Skip to main content

Stel ik moet iets meenemen voor studie maar het is een koker van 6 meter lang, mag ik dit de trein in nemen aangezien de auto of iets anders geen optie is?

Op papier moet uw bagage passen de afmetingen van handbagage (en dat is geen 6m). In de praktijk zal ĥet afhangen van de beslissing van de conducteur of u mee mag.

Maarre, ook in de trein is een voorwerp van 6 meter best lastig mee te nemen verwacht ik. Je kunt er misschien niet een mee naar binnen draaien door de deur.

Uit de voorwaarden:

U dient ervoor te zorgen dat uw Handbagage het gangpad en de nooduitgangen niet verspert, het in- en uitstappen van uw medereizigers of het NS personeel niet belemmert of hindert, en niet een zitplaats inneemt indien een medereiziger daarop aanspraak maakt.

NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Handbagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken. NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte, breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 85 centimeter bedraagt.

Uiteindelijk is het dus inderdaad aan de conducteur. Maar een koker van 6 meter is zo ongeveer even lang als mijn woonkamer. Ben benieuwd hoe je dat in de trein krijgt en houdt zonder iets of iemand te hinderen.

Wellicht op het balkon waar fietsen normaal staan? Maar ook dar zal vast hinder ondervonden worden.

Zet maar eens 6 grote stappen in een trein 😆, een VIRM heeft per bak ongeveer 25 meter, volgens mij is die koker dus iets minder dan een halve coupé en iets meer dan een derde coupê 🤣.

Million dollar idea: een imperiaal voor de trein 🤣

Mochten er toevallig nog ergens ramen open kunnen in de trein dan zou je wellicht ook kunnen proberen om 'm in de breedte te leggen 😃.

Ik weet alleen niet of het uitstekende stuk problemen zal veroorzaken.

De beste optie is denk ik toch een andere vervoermiddel of (als het mogelijk is) de koker in stukken delen...

Uit de voorwaarden:

U dient ervoor te zorgen dat uw Handbagage het gangpad en de nooduitgangen niet verspert, het in- en uitstappen van uw medereizigers of het NS personeel niet belemmert of hindert, en niet een zitplaats inneemt indien een medereiziger daarop aanspraak maakt.

NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Handbagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken. NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte, breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 85 centimeter bedraagt.

Uiteindelijk is het dus inderdaad aan de conducteur. Maar een koker van 6 meter is zo ongeveer even lang als mijn woonkamer. Ben benieuwd hoe je dat in de trein krijgt en houdt zonder iets of iemand te hinderen.

Een koker van 6 meter gaat echt niet lukken, ik weet niet welke studie je doet maar ik vind het een zeer bijzonder verhaal dat je zo'n voorwerp van thuis dan weer naar je studie zou moeten meenemen. Ik denk dat je ander vervoer moet verzorgen. Iets van 6 meter lijkt mij erg lastig om te vervoeren. Moet je denk ik al een vrachtwagen voor hebben.

Een personenauto is gemiddeld 4 meter, zelfs met een auto kom je dus ongeveer 3 meter te kort. En je mag maar maximaal 1 meter uitsteken.

Mocht het om een korte afstand gaan dan kun je er vast wel mee weg komen in de trein, op de grond neerleggen is dan de beste optie. Maar wordt je weggestuurd door de conducteur, maak er geen probleem van en werk gewoon mee.

En mocht de trein bomvol zijn, stap uit.

Ik ben toch wel benieuwd,

Is het een uit de hand gelopen project waar je er niet aan hebt gedacht hoe je het meeneemt naar je studie of moest het verplicht zo groot zijn? Als het om het 2e gaat zou je studie eigenlijk vervoer moeten regelen in mijn optiek.

6 meter is 7x de maximale toegestane lengte van bagage dat je mag meenemen in de trein.

Het antwoord op de vraag of je een koker van 6 meter lang mag meenemen in de trein is nee.

Op zich kun je wel dingen mee nemen die de maximale lengte overschrijden. Een paar ski's kan wel. En mijn neefje gaat zowat iedere werkdag met gitaartas naar zijn studie aan de HBA in Utrecht. Maar dat zijn dingen die rechtop kunnen staan en verder niet veel vloerruimte in beslag nemen. Een koker van 6 meter is echt een heel ander verhaal, eentje van 2 meter moet nog wel lukken.

Ben benieuwd hoe je dat in de trein krijgt zonder iets of iemand te hinderen.

Ik vraag me zelfs af of je het überhaupt naar binnen krijgt. Een trein is een meter over drie breed en de deuren zijn misschien 2,5m hoog? Laat de deuren 2m breed zijn, dan krijg je in die ruimte maximaal een kleine 4,5m. Mogelijk heb je iets meer ruimte dan de breedte van de deur aan de andere kant, maar ik verwacht niet dat je de draai kunt maken om 6m naar binnen te krijgen.

