Waarom doet de NS niets aan de smerige buitenkant van de treinen? Heb tijdens mijn reis van leiden naar Maastricht niet naar buiten kunnen kijken zo smerig waren de ramen. Ook in de trein was het vies en de wc’s defect. Geen plezier meer om met de trein te reizen op deze manier
Bladzijde 1 / 2
Gisteren van Maastricht naar Leiden gereisd en exact hetzelfde geconstateerd. Echter wel via Breda en Den Haag HS, daar rijden de schonere enkeldeks treinen. Tot aan Eindhoven was het een zooitje.
Bezuinigingen.
Bij kou worden de wasstraten ook uitgezet tegen bevriezing van het systeem, dat helpt in ieder geval niet mee aan een schone buitenkant.
Bij kou worden de wasstraten ook uitgezet tegen bevriezing van het systeem, dat helpt in ieder geval niet mee aan een schone buitenkant.
Dat klopt, maar dit is echt niet iets van de laatste 2 maanden. De treinen zijn nu al meer dan een jaar buitengewoon smerig aan de buitenkant. Virm spant de kroon, maar ook de sprinters zijn zeer vies aan de buitenkant. Reizigers die in zo'n smerig ding instappen doen ook minder hun best om het aan de binnenzijde schoon te houden. (vuil trekt vuil aan). Deze afbeelding op X vanochtend als voorbeeld.
Dat is natuurlijk flauwe kul, iemand met goede manieren ruimt gewoon z'n troep op ookal is de ruimte waar ze zelf in zitten smerig.
Meld het treinnummer en het zal doorgezet worden, doe je dat niet dan is de kans vrij groot dat de trein de gehele dag vies door rijdt.
Het valt eigenlijk wel mee hoeveel treinen echt vies zijn. Zoals Henkpeetersen zegt, lijkt de SLT al snel vies, maar ik heb nog nooit een echt vieze SNG gezien. Bij de ICM valt vuil minder op door het donkere interieur. Bij de VIRM zijn er zeker treinen die eruit springen qua vuil, maar de meeste waar ik in heb gezeten zien er van binnen gewoon acceptabel uit. Vooral de oudere VIRM's zien er snel vies uit net zoals bij de SLT.
De buitenkant is wat mij betreft minder belangerijk dan de binnenkant, je zit immers een langere tijd in de trein.
Laatst zag ik een conducteur alle troep in de trein op rapen en weggooien en het zag er al gelijk beter uit.
Wellicht een leuke extra taak voor de conducteurs mochten ze tijd over hebben.
Het valt eigenlijk wel mee hoeveel treinen echt vies zijn. Zoals Henkpeetersen zegt, lijkt de SLT al snel vies, maar ik heb nog nooit een echt vieze SNG gezien. Bij de ICM valt vuil minder op door het donkere interieur. Bij de VIRM zijn er zeker treinen die eruit springen qua vuil, maar de meeste waar ik in heb gezeten zien er van binnen gewoon acceptabel uit. Vooral de oudere VIRM's zien er snel vies uit net zoals bij de SLT.
Bij SNG zie je het vuil ook minder, omdat de vloer zelf al erg druk is qua patroon. Bij VIRM en DDZ zie je de viezigheid op de vloeren veel sneller, en dan valt heel snel op hoeveel plukken stof en haren, zand en afval er verspreid over de vloer liggen. Het is in mijn ervaring niet zo dat veel treinen als een vuilnisbelt rondrijden, wel is het zo dat het vaak gewoon niet schoon is (De eerder genoemde plukken stof en zand). En dat geeft wel de indruk dat de treinen niet echt goed meer worden schoongemaakt.
De buitenzijde van de treinen is een ander verhaal, vooral DDZ en VIRM heb ik afgelopen jaar zelden schoon zien rondrijden. Vaak ook dusdanig dat je amper nog door de ramen kunt kijken. Het plaatje van @Henkpeetersen is wat dat betreft een bekend gezicht. Dat het voor de treinrit wellicht niet belangrijk is zal best, maar voor de reiziger is het wel onderdeel van de algehele ervaring. En mijn idee is dat veel reizigers de treinen ook echt smerig vinden. Je hoort en leest het ook vaak.
En als het toch als niet schoon is, dan is het gewoon zo dat mensen er minder op letten. Inderdaad, mensen met goede manieren houden het schoon en netjes achter. Helaas is mijn ervaring dat een deel van de reizigers daar wel maling aan heeft.
Het valt eigenlijk wel mee hoeveel treinen echt vies zijn. Zoals Henkpeetersen zegt, lijkt de SLT al snel vies, maar ik heb nog nooit een echt vieze SNG gezien. Bij de ICM valt vuil minder op door het donkere interieur. Bij de VIRM zijn er zeker treinen die eruit springen qua vuil, maar de meeste waar ik in heb gezeten zien er van binnen gewoon acceptabel uit. Vooral de oudere VIRM's zien er snel vies uit net zoals bij de SLT.
