Antwoorden
- Omreisadvies waarbij de reiziger 10 euro meer moet betalen zal niet snel worden gegeven aangezien het dan lijkt alsof dit een officieel omreisadvies is. Indien je hier bij een conducteur vraagt zal mijn collega hier vast antwoord opgeven dat het wel kan, maar dat je dan moet uit- en opnieuw checken met de daarbij horende kosten.
- De toegevoegde waarde bij een handmatige omroep is de menselijke kennis die kan worden gegeven, zoals jij nu doet.
- Ik kan geen vragen over de gegevens van OBIS beantwoorden.
- Wij geven altijd optimale reisadvies waarbij ook naar de kosten worden gekeken. Als de kosten veel hoger zijn dan de oorspronkelijke reis zal deze niet snel worden getoond.
Goede vondst David!
@Erryt NS
Het verschil in kosten tussen (puur en alleen) Apeldoorn - Zutphen rechtstreeks (€ 5,20) en omreizen via Deventer (€ 7,30) is helemaal niet zo groot, dus als dat je een half uur bespaart…
Verder wordt dat verschil nog (veel) kleiner naarmate je van verder weg naar Apeldoorn reist, en/of als je verder reist dan Zutphen.
Het bovenstaande verschil is dus ‘worst case’, voor reizen op voltarief! Reizigers met korting betalen hooguit € 1,26 als ze omreizen. Vanuit Utrecht is het verschil maar € 1,50 (voltarief) of € 0,90 (reductie).
Omchecken is niet nodig voor Apeldoorn - Zutphen met NS, er zal automatisch het tarief via Deventer berekend worden. Zie Groningen - Leeuwarden met NS, dat wordt automatisch berekend als ‘via Meppel’ (en kost je de hoofdprijs natuurlijk, t.o.v. het Arriva tarief).
Reizigers met Traject Vrij (NS only of Vrije keuze) mogen omreizen via Deventer, ook al is die route 31 TE terwijl het rechtstreeks 18 TE is. Reizigers met Traject Vrij NS + Arriva (is een paar euro goedkoper) mogen dat niet, die moeten in Apeldoorn overstappen.
Het énige geval waarin ik een prijsverschil van meer dan €10,00 kan vinden, is iemand die vol tarief 1e klas bij NS reist maar vrij reizen bij Arriva heeft: die zou dan vanaf Amersfoort €26,69 ipv €16,32 betalen, een verschil van €10,37. Maar dat is zo'n nichesituatie…
Daarnaast is Amersfoort-Zutphen langs Deventer de kortst mogelijke route met NS-treinen (en komt sowieso gepland uit de reisplanner rollen aan de dagranden op momenten dat Arriva niet rijdt), dus heb ik geen idee waarom dat niet toegestaan zou zijn en/of extra uit- en inchecken zou moeten vereisen.
Bovendien kan het noch realistisch, noch redelijk zijn om van de reiziger te verwachten om proactief naar de conducteur te gaan om te vragen naar het hoe en wat qua omreizen. Want:
- 50% kans (bij een ICM-7 waar het hier om ging) dat er überhaupt geen conducteur in jouw treinstel is;
- dan moet die ook nog aanspreekbaar zijn voor de reiziger (dus niet verschanst zitten in een cabine);
- de conducteur aanspreken vlak vóór een stop mag niet, want dan is die bezig met het “aankomstproces” (zo begreep ik van de meldkamer V&S toen ik in een fysiek bedreigende situatie zat en de trein over enkele minuten zou halteren),
- tijdens de stop (in dit geval in Apeldoorn) heeft de conducteur ook geen tijd, aangezien de trein vertraagd rijdt en zo snel mogelijk weer moet vertrekken;
- de reiziger, al dan niet met veel/grote/zware bagage en/of slecht ter been, zou de hele trein door moeten sjouwen via smalle deuren en krappe bakovergangen in de bewegende trein;
- en sowieso heeft een gewone reiziger überhaupt geen weet dat er een veel snellere omreisroute bestáát, zolang de omroep daar niet over informeert en de app het niet weergeeft!
Het is toch veel logischer (als het niet al verplicht is volgens bijv. een EU-verordening) dat de conducteur zelf omroept “u kunt omreizen, dat kan extra kosten"? Zo kan een reiziger zelf de afweging maken of dat het waard is, maar bovenal: zo wéét de reiziger überhaupt dat omreizen mogelijk is. Ongetwijfeld zijn er genoeg reizigers voor wie reistijd het zwaarst weegt, of je nu een afspraak hebt op je bestemming, een laatste bus moet halen, vrij reizen hebt…
Een reis vanaf Den Haag via Deventer - Zutphen naar Winterswijk kost 39,05 waar een reis van Den Haag naar Winterswijk 29,44 euro kost. Of mist ik nu iets? Alleen als je vanaf Den Haag over Zwolle gaat kost het zelfs 6 cent minder en kom je over Deventer.
Iedereen met een NS vervoerbewijs/incheck staat het vrij om via Deventer naar Zutphen te reizen!
Enige uitzondering zijn reizigers met een los (e-)ticket waarop NS+Arriva staat (dus in Apeldoorn overstappen), en reizigers met het iets goedkopere Traject Vrij waar je alleen maar rechtstreeks met Arriva van Apeldoorn naar Zutphen mag.
Ben wel benieuwd wat er gebeurt bij zo’n Traject Vrij en dan een reis maken via Deventer
Dat is in feite Apeldoorn - Deventer - Zutphen buiten traject en kost dus € 7,30 voltarief.
Een reis vanaf Den Haag via Deventer - Zutphen naar Winterswijk kost 39,05 waar een reis van Den Haag naar Winterswijk 29,44 euro kost. Of mist ik nu iets?
Reisplanner maakt er bij een ‘via’ altijd twee losse reizen van (en dat is natuurlijk veel duurder)!
Den Haag - Apeldoorn - Winterswijk is een geldig advies en kost inderdaad € 29,44 (via Anhem is het € 29,04)
Omreizen via Deventer voegt maar weinig (18) TE toe en zal dus hooguit een paar euro meer kosten op zo’n reis. Zie voorbeeld vanuit Utrecht naar Zutphen, dat scheelt € 1,50.
De NS Reisplanner (en 9292) snappen omreizen via Deventer dus niet goed.
Is ook zo. Ik zal deze bevindingen doorspelen. @Sander-VH Weet jij toevallig hoe het zit met de omroep in dergelijke gevallen?
Nog eentje dan (worst case):
Stel je reis start in Apeldoorn (je komt dus niet van verder) en wilt naar Winterswijk.
Dan neem je idealiter de rechtstreekse Arriva Sneltrein (via Zutphen) voor € 15,44
Maar nu reis je met NS van Apeldoorn via Deventer naar Zutphen, dat kost € 7,30 (als je van verder komt al gauw een stuk minder).
Een (losse) rit Zutphen - Winterswijk (Arriva) kost € 11,36
Totaal € 18,66 dus een verschil van € 3,22 maar daar gaat in ieder geval nog € 1,08 vanaf omdat je bij een overstap het starttarief van € 1,08 bij Arriva niet betaalt!
Omreizen (Apeldoorn - Zutphen via Deventer) naar Winterswijk kost dus hooguit € 2,14 extra!