6 meter is 7x de maximale toegestane lengte van bagage dat je mag meenemen in de trein.

Het antwoord op de vraag of je een koker van 6 meter lang mag meenemen in de trein is nee.

Er is geen harde maximale lengte. NS mág je de toegang tot de trein weigeren of wegsturen als je bagage hinder veroorzaakt of in ieder geval (dus zonder uit te hoeven kunnen leggen waarom het hinder veroorzaakt) als jet niet binnen bepaalde maten past. Dat is iets anders dan dat het op voorhand niet mee zou mogen.

Ben benieuwd hoe je dat in de trein krijgt zonder iets of iemand te hinderen.

Ik vraag me zelfs af of je het überhaupt naar binnen krijgt. Een trein is een meter over drie breed en de deuren zijn misschien 2,5m hoog? Laat de deuren 2m breed zijn, dan krijg je in die ruimte maximaal een kleine 4,5m. Mogelijk heb je iets meer ruimte dan de breedte van de deur aan de andere kant, maar ik verwacht niet dat je de draai kunt maken om 6m naar binnen te krijgen.

Precies dit schreef ik al. Zelfs als het al zou passen (alleen ín de coupé denk ik), denk ik dat je een stijf voorwerp van 6 meter niet de trein ingedraaid krijgt. 

Beste vervoermiddel is denk ik de fiets... heb zelf wel eens een gordijnrail van 5m meegenomen op de fiets. Maar dat was alleen maar van de bouwmarkt naar huis...

Beste vervoermiddel is denk ik de fiets... heb zelf wel eens een gordijnrail van 5m meegenomen op de fiets. Maar dat was alleen maar van de bouwmarkt naar huis...

Dat is opzich ook nog wel een kunstje natuurlijk, ik weet niet wat de diameter van de koker is, maar hij is natuurlijk rond dus dat maakt het al een tikkeltje moeilijker en natuurlijk oppassen met bochten en achterliggers 😆.

Maar goed met de fiets naar de studie is denk ik geen optie voor TS 🤷‍♂️.

Ik vraag me wel af welke studie dit soort waanzin eist.

Dat is opzich ook nog wel een kunstje natuurlijk, ik weet niet wat de diameter van de koker is, maar hij is natuurlijk rond dus dat maakt het al een tikkeltje moeilijker en natuurlijk oppassen met bochten en achterliggers 😆.

Op een fiets heb je hetzelfde probleem als in een auto. Een fiets mag inclusief lading maximaal 0,75m breed zijn, elk voertuig maximaal 4m lang en lading mag niet voor en achter een voertuig maar 1m uitsteken. Een uitzondering voor (iets) langere ondeelbare lading is er alleen voor auto's. Om iets van 6m te mogen vervoeren zou je fiets dan zo'n 3,5m lang moeten zijn.

Op een fiets heb je hetzelfde probleem als in een auto. Een fiets mag inclusief lading maximaal 0,75m breed zijn, elk voertuig maximaal 4m lang en lading mag niet voor en achter een voertuig maar 1m uitsteken. Een uitzondering voor (iets) langere ondeelbare lading is er alleen voor auto's. Om iets van 6m te mogen vervoeren zou je fiets dan zo'n 3,5m lang moeten zijn.

De benenwagen dan maar? Of gewoon een vrachtwagen/aanhanger huren met vervoerder 😆.

Ik vraag me wel af welke studie dit soort waanzin eist.

Ik vraag me af of ​@Jan-Willem22 wel serieus is. 

Stel ik moet iets meenemen voor studie maar het is een koker van 6 meter lang, mag ik dit de trein in nemen aangezien de auto of iets anders geen optie is?

Dat is afhankelijk van de trein. Een aantal jaar geleden heb ik een opgerold rolgordijn, lijkt best op een koker, van 4.22m] mee genomen. Eerst in de dubbeldekker (Virm) paste dit maar net. De ruimte op het balkon is beperkt en het naar binnen draaien gaat lastig. 66m] kun je daarin dus wel vergeten. De sprinter (SLT) waar ik daarna op overstapte ging dit zonder enig probleem (bij het fietsersdeel waar geen zijruitje is bij instappen) en denk ik dat een stuk langer ook zal moeten lukken. In beide treinen wel de conducteur gevraagd die allebei dachten dat het niet ging passen maar het prima vonden om te proberen.

Beste Jan-Willem22, rol de fictieve inhoud van die fictieve rol gewoon in de fictieve lengte op, niet in de fictieve breedte, dan is de rol nog maar anderhalve meter lang. Heb ik ook gedaan. Was zelfs in de werkelijkheid geen probleem. Zes meter gaat je zelfs fictief niet lukken, maar met wat fantasie, al dan niet fictief, kun je er natuurlijk wel een leuke column over schrijven.

Reageer