Identificeren (Hoe stinkende zwervers zonder kaartje en zonder ID te weren?) | NS Community
beantwoord

Identificeren (Hoe stinkende zwervers zonder kaartje en zonder ID te weren?)

  • 2 August 2022
  • 4 reacties
  • 379 Bekeken

Op zondag 31 juli reisden mijn vrouw en ik van Breda naar Zaandam, via Rotterdam. Om lekker rustig te kunnen reizen hebben wij 1e klas kaartjes gekocht. Nog voor Gouda kwam er een stinkende zwerver de 1e klas coupe inlopen en ging achter ons zitten. Mijn vrouw moest bijna overgeven door de stank die er van hem afkwam. Een mengeling van vuilnis, poep en pies. De door ons ingeseinde conducteur vroeg hem naar zijn kaartje. Dat had hij niet. Een legitimatie evenmin!

Vervolgens werd hem gevraagd waar hij heen wilde (Uitgeest) en voor welke klasse hij nu bij de conducteur een uitgeschreven kaartje wilde kopen. Geld had hij niet, dus of dat bedrag ooit geïnd zal worden…... Vervolgens bleef hij zitten, geluiden makend die meer voorkomen bij verslaafden. Wij hebben een plekje opgezocht, zo ver mogelijk bij hem vandaan. Het bleef stinken en onze ergernis nam alleen maar toe.

De conducteur zal best conform instructie gehandeld hebben, maar volgens ons komen deze dan voor verbetering in aanmerking. Drie tips: 

(Bijna) iedereen heeft tegenwoordig wel een pinpas o.i.d. dus geef de conducteurs een kastje mee waarop ze direct kunnen incasseren als iemand geen kaartje heeft en ook geen contant geld.

Als een reiziger geen kaartje heeft, niet alsnog betalen kan en geen legitimatie kan tonen, zet hem/haar dan bij het volgende station de trein uit. 

En als er in de trein een kaartje wordt gekocht (vergeten? Hoe komt ie dan door de poortjes?), geef hem dan niet de gelegenheid een kaartje voor de 1e klas te kopen. Dan blijven de 1e klas reizigers in ieder geval verschoond van dit soort ellende. Zij hebben immers extra betaald om aangenaam en ongestoord te kunnen reizen.

Hopelijk kan de NS iets met deze tips.

 

icon

Beste antwoord door Lorena NS 2 August 2022, 14:43

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Willem Nak en welkom bij de NS Community! 
Heel begrijpelijk dat die niet de reis was die jullie voor ogen hadden. We zijn altijd blij met suggesties, dus die zijn ook zeker welkom. Ik hoeverre jouw tip over de pinnen in de trein te realiseren is, durf ik niet te zeggen, maar ik heb jouw suggesties doorgezet.

Reputatie 7
Badge

Mij valt ook wel op dat die conducteur geen actie ondernam. Of was dat juridisch onhaalbaar?

Reputatie 5

Dit heb ik ook een keer meegemaakt.

Deze werd echter door V&S uit de trein gezet en door de Politie opgehaald.

Dus dit zal wel de juiste procedure zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Maar op het moment dat er een UvB is uitgeschreven heeft iemand wel een geldig vervoerbewijs. Of die later nog betaald wordt is een tweede. Het zal wellicht anders liggen als iemand niet meewerkt, geen ID wil tonen of die niet heeft.

Reageer