HOE KRIJGEN WE DE STILTE-COUPÉ ÉCHT STIL? Moeten we de NS misschien een handje helpen en zelf SILENCE-stickers gaan plakken?

  • 19 February 2024
  • 22 reacties
  • 475 Bekeken

Gisteren reisde ik met de trein (tweede klas) terug van Amsterdam naar Groningen. Twee overstappen, drie treinen, drie keer koos ik voor de stilte-coupé, lekker lezen, heerlijk rustig. En drie keer was er simpelweg onduidelijkheid over dat we in een stilte-coupé zaten. En om heel eerlijk te zijn: ik begrijp het wel, met die chique maar ook niet zo heel erg opvallende stickers op de ramen. Kunnen we hier niet iets aan doen? Mailen naar de NS is geen optie meer, chatten met chatbot Joep leidt nergens toe en zo'n lieve conducteur suggesties meegeven, lijkt me ook nogal vermoeiend (voor hem of haar). Bij deze een suggestie voor de NS en een idee voor hoe we de NS en elkaar als stilte-lievende reizigers eventueel een handje kunnen helpen. Spoiler: zelf SILENCE-stickers plakken.

Drie verhalen die op eenzelfde manier verliepen.

Ik zit te lezen, ik hoor kinderen / twee vrienden / een meneer en een mevrouw die op ‘normaal’ volume met elkaar praten. In alle drie gevallen wordt er een andere taal dan Nederlands gesproken. Ik kijk, zie vriendelijke mensen, loop er even naartoe, ga even bij ze zitten en ga een gesprekje aan: ‘Hey, Did you know that this is a silence area?’ En tot drie keer toe: ‘Ooh sorry. No. We didn’t know. Sorry.’I understand: it’s not very clear, isn’t it? I will report it to NS. Thank you for your understanding.’ En vervolgens een hele coupé die me glimlachend aankijkt en de rust die wedergekeerd is.

De oplossing: duidelijke SILENCE-stickers eventueel met QR-code.

Is dit vervelend? Nah, beetje. En hoe dan ook: het is onnodig. Plak gewoon op de binnenkomst-deuren duidelijke, opvallende, niet subtiele stickers: SILENCE area, STILTE-coupé eventueel met een QR-code erbij op naar een pagina waarop wordt uitgelegd wat dat betekent en klaar. Dan kun je er bewust voor kiezen om in stilte te reizen. Of juist niet. Voor iedereen duidelijk en fijn.

Op het reizigers-forum van de NS zijn er meerdere 'topics' over onduidelijkheid en ergernissen in de stilte-coupé. De oudste is zes jaar oud. De NS geeft antwoord, verontschuldigt zich, denkt in termen van inzet van personeel / die arme doorgaans lieve, leuke treinconducteurs en komt niet met een oplossing, want ook vier jaar later wordt het topic opnieuw groots besproken. Daar wordt zelfs gesuggereerd om simpelweg duidelijker te zijn dan met die 'slappe' stickers, maar nog steeds geen verandering, na twee jaar. Hoe moeilijk kan het zijn? Weinig moeite en kosten, en veel plezier / quick wins.

Moeten we de NS (en elkaar) een handje helpen door zelf stilte-stickers te plakken?

Stel dat dit ingewikkeld is voor de NS om te regelen, dan kunnen stilte-lievende reizigers zich misschien verenigen en samen stickers gaan plakken, guerrilla, maar uiteraard wel vanuit liefde, gewoon om de NS én de andere stilte-lievende reizigers een nog fijnere reis te geven. Uiteindelijk is iedereen gebaat bij duidelijkheid: mensen die gezellig willen kletsen / doen of van herrie van hun telefoon houden, mensen die rust en stilte fijn vinden en de NS, die door die duidelijkheid ongetwijfeld ook minder overlast-meldingen krijgt en minder (opgekropte) agressie. Win-win-win.

Dus: wie ontwerpt even een mooie liefdevolle sticker? ;-)

Deze bijdrage publiceerde ik ook op mijn blog: https://ritzotencate.com/hoe-krijgen-we-de-stilte-coupe-echt-stil/. Reageer of daar of elders.

Samen maken we de stilte-coupé een beetje stiller. Heerlijk.


