Skip to main content

klacht over hulp ns medewerkers bij defecte trein

  • 31 May 2024
  • 16 reacties
  • 251 Bekeken

Vrijdag 24 mei wilde ik met vriendinnen van Den Haag naar Hoofddorp met de trein. We zaten er al een tijdje in toen bleek dat er een technische storing was. Deze was helaas niet te verhelpen en iedereen in deze volle trein moest eruit. Deuren gingen niet meer open en uiteindelijk bleek dat iedereen door de deur van de machinist naar buiten moest. Een smalle doorgang met een behoorlijk hoge afstap. Je moest een sprong maken om eruit te kunnen. Waar m’n klacht over gaat is dat er bij deze deur NIEMAND VAN HET NS PERSONEEL aanwezig was. De reiziger hielpen elkaar. Mensen met kinderwagens, mensen met grote koffers, oudere mensen die door drie reizigers geholpen moesten worden. Fijn dat mensen dan behulpzaam zijn, maar dit is toch een taak van de NS!

16 reacties

Een smalle doorgang met een behoorlijk hoge afstap. Je moest een sprong maken om eruit te kunnen. 

Vreemd want alle perron is Nederland zijn in principe even hoog. Het zou dus niet mogen uitmaken of u op het ene of het andere station uitstapt.

Maar de deur van de machinist is aanzienlijk hoger dan de normale deuren.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Regin,

Ik vind het inderdaad vreemd dat er daarbij geen begeleiding vanuit NS aanwezig was. Het is echter niet mogelijk via deze community een klacht in te dienen. Zie deze pagina voor de mogelijkheden.

Reputatie 7
Badge +1

Hoi Regin,

Ik vind het inderdaad vreemd dat er daarbij geen begeleiding vanuit NS aanwezig was. Het is echter niet mogelijk via deze community een klacht in te dienen. Zie deze pagina voor de mogelijkheden.

De conducteur en de machinist van de desbetreffende trein hadden mijns inziens zeker moeten helpen. Ik neem even aan dat het iets elektronisch was omdat de deuren niet geopend konden worden.

Maar de deur van de machinist is aanzienlijk hoger dan de normale deuren.

O, dat had ik over het hoofd gezien. Die is geloof ik inderdaad hoger (waarom trouwens?)

Reputatie 7
Badge +3

De conducteur en de machinist van de desbetreffende trein hadden mijns inziens zeker moeten helpen. Ik neem even aan dat het iets elektronisch was omdat de deuren niet geopend konden worden.

Wat de reden ook was, er had iemand bij moeten zijn. Was er ook niemand om jullie te begeleiden door de cabine van de machinist? Had je bij wijze van spreken zelf de trein weg kunnen rijden?

 

Had je bij wijze van spreken zelf de trein weg kunnen rijden?

Daar heb je volgens mij van die rijsleutels voor nodig, net als dat je voor een auto een contactsleutel nodig hebt. Dat gaat dus niet zo maar.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaar ‘bij wijze van spreken’ 🙂

Reputatie 7

Eruit springen is sowieso niet nodig, naast de deuren zitten aan de buitenzijde twee handgrepen die je kan vast houden om als het ware naar beneden te klimmen. Maar dat dient uiteraard wel vooraf uitgelegd te worden door het personeel. Verder is zomaar wegrijden @mrfreeze inderdaad niet mogelijk. Naast dat je er een sleutel voor nodig hebt, denk ik ook niet dat iemand het zomaar zou kunnen veronderstel dat diegene wel in bezit is van een sleutel. Die trein gaat dan alsnog niet zo makkelijk van z'n plek af als je niet weet welke handelingen je nog meer moet maken 😅

Reputatie 7
Badge +2

Maar de deur van de machinist is aanzienlijk hoger dan de normale deuren.

O, dat had ik over het hoofd gezien. Die is geloof ik inderdaad hoger (waarom trouwens?)

