Is er al enig zicht op mobiel bereik in de HSL-tunnels? | NS Community

Is er al enig zicht op mobiel bereik in de HSL-tunnels?


Het feit dat er geen enkel mobiel bereik is in de HSL-tunnels vind ik

- absoluut niet van deze tijd en daarom een hiaat in de geboden service
- een veiligheidsrisico omdat niemand kan bellen of anderszins met de buitenwereld kan communiceren als er iets gebeurt in een tunnel

In de Schipholtunnel en de Spoortunnel Rotterdam is dit wél goed geregeld, dus de techniek is zeker niet de beperkende factor. Wanneer kunnen de HSL-reizigers verbetering verwachten?

32 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Ik durf zelf niet te zeggen wanneer (en of) dit zal komen. Dit zal niet alleen aan NS liggen, maar uiteraard hebben de telecomproviders hier ook aandeel aan. Je tweede punt klopt in principe niet: GSM-R (het communicatiemiddel voor machinisten/conducteurs) werkt wel in de HSL-tunnels. Als er iets gebeurt in de tunnels, zal de machinist/conducteur dus wel kunnen communiceren met de 'buitenwereld'.
Ik snap dat ze een trein niet zonder enig communicatiemiddel door een tunnel laten rijden, maar desondanks lijkt het me een heel nare ervaring om in zo'n tunnel te stranden en geen mogelijkheid te hebben dat aan iemand te laten weten. Ook ben je, afgezien van wat er in de trein omgeroepen wordt, verstoken van alle informatie - inclusief de Reisplanner.
Stel je voor: je bent op weg naar Schiphol om een vliegtuig te halen en je strandt in de Groene Harttunnel met een hardnekkige storing aan de loc. Dat is helemaal niet zo'n onwaarschijnlijk scenario. Je kunt dan niet anders dan het treinpersoneel benaderen want je kunt niemand bellen, niks online regelen en niet eens checken of je vliegtuig op tijd is. Dat vind ik echt niet van deze tijd op een moderne snelle verbinding als de HSL.
Badge
Het feit dat er geen enkel mobiel bereik is in de HSL-tunnels vind ik

- absoluut niet van deze tijd en daarom een hiaat in de geboden service
- een veiligheidsrisico omdat niemand kan bellen of anderszins met de buitenwereld kan communiceren als er iets gebeurt in een tunnel

In de Schipholtunnel en de Spoortunnel Rotterdam is dit wél goed geregeld, dus de techniek is zeker niet de beperkende factor. Wanneer kunnen de HSL-reizigers verbetering verwachten?


Beste Acido, dit heeft met signaalsterkte te maken. In een tunnel heb je met 3g geen stabiel netwerk, en er is ook nog geen zicht op mobiel bereik in deze tunnels. Zoals Jurgen al zegt, dit is ook een zaak van mobiele providers. Vriendelijke groet, Robby
Bedankt voor je reactie, maar zelfs in de 53 km lange Kanaaltunnel wordt tegenwoordig 3G aangeboden. De techniek is dus beschikbaar. Het is vermoedelijk een kwestie van geld en zwartepieten: geen van de betrokken partijen (providers, ProRail, NS) wil voor de kosten opdraaien omdat het een service voor de reiziger is waar zij niets aan verdienen. Jammer.
We zijn inmiddels 3 jaar verder en nog steeds geen ontvangst in de tunnels op het HSL tracé. De tunnel in Delft die jaren later gebouwd is heeft al enige tijd perfecte dekking. Waarom duurt dit zo lang?
Reputatie 7
Dit is een beslissing die NS en ProRail samen moeten nemen. Het is een dure beslissing, waarbij ik tot op heden nog niet de indruk heb gekregen dat dit in de nabije toekomst gerealiseerd zal worden.
Reputatie 5
Hangt dit niet van je provider af of gaat het over wi-fi van de NS ??
Ik heb ook geen bereik op m'n mobiel (3G/4G) in geen enkele tunnel (R'dam - Den Haag) terwijl andere mensen vrolijk door kunnen blèren of piepen.
De tunnels zijn voorbereid op de plaatsing van de antennes, en de plaatsing van die antennes zouden de providers tijdens een buitendienststelling mogen doen, maar de plaatsing daarvan kost de telefoonproviders te veel geld. Anthans, zo werd mij verteld.
InfraSpeed is de beheerder van de tunnels. NS en ProRail hebben daar verder ook weinig invloed op.
Kortom: vraag dus jouw provider wanneer deze de antennes gaat plaatsen 🙂
Ik lees dat KPN en ProRail, in samenwerking met Vodafone, Tele2 en T-Mobile, in de spoortunnel in Delft een mobiel netwerk hebben aangelegd.

Dan is de overweging vast dat de spoortunnel van Delft net als die van Schiphol een station heeft en er dus meer mensen voor langere tijd gebruik van het netwerk maken.

