beantwoord

"Logo-sticker" voor e-bike wegens beperking, waar?



Toon eerste bericht

56 reacties

Reputatie 2
Ik heb inmiddels mijn eerste ervaringen achter de rug en die zijn heel fijn. Mijn wereld is een stuk groter geworden! Ook weet ik inmiddels dat ik assistentie kan krijgen als ik de fiets de trein in en uit moet tillen, wat me sinds kort helaas ook niet meer goed lukt.

Ik ben alle meedenkers heel dankbaar voor het uitzoeken van mijn vraag, en voor de mogelijkheden die er blijken te zijn als je niet meer goed mobiel bent. Zo heb ik inmiddels mijn hoogbejaarde ouders veel makkelijker kunnen bezoeken, (de busverbinding is bij hen nogal een probleem waardoor het tot voor kort een tijd- en energieslurpende ellende was) en een belangrijke afspraak hoefde ik niet meer af te zeggen omdat er geen bus langs rijdt en de afstand te ver lopen was.

Mijn wereld is een flink stuk groter geworden, er zijn weer mogelijkheden in plaats van moeilijkheden en ik heb dan inmiddels ook een dalvrijkaart aangeschaft!

Dank jullie wel!
Fantastisch om te lezen flevoleven. Erg leuk dat je dit deelt. Wellicht zijn er anderen die zich kunnen spiegelen aan jouw situatie en hierdoor ook een 'grotere' wereld (terug)krijgen.
Reputatie 2
Fantastisch om te lezen flevoleven.Erg leuk dat je dit deelt. Wellicht zijn er anderen die zich kunnen spiegelen aan jouw situatie en hierdoor ook een 'grotere' wereld (terug)krijgen.

Door niet-NS-gerelateerde problemen bij (het regelen van) de zorg voor mensen met een beperking is die wereld al flink kleiner geworden, helaas, en dan heb ik nog maar een redelijk overzichtelijke beperking. Ik zal daar verder niet op ingaan, dat wordt offtopic.

Maar juist daarom is het zo fijn als er opeens weer mogelijkheden blijken te zijn. Wat afleiding te kunnen zoeken, vrienden bezoeken die je al jaren niet meer gezien hebt, familie waar je nog maar weinig kunt komen omdat de busaansluiting heel beroerd is of er gewoon niet is.

Ik denk zelf liever in mogelijkheden dan in moeilijkheden, maar in een tijd waarin het tegenovergestelde steeds sterker wordt, is dit zo'n "boost"!
Reputatie 2
Tot gisteren ging het goed. Ik maak inmiddels ook gebruik van assistentie, heel vriendelijke mensen, en het scheelt mij zoveel kostbare energie!

Maar gisteren ging het niet goed. Een conducteur wilde niet geloven dat deze regeling er is. Ik gaf hem een kopie van de NS-regels zoals ik hierboven al heb aangegeven. Hij bleef echter volhouden dat ik een Gehandicaptenparkeerkaart, WMO vervoerspas, Valyspas of begeleiderskaart moest hebben. Dat er in de bepalingen staat : officiële logo-sticker OF (de hierboven genoemde passen en kaarten) wilde hij niet accepteren. "Iedereen kan wel zo'n sticker kopen."
"Ja," antwoordde ik. "Maar niet iedereen kan een doktersverklaring laten zien."
De doktersverklaring wilde hij echter niet bekijken.

Hij belde een telefoonnummer en daarna zei hij:
1) ik kon alleen de fiets gratis meenemen als hij door de WMO is verstrekt.
2) ik moest toch de hierboven getoonde passen laten zien.
3) Ik moest een NS-gehandicaptenkaart regelen bij de assistentieverlening of NS. Omdat ik op weg was naar Arnhem, moest ik daar maar naar vragen bij het loket.

Mijn antwoorden:
1) er zijn maar weinig gemeenten die vanuit de WMO een fiets vergoeden.
2) een invalidenparkeerkaart heb ik niet nodig, want ik heb geen auto, voor een vervoerskaart kom ik niet in aanmerking omdat mijn ebike een voorliggende voorziening is en een begeleiderskaart heb ik niet nodig omdat ik zelf kan reizen. Toch ben ik nergens zonder ebike.
3) ik beloofde dat uit te gaan zoeken.

Voor deze keer zou hij geen bekeuring geven, maar hij waarschuwde dat dat er de volgende keer wél in zit.

Dit gaf me heel veel stress, want ik heb dankzij mijn nieuwe vrijheid net voor een jaar een dalvrijkaart gekocht en voor mijn verjaardag een Museumkaart gekregen, verder kan ik nu eindelijk frequenter naar mijn hoogbejaarde ouders die qua busverbinding niet gunstig wonen) en zag dat allemaal in het water vallen.

