Geen controle | NS Community

Geen controle

  • 13 April 2023
  • 13 reacties
  • 470 Bekeken

Reputatie 3
  • Reisleider**
  • 153 reacties

Vandaag met de Sprinter tussen Haarlem en Leiden gereden. Ik zat eerste klas (en had daar ook voor betaald).

Zowel op heen- als terugweg kwam de conducteur een deel van de reis ook in de eerste klas, maar op geen enkele
manier werd er aan controle gedaan. De conducteur zat lekker uit het raam te kijken.

Komt dat omdat ik er zo eerlijk uit zie? Of wordt er echt niet gecontroleerd?


13 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Vandaag met de Sprinter tussen Haarlem en Leiden gereden. Ik zat eerste klas (en had daar ook voor betaald).

Zowel op heen- als terugweg kwam de conducteur een deel van de reis ook in de eerste klas, maar op geen enkele
manier werd er aan controle gedaan. De conducteur zat lekker uit het raam te kijken.

Komt dat omdat ik er zo eerlijk uit zie? Of wordt er echt niet gecontroleerd?

Daar zijn op dit forum al honderden topics over. Het heeft geen zin om deze discussie nu weer te voeren lijkt mij. Gebruik de zoekfunctie en je vindt er een groot aantal.

De conducteur behoort wel te controleren, maar heeft ook andere werkzaamheden te verrichten. Dat laatste zal vandaag vast aan de orde zijn geweest. Nog steeds worden er veel correctietarieven in rekening gebracht en uitstel van betalingen uitgeschreven.

Reputatie 7
Badge +3

De conducteur behoort wel te controleren, maar heeft ook andere werkzaamheden te verrichten. Dat laatste zal vandaag vast aan de orde zijn geweest. Nog steeds worden er veel correctietarieven in rekening gebracht en uitstel van betalingen uitgeschreven.

Uit het raam kijken valt ook onder werkzaamheden?

Hij voldeed wel aan de regel uit het handboek dat een conducteur zich onder de reizigers moet begeven.

Reputatie 6

Vandaag met de Sprinter tussen Haarlem en Leiden gereden. Ik zat eerste klas (en had daar ook voor betaald).

Zowel op heen- als terugweg kwam de conducteur een deel van de reis ook in de eerste klas, maar op geen enkele
manier werd er aan controle gedaan. De conducteur zat lekker uit het raam te kijken.

Komt dat omdat ik er zo eerlijk uit zie? Of wordt er echt niet gecontroleerd?

Hoi! Hier één van de vele HC'S die NS kent. Wij zijn als conducteurs vrij om zelf te bepalen of en wanneer wij controleren. Daarnaast kan het zijn dat mijn collega's een reden hebben gehad om niet te controleren. Daar heb ik geen inzicht op. 

Ik heb soms ook wel eens een moment dat ik even bij moet komen van iets dat gebeurd is of dat er iets op de achtergrond gaande is wat in mijn hoofd de aandacht heeft. Ik praat het absoluut niet goed, maar er kunnen heel veel redenen zijn waarom collega's wel of niet kiezen voor controle. 

Wat ik me wel goed kan voorstellen is dat je baalt dat je geen controle heb gehad onderweg, vooral als dat een veelvoorkomend scenario is. Ondanks dat controle niet vanzelfsprekend is verwachten veel reizigers dit wel van ons (begrijpelijk). Weet dat je altijd kan vragen aan mij of één van mijn collega's waarom iets wel of niet gebeurt. Daar krijg je over het algemeen meer informatie mee dan dat we hier met z'n allen gaan speculeren of klagen dat het nooit gebeurd. 

Reputatie 6

De conducteur behoort wel te controleren, maar heeft ook andere werkzaamheden te verrichten. Dat laatste zal vandaag vast aan de orde zijn geweest. Nog steeds worden er veel correctietarieven in rekening gebracht en uitstel van betalingen uitgeschreven.

 

Daar komen weer 2 bij die dachten zomaar eerste klas te reizen op de HSL.😂😉

Vindt het echt heel vreemd. Op de automaat maar ook online kun je controles terugzien. Ik reis 4-5 dagen per week naar Amsterdam. Wat blijkt in 1 jaar tijd ben ik maar  11x gecontroleerd. Vindt dit vreemd omdat de intercity waar ik mee reis niet stopt op tussengelegen stations. Een reis van 27 minuten maar nooit een conducteur te zien. Conducteurs zitten in de eerste klas of verstoppen zich in de machinistcabine achter in de trein. Tegenwoordig reis ik 1 halte met de trein en ga ik verder met de auto. In de auto heb je nog meer kans gecontroleerd te worden op je rijbewijs dan bij de NS gecontroleerd te worden op je vervoersbewijs. 
 

NS waarom mogen conducteurs het overgrote deel van hun diensten uitzitten in de eerste klas of de machinistenruimte achter in de trein? In hoeverre is dit eerlijk tegenover de consument nu prijzen van NS blijven stijgen? En tot slot is dit eerlijk tegenover NS als werkgever nu personeel wordt betaald om te fluiten en “meereizen” in de 1e klas?

NS waarom mogen conducteurs het overgrote deel van hun diensten uitzitten in de eerste klas of de machinistenruimte achter in de trein? In hoeverre is dit eerlijk tegenover de consument nu prijzen van NS blijven stijgen? En tot slot is dit eerlijk tegenover NS als werkgever nu personeel wordt betaald om te fluiten en “meereizen” in de 1e klas?

