gore koplopers | NS Community

gore koplopers

  • 31 December 2022
  • 14 reacties
  • 480 Bekeken

Reputatie 3

Valt de laatste tijd op dat treinen vreselijk smerig zijn en met name de koplopers. Alles plakt, overal afval,  vreselijk gore toiletten die op afstand te ruiken zijn, plakkende vloeren. Is het nou echt zo raar dat een reiziger een beetje hygiëne mag verwachten? Ik reis regelmatig in verschillende Europese landen per trein,  overal is personeel moeilijk te vinden... maar zo goor als in Nederland zijn de treinen nergens!!!!


14 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Nee da's helemaal geen rare gedachte. Die gore treinen stammen echter zelfs al van voor het personeelstekort, door het tekort zijn ze nu dus alleen maar nog smeriger geworden.

De hoogfrequente dienstregeling van voor corona is ook mede mogelijk gemaakt doordat bespaart is op reinigingsmomenten in ruil voor hyperefficiënte keringen. En dan heb je dus een trein die uit Groningen vertrekt, 10 minuten keertijd in Rotterdam heeft en dan weer 3 uur terug naar Groningen onderweg is.

In die 10 minuten in Rotterdam rent er dan een schoonmaker door die amper de tijd heeft iets fatsoenlijk schoon te maken. En doordat de nieuwe reizigers al in hun trein stappen worden de prullenbakjes bij plekken waar iemand zit ook al overgeslagen en beginnen die dus de lange rit naar het noorden al weer overvol. Theoretisch zou er dan in Groningen weer een grote schoonmaak van dat stel zijn, maar vaak genoeg gezien dat het daar ook weer niet gebeurd. Zo heb je uiteindelijk wel smerige treinen ja.

Vroeger was er op de eindstations simpelweg meer tijd om de trein schoon te maken. En als je in een schone trein vertrekt nodigt dat ook wat meer uit om 'm zo te houden natuurlijk.

Verder inderdaad: je hoeft maar één grens over en de treinen zijn al schoner.

Goedemiddag veghelcuijk. Vervelend om te lezen dat je de treinen zo tegen komt, de laatste tijd. Overal heerst momenteel een personeelstekort, dus ik vrees dat ook de schoonmaak van treinen hier door beïnvloed wordt.

Dat gezegd hebbende, als je dit enkel merkt in Nederland, vraag ik me ook af in hoeverre dit niet simpelweg wordt veroorzaakt door de Nederlandse reiziger. Schoonmaak maakt het natuurlijk schoon, maar deze status moet daarvoor in eerste instantie wel worden veroorzaakt.

Hoe dan ook, als je een trein tegenkomt die een extra schoonmaakbeurt kan gebruiken, kun je dat altijd melden. Het makkelijkste is door een Tweet te sturen (www.twitter.com/NS_Online), zodat wij dat kunnen doorgeven voor een schoonmaak. Je kunt het eventueel ook rechtstreeks aan de schoonmakers melden via www.twitter.com/HagoRailService.

 

Reputatie 5

Natuurlijk ben ik het er helemaal mee eens dat de NS uiteindelijk verantwoordelijk is voor de schoonmaak. Vooral de toiletten zijn soms echt niet te doen en ook de plakvloeren zijn verschrikkelijk.

Echter, na vele verschillende reizen met stoptreinen en sneltreinen in Europa, moet ik bekennen dat mij geen enkel land direct te binnen schiet waar reizigers er in de treinen zo'n troep van maken als in NL. Ik heb bijvoorbeeld nauwelijks een land meegemaakt waar mensen zo vaak afval op de stoelen en tafels achterlaten, en al helemaal niet waar alle muren in de toiletruimte beklad zijn.

Reputatie 3

De meeste treinen zijn inmiddels zo vies dat een prullenbak legen en dat soort dingen al niet meer helpen. Het is vaak zo vies ook in hoeken en randen dat alleen een deep cleaning nog kans van slagen heeft. Dat reizigers rommel achterlaten is geen typisch Nederlands probleem evenals personeelstekort. Bij andere Nederlandse vervoerders zijn de treinen ook vele malen schoner dan dat de NS treinen dat zijn.

