In de dienstregeling 2025 is te zien dat de Intercity Max plan voor het eerst uitgevoerd wordt:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Intercity_Max
De doelstellingen waren:
. Zo veel mogelijk mensen laten profiteren van deze nieuwe schakel in het hoofdrailnet;
. De nieuwe infrastructuur zo optimaal mogelijk te benutten;
. Een zo hoog mogelijk maatschappelijk rendement uit de nieuwe infrastructuur te halen.
Eindelijk wordt de Intercity Max plan uitgevoerd. Zoals de NS onder leiding van NS president - directeur van den Besten dat wilde. Maar het is allemaal anders gelopen door toedoen van een Minister van V & W. De rest is geschiedenis. Zie Fyra enquête.
Doordat de NS Coradia Stream nog niet voldoende is ingestroomd profiteren nog niet vele mensen van de nieuwe schakel in de dienstregeling 2025
Zeker met serie 1800 waar je eigenlijk vanaf Hilversum tijdswinst boekt richting Rotterdam via HSL. Het is vooral voor NS om dienst technische redenen handig om de IC Direct te koppelen aan de IC richting Amersfoort (Enschede). Vanwege de verbouwing van Amsterdam Centraal. Voor de treinreizigers levert het weinig op.
Verbinding Amersfoort - Roosendaal/Vlissingen zou voor treinreizigers beter zijn. Maar provincie Zeeland wil vooral beter verbonden zijn met Brabant via een directe verbinding. De veel geplaagde provincie zal compensatie krijgen via Zwolle - Roosendaal/Vlissingen.
De serie 2400 kan/zal hopelijk in dienstregeling 2027/2028 doorgetrokken worden naar Groningen/Leeuwarden. Waardoor vooral richting Breda forse tijdswinst zal zijn als er een rechtstreekse Intercity Groningen/Leeuwarden - Breda rijdt via Hanzelijn, OV SAAL en HSL. De tijdswinst ten opzichte van de route Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Arnhem - Den Bosch - Breda zal aanzienlijk zijn. Kunnen ze de serie 1800 inkorten tot Amersfoort - Rotterdam via HSL.
De nieuwe infrastructuur zal geleidelijk beter benut worden. Mits de betrouwbaarheid van ICNG en HSL verbeterd worden. Tot nu toe was het "een feestje voor de Randstad en West Brabant" vanwege tekort aan voldoende geschikte HSL Intercity. Heb geen anti Randstad sentimenten.
Maar het is duidelijk dat de HSL eindelijk beter benut gaat worden. Zoals je dat ook in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en België ziet waar vooral binnenlandse HSL treinen rijden.
De maatschappelijke rendement van de HSL is nog te laag. Eerst wilde de kabinet Kok vooral zich richten op snelle verbindingen richting Brussel, Londen, Parijs. Dat was niet reëel.
Minister Schultz zette de eerste goede stap door de HSL te integreren in het hoofdrailnet. Maar vanaf dienstregeling 2025 zal het gefaseerd meer uitgevoerd gaan worden.