NS durft hiertegen niet op te treden uit angst om ruzie te krijgen met de vakbonden die eisen dat conducteurs zelf mogen bepalen "hoe ze hun functie invullen".

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb vorige week twee keer een rit gemaakt van een uur en drie kwartier zonder overstap in een trein met één treinstel. Ik kon de conducteur dus niet toevallig mislopen. Beide keren niemand gezien. Vorige week ook 50 minuten in een trein in Engeland gezeten, daar is de conductrice een keer of vijf langsgelopen, waarvan de eerste keer voor de kaartcontrole.
Veel conducteurs lijken nog in coronamodus te zitten. Al was het de laatste jaren voor corona ook al niet best.

Veel conducteurs lijken nog in coronamodus te zitten. 

De meeste conducteur zaten al ver voor corona in corona-modus (of liever FNV-modus).

Reputatie 7

Veel conducteurs lijken nog in coronamodus te zitten. 

De meeste conducteur zaten al ver voor corona in corona-modus (of liever FNV-modus).

Ik neem aan dat de vakbonden toch ook vinden dat controle van vervoerbewijzen, aanspreekbaar zijn, mensen aanspreken/helpen/letten op sociale veiligheid en ordelijk verloop in de coupés, door de trein lopen basistaken van een conducteur zijn. Waarvoor word je anders conducteur, om in een cabine te zitten, op een fluit te blazen en je niet te laten zien? Je wil toch ook voldoening uit je werk halen neem ik aan en zekere trots voelen op wat je doet. Maar ik zal wel ouderwets ingesteld zijn.

Trouwens ik ben vandaag van Breda naar Deventer gereisd v.v. en wederom op heen-en terugreis geen personeel gezien, alleen heel vriendelijk horen omroepen welk station we naderen en wat de overstapmogelijkheden zijn.

 

 

Ik neem aan dat de vakbonden toch ook vinden dat controle van vervoerbewijzen, aanspreekbaar zijn, mensen aanspreken/helpen/letten op sociale veiligheid en ordelijk verloop in de coupés, door de trein lopen basistaken van een conducteur zijn. 

Zo concreet als jij het stelt ligt dat bij de vakbonden toch echt niet. Daar vinden ze dat de conducteur er voor veiligheid en service is maar over wat dat dan precies inhoudt laten ze zich niet uit.

Verder ligt het in stand houden van de eerste klas bij de overwegend zeer linkse vakbonden op zijn zachtst gezegd nogal gevoelig, dus om daar op te gaan controleren heeft helemaal geen prioriteit.

Reputatie 7

Ik neem aan dat de vakbonden toch ook vinden dat controle van vervoerbewijzen, aanspreekbaar zijn, mensen aanspreken/helpen/letten op sociale veiligheid en ordelijk verloop in de coupés, door de trein lopen basistaken van een conducteur zijn. 

Zo concreet als jij het stelt ligt dat bij de vakbonden toch echt niet. Daar vinden ze dat de conducteur er voor veiligheid en service is maar over wat dat dan precies inhoudt laten ze zich niet uit.

Verder ligt het in stand houden van de eerste klas bij de overwegend zeer linkse vakbonden op zijn zachtst gezegd nogal gevoelig, dus om daar op te gaan controleren heeft helemaal geen prioriteit.

 

Maar zo concreet zou het wel moeten liggen - als het goed is.

Anders is het luilekkerland. Dat kan toch echt niet meer in deze tijd waarin treinreizigers flink moeten betalen, om de haverklap storing en uitval hebben en het Nederlands ov zo ongeveer het duurst van Europa is.

Wat het tweede punt betreft: netjes betalende reizigers moeten wel flink hiervoor dokken, maar verder laat men het lekker op z'n beloop. Wat is dat voor een houding. Geen wonder dat de 1e klas een vrijplaats is geworden voor onverschillige figuren die het verder ook allemaal wel best vinden en gewoon onbetaald gaan zitten. Iedere rit opnieuw. Wie is de baas op de trein? De reizigers?

Reputatie 5

Helaas kan ik ook beamen wat er in dit topic veel wordt geschreven. Bijna 1,5 jaar lang heb ik extra betaald voor een abonnement voor de eerste klasse en daarmee vrijwel ieder weekend tussen Amsterdam en het oosten des lands gependeld. Al die tijd heb ik slechts één enkele keer meegemaakt dat iemand in de eerste klasse werd beboet voor het reizen met een kaartje voor de tweede klasse. Tijdens alle andere (sowieso zeer zeldzame) controles kregen dat soort ‘grijsrijders’ slechts vriendelijk het verzoek naar een andere coupé te verhuizen of werden ze soms zelfs in de eerste klasse geduld omdat ze een zielig verhaal hielden over dat ze per se daar hun mobiele telefoon moesten opladen (dat waren zonder uitzondering altijd jongeren).

Die ene keer dat ik zag hoe er een boete werd uitgeschreven was trouwens toch stiekem ook een blamage, want de betreffende hondsbrutale jongeman tegenover mij zat languit met zijn schoenen op de bank en had zogenaamd geen legitimatiebewijs op zak. Hij mocht van de conducteur uiteindelijk zelf zijn adres opgeven. Die vlijtige conducteur deed zijn best, maar was iets te goedgelovig. De jongen gaf namelijk een niet bestaand adres in Apeldoorn op. Stomtoevallig ken ik het straatje dat hij noemde en weet dus dat die niet zulke hoge huisnummers heeft. Ik heb op het punt gestaan me er toen mee te bemoeien, maar was daar uiteindelijk toch te beducht voor.

Reageer