Reputatie 7

Naast amper tijd om schoon te maken en het gebrek aan personeel, speelt ook de mentaliteit van Nederlandse reizigers een grote rol. Ik denk terug aan al die keren dat in buitenlandse treinen ouders en hun kinderen hun afval netjes in de prullenbak zag doen, en als zoon of dochter het gewoon liet liggen, hierop aangesproken werd. In Al in België merk je al snel het verschil in houding. 

Dat gezegd hebbende, als je dit enkel merkt in Nederland, vraag ik me ook af in hoeverre dit niet simpelweg wordt veroorzaakt door de Nederlandse reiziger.

 

Wauw. Dit is echt de reactie vanuit de NS op de smerige treinen? Als dit enkel wordt gemerkt in Nederland zou het natuurlijk ook kunnen dat buitenlandse vervoerders hun schoonmaakplicht niet verzaken...

Reputatie 7
Badge

Dat heeft ook te maken met de vreetcultuur op de stations. Overal zijn gelegenheden om eten en drinken te kopen op stations. Dat neemt men mee in de trein en het verpakkingsmateriaal blijft achter. En als schoonmaakbedrijven dan ook nog eens financieel flink uitgeknepen worden door NS dan weet je hoe het zit. Overigens is het een misvatting dat dit alleen in Nederland gebeurt.

Dat heeft ook te maken met de vreetcultuur op de stations. Overal zijn gelegenheden om eten en drinken te kopen op stations. Dat neemt men mee in de trein en het verpakkingsmateriaal blijft achter.

Die zijn er in Duitsland ook, misschien zelfs nog wel meer. En daar zijn de treinen ook niet zo vies. Het heeft meer met de cultuur te maken 

 

 

En als schoonmaakbedrijven dan ook nog eens financieel flink uitgeknepen worden door NS dan weet je hoe het zit. Overigens is het een misvatting dat dit alleen in Nederland gebeurt.

Schoonmakers ook twee keer modaal? De lonen voor dit soort arbeid zijn hier internationaal gezien al heel erg hoog.

Reputatie 7
Badge +3

Dat heeft ook te maken met de vreetcultuur op de stations. Overal zijn gelegenheden om eten en drinken te kopen op stations. Dat neemt men mee in de trein en het verpakkingsmateriaal blijft achter. En als schoonmaakbedrijven dan ook nog eens financieel flink uitgeknepen worden door NS dan weet je hoe het zit. Overigens is het een misvatting dat dit alleen in Nederland gebeurt.

Die vreettenten heb je ook op buitenlandse stations, maar daar is het niet zo vuil als hier. De meeste vervuiling is echt te wijten aan de Nederlandse reizigers. De straten in Nederland zijn ook minder schoon dan in de ons omringende landen. Er is vaak niet tegen op te werken. In mijn buurt lagen de eerste vuilniszakken en groot vuil op oudejaarsmiddag al weer op de stoep. Dat zijn dingen die men bij ons zelf moet wegbrengen naar de stort of ondergrondse container. Desondanks rijdt elke dag, ook op zondag de stadsreiniging rond om gedumpte troep te ruimen. Niet vreemd dat de afvalstoffenheffing dit jaar fors omhoog gaat. Zo zal het voor NS ook te duur worden om alle achtergelaten troep van reizigers elke rit op te ruimen. 

Reputatie 7
Badge +2

De Nederlandse reiziger is echt maar een klein deel van het probleem. Net als met afval achterlaten op straat: een deel doet dat maar de overgrote meerderheid niet.

Zoals in m'n eerdere bericht al beschreven zit het probleem naar mijn idee in de hyperefficiënte keringen waardoor er gewoonweg geen tijd meer is om een trein overdag nog schoon te maken. Laat staan dat die gelegenheid er is in een Sprinter die de hele dag tussen Rhenen en Breukelen pendelt waar überhaupt geen schoonmaakfaciliteiten zijn. Nog handiger zijn natuurlijk die Sprinters zonder prullenbakken bij de stoelen. Heel praktisch voor de schoonmaker, maar als je net een thee bij de Kiosk gehaald hebt kan je dus alleen je theezakje op het tafeltje kwijt (want om een dekseltje of servetje moet je bij de Kiosk tegenwoordig bijna smeken) en heb je daar dus weer een vlek zitten. Zoiets gelijk weg kunnen gooien was helemaal zo gek nog niet.

