Skip to main content
Ik heb al een hele lange klacht/ergernis. Nou wil ik niet als de 17 jarige tiener klinken, die altijd een klacht heeft. Maar al voor een hele lange tijd zit bij mij de emmer te vol.



Ik reis elke dag van Roosendaal naar Eindhoven Strijp-S. Voordat de nieuwe dienstregeling werd ingezet, verliep mijn reis altijd redelijk vlekkeloos. Helaas, sinds de nieuwe dienstregeling is dit niet meer. Op meestal elke ochtend, tussen Breda en Tilburg, word er een goederentrein voor de intercity gezet. Dit is hoogst irritant, sinds dit voor de reizigers soms +10 minuten vertraging geeft. Sinds die nieuwe dienstregeling, ben ik nog geen enkel keer op tijd op school geweest. De emmer zit bij mij te vol.



Nou is de vraag waarom de goederentrein meer prioriteit krijgt dan een Intercity, die op een dienstregeling rijdt? Ik weet dat goederentreinen ook plaatsen hebben waar ze moeten komen, maar om elke dag te laat op school aan te komen, omdat een goederentrein meer prioriteit heeft, is voor mij op een gegeven moment ook te veel.



Ik hoop eigenlijk dat hier iets aan gedaan kan worden om te voorkomen dat ik elke dag te laat kom.
Ik heb met verbazing vorige week het volgende staan aanschouwen op station Breda. Dit station is nieuw en heeft op spoor 2 na geen niet-perronsporen waar een goederentrein overheen kan of even geparkeerd kan worden zonder een perron bezet te houden. In Breda komen alle treinen in een bestek van ongeveer 10 minuten binnen rond :15 en :45, de rest van de tijd zijn de meeste sporen en dus perrons leeg. Op het moment dat alle sporen bezet zijn en de IC vanuit Tilburg richting Roosendaal (vertrek Breda om :15 nog moet binnen komen komt er vanuit Tilburg een goederentrein aan boemelen omdat er geen plek is om het station te passeren. De IC naar Roosendaal hangt daar dus achter en er wordt al een +2 aangegeven op de app. Om :15 vertrekt vanaf spoor 7 de IC direct en de goederentrein wordt op het ook vrijgekomen spoor 6 binnengeloodst maar kan niet door omdat de IC direct het rijpad nog blokkeert. De goederentrein is echter zo lang dat deze ook de wisselstraat naar sporen 7 en 8 bezet houdt en de IC naar Roosendaal dus nog langer moet wachten. De +2 wordt dus +5 en hiermee de overstap in Roosendaal op de Zeeuwse lijn weer om zeep geholpen. Waarom is er op een nieuw station geen vrije ruimte voor passerende of wachtende goederentreinen en waarom komt zo'n trein precies op het drukste moment bij station Breda aan als er geen ruimte is om te passeren of parkeren zonder meerdere sporen te blokkeren en andere treinen te vertragen?
Vandaag ben ik tot grote verbazing op tijd op school gekomen zonder enige vertraging, ik ben hier natuurlijk super blij mee, sinds het voor mij weer wat energie heeft bespaart voor de rest van de dag.



Wat ik vooral lees in de reacties is dat er tot nu toe weinig aan gedaan kan worden, daarom dat ik ook zoveel mogelijk het feit zal moeten accepteren dat ik groten deels van de week vertraging kan oplopen.



Toch wil ik de Moderator bedanken voor de klacht in te dienen. Ik hoop dat hier iets aan gedaan kan worden. Ik zal, zolang ik kan hier op de hoogte houden of er wel of geen vertraging is geweest.
Ik hoop dat hier iets aan gedaan kan worden. Ik zal, zolang ik kan hier op de hoogte houden of er wel of geen vertraging is geweest.

het valt me op dat de treinen van een half uur eerder al 14 dagen netjes op tijd rijden, dus die hebben kennelijk geen last van een goederentrein. Iets eerder de wekker, snel opstaan, half uur eerder de trein, en in Strijp een ontbijtje?
Ik zat nog even te denken.. moet je vanaf Strijp-S (eigenlijk Strijp-T dus) nog met een bus (bijv. lijn 10) naar de internationale school?



Dan zou je misschien nog kunnen overwegen om met een intercity (overstap in Breda of Tilburg) door te reizen naar Eindhoven (centraal), en daar die bus te nemen?



Kost wel iets meer misschien, maar wellicht scheelt het tijd en het gehannes met die goederentrein?
https://www.ad.nl/eindhoven/prorail-onderzoekt-inzet-langere-vrachttreinen-via-brabantroute~a8ff5792/
Ik zat nog even te denken.. moet je vanaf Strijp-S (eigenlijk Strijp-T dus) nog met een bus (bijv. lijn 10) naar de internationale school?