Bij SNG zie je het vuil ook minder, omdat de vloer zelf al erg druk is qua patroon. Bij VIRM en DDZ zie je de viezigheid op de vloeren veel sneller, en dan valt heel snel op hoeveel plukken stof en haren, zand en afval er verspreid over de vloer liggen. Het is in mijn ervaring niet zo dat veel treinen als een vuilnisbelt rondrijden, wel is het zo dat het vaak gewoon niet schoon is (De eerder genoemde plukken stof en zand). En dat geeft wel de indruk dat de treinen niet echt goed meer worden schoongemaakt.
De buitenzijde van de treinen is een ander verhaal, vooral DDZ en VIRM heb ik afgelopen jaar zelden schoon zien rondrijden. Vaak ook dusdanig dat je amper nog door de ramen kunt kijken. Het plaatje van @Henkpeetersen is wat dat betreft een bekend gezicht. Dat het voor de treinrit wellicht niet belangrijk is zal best, maar voor de reiziger is het wel onderdeel van de algehele ervaring. En mijn idee is dat veel reizigers de treinen ook echt smerig vinden. Je hoort en leest het ook vaak.
En als het toch als niet schoon is, dan is het gewoon zo dat mensen er minder op letten. Inderdaad, mensen met goede manieren houden het schoon en netjes achter. Helaas is mijn ervaring dat een deel van de reizigers daar wel maling aan heeft.
Precies dat dus. Bij mij in de regio rijdt er bijna geen SNG maar wel veel SLT. Die treinen zijn zeker aan de buitenkant ook vaak zeer smerig.
Ja ik vind het ook jammer dat je bijna niks kunt zien door die vieze ramen. Ik zit meestal boven in VIRM en het lijkt wel alsof de ramen ook sneller vies worden door de vorm van de ramen. Maar ik kan het mis hebben.
Het is al vele jaren zo dat de treinen tijdens de feestdagen gedurende twee weken niet of nauwelijks worden schoongemaakt. Dit jaar is het echter meteen daarna vrij koud geworden waardoor de wasinstallaties niet gebruikt worden En na een aantal weken begint de vervuiling op te vallen.
Waarom tref ik in Oostenrijk en vorige week rond Oslo bijna altijd keurige treinen, zowel van binnen als buiten? Het valt echt op, dat verschil. Dat zijn visitekaartjes.
Ja ik vind het ook jammer dat je bijna niks kunt zien door die vieze ramen. Ik zit meestal boven in VIRM en het lijkt wel alsof de ramen ook sneller vies worden door de vorm van de ramen. Maar ik kan het mis hebben.
De vorm van ramen helpt blijkbaar inderdaad niet mee. Dit is de situatie in stel 8652:
Ik ga straks naar Den Helder. Ik ben benieuwd wat ik voorgeschoteld krijg.
Waarom tref ik in Oostenrijk en vorige week rond Oslo bijna altijd keurige treinen, zowel van binnen als buiten? Het valt echt op, dat verschil. Dat zijn visitekaartjes.
En waarom trof ik in Tsjechië rond Praag minder schone treinen, trams en metro's? Oh, opeens werkt de vergelijking met andere landen niet meer in ons voordeel….
Waarom? Prioriteiten, personeel en geld.
Eigenlijk in deze volgorde: Geld - Personeel - Prioriteiten
Gelukkig was de punctualiteit en aanbod wel optimaal in Praag .
Waarom tref ik in Oostenrijk en vorige week rond Oslo bijna altijd keurige treinen, zowel van binnen als buiten? Het valt echt op, dat verschil. Dat zijn visitekaartjes.
Waarom? Prioriteiten, personeel en geld.
Eigenlijk in deze volgorde: Geld - Personeel - Prioriteiten
In dit rijke, welvarende landje (net als Noorwegen en Oostenrijk dat zijn) vind ik het erg sneu om te zien dat de treinen niet eens schoon kunnen zijn aan de buitenkant. Staat zo armoeiig. Dat hoort niet bij een land als het onze. Je zorgt gewoon dat het schoon is. Kan het daar, kan het hier ook. Linksom of rechtsom.
In Tsjechië betaal je ook itt Nederland geen godsvermogen voor het OV. Dan mag je als reiziger daar best wel een tegenprestatie voor verwachten. Ik zit nu in Den Helder en ben onderweg alleen maar aan de buitenkant zwaar vervuilde treinen tegengekomen. Vaak ook nog onder de graffiti. Zal komende week wel een aantal foto's plaatsen in dit topic.
Waarom tref ik in Oostenrijk en vorige week rond Oslo bijna altijd keurige treinen, zowel van binnen als buiten? Het valt echt op, dat verschil. Dat zijn visitekaartjes.
Waarom? Prioriteiten, personeel en geld.
Eigenlijk in deze volgorde: Geld - Personeel - Prioriteiten
In dit rijke, welvarende landje (net als Noorwegen en Oostenrijk dat zijn) vind ik het erg sneu om te zien dat de treinen niet eens schoon kunnen zijn aan de buitenkant. Staat zo armoeiig. Dat hoort niet bij een land als het onze. Je zorgt gewoon dat het schoon is. Kan het daar, kan het hier ook. Linksom of rechtsom.