22 reacties

Er is weinig draagvlak voor de stiltecoupe bij een groot deel van de reizigers. Men beschouwt het als opdringerige betutteling en dan helpen stickers niet. 

Stickers gaan plakken is overigens niet toegestaan. Als iederen dat gaat doen om zijn eigen ideeën door te drammen is het einde zoek.

Reputatie 2

Mwah, Tamzin, dat is wel erg cru. Er is wel degelijk draagvlak voor bij een deel van de reizigers. Daarnaast is de stiltecoupé geen eigen idee van individuen, maar een idee van NS om de kwaliteit van het treinreizen te verbeteren. Helaas is NS (naar goede gewoonte) nooit bereid geweest die kwaliteit ook daadwerkelijk te garanderen, wat door halfzachte en onduidelijke markering natuurlijk niet makkelijker werd gemaakt. Daarnaast zullen de conducteurs, als die überhaupt de moeite nemen een rondje door de trein te maken, reizigers daar beslist niet op aanspreken. En helaas zijn de Nederlanders zo ongeveer het brutaalste (of onbeschoftste) volk van Europa, dus is het al snel gedaan met de rust.

Ik vind het idee van Ritzo zeker sympathiek, en de combinatie met de QR-code erg origineel - in het buitenland zou het zeker werken. Maar als reizigers stickers gaan plakken zou ik dat toch wel als gezichtsverlies zien als ik NS was. De kans dat de conducteur mensen op het plakken van stickers betrapt lijkt me overigens verwaarloosbaar.

Reputatie 5

Voor de mensen die het nog niet was opgevallen dat elk raam in elke kijkrichting is voorzien van een enorme sticker met tekst in twee talen, denk ik niet dat een extra sticker op de deur veel verschil gaat maken.

Ik wil bij deze zelf graag een oproep doen tot een querilla actie om krekels uit te zetten in de stiltecoupes. Ik ben ze nu aan het kweken en iedereen kan ze binnenkort bij mij bestellen per doos van 100.

Krekelgeluiden: heerlijk rustgevend. Goed idee. Kabbelend water overigens ook :-) Gewoon meditatief overgieten van de ene drinkfles in de andere. Of ritselende blaadjes. Risico daarmee is dan misschien wel dat ze op het spoor komen en de dienstregeling verstoord raakt.

Reputatie 3

Aantal jaren geleden hebben er als proef een aantal treinstellen rondgereden waar de stoelen in de stiltecoupe's voorzien werden van ‘stiltelogo's op de stoelen. Proef was overigens niet geslaagd en de logo's werden weer verwijderd.

Reputatie 4

diezelfde proef opnieuw, maar nu met dezelfde logo's op de deuren en de vloer. Andere verlichting en geluidssensoren in elke stoel verbonden aan een taser onder het zitkussen. misschien dat laatste in een iets andere vorm 😆

 

Het zou misschien goed zijn als conducteurs hier op dezelfde manier als bij een missend vervoersbewijs of een "2-in-1" een boetetarief kunnen aanvinken bij geouwehoer in de stiltecoupé....

Badge +3

Aantal jaren geleden hebben er als proef een aantal treinstellen rondgereden waar de stoelen in de stiltecoupe's voorzien werden van ‘stiltelogo's op de stoelen. Proef was overigens niet geslaagd en de logo's werden weer verwijderd.

Tja, want meer dan 95% van de reizigers wist toch wel dat ze zich in een stiltezone/coupé bevonden… alhoewel het verschil tussen de stilte (vinger in neus logo en Stilte [Ƨ] Silence op de ramen) en werken- en rustcoupé (met koptelefoon, boek) logo bijna niemand snapt.

Daar heeeft de ICNG nu bepaalde kleuren licht voor… Goh!

Reputatie 4

ICNG heeft nu wel de sjieke verlichting, maar niet de raamstickers met SILENCE / STILTE in koeienletters. gemiste kans.

Het zou misschien goed zijn als conducteurs hier op dezelfde manier als bij een missend vervoersbewijs of een "2-in-1" een boetetarief kunnen aanvinken bij geouwehoer in de stiltecoupé....

Stilte in de stiltecoupe is slechts een verzoek, geen verplichting. Dus er valt niets te beboeten.

