Lekkere service

  • 1 February 2024
  • 13 reacties
  • 476 Bekeken

Reputatie 3
  • Intercity
  • 27 reacties

Trein ging kapot op Naarden-Bussum. Na iets meer dan een half uur wordt omgeroepen dat die niet meer verder gaat. “Wilt u allemaal uitstappen, de trein hiernaast brengt u verder naar uw bestemming”. We zijn de kapotte trein nog niet eens allemaal uit, als “de trein hiernaast” al weg rijdt…🫣🤔😢 Fijn die informatie van de NS en die afstemming tussen deze twee treinen. Volgende trein pas een half uur later. Hadden ze dat “deze rijdt niet verder” niet twee minuten eerder kunnen omroepen? En had die andere niet ff kunnen wachten zodat de belofte “de trein hiernaast brengt u verder naar uw bestemming“ kon worden waargemaakt?! 
NS bedankt.


13 reacties

Dat is zeker geen prettige ervaring. Om welke trein ging het precies? Ik zal er dan een melding van maken.

Reputatie 3

De trein die om 20:25 uit Naarden-Bussum zou vertrekken naar Weesp en dan verder naar Hoofddorp.

Reputatie 3

En de trein die wel reed, die ons volgens onze conducteur niet huis zou brengen, spookrijdend vanaf spoor 2 was denk ik de vertraagde van 20:55 (tot 5872). Maar de Reisplanner laat de werkelijke, vertraagde tijden niet zien (doet net alsof alles op tijd reed, lekkere window dressing…), dus weet het niet zeker - ik meen dat die vertrok om 21:02 of 21:03, minder dan een minuut nadat onze conducteur had omgeroepen dat die trein ons mee zou nemen (trein uit, trap af, tunnel van spoor 2 naar spoor 2, trap op, zelfs Femke Bol kan dat niet in die tijd — we hoorden de trein boven ons hoofd wegrijden toen we in de tunnel waren, en de waren wij nog wel en van de eersten onze kapotte trein uit en vlak bij de trap…)

Reputatie 3

Dat een trein kapot gaat, dan kan gebeuren (al is dat te voorkomen met goed onderhoud…).

Maar dat we zo slecht worden ingelicht en zelfs een onmogelijk reisadvies krijgen, met een half uur per extra vertraging tot gevolg (totaal ongeveer 1 uur en 10-15 minuten op het stukje Utrecht-Weesp)…. Onvergevelijk. En geen enkel excuus door de betrokkenen, nog erger.

Reputatie 7
Badge +1

Op rijden de treinen is wel één en ander terug te vinden denk ik

 

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-02-01/naarden-bussum

 

Reputatie 7
Badge +3

De reisplanner is inderdaad geen archief. Op treinposities.nl is te zien dat de 5872 om 21.04 uur is vertrokken.

Inderdaad erg slecht dat die niet even gewacht heeft, of dat er een paar minuten eerder is omgeroepen dat de eerdere trein niet verder kon.

Mijn oprechte excuses voor deze vervelende situatie. Ik snap de verwarring en frustratie goed. Ik heb jouw melding doorgezet. Bedankt voor het delen van jouw verhaal.

Badge +3

De 5870 van 20:25 was om 20:28 gestrand op Naarden-Bussum.

De 5872 van 20:55 zou met +9 gereden hebben (vanaf spoor 3 inderdaad), en volgens https://treinposities.nl/ritinfo/20240201/5872 klopt dat wel (doorkomst einde 21:04:36)

Waarom men dat niet eerder omgeroepen heeft? Geen idee… En waarom de Reisplanner het niet opgepikt heeft al helemaal geen idee, maar dat zal wel komen omdat men nog niet wist dat de 5870 niet alsnog verder kon… 

Reputatie 4

Omdat een trein die binnen komt niet perse weet dat de andere defect is. Omdat men misschien een aan het proberen is om de defecte trein/ storing op te lossen en dat niet binnen een minuut gefixt is. Omdat een storing eventueel verholpen kan worden maar de vertraging dusdanig is dat deze last minute wordt gecancelled door de treindienstleiding. Omdat een HC misschien vastgeklampt wordt door diverse reizigers en daardoor net te laat omroept.

