Is de NS bekend met de Autipas? | NS Community
beantwoord

Is de NS bekend met de Autipas?

  • 19 April 2023
  • 5 reacties
  • 975 Bekeken

Hallo,

Ik vroeg me af of iemand weet of de NS bekend is met de Autipas en of er iets mee gedaan wordt?

En of mensen misschien ervaring hebben met reizen met de Autipas en hoe daar dan door de trein medewerkers mee om gegaan wordt.

Mvg

icon

Beste antwoord door Daniël NS 19 April 2023, 18:33

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6

Hey Trein.nerd.3.14. Welkom bij de NS Community.

Er zijn geen speciale handelingen rond de Autipas. Ik kan je nog een topic van enkele jaren geleden linken: 

Misschien heeft @Loes nog wel wat meer informatie voor je op dit moment? 😃

Reputatie 7
Badge +3

Voor zover ik begrepen heb uit eerdere vragen over de autipas geeft deze in de trein geen extra voordelen. Je kunt dus bijvoorbeeld niet bij drukte met 2e klas vervoersbewijs in de 1e klas gaan zitten.

Badge +3

Uit mijn topic uit juli 2018 bleek al dat NS personeel (toen) niet bekend was met een ‘autisme pas’, en dat autisme ook geen reden was om zaken te gaan faciliteren (zoals een rustige zitplaats in de trein aanbieden). Dat in tegenstelling tot musea, dierentuinen of attractieparken waar iemand bijv. om een wachtrij heen geleid kan worden.

Meestal is de aanwezigheid van een begeleider al voldoende om iemand (een kind) met autisme niet te laten ‘flippen’, maar als daar een pas (begeleiderskaart) voor nodig is gaat dat via Argonaut, al zijn die passen meestal bedoeld om iemand met een fysieke beperking te begeleiden (denk aan toiletbezoek of blinden of gevallen waar medicatie nodig kan zijn).

Het tonen van een Autipas kan natuurlijk nooit kwaad, zal iets als volgt zijn (toevallig een kaartje gevonden van de week, tekst identiek als in het gelinkte 2018 topic)

 

De Auditpas geeft idd nog steeds geen voordelen voor een houder ervan. We zijn er niet bekend mee en als iemand gaat "flippen", zou dit kunnen helpen om de situatie tot rust te kunnen brengen, maar het blijft iets waar wij verder geen info over hebben.

Badge +3

De Auditpas geeft idd nog steeds geen voordelen voor een houder ervan. We zijn er niet bekend mee en als iemand gaat "flippen", zou dit kunnen helpen om de situatie tot rust te kunnen brengen, maar het blijft iets waar wij verder geen info over hebben.

Die info heb je dan bij deze 😅 maar eerlijk gezegd vind ik het van musea, dierentuinen en attractieparken ook een bijzondere handelwijze, want iedereen kan wel zo’n pasje aanmaken (en dan een ‘voorkeurbehandeling’ krijgen). Herinner je die mondkapjes-pasjes nog?

Zoals eerder gezegd hebben tegenwoordig met name kinderen tegenwoordig al heel gauw een stoornis in dat spectrum. Die anders behandelen in de ‘boze buitenwereld’ is prima, maar geen voorrecht in het ov.

Semi off-topic: als het om kids gaat ligt het ‘probleem’ ook al gauw bij de ouders (mijn mening) die vinden dat hun kind een speciale behandeling ‘moet krijgen’ (want krijgt ook medicatie of zo).

Ga je gang, door bijv. een 1e klas kaartje/abonnement voor ze te regelen 🤣 Helaas mag een (aantoonbaar of niet) ‘overprikkelbaar’ kind dat zelfstandig reist met een Railrunner niet 1e klas reizen, dat kost je dus de hoofdprijs. En voor jongeren (12-18) en volwassenen ook.

Reageer