Skip to main content
Ik word knettergek in de trein van de harde muziek, computer spelletjes gepingel en vooral van die mensen die denken dat ze alleen in de trein zitten.



Ik kies bewust de trein om rustig te kunnen werken, lezen en schrijven. Maar pff. Ben nu drie keer van coupe verhuisd.

Bluetooth koptelefoon opzetten.


Bluetooth koptelefoon opzetten.

Volgens de huisregels van NS mag je geen geluidsoverlast veroorzaken, dus waarom zal iemand die er last van heeft een koptelefoon op moeten zetten? Of bedoel je dat de overlastgevers dat moeten doen?


Veel mensen kennen de huisregels ook helemaal niet denk ik. Denken daar ook niet over na, zijn puur met zichzelf in hun eigen wereld bezig. Ze krijgen fatsoensnormen ook niet mee van thuis. Ik heb weleens iemand aangesproken (met enige angst toch wel) die z'n mobiel voor zich had gezet en gewoon luide filmpjes zat te kijken en luisteren. Deze jongeman was verbaasd dat dit niet zou mogen, want je mag toch ook praten in deze coupé. Praten is ook geluid, zei hij. Ik wees op de huisregels. Oh zijn er huisregels? Nou ja hij deed verder niet zo moeilijk en deed oortjes in. Ik hoorde het geluid alsnog wel door de oortjes maar goed. 

Ik vrees ook voor een vroeg doof wordende generatie. 


Ik reis niet dagelijks met de trein maar kan me niet herinneren dat ik geluidsoverlast heb ondervonden. Misschien erger ik me niet zo snel, in de stad, op drukke momenten is er ook flink wat geluid. Mij valt juist op dat het meestal zo stil is in de trein. Na een druk station is het het dat lawaaiiger, dat komt volgens mij door de herrie op het station.

Waar je wel “lawaai” hoort is op de stations. Als er een trein aankomt of vertrekt maakt dat zoveel geluid dat de omroep niet meer te volgen is. Ook het voeren van een telefoongesprek valt niet mee. Als je echt van herrie wil genieten…. Een langsrazende IC of hoge snelheidstrein produceert 90 decibel, dat is bijna de geluidssterkte van een popconcert. Op een perron, op 2 meter afstand is de herrie nog “iets” luider dan op de meetafstand (25 m) die gebruikelijk is. Probeer dan, ook met oortjes, maar eens een normaal gesprek te voeren.
Dan de trein in, je zou kunnen zeggen dat herrie in je oren blijft zitten. Direct na een heel hard geluid versta je gefluister niet meteen. Hoe meer lawaai (hoe minder je kan verstaan) hoe harder de mens gaat praten. Helemaal als het stoorgeluid in het frequentiegebied van de menselijke spraak zit.

Nog even, en bij de geluidsniveaus van langs rijdende treinen, wordt aangeraden om tijdens een treinreis gehoorbescherming te dragen. Zijn we gelijk van de van de over lawaai klagende reizigers af… “We adviseren toch gehoorbescherming te dragen”


Ik denk dat het ook niet zozeer om het volume gaat, maar meer om het soort geluid. Bij mij in elk geval. Ik merk dat ik totaal geen problemen heb als bijvoorbeeld de trein zelf veel herrie maakt. Maar zodra er iemand gaat bellen of een filmpje gaat kijken erger ik me er direct aan.


Treinen zijn (als je binnen zit tenminste) ook een stuk stiller geworden dan vroeger, toen de ramen nog open konden en je het typische kedeng-kedeng ritme van de rails nog veel beter hoorde. Dan valt het ook eerder op als medereizigers geluid maken.


Nederlanders zijn sowiezo niet bijster goed gedisciplineerd ten opzichte van andere Europese volkeren, en dan druk ik het nog vrij voorzichtig uit.


Reageer