In Arnhem aangekomen vertelde ik de assistentie wat er was gebeurd en hoe ik aan een NS-gehandicaptenkaart kon komen. De reactie was verbaasd, ook een beetje verontwaardigd. Deze conducteur handelde niet conform de regels (logo op de fiets plus doktersverklaring was genoeg), en van een NS-gehandicaptensticker hadden ze nog nooit gehoord!

Ook het loket in Arnhem was verbaasd en adviseerde me een klacht in te dienen.

Voor de duidelijkheid: ik begrijp dat ik blijkbaar de enige in Nederland ben die een ebike meeneemt vanwege een beperking. Ik begrijp de verwarring van de conducteur, die verder heel vriendelijk bleef. Maar lees alsjeblieft de NS-regels die ik daarom altijd bij me draag en ook de doktersverklaring, en blijf niet in de mantra hangen van "iedereen kan zo'n sticker kopen".

Gelukkig bleek ook op de terugreis dat de conducteur niet goed heeft gehandeld. De assistentie had vernomen wat er was gebeurd en nam foto's van mijn ebike met logo om het meer bekendheid te geven (bedankt!).

Maar wat kan ik nog meer doen om dit soort stress-situaties te voorkomen? Ik merkte dat ik gisteren met behoorlijk wat zenuwen in de trein terug naar huis stapte en ben geneigd niet meer te gaan reizen, maar dan ben ik weer terug achter de geraniums en het is zo zonde van mijn dure abonnement en de Museumkaart. Terwijl ik me juist aan de regels heb gehouden en me goed heb laten informeren!

Weet iemand hier iets van een NS-gehandicaptenkaart? Hoe kom ik er aan? Hoe kan ik in de toekomst dit soort problemen voorkomen als zelfs de regels van de NS en een doktersverklaring niet voldoende zijn?

Voor de duidelijkheid: ik ben niet lui en wil ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ik word 24/7 met mijn beperking geconfronteerd, ben 100% afgekeurd, mijn wereld is heel klein geworden en ik zag juist mogelijkheid om weer wat meer buiten de deur te kunnen komen (en vooral: mijn ouders weer vaker te zien).
Vanuit mijn posite als conducteur, ik lees nu dit topic en weet wat er speelt en wat er verwacht wordt, maar anders zou het ook maar 'vaag' zijn.

Mijn vraag aan u is, u krijgt assistentie, betekend dat u uw reis aanmeld en iemand met een brug klaar staat om te hepen, of door iemand van NS met een geel/groen vest geholpen wordt? In dit geval krijgt de conducteur namelijk altijd bericht op de railpocket dat u meegaat en van waar naar waar. Daar staat ook het vervoermiddel bij op dat moment.

Is dit niet het geval, dan snap ik de verwarring van conducteur, dit is zkeer een aandachtspunt voor de rest van de conducteurs!
Reputatie 2
Vanuit mijn posite als conducteur, ik lees nu dit topic en weet wat er speelt en wat er verwacht wordt, maar anders zou het ook maar 'vaag' zijn.

Mijn vraag aan u is, u krijgt assistentie, betekend dat u uw reis aanmeld en iemand met een brug klaar staat om te hepen, of door iemand van NS met een geel/groen vest geholpen wordt? In dit geval krijgt de conducteur namelijk altijd bericht op de railpocket dat u meegaat en van waar naar waar. Daar staat ook het vervoermiddel bij op dat moment.

Is dit niet het geval, dan snap ik de verwarring van conducteur, dit is zkeer een aandachtspunt voor de rest van de conducteurs!


Ik maak gebruik van assistentie en die staan dan klaar met een brug, hier krijg ik ook emailbevestiging van. Ik moet dit minstens een uur van tevoren aanvragen per telefoon of internet. In het begin ben ik daar ook ingeschreven, dit is telefonisch gegaan.

Ook van deze reis is een emailbevestiging ontvangen.

Ik wil de conducteur niet aanvallen, hij bleef vriendelijk, heeft ook gebeld voor meer informatie en heeft me voor deze keer geen boete gegeven. Maar de informatie die hij kreeg klopt ook niet, als er blijkbaar geen NS-gehandicaptenkaart bestaat.

Punt is, dat dit mij erg veel stress bezorgt, waardoor ik erg tegen de volgende reis op zie. En ik vraag me af wat ik nog meer kan doen om dit te voorkomen. Ik begrijp dat ik tamelijk uniek ben door een ebike mee te nemen om mij te helpen met mijn beperking, en ik begrijp dat de conducteurs hier vraagtekens bij hebben, maar tot nu toe ging het probleemloos en waren logo en eventueel de papieren die ik mee heb voldoende. Nu me opeens een boete boven het hoofd hangt, wordt het een stuk minder ontspannen.

