Skip to main content

In de dienstregeling 2025 is te zien dat de Intercity Max plan voor het eerst uitgevoerd wordt: 

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Intercity_Max

De doelstellingen waren:

. Zo veel mogelijk mensen laten profiteren van deze nieuwe schakel in het hoofdrailnet;
. De nieuwe infrastructuur zo optimaal mogelijk te benutten;
. Een zo hoog mogelijk maatschappelijk rendement uit de nieuwe infrastructuur te halen.

Eindelijk wordt de Intercity Max plan uitgevoerd. Zoals de NS onder leiding van NS president - directeur van den Besten dat wilde. Maar het is allemaal anders gelopen door toedoen van een Minister van V & W. De rest is geschiedenis. Zie Fyra enquête. 

Doordat de NS Coradia Stream nog niet voldoende is ingestroomd profiteren nog niet vele mensen van de nieuwe schakel in de dienstregeling 2025

Zeker met serie 1800 waar je eigenlijk vanaf Hilversum tijdswinst boekt richting Rotterdam via HSL. Het is vooral voor NS om dienst technische redenen handig om de IC Direct te koppelen aan de IC richting Amersfoort (Enschede). Vanwege de verbouwing van Amsterdam Centraal. Voor de treinreizigers levert het weinig op. 

Verbinding Amersfoort - Roosendaal/Vlissingen zou voor treinreizigers beter zijn. Maar provincie Zeeland wil vooral beter verbonden zijn met Brabant via een directe verbinding. De veel geplaagde provincie zal compensatie krijgen via Zwolle - Roosendaal/Vlissingen. 

De serie 2400 kan/zal hopelijk in dienstregeling 2027/2028 doorgetrokken worden naar Groningen/Leeuwarden. Waardoor vooral richting Breda forse tijdswinst zal zijn als er een rechtstreekse Intercity Groningen/Leeuwarden - Breda rijdt via Hanzelijn, OV SAAL en HSL. De tijdswinst ten opzichte van de route Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Arnhem - Den Bosch - Breda zal aanzienlijk zijn. Kunnen ze de serie 1800 inkorten tot Amersfoort - Rotterdam via HSL.

De nieuwe infrastructuur zal geleidelijk beter benut worden. Mits de betrouwbaarheid van ICNG en HSL verbeterd worden. Tot nu toe was het "een feestje voor de Randstad en West Brabant" vanwege tekort aan voldoende geschikte HSL Intercity. Heb geen anti Randstad sentimenten.😉 

Maar het is duidelijk dat de HSL eindelijk beter benut gaat worden. Zoals je dat ook in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en België ziet waar vooral binnenlandse HSL treinen rijden. 

De maatschappelijke rendement van de HSL is nog te laag. Eerst wilde de kabinet Kok vooral zich richten op snelle verbindingen richting Brussel, Londen, Parijs. Dat was niet reëel. 

Minister Schultz zette de eerste goede stap door de HSL te integreren in het hoofdrailnet. Maar vanaf dienstregeling 2025 zal het gefaseerd meer uitgevoerd gaan worden. 

 

 

Niet bepaald, die voorgestelde lijnvoering is totaal anders als wat het nu geworden is.


Niet bepaald, die voorgestelde lijnvoering is totaal anders als wat het nu geworden is.

Het is soberder geworden. Niet verassend. Herinner me de Intercity Max plannen. En later de plannen voor HSL met Fyra, Thalys, frequentie Londen en verbindingen richting Barcelona, Milaan. Het was gebaseerd op optimisme. 

NS had destijds ook hoge verwachtingen. En natuurlijk overdreven ze het destijds ook. Zie voorlopig niet gebeuren dat er 8 - 10 treinen op HSL zullen rijden. Waarschijnlijk eerder 5 - 6 treinen per uur. 


 

De serie 2400 kan/zal hopelijk in dienstregeling 2027/2028 doorgetrokken worden naar Groningen/Leeuwarden. Waardoor vooral richting Breda forse tijdswinst zal zijn als er een rechtstreekse Intercity Groningen/Leeuwarden - Breda rijdt via Hanzelijn, OV SAAL en HSL. De tijdswinst ten opzichte van de route Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Arnhem - Den Bosch - Breda zal aanzienlijk zijn. Kunnen ze de serie 1800 inkorten tot Amersfoort - Rotterdam via HSL.

 

 

 

De 9500 rijdt in het andere half uur van de 2400. Als je de 2400 doortrekt naar Zwolle en verder dan zou de 9500 dat dus ook moeten. Dat gaat hem niet worden. 

Het laatste plan was dat in 2026 de 700 uit Groningen doorgetrokken wordt naar Rotterdam C. over de HSL en daar keert op de 2400 serie. De 800 uit Leeuwarden tot Schiphol conform dienstregeling 2025 en pas in 2027 over de HSL. 