Zal eens bij de providers informeren ?

https://overons.kpn/nl/nieuws/2016/spoortunnel-delft-voorzien-van-mobiel-netwerk
Reputatie 4
Een station in de spoortunnel is niet de enige overweging, want ik kan in de Velsertunnel ook gewoon gebruik blijven maken van 3G/4G.
Inmiddels is dit bericht online verschenen:
https://www.treinreiziger.nl/kpn-hoopt-op-mobiel-bereik-hsl-tunnels-vanaf-2019/

Kortom: er is dus hoop op bereik in de tunnels op de HSL ergens in het volgende jaar, als alles goed gaat.
Reputatie 2
Dat is goed nieuws! Uiteindelijk kan er dus ook WIFI worden aangeboden op de HSL, wel is dit afhankelijk van het materieel uiteraard.
In de ICD zal waarschijnlijk geen Wi-Fi meer worden gebouwd.. mobiel netwerk heb je dan wel
Reputatie 7
Badge
De nieuwe IC-NG zal verder wel WiFi en reisinformatieschermen krijgen.
Reputatie 2
Is het al bekend wanneer de tunnels worden voorzien van 4G, het is inmiddels al bijna september.
Reputatie 4
Dit topic is al 5 jaar oud inmiddels, dit heeft dus blijkbaar echt geen prioriteit.
Misschien handiger om zelf een paar WiFi-routertjes op te hangen.
Reputatie 7
Badge
@Rocco_Siffredi Altijd heerlijk beleving zo'n HSL tunnel, even terug naar de begin '90 jaren zonder mobiel toen de wereld nog eenvoudig, prettig en rustig was zonder dat je 24/7 bereikbaar MOET zijn.
Ik kan daar echt van genieten, vooral als sommige in zo'n tunneltje helemaal in de stress schieten.
Ik kan daar echt van genieten, vooral als sommige in zo'n tunneltje helemaal in de stress schieten.

Sommige mensen willen ook gewoon kunnen werken. Met een trein abonnement van 415 euro per maand en een mobiel abonnement van 50 per maand is het van de zotte dat je op een reis van een uur terug gekatapulteerd wordt naar de jaren 90.

Buiten de groene hart tunnel zijn er op het HSL tracé Breda- Amsterdam nog veel meer “dode punten” vooral ten zuiden en noorden van Rotterdam (Vodafone)

  • Tunnel Dordtse Kil
  • Tunnel Oude Maas
  • Kap van Barendrecht
  • Willemsspoortunnel
  • Spoortunnel Rotterdam noordrand
Reputatie 7
Badge
@bosschebol
Dat je een treinabbo hebt van E 415 speelt natuurlijk geen rol in het feit dat je op veel plekken geen Vodafoon ontvangst hebt.
Dat ligt gewoon aan je provider.
Op de laatste 3 door jou genoemde locaties heb ik prima ontvangst.
@bosschebol
Dat je een treinabbo hebt van E 415 speelt natuurlijk geen rol in het feit dat je op veel plekken geen Vodafoon ontvangst hebt.
Dat ligt gewoon aan je provider.
Op de laatste 3 door jou genoemde locaties heb ik prima ontvangst.


Welke provider gebruik jij? Ik vermoed KPN?

Ik vind overigens wel dat mijn (dure) abonnement een rol speelt in deze situatie aangezien de NS een grotere druk op de providers kan uitoefenen dan consumenten.

Als een provider volledig dekkend is op dit traject zal ik naar hen overstappen, maar ik geloof dat dit nog niet zo is.
Reputatie 7
Badge
Vorig jaar was de verwachting nog dat het dit jaar zou zijn:
https://www.treinenweb.nl/news/6881

Geduld dus. Het is niet een eenvoudig klusje, omdat de tunnel meerdere keren buiten dienst moet worden gesteld.Een voordeel is wel dat er maar één set antennes nodig is van één bepaalde provider (KPN?) waarop andere providers onzichtbaar over mee-roamen. Dat gebeurt ook in de Willem van Oranje tunnel bij Delft.
Reputatie 7
Badge
@bosschebol
Inderdaad heb ik KPN. Maar ook daar heb je wel eens wat mindere plekken mee, zoals te Utrecht Centraal op de perrons met betonnen overkapping, en ze blijken ook nog tramtunnel te hebben in Den Haag, daar had hij ook een dipje.

Waarom NS een grote druk moet uitoefenen op providers ontgaat mij, immers wat heeft NS van doen met uw Vodafoon abonnement. NS is een vervoerder, en niet meer dan dat.
En dat is soms al moeilijk genoeg 😀
Reputatie 7
Badge +3
In Londen gaat men eindelijk ook GSM-bereik in de tunnels regelen. In Berlijn, Parijs en Tokio werkt dat. In Amsterdam werkt mijn GSM ook in de metrotunnels.
https://www.wired.co.uk/article/tube-mobile-signal-4g-london-underground

Wat je er verder van vindt, anno 2019 is het een beetje achterlijk dat er geen goed bereik is in de tunnels. Er is natuurlijk wel een verband tussen de vraag naar 4G en de tunnels en het verzoek aan NS om druk uit te oefenen op de providers. Wanneer NS in de ICD WiFi zou leveren zou de vraag naar mobiel bereik minder groot zijn.

Overigens verbaas ik me er ook zeer over dat er op Nederlandse stations niet standaard gratis WiFi is. Dat lijkt me een prima service die aansluit bij het prettiger maken van het wachten op de trein.
Reputatie 7
Badge
Die overkapping bij Utrecht is een crime. Steeds wordt ik naar het E+ (Edge) netwerk gepushd, en die is echt belachelijk trager dan 4G.

Reageer