De enige echte oplossing is om de stiltecoupe op te doeken wegens gebrek aan draagvlak.

 

Reputatie 5

Een geluidsensor, die als er te veel geluid is een signaal naar de conducteur stuurt. En dan nog hopen dat de conducteur daar iets aan doet.

Reputatie 4

Het zou misschien goed zijn als conducteurs hier op dezelfde manier als bij een missend vervoersbewijs of een "2-in-1" een boetetarief kunnen aanvinken bij geouwehoer in de stiltecoupé....

Stilte in de stiltecoupe is slechts een verzoek, geen verplichting. Dus er valt niets te beboeten.

De enige echte oplossing is om de stiltecoupe op te doeken wegens gebrek aan draagvlak.

 

Het heeft geen zin om een eigen, onpopulaire mening door te drammen. De stiltecoupé bestaat; ga niet met de trein als dat niet te rijmen valt met persoonlijke opvattingen. Conducteurs kunnen prima beboeten voor het niet naleven van de huisregels, net zoals met voeten op de bank of overlastgevende huisdieren die niet met een geldig kaartje meereizen.

Reputatie 7

Op de een of andere manier heb ik in het buitenland zelden problemen ervaren met het niet naleven van het verzoek om stilte. Nederlanders lijken wel Europees kampioen in zelfbepaling en eigen plan trekken.

Ik zoek ook graag de stiltecoupé op. Vervelend vind ik vaak wel dat de glazen (klap)deuren rondom niet afsluiten, hierdoor hoor je alsnog veel gesprekken en (hard) geluid van pratende mensen vanaf de trap of balkon, of de andere kant van de klapdeur midden in het rijtuig (VIRM bijv). Dus: ook al zit je in je eentje in de stiltecoupé: weg stilte. Die stiltecoupés zijn qua inrichting en opzet nooit afgestemd op beperken van geluid van buitenaf.

 

 

Het heeft geen zin om een eigen, onpopulaire mening door te drammen. 

"Stel dat dit ingewikkeld is voor de NS om te regelen, dan kunnen stilte-lievende reizigers zich misschien verenigen en samen stickers gaan plakken, guerrilla, maar uiteraard wel vanuit liefde, gewoon om de NS én de andere stilte-lievende reizigers een nog fijnere reis te geven."

Over doordrammen gesproken. Een "guerilla vanuit liefde", onder dat motto is zelfs menige oorlog door wereldverbeteraars begonnen. 

Aantal jaren geleden hebben er als proef een aantal treinstellen rondgereden waar de stoelen in de stiltecoupe's voorzien werden van ‘stiltelogo's op de stoelen. Proef was overigens niet geslaagd en de logo's werden weer verwijderd.

Daar wees iemand anders me op LinkedIn ook al op. Interessant. https://www.nu.nl/binnenland/4210812/ns-gaat-reizigers-met-stoelenlogos-wijzen-stiltecoupes.html.

 

Zou het kunnen zijn dat er een aantal type verstoorders van stilte zijn? Zondag had ik drie maal te maken met mensen die simpelweg niet door hadden dat ze in een stilte-coupé zaten. Voor hen was zo’n grote sticker denk ik best verhelderend geweest. Daarnaast is er ongetwijfeld ook een groep mensen die schijt heeft aan anderen en eigenlijk een knuffel nodig heeft :-)

Reputatie 7

Ik vermoed dat de groep mensen die er schijt aan heeft een stuk groter is dan de groep mensen die het oprecht niet weet. Hoe duidelijk wil je dat stickers waar al heel groot stilte / silence opstaat zijn?! Het komt er vooral op neer dat het weer gehandhaafd moet worden anders heeft men er lak aan, as usual.

Reputatie 7
Badge

Men weet het donders goed. Het staat ook duidelijk aangegeven. 

Ik vermoed dat de groep mensen die er schijt aan heeft een stuk groter is dan de groep mensen die het oprecht niet weet. Hoe duidelijk wil je dat stickers waar al heel groot stilte / silence opstaat zijn?! Het komt er vooral op neer dat het weer gehandhaafd moet worden anders heeft men er lak aan, as usual.

