beantwoord

kortere treinen mogelijk vol!

  • 27 February 2024
  • 46 reacties
  • 1127 Bekeken

Reputatie 2

En het is vandaag weer zover in de ochtendspits in Almere. Kortere (sprinter) treinen en mogelijk vol. 1treinstel in de spits.

Wachten op een volgende heeft geen zin, want die is ook kort en vol! 
Wat een lekker begin van de dag…

Vakantie voorbij en daar zitten wij weer met duur treinkaartje als haring in een ton. 
Waarom doet de NS dit??

icon

Beste antwoord door MoDe 27 February 2024, 09:05

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7
Badge

Wachten op een volgende heeft geen zin, want die is ook kort en vol! 

Klopt! Daar sta ik in...

Reputatie 7
Badge +3

Te kort aan materieel om alle mensen op de meest populaire werkdag naar hun werklocatie te kunnen vervoeren.

 

Te kort aan materieel om alle mensen op de meest populaire werkdag naar hun werklocatie te kunnen vervoeren.

Kleine correctie: tekort aan INZETBAAR materieel. Er is genoeg materieel maar een flink deel is niet inzetbaar door een tekort aan technisch personeel voor onderhoud en reparatie.

Reputatie 7
Badge +3

Bedrijven en instellingen zouden een hoop kunnen bijdragen aan het oplossen van het probleem van de spits op dinsdag en donderdag door allerlei kantoorbijeenkomsten op maandag en/of vrijdag te plannen.

https://www.youtube.com/watch?v=kxF6Tt61kRA

Bedrijven en instellingen zouden een hoop kunnen bijdragen aan het oplossen van het probleem van de spits op dinsdag en donderdag door allerlei kantoorbijeenkomsten op maandag en/of vrijdag te plannen.

https://www.youtube.com/watch?v=kxF6Tt61kRA

Heel Nederland moet zich gaan aanpassen omdat NS zijn zaken niet op orde heeft? Stop eerst eens met die overbodige10-minutendiensten, komt er een hoop personeel en materieel vrij.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Het probleem speelt niet alleen in het OV maar ook op de weg. De kameel van de week zorgt in heel Nederland voor problemen.
https://www.cfpb.nl/en/news/waarom-de-kameel-van-de-week-bestaat/

Reputatie 7
Badge +3

Bedrijven en instellingen zouden een hoop kunnen bijdragen aan het oplossen van het probleem van de spits op dinsdag en donderdag door allerlei kantoorbijeenkomsten op maandag en/of vrijdag te plannen.

Bij mijn broer op werk doen ze dat wel. De afdeling waar hij werkt komt op woensdag naar kantoor en sinds enige tijd ook eens in de 2 weken op maandag. Andere afdelingen hebben dacht ik weer andere dagen. 

Voor corona en het vele thuiswerken waren de dinsdag en donderdag ook al de drukste dagen qua forenzenverkeer, die dagen stond bij ons de parkeergarage en het parkeerterrein aan de overkant altijd voller en waren meer bureau's en vergaderhokjes bezet. Alleen is het verschil nu een stuk groter.

Reputatie 2

De NS had voor de voorjaarsvakantie normale treinen en nu zou dat tegelijk in onderhoud staan. Wat een onzin! 
Op vrijdag liggen er treinen uit ivm minder reizigers, gaat de NS dat beleid doortrekken naar andere  dagen. 
Er zijn ook reizigers die naar werk moeten niet iedereen werkt op kantoor. Ik werk in de zorg en moet ook op tijd naar mijn cliënten.
Ik snap dat de NS het financieel en personeel technisch moeilijk heeft, maar dat hebben wij in de zorg ook. Echter in de zorg zetten wij een tandje bij en gaan ook geen patiënten met 20 man in een kamer van 4 zetten of kamers sluiten. 
Geef gewoon je service en denk ik creatievere oplossingen. Laat de IC anders in de spits ook op de kleinere stations stoppen. 
 

@Tamzin Het probleem speelt niet alleen in het OV maar ook op de weg. De kameel van de week zorgt in heel Nederland voor problemen.
https://www.cfpb.nl/en/news/waarom-de-kameel-van-de-week-bestaat/

Het verschil tussen de drukste en de stilste dag is volgens deze curve 10% en dat geldt dan nog alleen voor forensen. Maar er zitten in de spits ook nog andere reizigers in de trein voor wie deze curve niet geldt.

Beter kun je kijken naar de gegevens over het aantal check-ins in het OV zoals in de cijfers van het CPB deze week. Dan zie je dat het verschil nog meer marginaal is.

