ICNG stopcontacten

• 21 November 2021
  • 11 reacties
  • 195 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties

With the new video introducing the ICNG,

Overall the interior looks promising, but I can’t help but wonder if there couldn’t have been a better solution for outlets. A lot of phone chargers have the usb port on their side, which makes the outlet worthless.

Granted, there is a USB port if the charger doesn’t fit; and some laptop chargers wouldn’t if the orientation of the outlet was changed.

As visible in the bottom picture, for example the renovated TGV’s in France solve this problem by putting the outlet on the back of the next seats.

11 reacties

Badge +3

Some kind of rotating outlet would be handy. On other trains (ICM) the outlets were in the overhead luggage racks and hardly any 90° laptop or phone charger plug would fit, and the person not sitting in the window seat would need an extension cord, or have their laptop charger dangling in mid air.

For the TGV solution, this would mean that the person sitting at the isle would block a person sitting at the window to leave their seat without you unplugging your equipment first.

Reputatie 6

The USB “charging” outlets are pretty much useless anyway, because they only provide at most 500 mA @ 5V = 2.5 W, no quick charging of any kind. Hard to keep your phone or tablet from draining when you use it, even if plugged in.

I’ll always use my own “quick”-charger (output 3A @ 9V = 27 W)

Badge +3

Most USB (charging) ports provide 1A @ 5V (so 5W), like the ones in Thalys.

When using your device (screen on), it will hardly charge at all, that’s true.

The USB in buses here have both 1A and 2.1A ports (5V only, of course).

Reputatie 6

The problem is anything above 500 mA is non-standard according to the original USB specification. Several manufacturers have come up with their own way to signal that more than 500 mA can be used (including main players Samsung and Apple). They are - of course - not compatible with each other, so a charging outlet can supply > 500 mA to either an Apple device, or Samsung, or other manufacturer or using official USB Power Delivery (USB PD), which only a few, newer devices support.

So in practise, count on 500 mA max. I’ve checked it in SNG and it’s really 500 mA there.

=====================================================================

En dan nu even in het Nederlands.

Het probleem is dat alles boven 500 mA niet-standaard is volgens de originele USB specificatie. Diverse merken hebben hun eigen “turbo/quick/fast/etc” oplaad-systeem bedacht, waarmee gesignaleerd kan worden dat er meer dan 500 mA afgenomen kan worden. Natuurlijk zijn deze systemen niet compatible met elkaar, dus óf een Apple telefoon, óf een Samsung óf een ander merk kan “snel” opgeladen worden, maar nooit allemaal. Er is tegenwoordig een heel mooie nieuwe, echte standaard, USB Power Delivery (USB PD) waarmee dat allemaal merk-onafhankelijk aangeboden kan worden, maar er zijn nog niet veel telefoons die het ondersteunen. En de aansluitingen in de trein zéker niet.

Dus reken in de praktijk maar op 500 mA. In de SNG heb ik het gechecked. Dus neem gewoon lekker je eigen lader mee en dan kunnen die USB aansluitingen weer weg, totaal niet nodig.

Badge +3

Ja, better safe than sorry en die USB sockets in treinen zijn natuurlijk helemaal passief.

Mijn telefoon (Xaomi Poco F1 van een paar jaar oud) trekt op de meegeleverde lader gewoon 3A (te checken via de AccuBattery app), geen idee op welk voltage, maar dat zal dan wel 9 of 12V zijn.

Als ik met die lader mijn oude Huawei P8 oplaad is het 1A, en met de (oude) Huawei lader mijn Pocophone opladen ook. De Huawei is dus ‘tevreden’ met 1A en de lader ‘weet’ dat.

Sluit ik welke telefoon ook aan op een USB2 poort van mijn laptop, dan is het 500 mA want die snapt natuurlijk niets over welk apparaat er verbonden is. Heb nog een oude externe harde schijf die je dan op 2 USB poorten tegelijk kunt aansluiten voor voldoende power.

Mijn powerbank heeft twee USB aansluitingen, 1A en 2,1A (meest gangbare voor 5V natuurlijk). Overigens zal de gemiddelde iPhone inderdaad niet eens gaan laden als je hem aansluit op een 500 mA of 1A aansluiting.

Reputatie 6

Ik wil nog even inhaken op je laatste opmerking. Je ziet vaak powerbanks of chargers die een x aantal A kunnen leveren. Dat kunnen ze meestal ook, maar dat wil niet zeggen dat je er ook wat aan hebt. Als je niet de juiste signalering hebt voor je telefoon, dan zal die niet herkennen dat hij meer dan 500 mA mag “verbruiken” en kom je niet boven de 500 mA, ook al kan er veel meer geleverd worden.

Ik hoop echt dat dat USB PD nou eens goed invoering gaat krijgen, maar ik heb nul hoop dat dat ook in de trein zal gebeuren.

