Skip to main content

icng vs traxx & ICR

  • 2 June 2024
  • 5 reacties
  • 159 Bekeken

Over ICNG en Traxx & ICR verschillen (uiteraard) de meningen. Sommigen zijn melancholisch over dat de oude ICR gefaseerd gaat verdwijnen. Anderen vinden het oude saaie rijtuigen. Waaronder mezelf. Anderen waarderen het interieur in de ICR meer. 

Heb wel gemerkt dat de ICNG qua snelheid en reistijd Traxx +;ICR af troeft. Niet alleen omdat de ICNG 200 km p/u kan rijden in plaats van 160 km p/u. Maar ook omdat ICNG nog sneller optrekt dan Traxx + ICR. De ICNG trekt het snelst op van alle treinen in Nederland. Ook een Eurostar of ICE wordt bij optrekken eruit gereden bij het optrekken. 

Voeg daarbij dat de 1300 mm brede deuren van ICNG ervoor zorgen dat de in - en uitstap véél vlotter gaat dan bij de smallere ICR. Die combinatie van hogere snelheid, snel optrekken en soepel in - en uitstappen zorgt ervoor dat de ICNG zelfs tussen Amsterdam Centraal - Schiphol v v. al tijdswinst boekt t o.v. de ICR. 

Dat merk je vooral bij Schiphol waar doorstroming met treinen essentieel zijn. Servicemedewerkers op spoor 1 en spoor 2 zorgen voor verbetering van doorstroming. Op station Schiphol zie je het verschil qua snelheid met optrekken en vooral in - en uitstappen met de ICNG ten opzichte van Traxx & ICR. 

De ICNG heeft al bewezen dat het volautomatisch omschakelen in spanningssluizen soepel en betrouwbaar gaat. Er zijn amper/geen ICNG gestrand in spanningssluizen en fasescheidingen. 

Wel is het jammer dat bij de ICNG nog steeds kinderziektes zijn. Maar het gaat geleidelijk aan beter. Maar ICNG en ook Traxx + ICR worden nog steeds opgeheven. De betrouwbaarheid van beide HSL Intercity's moet nog (sterk) verbeterd worden. Wel wordt geleidelijk steeds meer ICNG in de dienstregeling ingezet. En zie je dat de vertragingen daardoor véél minder is. 

Over smaak valt te twisten. Heb gemerkt dat de ICNG op klassieke spoornet wat lawaaiig is bij de draaistellen. Dan hoor je de ICNG. De geluiden en schokken worden daar niet echt goed geabsorbeerd. Maar op de HSL tussen Hoofddorp - Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen - Zevenbergse Hoek (aansluiting HSL Rotterdam - Antwerpen en klassieke spoor Dordrecht - Breda) merk je daar weinig van. 

Over het interieur zullen de meningen verdeeld zijn. Naar mijn smaak is het interieur van ICNG mooier, sfeervoller en gezelliger. ICR is meer een oude relikwie uit de jaren 80. Het comfort in de ICNG is beter met de nieuwe stoelen. De stoelen zitten comfortabel. En USB, stopcontacten, schonere toiletten, gelijkvloerse instap zijn een meerwaarde ten opzichte van Traxx + ICR. 

ICNG is in ieders geval een verbetering ten opzichte van Traxx & ICR. Het is nu afwachten hoe lang de instroom van retrofit ICNG uit Villeneuve en de ICNG uit Alstom (Poland) zal duren 

5 reacties

Reputatie 6

Ik heb zelf de ICNG alleen nog maar van buiten gezien, maar het is wel wat ik verwacht had. Ik ben m’n hele leven al groot fan geweest van getrokken treinen en daarom ben ik niet zo heel blij dat de ICNG daar de laatste paar van gaat vervangen. De reden: 1) ik vind het gewoon mooier (okee, niet zo heel functioneel) 2) het is flexibeler (maar kennelijk onvoldoende relevant voor NS) en 3) voor mijzelf: het is gewoon stiller. De meeste techniek die herrie maakt zit in de locomotief. Heerlijk. Daar kan geen treinstel tegenop.

Reputatie 7
Badge

Qua comfort heb ik liever de getrokken treinen dan de ICNG. Heb eenmaal in een ICNG gezeten en ik vond het niet veel. Als dat de toekomst van het langeafstandsverkeer van NS wordt dan ziet het er niet goed uit.

Reputatie 5

Ik heb zelf de ICNG alleen nog maar van buiten gezien, maar het is wel wat ik verwacht had. Ik ben m’n hele leven al groot fan geweest van getrokken treinen en daarom ben ik niet zo heel blij dat de ICNG daar de laatste paar van gaat vervangen. De reden: 1) ik vind het gewoon mooier (okee, niet zo heel functioneel) 2) het is flexibeler (maar kennelijk onvoldoende relevant voor NS) en 3) voor mijzelf: het is gewoon stiller. De meeste techniek die herrie maakt zit in de locomotief. Heerlijk. Daar kan geen treinstel tegenop.

Heb zelf met Railjet gereisd. De summum bij getrokken/geduwde trein. Wat een comfort! Snel, stil, extreem stabiel. 

Getrokken/geduwde rijtuigen zijn nog steeds aantrekkelijk. Maar dat vind ik niet van NS Intercity rijtuigen. Maar kijk wel uit als NMBS de I - 11 gaat inzetten. Daar heb ik al een aantal keren ingezeten met vakanties in België. 

NS werkt al jaren met motorrijtuigen. En dat is niet vreemd. Zie bijvoorbeeld de Intercity Direct met Traxx + ICR. Bij de meeste uren is de bezettingsgraad van de 7 of 9 rijtuigen te laag. Een vijfdelige ICNG is vooral na 21:00 al voldoende. 

Motorrijtuigen kunnen ook stil zijn. Maar het is inderdaad waarschijnlijk dat getrokken/geduwde rijtuigen vaker stiller zijn. Al vind ik de NS Intercity rijtuigen ook niet stil. 

Reputatie 5

Qua comfort heb ik liever de getrokken treinen dan de ICNG. Heb eenmaal in een ICNG gezeten en ik vond het niet veel. Als dat de toekomst van het langeafstandsverkeer van NS wordt dan ziet het er niet goed uit.

Smaken verschillen. Je kunt niet voor iedereen praten. Het hangt van meer factoren. Zie link: 

https://nieuws.ns.nl/nieuwe-intercity-haalt-voorganger-langzaam-maar-zeker-in/#:~:text=Tussen%20de%2080%20en%2085,reizigers)%20van%20en%20naar%20Brussel.

Vermoed dat de verwachtingspatroon te hoog is met deze Intercity. Alsof de NS Intercity een tegenhanger moet worden van de bekendste Europese hogesnelheidstreinen. De nieuwste NS Intercity is ontworpen voor inzet op HSL in combinatie met delen van het hoofdrailnet. 

Daar moet je niet teveel van verwachten. ICNG is qua comfort vergelijkbaar met ICM-M. En heeft alleen extra dat het sneller kan rijden en optrekken. 

Reputatie 6

Het moet in ieder geval niet minder worden lijkt me.

En een treinstel maakt nou eenmaal gewoon meer herrie dan een getrokken trein, dus hoe mooi ze ze ook maken, het zal voor mij altijd een achteruitgang zijn.

Reageer