Dat dinsdag-donderdag verhaal wordt mijns inziens schromelijk overdreven. Ik heb het nare gevoel dat NS dat vooral heeft opgeklopt om de spitsheffing er doorheen te krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

De NS had voor de voorjaarsvakantie normale treinen en nu zou dat tegelijk in onderhoud staan. Wat een onzin! 
Op vrijdag liggen er treinen uit ivm minder reizigers, gaat de NS dat beleid doortrekken naar andere  dagen. 
Er zijn ook reizigers die naar werk moeten niet iedereen werkt op kantoor. Ik werk in de zorg en moet ook op tijd naar mijn cliënten.
Ik snap dat de NS het financieel en personeel technisch moeilijk heeft, maar dat hebben wij in de zorg ook. Echter in de zorg zetten wij een tandje bij en gaan ook geen patiënten met 20 man in een kamer van 4 zetten of kamers sluiten. 
Geef gewoon je service en denk ik creatievere oplossingen. Laat de IC anders in de spits ook op de kleinere stations stoppen. 
 

Met veel openstaande vacatures misschien een optie om naar een functie dichterbij te kijken zonder dat je afhankelijk bent van de trein?

IC op kleinere stations laten stoppen tijdens spits zal naast langere reistijd zorgen voor minder treinen per uur op het volle spoornet.

Reputatie 7

De NS had voor de voorjaarsvakantie normale treinen en nu zou dat tegelijk in onderhoud staan. Wat een onzin! 
Op vrijdag liggen er treinen uit ivm minder reizigers, gaat de NS dat beleid doortrekken naar andere  dagen. 
Er zijn ook reizigers die naar werk moeten niet iedereen werkt op kantoor. Ik werk in de zorg en moet ook op tijd naar mijn cliënten.
Ik snap dat de NS het financieel en personeel technisch moeilijk heeft, maar dat hebben wij in de zorg ook. Echter in de zorg zetten wij een tandje bij en gaan ook geen patiënten met 20 man in een kamer van 4 zetten of kamers sluiten. 
Geef gewoon je service en denk ik creatievere oplossingen. Laat de IC anders in de spits ook op de kleinere stations stoppen. 
 

 

Lees even een paar posts boven je en daar staat het antwoord al: er is momenteel een tekort aan inzetbaar materieel. Er staan momenteel veel treinen defect, wachtend op reparatie en/of onderdelen. De creatieve oplossing is dat de trein gewoon blijft rijden alleen dan korter dan gebruikelijk. Maar alsnog is dat een betere oplossing dan het alternatief: de trein volledig opheffen.

Reputatie 7
Badge

Anders scholen jullie conducteurs die nu de hele dag gratis in de eerste klas zitten en af en toe op een fluitje blazen om voor onderhoudswerk. Als je de paar conducteurs die hun werk wel doen laat rouleren door het land is de verandering qua toezicht en controle marginaal en heb je er opeens heel veel mensen bij voor het onderhoudswerk. NS heeft geen gebrek aan personeel maar laat te veel mensen relatief zinloos werk doen, of nog erger: niet doen.

Reputatie 7

De mogelijkheid tot het volgen van een andere richting bestaat al heel lang binnen de NS. Echter begrijp jij ook wel dat je mensen niet kan dwingen. Conducteur is een sociale functie met veel klantcontact, monteur op het onderhoudsbedrijf is totaal wat anders daar ga je weinig kandidaten voor vinden binnen de huidige functie. Wat beter zou helpen mbt zichtbaarheid op de trein en het aantal controles te laten stijgen is meten op de man. 

Overigens is sinds de invoering van het baanvakken het aantal controles en collega's die weer met plezier op de trein zitten alleen maar toegenomen van wat ik zo links en rechts te horen krijg. Zo slecht als dat het hier constant wordt afgeschilderd door een aantal lieden waaronder jij is het niet. 

Anders scholen jullie conducteurs die nu de hele dag gratis in de eerste klas zitten en af en toe op een fluitje blazen om voor onderhoudswerk. 

Voor onderhoudsmonteur heb je een technische opleiding nodig, dan praat je al gauw over een drie- of vierjarige Mbo-opleiding.

Omscholen duurt dus een eeuwigheid, daarnaast heeft niet iedereen voldoende beta-aanleg voor een technische opleiding.

Het is veel makkelijker om conducteurs en machinisten te vinden omdat daar geen specifieke vooropleiding voor nodig is.

Reputatie 2

De klanten krijgen toch geen gelijk, die zeuren!
Wat de klanten krijgen zijn steeds duurdere treinkaartjes, weinig service, steeds kortere en vollere treinen (met een beetje mazzel smerige en overvolle afvalbakken) of de jackpot, geen trein
En een treindienst die totaal niet klopt.

Fijne reis allemaal! 

Reputatie 7
Badge +3

De mogelijkheid tot het volgen van een andere richting bestaat al heel lang binnen de NS. Echter begrijp jij ook wel dat je mensen niet kan dwingen. Conducteur is een sociale functie met veel klantcontact, monteur op het onderhoudsbedrijf is totaal wat anders daar ga je weinig kandidaten voor vinden binnen de huidige functie. Wat beter zou helpen mbt zichtbaarheid op de trein en het aantal controles te laten stijgen is meten op de man. 