Dan zou je misschien nog kunnen overwegen om met een intercity (overstap in Breda of Tilburg) door te reizen naar Eindhoven (centraal), en daar die bus te nemen?



Kost wel iets meer misschien, maar wellicht scheelt het tijd en het gehannes met die goederentrein?




Nee ik zit in Strijp-S op school, dus ik moet meestal nog 15 minuten verder naar school lopen


Nee ik zit in Strijp-S op school, dus ik moet meestal nog 15 minuten verder naar school lopen


geen last van goederentrein?. Iets eerder de wekker, snel opstaan, half uur eerder de trein, en in Strijp een ontbijtje!
Bij deze antwoord, dit moet wel een redelijk beeld geven ;)

https://www.prorail.nl/nieuws/waarom-krijgen-goederentreinen-soms-voorrang-op-intercity-s
@marco Dat verklaart een boel. Je kunt nooit 100% garanderen dat het goed gaat. in Leiden heb ik het ook weleens mee gemaakt waardoor de intercity waar ik inzat op moest wachten op de goederentrein. Dat zou in Breda ook wel zo zijn. Je kunt gelukkig altijd nog de volgende trein gaan pakken. Ze zullen vast en zeker over een kwartier later gaan, desnoods neem je maar de stoptrein.
Vandaag helaas weer achter een goederentrein. Al zou ik graag proberen om eerder te vertrekken om dit te voorkomen is dit toch helaas niet mogelijk. Ik woon zelf niet in Roosendaal en moet nog een groot stuk met de bus komen. Gelukkig ben ik vandaag met een aantal vriendinnen die mijn verveling kunnen minderen. Helaas dat de maandag weer zo moest beginnen.
Erg vervelend voor jou en de andere reizigers dat je bijna 10 minuten te laat in Tilburg kwam, en dus een half uur te laat in Strijp S.

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/3624/2018-01-15T08:04:00+0100



Behalve de gezelligheid van je vriendinnen heb je ook weer 50% geld terug, als je het aanvraagt!
Vandaag zat het je weer niet mee... Geen stoptrein naar Strijp en vertraagde sneltrein naar Eindhoven. Balen! Los van overvolle sprinter van 8.37 heb je ook weer 50% geld terug, als je het aanvraagt! Er is iemand op het forum die per maand veel geld terugkrijgt door zijn vertragingen tussen Venlo en Breda...
Vandaag zat het je weer niet mee... Geen stoptrein naar Strijp en vertraagde sneltrein naar Eindhoven. Balen! Los van overvolle sprinter van 8.37 heb je ook weer 50% geld terug, als je het aanvraagt! Er is iemand op het forum die per maand veel geld terugkrijgt door zijn vertragingen tussen Venlo en Breda...



Helaas was gisteren inderdaad een moeilijke dag. Ook vandaag heb ik het net met een sprint nog net de Sprinter kunnen pakken. Alleen helaas liep die sprinter vertraging door voor mij een onbekende reden.
Vandaag zat het je weer niet mee... Geen stoptrein naar Strijp en vertraagde sneltrein naar Eindhoven. Balen! Los van overvolle sprinter van 8.37 heb je ook weer 50% geld terug, als je het aanvraagt! Er is iemand op het forum die per maand veel geld terugkrijgt door zijn vertragingen tussen Venlo en Breda...



Helaas was gisteren inderdaad een moeilijke dag. Ook vandaag heb ik het net met een sprint nog net de Sprinter kunnen pakken. Alleen helaas liep die sprinter vertraging door voor mij een onbekende reden.


die onbekende reden was jijzelf 😉 want de sprinter heeft 3 minuten gewacht om je overstap te geven :-)

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/5221/2018-01-17T08:08:00+0100 Dat haalt ie niet meer in 😛 , zeker niet als jullie zo lang doen over uitstappen bij StrijpS 😉

Traject Tilburg naar Venlo in de ochtendspits precies hetzelfde verhaal. De IC naar Eindhoven van 06.53 uur heeft standaard 5 minuten vertraging zodat je altijd de aansluiting naar Venlo mist in Eindhoven. Altijd !!! Omdat reizigers in het zuiden minder belangrijk zijn dan in de randstad (waar om de 10 minuten treinen reizen, dat staat al weken op de site).moet je dan maar een half uur wachten. Alternatieven zijn er niet. En vaak moet je dan ook nog meermaals een klacht indienen voordat je 50% van je reis terug krijgt. Zelfs dat wordt je vaak niet gegund door allerlei vage uitvluchten (kreeg zelfs een keer als reden dat die trein van 06.53 uur helemaal niet in de dienstregeling zou staan ?!?). En iedere keer omdat een goederentrein voor de IC komt en deze dus 5 minuten later arriveert. Blijkbaar verdient NS daar meer mee dan aan het gepeupel dat toch al betaald. Dus ik begrijp jullie ergernis heel goed. OV een alternatief voor de auto? Bij lange na niet !