Gezien de trage instroom van ICNG en de snelheidsbeperkingen op de HSL verwacht ik dat dit alsnog uitgesteld wordt. Begin februari zullen we wel meer info krijgen.


 

De serie 2400 kan/zal hopelijk in dienstregeling 2027/2028 doorgetrokken worden naar Groningen/Leeuwarden. Waardoor vooral richting Breda forse tijdswinst zal zijn als er een rechtstreekse Intercity Groningen/Leeuwarden - Breda rijdt via Hanzelijn, OV SAAL en HSL. De tijdswinst ten opzichte van de route Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Arnhem - Den Bosch - Breda zal aanzienlijk zijn. Kunnen ze de serie 1800 inkorten tot Amersfoort - Rotterdam via HSL.

 

 

 

De 9500 rijdt in het andere half uur van de 2400. Als je de 2400 doortrekt naar Zwolle en verder dan zou de 9500 dat dus ook moeten. Dat gaat hem niet worden. 

Het laatste plan was dat in 2026 de 700 uit Groningen doorgetrokken wordt naar Rotterdam C. over de HSL en daar keert op de 2400 serie. De 800 uit Leeuwarden tot Schiphol conform dienstregeling 2025 en pas in 2027 over de HSL. 

Gezien de trage instroom van ICNG en de snelheidsbeperkingen op de HSL verwacht ik dat dit alsnog uitgesteld wordt. Begin februari zullen we wel meer info krijgen.

Kan NS niet twee keer per uur een IC Groningen - Rotterdam via Hanzelijn, OV SAAL en HSL regelen? En daarnaast eerst twee keer per uur een IC Leeuwarden - Den Haag via Amersfoort en Utrecht Centraal? 

Zal zijn voor - en nadelen hebben. Bijvoorbeeld overstap in Zwolle tussen Groningen - Rotterdam (via HSL) en Leeuwarden - Den Haag (via Utrecht Centraal). 


Als er twee keer per uur Groningen - Rotterdam C via de HSL gereden kan worden, dan kan het net zo goed alterneren met Leeuwarden 😉. Bovendien wordt men niet blij als de verbinding over de Veluwelijn met Groningen wordt verbroken. Maar zoals ik al zei, grote kans dat de huidige dienstregeling gewoon een jaar langer duurt. Althans, het zal me niks verbazen.


Jammer dat de vorige opzet van een aantal jaar geleden niet snel en makkelijk is doorgevoerd. De intercity Den Haag CS - Groningen heeft in 2018 of 2019 testritten gemaakt waarbij de reistijd met een kwartier werd verkort. Dit ging toen met ICR-TRAXX-treinen en de hogere snelheden die mogelijk zijn op de infrastructuur op dit traject (Schiphollijn en Hanzelijn, 160km/u). NS had dit binnen een aantal maanden door kunnen voeren, vooral met de introductie van de eerste ICNG-treinstellen waarna de beschikbaarheid van ICR-TRAXX-treinen toenam. 

 

In tegenstelling tot deze snelle en makkelijke maatregel zijn we nu 5 jaar verder en is de treindienst Den Haag C - Schiphol - Zwolle juist drastisch verslechterd.


Overigens was het falen van het Intercity Max-plan zoals zoveel andere goede ideeën te danken aan s'-lands grootste handicap - de VVD. Ruim 30 jaar ellende op het spoor is te danken aan deze club, die het liefst heel treinreizend Nederland tegen hun zin de auto in zou trappen. Gelukkig is een toekomst zonder OV met winstoogmerk en rabiate bezuinigingsdrang niet vergezocht, maar de voortgang die er in de periode 1994 - 2024 geboekt had kunnen worden is voorgoed verloren.


De intercity Den Haag CS - Groningen heeft in 2018 of 2019 testritten gemaakt waarbij de reistijd met een kwartier werd verkort. Dit ging toen met ICR-TRAXX-treinen en de hogere snelheden die mogelijk zijn op de infrastructuur op dit traject (Schiphollijn en Hanzelijn, 160km/u). NS had dit binnen een aantal maanden door kunnen voeren, vooral met de introductie van de eerste ICNG-treinstellen waarna de beschikbaarheid van ICR-TRAXX-treinen toenam. 

Dat waren geen testritten maar publiciteitsritten, en ook alleen over de Hanzelijn want TRAXX heeft niet de juiste systemen aan boord om met 160km/u tussen Den Haag en Schiphol te kunnen rijden (alleen de TGV kan dat). De tijdwinst zal ook niet zo zeer in de hogere snelheid gezeten hebben maar in het overslaan van stations en in het rijden in de nachtelijke uren waardoor geen rekening gehouden hoefde te worden met de vele andere treinen op dit traject. Dit was nooit een serieuze test van een concreet plan dit in de praktijk in te voeren.


Reistijd met 15 minuten verkorten tussen Den Haag CS - Groningen gaat zoal niet lukken. Ook met uitrol van ERTMS en een goede rijpad in een reguliere dienstregeling. 