Overigens is sinds de invoering van het baanvakken het aantal controles en collega's die weer met plezier op de trein zitten alleen maar toegenomen van wat ik zo links en rechts te horen krijg. Zo slecht als dat het hier constant wordt afgeschilderd door een aantal lieden waaronder jij is het niet. 

Sorry, conducteurs hebben veel klantcontact? Met wie dan? Zaterdag in 4 treinen gezeten 0,0 controle. De conducteurs die ik zag gingen alleen sleutelen. In trein 4 zaten ze 1e klas en waren verdwenen toen er een groep zeer aanwezige jongeren de trein in stapten.

Ik zie nog steeds nauwelijks controle.

Reputatie 7
Badge

Overigens is sinds de invoering van het baanvakken het aantal controles en collega's die weer met plezier op de trein zitten alleen maar toegenomen van wat ik zo links en rechts te horen krijg. Zo slecht als dat het hier constant wordt afgeschilderd door een aantal lieden waaronder jij is het niet. 

Ik heb enige tijd geleden zelf toegegeven weer enige verbetering te zien. Ik schat dat ik daarmee inmiddels weer ongeveer maandelijks een conducteur tref als ik vijf keer per week heen en weer reis. Dat is meer, maar nog steeds triest weinig en zelfs aanzienlijk minder vaak dan ik de conducteur wel spot maar behalve bij het vertrekken alleen maar in de eerste klasse zie zitten.

Om het sommetje even af te maken: mijn reis duurt 40 minuten, met ruim voldoende stops om even naar het volgende treinstel over te stappen onderweg. Met rond de 10 bakjes sprinter lijkt elke dag controle op minstens de heen- of de terugweg me dan toch makkelijk haalbaar, dat is toch dertig keer zo veel als schatte dat de situatie nu is, dus. 8 minuten per bak moet te doen zijn, toch? Is daar misschien zelfs een richtlijn voor? Als dat betekent dat een gemiddelde conducteur 29/30 van de tijd zijn werk niet doet, vind ik dat echt heel erg veel.

Reputatie 2

Vreemd dat het materieel vanmorgen in tegenstelling tot gisterenochtend weer op orde was? 
Zijn er dan toch onderhoudsmonteurs of was het gisteren een foutje van de planning? 

Reputatie 7
Badge +3

Als je aangeeft om welke trein het ging, is het via Treinposities na te gaan wat de oorspronkelijke planning was en of de daadwerkelijke inzet veranderd is. 

Dat kan er bv zo uitzien:

 

Hier is dus een trein die gepland was met 2 stellen SLT, totaal 10 bakken, uiteindelijk gaan rijden met slechts 1 stel met 4 bakken. De reden ervoor kun je niet zien, dat kan van alles zijn. Maar dan weet je in ieder geval dat de korte trein niet zo gepland was. 

Reputatie 2

Vandaag 07.08 Almere Muziekwijk. Weer een treinstel!!

Zal straks weer gezellig worden in die trein.
En steeds die zelfde trein van 7.08, die kort is. En dan na de spits langere treinen inzetten. 
 

Vandaag 07.08 Almere Muziekwijk. Weer een treinstel!!

Zal straks weer gezellig worden in die trein.
En steeds die zelfde trein van 7.08, die kort is. En dan na de spits langere treinen inzetten. 

Volgend jaar wordt alles beter volgens Wouter Koolmees.

Reputatie 2

Kan iemand mij trouwens vertellen, waarom de trein van 16.38 vanuit Lelylaan naar Almere niet meer rijdt??? 

Reputatie 7

Vandaag 07.08 Almere Muziekwijk. Weer een treinstel!!

Zal straks weer gezellig worden in die trein.
En steeds die zelfde trein van 7.08, die kort is. En dan na de spits langere treinen inzetten. 
 

Aannames much? https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-02-29/almere-muziekwijk
Zoals je ziet, vrijwel allemaal dubbele treinen vandaag tijdens de ochtendspits. Jouw trein 4616 vanuit Oostvaarders naar Den haag stond gepland met 7 bakken vandaag, maar zijn er 3 geworden. Zal dus een stel defect staan of zijn ingezet in een andere omloop.

Reputatie 7
Badge

Ook die van 8:08 is weer aardig overdreven vol met 8 bakken in plaats van 10 of 11 zoals normaal.

Reputatie 7
Badge

Kan iemand mij trouwens vertellen, waarom de trein van 16.38 vanuit Lelylaan naar Almere niet meer rijdt??? 

Er zijn tot eind volgende week werkzaamheden bij Schiphol waardoor deze treinen maar tot en vanaf Amsterdam Centraal rijden.

Reageer