Over ICNG en Traxx & ICR verschillen (uiteraard) de meningen. Sommigen zijn melancholisch over dat de oude ICR gefaseerd gaat verdwijnen. Anderen vinden het oude saaie rijtuigen. Waaronder mezelf. Anderen waarderen het interieur in de ICR meer.
Heb wel gemerkt dat de ICNG qua snelheid en reistijd Traxx +;ICR af troeft. Niet alleen omdat de ICNG 200 km p/u kan rijden in plaats van 160 km p/u. Maar ook omdat ICNG nog sneller optrekt dan Traxx + ICR. De ICNG trekt het snelst op van alle treinen in Nederland. Ook een Eurostar of ICE wordt bij optrekken eruit gereden bij het optrekken.
Voeg daarbij dat de 1300 mm brede deuren van ICNG ervoor zorgen dat de in - en uitstap véél vlotter gaat dan bij de smallere ICR. Die combinatie van hogere snelheid, snel optrekken en soepel in - en uitstappen zorgt ervoor dat de ICNG zelfs tussen Amsterdam Centraal - Schiphol v v. al tijdswinst boekt t o.v. de ICR.
Dat merk je vooral bij Schiphol waar doorstroming met treinen essentieel zijn. Servicemedewerkers op spoor 1 en spoor 2 zorgen voor verbetering van doorstroming. Op station Schiphol zie je het verschil qua snelheid met optrekken en vooral in - en uitstappen met de ICNG ten opzichte van Traxx & ICR.
De ICNG heeft al bewezen dat het volautomatisch omschakelen in spanningssluizen soepel en betrouwbaar gaat. Er zijn amper/geen ICNG gestrand in spanningssluizen en fasescheidingen.
Wel is het jammer dat bij de ICNG nog steeds kinderziektes zijn. Maar het gaat geleidelijk aan beter. Maar ICNG en ook Traxx + ICR worden nog steeds opgeheven. De betrouwbaarheid van beide HSL Intercity's moet nog (sterk) verbeterd worden. Wel wordt geleidelijk steeds meer ICNG in de dienstregeling ingezet. En zie je dat de vertragingen daardoor véél minder is.
Over smaak valt te twisten. Heb gemerkt dat de ICNG op klassieke spoornet wat lawaaiig is bij de draaistellen. Dan hoor je de ICNG. De geluiden en schokken worden daar niet echt goed geabsorbeerd. Maar op de HSL tussen Hoofddorp - Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen - Zevenbergse Hoek (aansluiting HSL Rotterdam - Antwerpen en klassieke spoor Dordrecht - Breda) merk je daar weinig van.
Over het interieur zullen de meningen verdeeld zijn. Naar mijn smaak is het interieur van ICNG mooier, sfeervoller en gezelliger. ICR is meer een oude relikwie uit de jaren 80. Het comfort in de ICNG is beter met de nieuwe stoelen. De stoelen zitten comfortabel. En USB, stopcontacten, schonere toiletten, gelijkvloerse instap zijn een meerwaarde ten opzichte van Traxx + ICR.
ICNG is in ieders geval een verbetering ten opzichte van Traxx & ICR. Het is nu afwachten hoe lang de instroom van retrofit ICNG uit Villeneuve en de ICNG uit Alstom (Poland) zal duren