg kwijt te zijn.  

Reputatie 7
Badge +3

Op dit soort momenten is NS slachtoffer van de eigen (veel te) gecompliceerde personeelsplanning. Diensten van standplaatsen waar gestaakt wordt, moeten worden verdeeld over andere standplaatsen. 

De estaffettestakingen zijn vanuit vakbondsoogpunt dan ook veel effectiever dan een landelijke staking. Er hoeven zo veel minder uitkeringen uit de stakingskassen gedaan te worden om toch het halve en misschien wel hele land plat te leggen. Bijna een week ernstige ontregelingen voor weinig kosten.

Reputatie 7

Er zal een programmaatje overheen gaan genaamd Solver. Ik vermoed dat de bijsturing de diensten van de stakende standplaatsen leeg haalt en vervolgens zal Solver proberen zoveel mogelijk te herverdelen. Ik vermoed dat dit proces in de komende uren gereed zal zijn en dan worden de nieuwe, herverdeelde diensten gepusht en de reisplanners daarop aangepast. 

Bedenk je wel dat ondanks dat dit proces wat langer duurt, het dus waarschijnlijk zoveel mogelijk in belang is van de reiziger omdat er uiteindelijk toch nog wat meer treinen zullen rijden, ook naar de stakende standplaatsen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik bewonder het optimisme. NS zou er verstandig aan doen om op dit soort dagen een afgeschaalde dienstregeling als basis te gebruiken. Het is al nauwelijks mogelijk om zonder stakingen de normale dienstregeling te rijden. Of om lijst met treinseries te publiceren die afgeschaald worden of helemaal niet rijden

Dit is eigenlijk veel te ingewikkeld voor NS. Een scenario waarbij alle treinen geannuleerd worden is zo ongeveer het enig haalbare.

Reputatie 7
Badge +1

Op nu.nl zoeven het nieuws dat NS niet naar de rechter stapt om de stakingen te voorkomen. Ik denk dat wel naar de rechter stappen overigens geen slim idee was geweest.

https://www.nu.nl/economie/6219326/ns-stapt-niet-naar-de-rechter-om-stakingen-te-voorkomen.html

Hou er maar rekening mee dat het een grote puinhoop wordt aangezien zowel personeel als treinen landelijk rijden zal er aan beide gebrek zijn door het land heen. Of Solver gaat draaien om het probleem op te lossen vraag ik me af omdat er wel veel beperkingen zijn die in Solver verwerkt moet gaan worden om een dienstregeling op poten te krijgen.

Dan zit je ook nog met de vraag of personeel uit andere regio's andere diensten accepteren en/of ze bereid zijn naar de stakende regio te gaan reizen. Ik verwacht veel telefoontjes naar de bonden toe tenzij die nog met een statement gaan komen richting het personeel over wat ze wel en niet mogen/moeten accepteren vanuit de NS.

Grote kans dat de bijsturing het de stakingsdagen erg druk krijgt om toch treinen te laten rijden in de andere regio's want ik denk dat er in de stakende regio zo en zo geen trein zal rijden van de NS.

En de NS zal niet te vroeg haar plan ontvouwen om de stakingen te omzeilen, dit zodat de bonden er niet al vroeg op in kunnen spelen.

Bij 1 van de laatste CAO stakingen is het tussen management en stakers flink uit de hand gelopen door politie acties vanuit het management in Amsterdam, dit heeft een enorme vertrouwensbreuk opgeleverd. Laten we hopen dat het deze keer van beide kanten fatsoenlijk blijft verlopen, niemand is er bij gebaat als dit volledig uit de hand loopt.

Badge +3

Weet nog niet of het eerder gepost is, maar https://www.reddit.com/r/thenetherlands/comments/wuq2nk/reizen_met_de_staking_een_kleine_gids_door_een/

Reputatie 5

Citaat conductrice in het NOS Journaal en RTL-nieuws:
“We willen meer zichtbaar zijn voor de reizigers”
Geloof me dat doen ze echt zelf fout en niet NS.
De richtlijn is namelijk dat ze eens in de zoveel tijd een serviceronde lopen!
Verder heb ik geen begrip voor de staking,want niemand krijgt volledige compensatie voor de extreem hoge inflatie!

Citaat conductrice in het NOS Journaal en RTL-nieuws:
“We willen meer zichtbaar zijn voor de reizigers”
Geloof me dat doen ze echt zelf fout en niet NS.
De richtlijn is namelijk dat ze eens in de zoveel tijd een serviceronde lopen!
Verder heb ik geen begrip voor de staking,want niemand krijgt volledige compensatie voor de extreem hoge inflatie!

Zichtbaar zijn hangt ook samen met veiligheid voor de medewerkers en de NS is zijn eigen pad aan het bewandelen en betrekt daar de medewerkers niet meer bij.  Zoals het af willen schaffen van de BOA zodat een conducteur eigenlijk amper nog wat kan doen, terugsturen van processen verbaal omdat men er geen moeite voor wil doen op het hoofdkantoor.

En de NS heeft het over 20% maar komt niet met een onderbouwing, de eisen van de bonden liggen lager en iedereen weet dat je altijd meer moet vragen dan dat je doel is om te krijgen.

En uit jouw woorden kan ik dan opmaken dat jouw werkgever geen moeite hoeft te doen om je te compenseren voor de inflatie, daar zal hij/zij blij mee zijn.

Reputatie 7

Citaat conductrice in het NOS Journaal en RTL-nieuws:
“We willen meer zichtbaar zijn voor de reizigers”
Geloof me dat doen ze echt zelf fout en niet NS.
De richtlijn is namelijk dat ze eens in de zoveel tijd een serviceronde lopen!
Verder heb ik geen begrip voor de staking,want niemand krijgt volledige compensatie voor de extreem hoge inflatie!

 

'Ik krijg het niet, dus mag de rest het ook niet'. 

Hoe gaat het als je de 26e een ticket van Amsterdam naar Londen hebt? Gaat die trein ook maar tot Rotterdam of rijdt deze wel door naar Brussel en daarna naar Londen?

Reputatie 1

@AnneE Als je met Eurostar reist, houd https://www.eurostar.com/nl-nl/reisinformatie/praktische-informatie/verkeersinformatie en https://www.nsinternational.com/nl/actuele-reisinformatie in de gaten. Waarschijnlijk wordt morgen meer duidelijk. Overigens zou ik me op dit moment niet al teveel zorgen maken. Thalys verwacht bijvoorbeeld geen of nauwelijks hinder voor komende vrijdag en legt tussen Amsterdam en Lille praktisch hetzelfde traject als de Eurostar af. Het lijkt mij dus vrij waarschijnlijk dat de Eurostar ook gewoon rijdt.

Reputatie 6

Volgens mij viel het vandaag nog wel mee, zijn er dit weekend nog gesprekken of gaan we eerst deze vijf dagen afwachten en dan misschien nog eens praten? Ik vind reizen plannen nu wel heel lastig zo moet ik n en de hele regio indeling is ook superinduideli

Reputatie 7
Badge

Er zullen af en toe vast wel gesprekken zijn maar zolang niemand toegeeft gebeurt er ook niks.

Citaat conductrice in het NOS Journaal en RTL-nieuws:
“We willen meer zichtbaar zijn voor de reizigers”

Hoe hypocriet kun je zijn.

Reageer