Want op welk deel kan 160 km p/u gereden worden? Op Hanzelijn kan met 180 km p/u gereden worden. In principe kan er met 200 km p/u gereden worden. Maar dan zijn er extra maatregelen nodig. 

De huidige spoorbedding op spoortraject Groningen/Leeuwarden - Zwolle is naar mijn weten niet geschikt voor 160 km p/u. Zeker niet met te weinig onderstations op dit moment. 

Lelystad - Schiphol zou met maximaal 160 km p/u bereden kunnen worden (Lelystad - Almere Oostvaarders). En dan tussen Schiphol - Den Haag met de modernste variant van de Europese beveiligingssysteem. 


Overigens was het falen van het Intercity Max-plan zoals zoveel andere goede ideeën te danken aan s'-lands grootste handicap - de VVD. Ruim 30 jaar ellende op het spoor is te danken aan deze club, die het liefst heel treinreizend Nederland tegen hun zin de auto in zou trappen. Gelukkig is een toekomst zonder OV met winstoogmerk en rabiate bezuinigingsdrang niet vergezocht, maar de voortgang die er in de periode 1994 - 2024 geboekt had kunnen worden is voorgoed verloren.

Degene die de Intercity Max plan van NS onder leiding van NS president - directeur Ad van den Besten in de prullenbak gooide was Minister Tineke van den Netelenbos. En die was van PvdA. 

Kan verder een héél eind met je mee dat VVD niet goed voor onze OV is geweest. Bij kabinet Kok had je de HSL en Betuweroute. De uitvoering ervan was slecht. Dat terzijde. En de Hanzelijn kwam later toen de VVD nog niet oppermachtig was. 

Het was duidelijk dat de Rutte kabinetten OV niet serieus hebben genomen. Hoop dat de Intercity Max plannen een impuls krijgt als de aanleg van Lelylijn goedgekeurd wordt. Maar vrees dat met deze rechtse kabinet dat weer doorgeschoven wordt naar een andere kabinet. 


Het was duidelijk dat de Rutte kabinetten OV niet serieus hebben genomen. Hoop dat de Intercity Max plannen een impuls krijgt als de aanleg van Lelylijn goedgekeurd wordt. Maar vrees dat met deze rechtse kabinet dat weer doorgeschoven wordt naar een andere kabinet. 

 

Zie dit filmpje op Youtube

 

https://www.youtube.com/watch?v=Qn0pMY_JmsI


Rechts is niet per se tegen verbetering van het OV. Tussen 1973-1977 was het laatste volledig linkse kabinet, maar je kunt niet zeggen dat er in de tussentijd niets positiefs is gebeurd in het Nederlandse OV.

 

 

Rechtse politiek zal de ondergang van het Nederlandse OV veroorzaken!


Rechts is niet per se tegen verbetering van het OV. Tussen 1973-1977 was het laatste volledig linkse kabinet, maar je kunt niet zeggen dat er in de tussentijd niets positiefs is gebeurd in het Nederlandse OV.

 

 

Rechtse politiek zal de ondergang van het Nederlandse OV veroorzaken!

Na kabinet Kok met de aanleg van Betuweroute en HSL is er relatief weinig gebeurd. Hanzelijn is aangelegd. Er zijn wel wat extra sporen aangelegd rondom Utrecht - Woerden/Houten. Maar het is duidelijk dat er sinds de kabinetten Balkenende en Rutte de OV verschaald is. 

De Intercity Max plannen van NS destijds zijn ook verschaald. Maar die waren zoal niet reëel. Om weer even ontopic te zijn. Als goed is zal de NS Coradia Stream de komende jaren richting Groningen, Leeuwarden en Enschede worden ingezet. De snelle IC richting Brussel rijdt al. Alleen rijdt het op werkdagen door naar Lelystad. Dat had NS in de jaren 90 ook niet bedacht. 


Ik lig dubbel van het lachen. Dat filmpje! https://www.youtube.com/watch?v=Qn0pMY_JmsI

De noordelijke overheden zegt u (wie zijn dat dan?).🤣 Joh, in de troonrede zelfs! En Zeeland dan? Go IRT 😅

En natuurlijk Harderwijk een IC stop…ooit. (maar dat moet de overheid even regelen, toch?)

Jammer joh https://nl.wikipedia.org/wiki/Ren%C3%A9_Paas maar we zien wel.

Naast zijn studie roeide hij bij Gyas (was daar redacteur van het clubblad en secretaris van de geschillencommissie)


Nou vraag ik mij af. Als er eind dit jaar wel voldoende ICNG zou zijn, let wel... ik zeg als... maar de snelheid is vanzelfsprekend nog op 120 km/u op een deel van de noordsectie van de HSL... kunnen er dan ook geen doorkoppelingen naar het noorden plaatsvinden? Oftewel moet zowel de snelheid naar 300 km u alsmede de ICNG vloot op norm zijn? 


Reageer