Skip to main content
Antwoord

fiets frame

• May 17, 2025
  • 15 reacties
  • 256 Bekeken

Goedemiddag iedereen,

ik wil morgen een leeg fietsframe met enkel een crankset en een voorvork (welke eventueel los gehaald kan worden) meenemen in de trein vanaf leiden naar amsterdam.

ik vroeg me af of ik hier een fietskaart voor nodig heb omdat ik dit persoonlijk niet meer als fiets zie maar eerder als een stuk bagage.

ook zit ik qua afmetingen goed als ik het vergelijk met de afmetingen die zijn toegestaan voor een stuk bagage.

Heeft iemand een antwoord voor mij?

Beste antwoord door MoDe

Een fietsframe valt denk ik onder een gedemonteerde fiets. Daar heb je een fietskaartje voor nodig.

15 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • Antwoord
  • May 17, 2025

Een fietsframe valt denk ik onder een gedemonteerde fiets. Daar heb je een fietskaartje voor nodig.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • May 17, 2025

Dat klopt helemaal, MoDe. Zo staat het ook in de voorwaarden.

• Auteur
  • Intercity
  • May 17, 2025

Ja daar zit ik dus ook over te twijfelen, maar gezien je hier compleet niet op kunt fietsen, zou ik hooen dat de conducteur zegt ah joh dit is bagage, ik zag ook op t forum een ander voorbeeld staan van iets vergelijkbaars waarbij het resultaat inderdaad was, je hebt geen kaartje nodig 

• Auteur
  • Intercity
  • May 17, 2025

Ik blijf t maar raar vinden, je zou zeggen dat als je fiets onderdeel binnen de maten van 84x85 moet passen dat het gezien wordt als bagage

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 17, 2025

Nou... er staat in de voorwaarden dat een gedemonteerde fiers als fiets wordt beschouwd. Wanneer iets een gedemonteerde fiets is in plaats van een onderdeel, staat daar juist niet bij.

Als ik een pedaal in mijn tas stopt, lijkt me niet dat ik daar een fietskaartje voor nodig heb. Jij stelt vrij overtuigd dat een frame dan weer wel als fiets wordt beschouwd? Hoe zit het dan met bijvoorbeeld een wiel? De voorwaarden zijn hier helaas niet duidelijk over.

• Auteur
  • Intercity
  • May 17, 2025

Nou... er staat in de voorwaarden dat een gedemonteerde fiers als fiets wordt beschouwd. Wanneer iets een gedemonteerde fiets is in plaats van een onderdeel, staat daar juist niet bij.

Als ik een pedaal in mijn tas stopt, lijkt me niet dat ik daar een fietskaartje voor nodig heb. Jij stelt vrij overtuigd dat een frame dan weer wel als fiets wordt beschouwd? Hoe zit het dan met bijvoorbeeld een wiel? De voorwaarden zijn hier helaas niet duidelijk over.

Nee dit is zeker wat ik bedoel en wat ik vaag vind, ik vind een frame met een crankset nou niet perse een gedemonteerde fiets.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • May 17, 2025

Nee dit is zeker wat ik bedoel en wat ik vaag vind, ik vind een frame met een crankset nou niet perse een gedemonteerde fiets.

Het gaat er niet om wat jij vindt, maar wat NS vindt. ​@Erryt NS is daar duidelijk in.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 17, 2025

Een (gedemonteerde) fiets bestaat uit een frame, wielen, een stuur en zadel. Een onderdeel van een fiets (zoals een los wiel of frame) is geen fiets maar handbagage.

Crankset (trappers) eraf, karton er omheen en klaar. Maximale afmeting 85×85×85 cm maar als je het rechtop zet maakt een paar cm meer niet zoveel uit. Een strijkplank mag ook gewoon mee.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 18, 2025

Het gaat er niet om wat jij vindt, maar wat NS vindt. ​@Erryt NS is daar duidelijk in.

Nee, het gaat er niet om wat NS vindt, maar wat de voorwaarden (die NS heeft opgesteld) zeggen. En over het algemeen geldt daarvan de voor de consument meest gunstige uitleg als iets multi-interpretabel is.

Past het in de afmetingen van handbagage, dan is het handbagage.

Is het een 'gedemonteerd fiets' (maar groter dan handbagage), dan is het een fiets. Je schrijft zelf echter "Wat is een 'gedemonteerde fiets ?'

Inderdaad. 

Als het geen handbagage is en ook geen fiets, dan mag het NIET mee.

Ik heb daar hier nog grappend over geschreven (over de autopeds van Robert). Jij brengt het prompt in de praktijk !

Bon courage alors !

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 18, 2025

Past het in de afmetingen van handbagage, dan is het handbagage.

Behalve als het een vervoermiddel is, wat zoals ik eerder aanhaalde niet mee mag behalve als het een fiets of hulpdiensten is en aan de daarvoor geldende voorwaarden voldoet.

Ook waar.

Ineens is Roberts advies om er een kartonnen doos om te proppen geen grap meer.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 18, 2025

Ook waar.

Ineens is Roberts advies om er een kartonnen doos om te proppen geen grap meer.

Een frame meenemen (waar is de rest van die ‘gedemonteede fiets’) kan je voorkomen door het frame in te pakken…

Gaat nergens over, zolang je geen wielen en stuur en zadel bij je hebt is een frame simpelweg geen fiets.(en een step ook niet, ongeacht of die op de stoep, fietspad of rijweg mag) 😴

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 19, 2025

Een frame meenemen (waar is de rest van die ‘gedemonteede fiets’) kan je voorkomen door het frame in te pakken…

Dat geldt natuurlijk ook voor een volledige gedemonteerde fiets. Geen conducteur die je gaat vragen wat er in die doos zit. Deze hele regel is natuurlijk vreemd maar er zullen wel mensen zijn geweest die hebben gepeobeerd een gewone fiets als vouwfiets mee te nemen met het zadel los in hun hand ofzo.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 19, 2025

Dat geldt natuurlijk ook voor een volledige gedemonteerde fiets. Geen conducteur die je gaat vragen wat er in die doos zit. Deze hele regel is natuurlijk vreemd maar er zullen wel mensen zijn geweest die hebben gepeobeerd een gewone fiets als vouwfiets mee te nemen met het zadel los in hun hand ofzo.

Ik zeg creatief zijn… 🤣

Al die moeite doen en alsnog een boete? 

Waar ​@Thom zei:

Bij een internationaal kaartje hoef je dit allemaal niet te doen, want dan mag de fiets in de spits mee, lol. Wie een kuil graaft voor een ander, wordt moe.

Oei, dit is een fiets!

• Auteur
  • Intercity
  • May 20, 2025

Ik heb het er gisteren even met een conducteur over gehad, hij zei ook, zolang hij ongeveer in die maten van 85x85x85 past en je er iets van een doos of een stuk plastic omheen doet is het geen enkel probleem