Badge +3

Ik wil nog even inhaken op je laatste opmerking. Je ziet vaak powerbanks of chargers die een x aantal A kunnen leveren. Dat kunnen ze meestal ook, maar dat wil niet zeggen dat je er ook wat aan hebt. Als je niet de juiste signalering hebt voor je telefoon, dan zal die niet herkennen dat hij meer dan 500 mA mag “verbruiken” en kom je niet boven de 500 mA, ook al kan er veel meer geleverd worden.

Ik hoop echt dat dat USB PD nou eens goed invoering gaat krijgen, maar ik heb nul hoop dat dat ook in de trein zal gebeuren.

Dat is wel een goeie, heb op mijn (Huawei en Xaomi) niet eens getest wat er geleverd wordt door de powerbank, maar als die 1A en 2,1A poorten heeft zal er toch wel iets ‘gecommuniceerd’ worden?

Die powerbank zou trouwens 13000 mAh zijn, haha maar no way dat ik daar mijn 4000 mAh accu van de telefoon 3x mee kan laden (made in China, Ali Express of dx.com) :sweat_smile:

Reputatie 6

Daar zul van staan te kijken. Aangezien er zoveel verschillende systemen zijn, werkt het vaak gewoon helemaal niet (niet boven de 500 mA dus). Dat fabrikanten vaak zeggen dat je eigenlijk gewoon hun eigen lader moet gebruiken is dus niet voor niets (helaas).

Om het allemaal zeker te weten heb ik, intussen, twee apparaatjes die kunnen laten zien wat voor systeem aangeboden wordt door de lader en wat feitelijk gebruikt wordt + feitelijk stroomverbruik. Een voor USB “gewoon” (A en mini- of micro-B) en een voor USB C. Dat is heel leerzaam ;-)

Badge +3

Haha, heb niet het idee dat mijn ‘el cheapo’ (kostte een tientje) powerbank enig benul heeft van wat erop aangesloten is… 

Alhoewel, waarom heeft die dan zowel een 1A en 2,1A aansluiting? Voor de sier?

Mijn oude Huawei heeft inderdaad een micro-B aansluiting en de Xaomi is USB-C. Zal het eens checken maar wil dit (oorspronkelijk Engelstalige) topic verder niet kapen.

Wel een data-kabeltje gebruiken natuurlijk, want goedkope USB kabeltjes van de Action en zo zijn meestal gewoon + en - en verder niets qua Rx/Tx (data).

Reputatie 6

Raakt wel een beetje off-topic zo, maar zoals ik zei, die 1A en 2A kunnen ze best leveren, dat is meestal het probleem niet. Maar dan alleen aan een Apple of alleen aan een Samsung device. Sommige devices “herkennen” meerdere van die proprietaire systemen maar het blijft drama en afwachten of het werkt. Deze systemen zijn overigens meestal niks meer dan een paar weerstanden tussen de +5 en d+/d- lijntjes (en wat die waardes dan moeten zijn, verschilt per fabrikant). Het enige wat écht werkt is USB PD en dan werkt het op Apple én Android. Qualcomm Quickcharge is ook wat “slimmer” (en in feite is USB PD daarop oorspronkelijk gebaseerd), daar kunnen veel Android toestellen iets mee, maar Apple volgens mij weer niet.

Sommige van die kabeltjes hebben inderdaad geen d+/d- aders, dan gaat het sowieso niet werken, maar wat ik ook wel zie is dat die kabeltjes juist die weerstanden hebben die eigenlijk de lader zou moeten hebben. Soms is dat handig, soms kan dat schadelijk zijn. Ik heb hier een paar PS4 controllers die alleen maar willen opladen aan de goedkoopste kabeltjesdie ik heb, uit China (of aan de PS4 zelf, maar die staat meestal uit, zonde van de energie om daar je controllers mee op te laden).

Dus: een USB laad-aansluiting in een trein is vrij nutteloos.

Badge +3

Nog eentje dan maar. Ik heb in mijn taxi een BCT (boordcomputer kastje waar mijn chauffeurskaart in moet) en de USB poort levert 500 mA.

Dat is helemaal prima om bijv. de hele dag een navigatie app (Waze of Google Maps of zo) te gebruiken zonder de telefoon te ontladen en ook niet zomaar volledig op te laden in korte tijd. Ik hou mijn accu liefst tussen de 20 en 80%, dat verlengt de levensduur/capaciteit!

Maar voor de rest hoef je er in een trein (ook die van Thalys met 5W, tenzij het een slim kastje/unit is) er niet veel van te verwachten, als ‘laadpoort’ dus. Het kan wel net je redding zijn als er een conducteur je e-ticket komt controleren (ander topic, telefoon was pardoes leeg) :rofl:

Reageer