Traject Tilburg naar Venlo in de ochtendspits precies hetzelfde verhaal. De IC naar Eindhoven van 06.53 uur heeft standaard 5 minuten vertraging zodat je altijd de aansluiting naar Venlo mist in Eindhoven. Altijd !!! Omdat reizigers in het zuiden minder belangrijk zijn dan in de randstad (waar om de 10 minuten treinen reizen, dat staat al weken op de site).moet je dan maar een half uur wachten. Alternatieven zijn er niet. En vaak moet je dan ook nog meermaals een klacht indienen voordat je 50% van je reis terug krijgt. Zelfs dat wordt je vaak niet gegund door allerlei vage uitvluchten (kreeg zelfs een keer als reden dat die trein van 06.53 uur helemaal niet in de dienstregeling zou staan ?!?). En iedere keer omdat een goederentrein voor de IC komt en deze dus 5 minuten later arriveert. Blijkbaar verdient NS daar meer mee dan aan het gepeupel dat toch al betaald. Dus ik begrijp jullie ergernis heel goed. OV een alternatief voor de auto? Bij lange na niet !

Ik zal je dan alvast uit de droom helpen, NS doet geen goederen vervoer.

En dat de goederentrein voor de IC wordt gelaten is niet iets waar de NS invloed op heeft maar die keuze is aan de infrabeheerder Prorail.


En iedere keer omdat een goederentrein voor de IC komt en deze dus 5 minuten later arriveert. Blijkbaar verdient NS daar meer mee dan aan het gepeupel dat toch al betaald.Ā 

NS is in 1996 gestopt met goederenvervoer, dat is 25 jaar geleden.šŸ˜


Ik zal je dan alvast uit de droom helpen, NS doet geen goederen vervoer.

En dat de goederentrein voor de IC wordt gelaten is niet iets waar de NS invloed op heeft maar die keuze is aan de infrabeheerder Prorail.

Klopt maar de meesteĀ reizigers weten dat niet, en begrijpen al helemaal niet waarom goederentreinen voor worden gelaten. Ze reizen met NSĀ dus de vraag komt daar al snel terecht, dat is sowieso voor de meesten makkelijker en toegankelijker dan ProrailĀ benaderen.

Het zijn maar goederentreinen, die kunnen toch wel even wachten......šŸ˜‰Ā 


Traject Tilburg naar Venlo in de ochtendspits precies hetzelfde verhaal. De IC naar Eindhoven van 06.53 uur heeft standaard 5 minuten vertraging zodat je altijd de aansluiting naar Venlo mist in Eindhoven. Altijd !!!

Vervelend, maar volgens treinposities.nl lang niet altijd. Vandaag wel:

https://treinposities.nl/ritinfo/20211130/1119

(Ehv +6)

Als ik terugblader, zie ik ook veel dagen dat trein 1119 wel op tijd in Eindhoven is. Ik heb nog geen pagina met de gemiddelde stiptheid van een bepaalde trein gevonden om te kunnen zien of deze trein bovengemiddeld veel vertraging heeft.


Rijden de Treinen heeft ook statistieken van de afgelopen weken en maanden voor individuele treinen:Ā Statistieken trein 1119


Rijden de Treinen heeft ook statistieken van de afgelopen weken en maanden voor individuele treinen:Ā Statistieken trein 1119

Dank je! Ik had daar gezocht maar niks gevonden. Of moet vind je dat alleen als je de URL weet?


Nee hoor, dit kan je vinden als je in het menu naar Stats -> Treinarchief gaat. Je kan daar per station en datum alle treinritten bekijken en dan doorklikken naar de statistieken voor specifiek die treinrit op die dag, waarna je ook de gemiddelde statistieken voor dat ritnummer kunt inzien.


Het blijft gewoon belachelijk dat een niet op tijd rijdende goederentrein voorrang krijgt op een op tijd rijdende personentrein!


Goederen moet ook op tijd op hun bestemming.Ā 


Ik dacht dat op tijd rijdende treinen voorrang kregen, of dat nou een personen- of goederentrein is.Ā Want beter 1 trein met vertragingĀ dan meerdere. Blijkbaar is dat lang niet altijd zo.


Reageer