Klacht 1e klas stiltecoupe, waarom is de conducteur niet bereikbaar voor reizigers in de trein?

  • 11 February 2024
  • 11 reacties
  • 366 Bekeken

Het valt dat er in de 1e klas regelmatig mensen, vooral jongeren zitten die overduidelijk geen eerste klas kaartje hebben. Vandaag ook in de trein van Sloterdijk naar Den Helder van 10.45 uur. Ik gun iedereen een zitplek, maar de 2e klas was niet vol. Ik zit vrijwel altijd in de stilte coupe. Veel jongeren gaan uiteraard kletsen wat regelmatig uitmond in heel hard bellen. Ik heb er vandaag wat van gezegd. In het Nederlands en en het Engels. maar de jongens deden alsof zij mij niet verstonden. Een andere reiziger greep in en zei je verstaat haar wel, waarop de jongen voor de deur van de 1e klas stilte coupe heel hard pratend ging bellen, nog hader dan in de coupe. Ik vraag mij af waarom is er geen systeem waarmee je kunt communiceren met de conducteur of een knop bij de stoel, zoals in het vliegtuig. Je kan overlast melden. Ik heb weleens geappt naar het 06-nummer bij een echt serieuze situatie, maar ik heb de ervaring dat je er niets van hoort en er dus niets mee wordt gedaan. 

Kan het de NS wel iets schelen? Is de 1e klas zijn het geld nog wel waard?

Ik ben echt verbaasd over het gedrag van sommige reizigers, maar ook over de conducteurs die ergens in de trein zitten of alleen heen en weer lopen en die niet controleren of iemand wel in de 1e klas thuishoort. Ik snap dat sommige mensen de 1e klas elitaire onzin vinden, maar ik ga niet met de trein om in de herrie en grote mond van een ander te zitten.  


11 reacties

Uw klachten zijn volkomen terecht, maar er gebeurt al jaren niets mee. Het enige wat helpt is om deze overlastgevers eens keihard aan te pakken. Geen kaartje = boete + boete voor praten in de stiltecoupé.

Zelf reis ik liever in de tweede klas, ook als ik een gratis upgrade zou kunnen krijgen. Dit na een nare ervaring met soortgelijke hufters. Zij nemen bewust plaats in de 1e klas, dus in de 2e klas blijf je daarvan verschoond.

Reputatie 7
Badge

Nee,het kan NS niet veel schelen.

Reputatie 7
Badge +3

NS gaat de manier waarop je met samenreiskorting kunt reizen veranderen, omdat volgens hen er teveel verkeerd gebruik van gemaakt wordt. Bij controle zou er dan regelmatig agressie zijn. Zelf ben ik dit nog niet tegengekomen, maar zie dan ook nauwelijks controle.

Wel zie ik mensen die zonder juist vervoersbewijs in de 1e klas gaan zitten, vaak omdat ze in de 2e klas niet bij elkaar kunnen zitten, gebruik makend van het feit dat er niet of nauwelijks gecontroleerd wordt. Een aantal van die mensen zorgen voor overlast is mijn ervaring. Ook is mijn ervaring dat bij melding van overlast daar niets mee gebeurd. Als er controle in de 1e klas is, dan heeft dat voor mensen zonder daarvoor geldig vervoersbewijs blijkbaar alleen consequenties als men met flex reist.

Her verbaast mij dan ook dat het wel moeilijker wordt gemaakt om iemand met samenreiskorting mee te nemen, omdat bij controle veel.misbruik is geconstateerd maar dat er nauwelijks controle in de 1e klas is.

Meer en betere controle had ook veelvuldig misbruik van jongerendagkaart, samenreiskorting en zonder geldig vervoersbewijs zitten in 1e klas kunnen tegen gaan.

 

Reputatie 5

In mijn ervaring wordt er de laatste maand(en?) weer meer gecontroleerd. Maar bij die korte ronde blijft het. Er is niemand die erop toeziet dat de eerste klas op een fatsoenlijke manier gebruikt wordt. Ik vraag me ook af of je dat kan verwachten. Aan de meerprijs die je ervoor betaalt, zeker wel. Maar is het haalbaar? Een conducteur zou altijd zich in en rond de eerste klas moeten bevinden, bij een stop naar het andere treinstel en daar hetzelfde doen. Dat maakt het beroep niet echt aantrekkelijker denk ik.

Reputatie 7

Er is simpelweg veel verloren aan gezag in de laatste decennia. Dat wreekt zich. 

Als de conducteur weer doet wat de conducteur vroeger ook deed, namelijk hoofdzakelijk controle uitvoeren, zichtbaar zijn en zorgen dat alles naar behoren verloopt, is er al veel gewonnen. Dan heb je ook niet zoveel ergernis rondom de 1e klas. Zoals dat jij netjes meer betaalt en een ander het er zomaar van neemt. Misschien is dit traditionele conducteurswerk tegenwoordig niet meer “leuk”, maar wel dringend noodzakelijk. En het levert tegelijk de NS veel extra inkomsten op. Een win-winsituatie.

 

 

Er is simpelweg veel verloren aan gezag in de laatste decennia. Dat wreekt zich. 

Dat is wel erg kort door de bocht. De rellen in de jaren '60, '70 en '80 waren ook niet bepaald een uiting van trouw aan het gezag. Het gaat hier vooral om een gebrek aan het uitoefenen van gezag.

Reputatie 7

Er is simpelweg veel verloren aan gezag in de laatste decennia. Dat wreekt zich. 

Dat is wel erg kort door de bocht. De rellen in de jaren '60, '70 en '80 waren ook niet bepaald een uiting van trouw aan het gezag. Het gaat hier vooral om een gebrek aan het uitoefenen van gezag.

Ja, en juist door dat laatste verlies je aan gezag. Wie kijkt er nog op tegen “autoriteit”. Mensen zijn ook veel mondiger geworden.

In de jaren ‘90 reisde ik al veel per trein en de conducteur kwam veel vaker controleren dan nu. En was ook strikter (in mijn ervaring). 

Reputatie 7
Badge

Dat is ook mijn ervaring vroeger. Heb toen wel eens meegemaakt dat een conducteur heel moeilijk ging doen omdat ik een klein kort omweggetje maakte. 

Er is simpelweg veel verloren aan gezag in de laatste decennia. Dat wreekt zich. 

Dat is wel erg kort door de bocht. De rellen in de jaren '60, '70 en '80 waren ook niet bepaald een uiting van trouw aan het gezag. Het gaat hier vooral om een gebrek aan het uitoefenen van gezag.

Ja, en juist door dat laatste verlies je aan gezag. Wie kijkt er nog op tegen “autoriteit”. Mensen zijn ook veel mondiger geworden.

In de jaren ‘90 reisde ik al veel per trein en de conducteur kwam veel vaker controleren dan nu. En was ook strikter (in mijn ervaring). 

In de jaren '60, '70 en '80 keek men ook niet op tegen autoriteit. Het is de NS zelf die de boel heeft laten versloffen. Maar het kan ook weer beter worden. Op dezelfde manier zijn vroeger de achterbuurten (waar soms totale anarchie heerste) 'verheven'. Vroeger was het beter is vooral een geschikt excuus om maar niets te doen. 

Reputatie 7

Een conducteur zou altijd zich in en rond de eerste klas moeten bevinden, bij een stop naar het andere treinstel en daar hetzelfde doen. 

Hoe zie je dat voor je ? Er zijn in dubbeldekkers al gauw 4 afzonderlijke delen eersteklas... Constant elke aso monitoren die er in Nederland rondloopt, zijn er helaas ook best veel, is geen doen.

Reageer