De problemen ontstaan natuurlijk vooral als er nog plaatsen genoeg zijn in de stiltecoupe terwijl de test van de trein vol is. Mijn ervaring is dat de stiltecoupe meestal beduidend slechter bezet is dan de rest van de trein. Vooral in het weekend als er nauwelijks zakelijke reizigers zijn is er vaak sprake van een wanverhouding.

Als je strengere regels wil invoeren moet je dat dan ook wellicht combineren met het verkleinen van de stiltecoupe.

Overigens blijf ik grote bezwaren houden tegen het indelen van treinen in allemaal special purpose zones. Dit soort versnippering leidt tot steeds meer regeltjes en een ongelijkmatige bezetting van de trein. Daarmee lok je agressie uit.

Reputatie 4

Tja, en als de hele trein monotoon zou bestaan uit 2e klasse praat-luid-zones dan zou het aantal treinreizigers permanent afnemen met een kwart tot een derde....enige variatie om aan iedereens basale wensen te voldoen is noodzakelijk.

 

Om redenen gerelateerd aan capaciteit, comfort en veiligheid zijn al meerdere "zones" verdwenen; de restauraties, de rookcoupés, en binnenkort de laatste 1e klasse minicoupés. Ook dat heeft reizigers gekost. Wat mij betreft komen ze allemaal terug, overigens.

Tja, en als de hele trein monotoon zou bestaan uit 2e klasse praat-luid-zones dan zou het aantal treinreizigers permanent afnemen met een kwart tot een derde....enige variatie om aan iedereens basale wensen te voldoen is noodzakelijk.

150 jaar lang heb je deze zonale onzin nooit gehad zonder dat de treinen leeg liepen. Het is meer een modegril die zo'n twintig jaar geleden is begonnen.

Ik vermoed dat de groep mensen die er schijt aan heeft een stuk groter is dan de groep mensen die het oprecht niet weet. Hoe duidelijk wil je dat stickers waar al heel groot stilte / silence opstaat zijn?! Het komt er vooral op neer dat het weer gehandhaafd moet worden anders heeft men er lak aan, as usual.

Afgelopen zondag had ik alleen te maken met onwetende verstoorders. 3 uit 3. Het zijn er slechts 3, maar wel 3 uit 3. Ik kom zelden mensen tegen die onwelwillend zijn. En zelfs als je met rust, een glimlach en aandacht met hen in gesprek gaat, krijg je vaak veel voor elkaar.

Eén maal zat er een jongen extreem luid te bellen. Dus ik loop naar hem toe, hurk even bij hem neer: ‘Hey, hoi, weet je dat je in de stilte-coupé zit?’

‘Ik zit even te bellen, ja.’ En hij probeert me weg te wuiven.

‘Euh ja, daar wilde ik het juist even over hebben. We zitten in de stilte-coupé. Dat betekent: stilte en dus bijvoorbeeld niet bellen.’

‘Laat me even. Ik zit even te bellen, ja.’

En wat doe je dan hè? Weer gaan zitten of…

Ik wendde me tot de hele coupé.

‘Dames en heren, mag ik even uw aandacht. We zitten hier met z’n allen in de stilte-coupé. Het idee daarvan is stilte. Dat vinden we denk ik allemaal heel fijn. Daarom zitten de meeste mensen hier. En nu zit deze meneer hier zo luid te bellen. Wie heeft daar nog meer last van?’

Allemaal handen omhoog.

De jongen stond op en loopt bellend weg.

Opgelost :-) Iedereen blij.

Kortom: waarom niet gewoon proberen iets duidelijker stickers te plakken? Gewoon ‘Silence ♥️’ en een QR-code naar een pagina met duidelijke uitleg erop en klaar. Nog meer mensen blij en minder gedoe.

 

@Ritzo ten Cate

Misschien moet u zich ook realiseren dat het stilte gedram met vaak zeer extremistische trekjes (u spreekt zelf over een guerilla) op.zijn beurt ook weer verzet oproept.

Het is net als met het millieu gedram van clubjes als GL en XR. Op den duur keert de gemiddelde burger zich daar tegen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij opvalt is dat wanneer ik bijna dagelijks met een Sprinter reis er nauwelijks geluid wordt gemaakt door de medereizigers. En dat terwijl in Sprinters helemaal geen stiltecoupés zijn. 

Reageer