Skip to main content

Ik wil binnenkort graag mijn fiets meenemen in een IC-direct, alleen er word wat onduidelijk gedaan of het mag.

In de Voorwaarden Losse Vervoerbewijzen staat:

“Fietsen mogen niet mee in de ICE International, Eurostar, de Nightjet en in NS-bussen. In de maanden juli en augustus mogen fietsen ook niet mee in de IC Berlijn en IC Brussel.”

Op de fietskaart-dal website staat:

“Reis met binnenlandse treinen

Geldig in alle binnenlandse treinen. Fietsen mogen niet mee in NS-bussen, ICE International, Eurostar en Nightjet.”

maar als je dan op bestel nu drukt staat er opeens

“Geldig in alle binnenlandse treinen, behalve in de Intercity direct, Eurostar en Nightjet. Niet geldig in NS-bussen.”

Mag het nou wel, of niet in de IC-direct, en kan iemand dit wellicht wat duidelijker maken op de website. Namelijk de NOS berichte in 2017 nog dat dit vanaf toen werd toegestaan, en kan nergens informatie vinden dat het niet meer mag, naast de IC Brussel in de zomermaanden.

De engelse versie van de site, die had exact dezelfde tegenstrijdige informatie.

In een IC Direct mag je gewoon je fiets meenemen, mits je aan de voorwaarden voldoet natuurlijk (daluren, in bezit van fietskaartje en er is ruimte).


Lijkt me wel goed als dit doorgezet wordt, want die tekst klopt inderdaad niet.

 


Ik ben al bezig om dit intern even onder de aandacht te brengen, dit klopt inderdaad niet (lijkt me)


Dank voor het snelle antwoord, En ook alvast voor het onder de aandacht brengen intern!


Uit een (archief) topic van 27 juli 2017 (toen waren nog niet alle treinen voorzien van de nieuwe stickers):

Sinds kort zijn er andere informatie stickers op de balkons van de Intercity Direct aangebracht; daarop staat dat het meenemen van fietsen mogelijk is (buiten de spits). Ook zijn de teksten "verboden voor fietsen" verdwenen op de balkons, en hangen daar op de daarvoor geschikte plekken stickers met "Fietsen voorrang". Het lijkt er dus duidelijk op dat de fiets nu sinds kort wel mee mag op de Intercity Direct.
Echter, op de NS website staat nog overal dat het niet mag.
Mag de fiets nu wel of niet mee?

Uitzondering is nog steeds de IC Berlijn in de zomermaanden, dan moet het om een internationale reis gaan en is een reservering verplicht.


Dat is niet de enige uitzondering. De fietsruimte in de IC Brussel is in de zomermaanden uitsluitend bedoeld voor internationale reizigers met fietsticket en reservering.
 

Bron: https://www.ns.nl/kaartjes/fietskaart-dal

Bron: https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/12475/kw/IC+Brussel+fiets 

Blijkbaar moet de pagina over de fietskaart dal nog worden aangepast qua data. De periode is een stuk langer dan alleen juli en augustus.


Reageer