Hoi ICNG,
Je hebt volledig gelijk: dit kan en mag de bedoeling niet zijn. Het lijstje met uitzonderingen op de regel dat er niemand anders in de cabine mag zijn tijdens de rit is enorm beperkt, en is onder andere weggelegd voor opleidingen.
Ik ga je signaal intern doorzetten. Bedankt voor het doorgeven.
O jammer... Wilde net vragen of het mogelijk was dat mijn zoontje van 6 een keer kon meerijden met een machinist. Maar eigenlijk logisch dat dat niet kan...
Hallo Jazza en welkom bij de NS Community,
Je kan alsnog je wens doorgeven indien de aanmelding live gaat voor de Spoorwensdagen. Wellicht is het ook leuk om een keer mee te lopen met de conducteur.
Ik besef me dat dit het beleid is, maar ik adviseer iedereen die dit "gevaarlijk" vindt om nooit meer deel te nemen aan het verkeer. Noch in een auto, noch fietsend, noch lopend.
Dat zo'n regel er is, ok. Maar het hoeft natuurlijk helemaal niet gevaarlijk te zijn, en om gelijk zo'n melding te doen als je iemand die ziet overtreden vind ik nogal overdreven. Bel je de politie ook als je iemand te hard ziet rijden of z'n hand vergeet uit te steken? Ik ben zelf een paar jaar geleden op Utrecht Centraal een machinist tegengekomen die ik van een feestje kende, en mocht in de cabine meerijden tot Den Bosch, vond het een te gekke ervaring.
Maar goed, topic is acht maanden oud
Tussen Baarn en Utrecht (serie 5500) mocht het zoontje van mijn vriendin ook ooit mee ‘op de bok’, en op wat knoppen drukken zelfs! Vond hij helemaal te gek natuurlijk .
Maar goed, die was toen een jaar of 5 en is inmiddels 18 (en met havo diploma na wat herexamens aan het tienertoeren/interrailen geslagen)
In een oud (archief) topic zei een MCN dat zoiets op dat traject helemaal geen uitzondering was.
Van Zwolle naar Wezep (en dan eruit!) zie ik het probleem ook niet zo, maar ja ik ben geen NS.
Het risico is natuurlijk wel dat er zomaar iets kan gebeuren (bijv. een springer of ander ongeval) waar je als kind -of als volwassene- een levenslang trauma aan overhoudt…
Dat zo'n regel er is, ok. Maar het hoeft natuurlijk helemaal niet gevaarlijk te zijn, en om gelijk zo'n melding te doen als je iemand die ziet overtreden vind ik nogal overdreven. Bel je de politie ook als je iemand te hard ziet rijden of z'n hand vergeet uit te steken? Ik ben zelf een paar jaar geleden op Utrecht Centraal een machinist tegengekomen die ik van een feestje kende, en mocht in de cabine meerijden tot Den Bosch, vond het een te gekke ervaring.
Maar goed, topic is acht maanden oud
Ik kan niet elke keer de politie bellen als ik iemand hard zie rijden.. Maar hou mijn hart vast.. Maar een Machinist is wel VERANTWOORDELIJK voor de Passagiers in zijn Trein.. 1 Foutje of niet opletten.. Kunnen honderden Mensen het Leven laten.. Is toch wel even een ander verhaal..
Verwerpelijk en kwaadaardig om zo op een openbaar forum iemands functie in gevaar te brengen. Schaam je DIEP, ts.
Verwerpelijk en kwaadaardig om zo op een openbaar forum iemands functie in gevaar te brengen. Schaam je DIEP, ts.
Je zou ook kunnen stellen dat de machinist de veiligheid in gevaar heeft gebracht.
Er mag gewoon tijdens het rijden GEEN andere personen -tenzij treinpersoneel wat gedoogd is- in de cabine bevinden.
Verder is dit een topic van 9 maanden geleden(!!!).
Verwerpelijk en kwaadaardig om zo op een openbaar forum iemands functie in gevaar te brengen. Schaam je DIEP, ts.
Wat een domme reactie zeg. Machinist is een veiligheidsfunctie, en het allereerste principe in een veiligheidsfunctie is dat je potentieel gevaarlijke situaties moet melden. Dit soort reacties tonen vooral aan dat jij ongeschikt bent voor werken in een omgeving waar veiligheid op één staat.
Een melding doe je overigens niet met het doel om iemand erbij te naaien maar om de veiligheid te verbeteren. Maatregelen moeten ook proportioneel zijn, iemand eruit gooien puur om een voorbeeld te stellen is ook weer niet te bedoeling. Zowel melder als gemeld persoon moeten zich veilig kunnen voelen in een organisatie, en met dit soort reacties creëer je een onveilige situatie.
Volgens de statistieken op de ProRail website zijn er vorig jaar 29 stoptonend sein passages geweest waarbij het gevaarpunt bereikt is, dat is meermaals per maand dus. Veiligheid moet dus zeker onder de aandacht gebracht blijven worden.
Zonder voorafgaande (schriftelijke, in drievoud in te dienen en maanden van tevoren aanvragen) toestemming mag niemand zich bij een machinist in de cabine bevinden.
Nee, óók niet op een heel kort ritje Zwolle - Wezep, maar dat maakt verder niet uit.
Klaag de machinist gerust aan (plus die vader en kids die het waarschijnlijk geweldig vonden om een stukje mee te mogen kijken).
Spoorwens vervuld.. onder toezicht https://nieuws.ns.nl/laat-je-wens-in-vervulling-gaan-tijdens-de-spoorwensdagen-2023
Wat is het probleem?
Dat zo'n regel er is, ok. Maar het hoeft natuurlijk helemaal niet gevaarlijk te zijn, en om gelijk zo'n melding te doen als je iemand die ziet overtreden vind ik nogal overdreven. Bel je de politie ook als je iemand te hard ziet rijden of z'n hand vergeet uit te steken? Ik ben zelf een paar jaar geleden op Utrecht Centraal een machinist tegengekomen die ik van een feestje kende, en mocht in de cabine meerijden tot Den Bosch, vond het een te gekke ervaring.
Maar goed, topic is acht maanden oud
Verwerpelijk en kwaadaardig om zo op een openbaar forum iemands functie in gevaar te brengen. Schaam je DIEP, ts.
Waarom iets doen wat niet mag.. Dat is Triest..Als je als Machinist VERANTWOORDELIJK ben voor de Mensen in je Trein..
Ik kan deze regel nog scherper vertellen. TV-programma Het Klokhuis heeft een poosje geleden een reportage gemaakt over het werk van de machinist. En zelfs hierbij kregen ze geen toestemming om tijdens het rijden bij de machinist te zitten. De enige oplossing was een GoPro of soortgelijke camera in de cabine, waarbij de presentator in de coupé meereed.
Zo zie je maar duidelijk dat veiligheid hoog in het vaandel van NS staat.