 

Het kunnen zoveel redenen zijn, een opeenstapeling van. Soms staat de vertraging of versperring eerder op de borden dan op het dienstkaartje van de HC...

Reputatie 7

Omdat een trein die binnen komt niet perse weet dat de andere defect is. Omdat men misschien een aan het proberen is om de defecte trein/ storing op te lossen en dat niet binnen een minuut gefixt is. Omdat een storing eventueel verholpen kan worden maar de vertraging dusdanig is dat deze last minute wordt gecancelled door de treindienstleiding. Omdat een HC misschien vastgeklampt wordt door diverse reizigers en daardoor net te laat omroept.

 

Het kunnen zoveel redenen zijn, een opeenstapeling van. Soms staat de vertraging of versperring eerder op de borden dan op het dienstkaartje van de HC...

 

Dit inderdaad.

Men schijnt nogal snel vergeten dat een storing of defect aan de trein voor het personeel een van de meest hectische momenten is. Niet alleen zijn we bezig om de storing proberen op te lossen, er zijn ook diverse afdelingen die informatie willen hebben en/of delen. Bij een storing licht ik eerst de HC in, die vervolgens de communicatie naar reizigers zoveel mogelijk voor z'n rekening probeert te nemen. Verder moet ik de treindienstleider inlichten, uiteraard wel volgens de regels van de veiligheidscommunicatie en tegelijkertijd willen ze vaak om de 5 minuten een update hebben. Soms weet ik helemaal niet wat de storing precies is omdat ouder materieel nog niet over boordcomputers beschikt. Ik moet het MBN (soort hulplijn) zien te bereiken, deze afdeling kan mij assisteren het defect op te lossen. Note dat deze afdeling al jarenlang met flinke onderbezetting heeft te maken en het soms lang duurt voordat ik vanuit het belmenu wordt doorverbonden. Naast dit alles heeft ook de bijsturing nog iets te zeggen over het vervolg van mijn dienst wat wel of niet wordt gewijzigd (ligt eraan hoe stevig de vertraging oploopt). Als ik de storing in het reizigerscompartiment op moet lossen krijg ik onderweg ook nog tientallen vragen waar ik meestal op dat moment nog geen antwoord op kan geven, denk aan of bepaalde aansluitingen nog haalbaar zijn en hoe lang het allemaal nog gaat duren. Hierbij worden ook wel eens lelijke opmerkingen of dreigementen geuit.

Of dat een trein uiteindelijk wordt opgeheven of niet wordt meestal besloten door ofwel de treindienstleider of de knooppuntcoördinator of de bijsturing.

Inderdaad erg slecht dat die niet even gewacht heeft, of dat er een paar minuten eerder is omgeroepen dat de eerdere trein niet verder kon.

Op eigen initiatief wachten is niet handig, dan ligt de overweg minutenlang dicht wat ook niet de bedoeling is, overweg kan zelfs in storing vallen als deze te lang gesloten is. Naarden-Bussum is geloof ik wel een bediend station dus de treindienstleider had de trein wel vast kunnen houden, maar ook weet niet op het laatste moment. Op moment dat het treinpersoneel van de defecte trein de andere trein binnen ziet komen is het te laat om die trein nog vast te laten houden.

Wat de NS zou kunnen doen is regelen dat bij 25 minuten stilstand op een station er automatisch een belletje gaat rinkelen zodat iemand (treinpersoneel, bijsturing of welke rol daar ook over gaat) kan nagaan of reizigers het beste met de volgende trein meekunnen of niet. Ik kan me voorstellen dat treinpersoneel dat een storing op probeert te lossen niet continu op de klok zit te kijken om te zien of er een andere trein voorgelaten gaat worden.

Badge +3

Als je om 20:28 strandt lijkt het me zinnig om rond 20:50 om te roepen dat je over kunt stappen op de volgende trein van 20:55 (die dus met +9 reed).

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap de redenen ook wel, en die zijn natuurlijk best begrijpelijk en plausibel. Maar vanuit het oogpunt van de reiziger is het wel erg zuur.

Reageer