gehandicapt

  • 11 November 2023
  • 28 reacties
  • 652 Bekeken

Wat kan de NS doen voor mensen met paniekaanvallen door de drukte in de trein? Ik durf niet meer met NS te reizen. Ook niet eersteklas. 


28 reacties

Reputatie 2

Ik ben sinds vorig jaar chronisch ziek wat vooral fysieke klachten geeft, maar door de overvolle treinen is al meermaals voorgekomen dat iemand over me heen viel of me liet struikelen. Niet expres, maar dan kon ik door mijn ziekte en klachten een week amper lopen vd pijn. Heb toen eerste klas abonnement genomen maar ik ‘moet’ helaas alsnog met alle andere mensen in- en uitstappen wat met drukte bij mij regelmatig tot een lichte paniekaanval zorgt. Niet helemaal jouw situatie, maar ik herken het wel. Ik probeer echt alleen treinen te nemen die lang zijn, ik reis bewust om als dat rustiger is. Maar het is niet altijd te voorkomen. Uitgevallen materieel, werkzaamheden etc. Ik reis via Schiphol en moet bij Amsterdam Lelylaan instappen en zit dus altijd met de hordes toeristen vol koffers. Heel naar als je slecht tegen prikkels kan. Ik neem vaak de intercity direct naar Rotterdam en reis daarmee expres om, zodat ik daar rustig in de 1e klas kan zitten, zo’n afgescheiden coupe met zes stoelen indien er plek is. Kom dan echt zoveel kalmer aan! Dat is niet altijd een optie. Ik voel en deel je frustratie - tegelijkertijd is de NS inderdaad niet perse benodigd hierbij te helpen, maar je kunt wel stellen dat het wanbeleid van de laatste tijd het nog moeilijker maakt mensen met een beperking veilig en prettig te laten reizen. 

Reputatie 2

Oja en ik ben speciale oordopjes gaan dragen zoals sommige al als tip geven, om wat minder prikkels binnen te krijgen. Maar ja, het blijft wat dweilen met de kraan open. Ik probeer daarnaast mezelf weerbaarder te maken en mn klachten beter onder controle te krijgen zodat het hopelijk minder impact heeft in de toekomst. Vroeger stond ik ook zo vaak als een sardientje in de trein maar nu heeft dit veel verdergaande gevolgen voor mij. Ik hoop dat jij (TS) hier hulpmiddelen voor kunt krijgen om toch af en toe te reizen zonder 5 paniekaanvallen en drie dagen bijkomen van de reis. En onthoudt dat de meeste mensen niet zullen snappen wat het met je doet, helaas.

Reputatie 7

Een paar kleine tips, maar bij een paniekaanval mag je altijd aan mij (machinist) of een van mijn collega's vragen om even in het HC-hok plaats te mogen nemen. Let wel dat deze hokken alleen nog bij het materieel ICM standaard aanwezig zijn. In het materieel VIRM is het helaas een zeldzaamheid geworden. Voor in bijvoorbeeld een sprinter van het type Flirt zou je kunnen vragen of de tussendeur tussen het balkon en de eerste klas (aan weerszijden van de trein) in de automatische stand gezet kan worden, deze sluit dan na een paar seconden waarna je, over het algemeen genomen, in een vrij rustige eerste klas zal zitten. Mocht je toevallig in een regio wonen waarin deze treinen gemeengoed zijn dan is het wijsheid om daar zoveel mogelijk je reis op in te plannen.

Reageer