Het is fijn dat we in een welvarend land leven, maar blijkbaar is NS niet zo welvarend. Nederland mag dan wel een hoge welvaart kennen, dat betekent niet automatisch dat de NS op hetzelfde niveau zit.
Was het maar zo'n feest, dan zou armoede opeens geen probleem meer zijn.
De NS moet simpelweg haar prioriteiten stellen om het hoofd boven water te houden, en blijkbaar horen schone treinen daar niet bij.
Dat iets daar werkt, betekent niet dat het hier ook zo zal werken. Misschien als we precies hetzelfde systeem overnemen, maar dan wordt Nederland gewoon een directe kopie van Oostenrijk of een ander welvarend land.
Elk land heeft zijn zwakke punten. Wat Nederland goed doet, kan in Oostenrijk juist helemaal misgaan en andersom.
Zal komende week wel een aantal foto's plaatsen in dit topic.
Hoezo nog meer foto’s? Dit is toch inmiddels een welbekend beeld voor iedere Nederlander? Zoek maar eens op het interweb naar "NS trein vies" en je krijgt genoeg foto's om jezelf mee bezig te houden.
Veel verschil zal je niet zien in de foto's... Bijna schone deuren en de rest van de trein helemaal zwart.
Het is fijn dat we in een welvarend land leven, maar blijkbaar is NS niet zo welvarend. Nederland mag dan wel een hoge welvaart kennen, dat betekent niet automatisch dat de NS op hetzelfde niveau zit.
NS kan zaken als (bijvoorbeeld) Wintercity beter weglaten en dat geld in schoonmaak steken.
Iets met prioriteiten.
Het is fijn dat we in een welvarend land leven, maar blijkbaar is NS niet zo welvarend. Nederland mag dan wel een hoge welvaart kennen, dat betekent niet automatisch dat de NS op hetzelfde niveau zit.
NS kan zaken als (bijvoorbeeld) Wintercity beter weglaten en dat geld in schoonmaak steken.
Iets met prioriteiten.
Op de afdeling Marketing kan inderdaad behoorlijk bezuinigd worden. Ik wil i.t.t. anderen niet in een rijdende vuilnisbelt vervoerd worden. En ja dat is overtrokken maar NS weet wel heel goed om de prijzen van de kaartjes te verhogen maar doet aan dit soort problemen weinig tot niets.
De afdeling marketing helpt juist om klanten aan te trekken, tenminste, als de marketing goed functioneert. Als NS flink bezuinigt op marketing, belandt het bedrijf alleen maar sneller in een dalende spiraal richting de afgrond. Als gevolg wordt er nog minder schoongemaakt, en zal er hier alleen maar meer geklaagd worden 🥲.
Alsnog is een meerderheid van de treinen geen 'vuilnisbelt', hooguit een dag niet schoongemaakt (van binnen dan).
Kaartjes worden verhoogd omdat de kosten die NS nu al maakt ook stijgen, hier zijn we al honderden keren over heen geweest.
Ook in de trein was het vies en de wc’s defect. Geen plezier meer om met de trein te reizen op deze manier
Ik was een paar dagen geleden onderweg naar Zwolle vanuit Groningen (deze rijd verder naar Den Haag). Daar werd in Groningen al omgeroepen dat de WC's defect waren en ze namen de moeite om de trein om te wisselen. Gek dat ze dat dan niet deden voor zo'n lang traject naar Maastricht.
Als NS flink bezuinigt op marketing, belandt het bedrijf alleen maar sneller in een dalende spiraal richting de afgrond.
O ja???? Heb je daar enig bewijs voor?
Als NS flink bezuinigt op marketing, belandt het bedrijf alleen maar sneller in een dalende spiraal richting de afgrond.
Joh... Structureel smerige treinen zorgen dat mensen weg gaan blijven en creëren nog meer negatieve beeldvorming. Daar kan geen marketing tegenop werken.
Als NS flink bezuinigt op marketing, belandt het bedrijf alleen maar sneller in een dalende spiraal richting de afgrond.
Joh... Structureel smerige treinen zorgen dat mensen weg gaan blijven en creëren nog meer negatieve beeldvorming. Daar kan geen marketing tegenop werken.
Gelukkig zijn de treinen niet structureel smerig, wat een festijn .
Even zonder gekkigheid men doet hier alsof er geen één trein is die schoon is, terwijl de meerderheid van de treinen waarin ik reis meestal toch prima schoon zijn van binnen.
Wellicht zijn het de natuurlijke krachten van Zeeland of het valt gewoon mee!
Ik vind het een mooie portie overdrijven, ik ben toch wel benieuwd hoeveel treinen in de week er bij jullie van binnen onacceptabel vies uit zien.
Daarnaast maakt het ook nogal uit wanneer je de trein pakt, aan het einde van de dag een vieze trein is iets logischer dan een vieze trein in de vroege ochtend.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.