En vuile treinen trekken gewoon vervuiling aan. Dat zie ik hier op het plein ook bij de vuilcontainer: zodra er één iemand wat naast zet doet de volgende niet eens meer een poging z'n pas voor de lezer te houden

Reputatie 3

het gaat niet percee om de vervuiling door verpakkingen. De vloeren zijn gewoon vies en plakkerig, overal zit vuil in moeilijk bereikbare hoekjes. De toiletten zijn doordat ze zelden fatsoenlijk gereinigd worden gewoon echt ranzig van het aangekoekte vuil en de urine resten die rondom de pot de vloeren aantasten. Ook zie je regelmatig aangekoekt braaksel en andere smurrie. Het is en blijft een kwestie van op tijd en regelmatig GOED reinigen. Met een vuil lapje waar als 5 complete treinen mee zijn ´schoongemaakt´ kan je niet zorgen voor een hygienisch schone omgeving. 

Reputatie 7
Badge +3

het gaat niet percee om de vervuiling door verpakkingen. De vloeren zijn gewoon vies en plakkerig, overal zit vuil in moeilijk bereikbare hoekjes. De toiletten zijn doordat ze zelden fatsoenlijk gereinigd worden gewoon echt ranzig van het aangekoekte vuil en de urine resten die rondom de pot de vloeren aantasten. Ook zie je regelmatig aangekoekt braaksel en andere smurrie. Het is en blijft een kwestie van op tijd en regelmatig GOED reinigen. Met een vuil lapje waar als 5 complete treinen mee zijn ´schoongemaakt´ kan je niet zorgen voor een hygienisch schone omgeving. 

Er zal te weinig tijd over blijven om een en ander grondig schoon te maken als je eerst alle losse troep moet verwijderen die reizigers achter gelaten hebben. 

Maar ik ben het eens dat de treinen het afgelopen jaar viezer zijn geworden en stuk voor stuk een sopje kunnen gebruiken.

Reputatie 7

De Nederlandse reiziger is echt maar een klein deel van het probleem. Net als met afval achterlaten op straat: een deel doet dat maar de overgrote meerderheid niet.

Met 18 miljoen mensen is een minderheid nog een heel grote groep. Kijk eens in de bermen van drukke wegen naast stoplichten en bij files wat mensen gewoon uit de auto gooien. Zo gaat het in de trein ook. Gemakzucht heet dat. Gewoon te beroerd om je rotzooi thuis weg te gooien.

Dan het VK. Ook meer dan genoeg problemen rondom het spoor, maar de treinen zijn netjes. In meerdere lange-afstandstreinen ligt vloerbedekking (!!) zo goed als schoon, de stoelen keurig, geen enkele rotzooi. Alles wordt op het eindpunt grondig gereinigd. Er is lange keertijd. Zwitserland en Oostenrijk: perfecte mooie intercity’s (veel langere ook dan bij ons) én stoptreinen. Het kán. En dat maakt reizen per trein ook prettig: minder frequent maar wel verzorgd en fijn. Persoonlijk liever dat dan hoge frequentie en opgepropt reizen in viezigheid. 

Reputatie 7
Badge +2

Dan het VK. Ook meer dan genoeg problemen rondom het spoor, maar de treinen zijn netjes. In meerdere lange-afstandstreinen ligt vloerbedekking (!!) zo goed als schoon, de stoelen keurig, geen enkele rotzooi. Alles wordt op het eindpunt grondig gereinigd. Er is lange keertijd. Zwitserland en Oostenrijk: perfecte mooie intercity’s (veel langere ook dan bij ons) én stoptreinen. Het kán. En dat maakt reizen per trein ook prettig: minder frequent maar wel verzorgd en fijn. Persoonlijk liever dat dan hoge frequentie en opgepropt reizen in viezigheid. 

100% eens, het kan inderdaad gewoon. En overigens, je noemt Zwitserland zelf al… dat land laat ook al zien dat een stadsregionaal stoptreintje er niet uit hoeft te zien als een metro zoals in Nederland inmiddels gebruikelijk.

Een perfect schone S-bahn met vloerbedekking in de 1e klasse en comfortabele stoelen: ook dat kan😉

Reageer