Omdat de vloer ook hoger zit lijkt me. De cabinevloer zit op de hoogte van de vloer onder de 1e klas stoelen die er direct aan grenzen en die hebben ook een opstapje.

En die vloer zal wel weer hoger zitten voor het zicht, maar ook omdat daar nog een hele constructie onder zal zitten waar de koppeling aan bevestigd zit. Daar zullen wel behoorlijke krachten op werken immers.

De conducteur en de machinist van de desbetreffende trein hadden mijns inziens zeker moeten helpen. Ik neem even aan dat het iets elektronisch was omdat de deuren niet geopend konden worden.

Wij waren er niet bij, maar als @Regin een klacht wil indienen kan dit natuurlijk altijd.

Waarom het personeel bepaalde handelingen heeft verricht, bv de beide cabinedeuren heeft open gedaan (we kunnen dus aannemen dat het personeel wel aanwezig was) en zo de reizigers heeft geëvacueerd zal vanuit de ontstane situatie zijn gehandeld.

Ook bij een (elektronische) storing kan je altijd de reizigersdeuren met het noodhendel openen. Waarom het personeel daar niet voor gekozen heeft is niet aan ons om te beoordelen. Daar zal wel een goede reden voor zijn geweest.

 

 

Omdat de vloer ook hoger zit lijkt me. De cabinevloer zit op de hoogte van de vloer onder de 1e klas stoelen die er direct aan grenzen en die hebben ook een opstapje.

En die vloer zal wel weer hoger zitten voor het zicht, maar ook omdat daar nog een hele constructie onder zal zitten waar de koppeling aan bevestigd zit. Daar zullen wel behoorlijke krachten op werken immers.

Klinkt als een logische verklaring. Ik vroeg het me eigenlijk af omdat bijv. bij Japanse treinen de cabinedeur wel op perronhoogte zit.

Japan gebruikt zo te zien op veel lijnen hoge perrons. Machinist zal dus ongeveer even hoog zitten als hier maar de passagiers zitten op gelijke hoogte met de machinist. In Nederland heb je dat bij metro's waar de perronhoogte ook hoger is dan bij de trein. Dat was goed te zien toen de Hofpleinlijn verbouwd werd tot metro, toen moesten alle perrons verhoogd worden.

Reputatie 7

Een smalle doorgang met een behoorlijk hoge afstap. Je moest een sprong maken om eruit te kunnen. 

Vreemd want alle perron is Nederland zijn in principe even hoog. Het zou dus niet mogen uitmaken of u op het ene of het andere station uitstapt.

Niet alle perronnen zijn even hoog in Nederland, er zijn er nog een aantal die een stuk lager zitten dan de "normale hoogte" Als voorbeeld station Middelburg perron 1, daar moet je ook bijna springen, en zoals door meerdere gezegd de deur van de machinist zit een stuk hoger, maar hebben ze daar niet 1 trapje voor of is dat alleen bij sommige treinen (eerder een ladder)

 

Ik kan natuurlijk wel begrijpen dat dit met een kinderwagen/koffer of voor een oudere een stuk lastiger is, zelfs met ladder... Dan is het toch gek dat er geen personeel paraat staat, misschien waren ze de coupé's aan het controleren voor achterblijvende reizigers?

Japan gebruikt zo te zien op veel lijnen hoge perrons. Machinist zal dus ongeveer even hoog zitten als hier maar de passagiers zitten op gelijke hoogte met de machinist. 

Voor zover ik me uit mijn tijd in Japan kan herinneren is de perronhoogte overal in het land precies hetzelfde, redelijk vergelijkbaar met hier (misschien nog iets hoger) De machinist zit ook op dezelfde hoogte als de passagiers.

Ik vind het wel erg jammer om te lezen dat er geen begeleiding vanuit NS personeel was. Ik weet hier helaas ook geen verklaring voor. Hoe laat vertrok deze trein?

Reageer