Skip to main content

Hoi! In de nieuwe type Intercity Direct treinen, die op de HSL rijden, hoor ik regelmatig een geluid als van de kiestoon van een telefoon. Hij gaat dan een keer of 5 over en stopt weer. Soms gebeurt dit maar één keer maar soms ook wel 7x in een reis. Wat is dat? 

 

Mijn aanname is dat het communicatie is tussen treinpersoneel in de trein zelf of communicatie tussen de trein en een partij buiten de trein. In beide gevallen voelt het vreemd dat dit geluid door de intercom in de hele trein wordt afgespeeld, terwijl het niet voor de reizigers is. Maar misschien is mijn aanname incorrect.. 

 

Dank voor het meedenken! 

Ik heb helaas niet een duidelijk idee wat dit zou kunnen zijn BredaZaandamErryday. Excuses! Misschien kan iemand anders dit nog plaatsen, echter is dit mij nu onbekend. 


Ik denk dat je het geluid van de SOS oproep bedoelt. Dit is om ook de conducteur te attenderen dat er ergens een noodknop is ingedrukt.

Helaas zitten die op enkele onpraktische locaties, waardoor die vaak onbewust ingedrukt worden door reizigers.


Het geluid van de SOS zou kunnen, wel opvallend hoe vaak dit dan ingedrukt wordt. Ik heb een geluidsfragment opgenomen, maar volgens mij kan ik dat niet delen op deze community.

 

Ook ben ik wel benieuwd naar de rationale van waarom het SOS signaal door de hele trein hoorbaar is, en waarom het niet altijd even lang aanhoudt.. 

 

Bedankt voor de reacties in elk geval! 


Lijkt me vrij duidelijk waarom een SOS signaal door de hele trein te horen is 😆.

 

De bedoeling van een SOS signaal is dat men het hoort of ziet.


Lijkt me vrij duidelijk waarom een SOS signaal door de hele trein te horen is 😆.

 

De bedoeling van een SOS signaal is dat men het hoort of ziet.

In andere treinen gaat er volgens mij alleen maar een seintje naar de machinist, en ergens zou je verwachten dat dat voldoende is toch? Als je alleen maar dat geluid hoort, weet je ook nog steeds niet waar er op de knop is gedrukt en wat er aan de hand zou kunnen zijn. 

Maar wel fijn om te weten dat dit het is, ik zat laatst in een ICNG waar dat geluid misschien wel 10 minuten lang door ging. Heb me lang afgevraagd wat het had kunnen zijn 😅


Lijkt me vrij duidelijk waarom een SOS signaal door de hele trein te horen is 😆.

 

De bedoeling van een SOS signaal is dat men het hoort of ziet.

In andere treinen gaat er volgens mij alleen maar een seintje naar de machinist, en ergens zou je verwachten dat dat voldoende is toch? Als je alleen maar dat geluid hoort, weet je ook nog steeds niet waar er op de knop is gedrukt en wat er aan de hand zou kunnen zijn. 

Maar wel fijn om te weten dat dit het is, ik zat laatst in een ICNG waar dat geluid misschien wel 10 minuten lang door ging. Heb me lang afgevraagd wat het had kunnen zijn 😅

Tja, in dat geval zou het alarm ook gelijk stoppen, want een machinist heeft daar niet zo veel behoefte aan.

Wellicht dat het niet effectief genoeg bleek en nu dus door de gehele trein te horen is…

 

Ik denk overigens dat het treinpersoneel het SOS-alarm niet meer serieus neemt, omdat hij zo vaak afgaat.


Ik denk niet dat zo’n noodoproep door de hele trein te horen is, maar als het echt uit de speakers kwam zou dat per coupé kunnen zijn.

In ieder geval krijgt de machinist de locatie (en beeld zolang het niet op een WC is) van de ingedrukte SOS knop te zien, dus als daar overduidelijk niets aan de hand is zal die zo’n oproep wel ‘weg kunnen drukken’ (als het echt zo vaak vals alarm is).

Mocht je een audio-fragment willen delen, dat kan via bijv. https://www.file.io en dan de link hier plaatsen.


Reageer