Punt is, dat dit mij erg veel stress bezorgt, waardoor ik erg tegen de volgende reis op zie. En ik vraag me af wat ik nog meer kan doen om dit te voorkomen. Ik begrijp dat ik tamelijk uniek ben door een ebike mee te nemen om mij te helpen met mijn beperking, en ik begrijp dat de conducteurs hier vraagtekens bij hebben, maar tot nu toe ging het probleemloos en waren logo en eventueel de papieren die ik mee heb voldoende. Nu me opeens een boete boven het hoofd hangt, wordt het een stuk minder ontspannen.


Ik weet niet of het helpt, maar maak je vooral geen zorgen. In het ergste geval krijg je wel een boete, maar zoals in dit topic blijkt is die onterecht. De klantenservice zal je boete daarom altijd kwijtschelden. Dus mocht je weer een conducteur tegenkomen die het niet geloofd, dan gewoon je verhaal doen en eventueel de boete accepteren. Zodra dat gebeurt is kan je een paar dagen later bellen met de klantenservice (of je hier melden op het forum) met het boetekenmerk zodat de boete teruggedraaid kan worden.

Natuurlijk is het vervelend dat je een conducteur getroffen hebt die niet goed op de hoogte was, maar weest vooral gerust dat het, ook als het komt tot een boete, door de klantenservice recht gezet zal worden.

Ik maak gebruik van assistentie en die staan dan klaar met een brug, hier krijg ik ook emailbevestiging van. Ik moet dit minstens een uur van tevoren aanvragen per telefoon of internet. In het begin ben ik daar ook ingeschreven, dit is telefonisch gegaan.

Ook van deze reis is een emailbevestiging ontvangen.

Heel erg raag, als een reis aangemeld is; krijg ik iets wat op het volgende bericht lijkt:

Beste HC, op uw trein met nummer 1234 reist dhr/mvr flevoleven van Arnhem
Centraal naar Nijmegen mee. Hulpmiddel: elektronische fiets.

(Hier zie ik dus ook altijd welk hulpmiddel de persoon bij heeft!)

Of er is iets misgegaan met doorgeven, of misschien heeft de HC het bericht niet goed gelezen, maar op deze manier worden wij altijd op de hoogte gesteld wie er mee gaat. Als dit bericht niet op ons apparaat komt, worden we geïnformeerd op het perron door degene die assistentie verlenen. Ik denk dat het probleem wat u heeft ervaren, hier is ontstaan.

Ik wil de conducteur niet aanvallen, hij bleef vriendelijk, heeft ook gebeld voor meer informatie en heeft me voor deze keer geen boete gegeven. Maar de informatie die hij kreeg klopt ook niet, als er blijkbaar geen NS-gehandicaptenkaart bestaat.

Zoals u alles beschrijft en hoe u zich opstelt las ik ook helemaal niet dat u iemand aan wilt vallen op dit forum, ik ben het helemaal met u eens en hoop dat uw reizen vlekkeloos en met veel plezier verlopen.

Nu me opeens een boete boven het hoofd hangt, wordt het een stuk minder ontspannen.
Maakt u zich hier vooral geen druk om, ik hoop dat het nooit gaat gebeuren en uw ervaring een incident is, máár, mocht het nou zover komen, werkt u dan gewoon met de conducteur mee, (ik mag niet voor de klantenservice praten) maar ik weet bijna zeker dat u dan achteraf de boete niet hoeft te betalen!
Reputatie 2
Dank je, Marv87, dat stelt me wel gerust. Ik zag in gedachten al een moeizame bezwarenprocedure of erger, en veel mensen die te maken hebben met ziekte, een beperking of "de oude dag" hebben tegenwoordig al genoeg aan hun hoofd (WMO, Zorg In Natura, Persoonsgebonden Budget en dergelijke). Ik wil niet al te slachtofferig doen, maar ik zit er zelf ook tot over mijn nek in (en met mij vele anderen), en zoiets kan ik er echt niet meer bij hebben. Mijn reisjes geven me ontspanning die ik heel hard nodig heb.

Fijn dat dit forum bestaat! En ik wil benadrukken dat ik door de assistentie en NS Arnhem gisteren ook heel vriendelijk te woord ben gestaan!
Reputatie 2
(...)Of er is iets misgegaan met doorgeven, of misschien heeft de HC het bericht niet goed gelezen, maar op deze manier worden wij altijd op de hoogte gesteld wie er mee gaat. Als dit bericht niet op ons apparaat komt, worden we geïnformeerd op het perron door degene die assistentie verlenen. Ik denk dat het probleem wat u heeft ervaren, hier is ontstaan.

Dat is inderdaad mogelijk. Dan is het daar mis gegaan. Ik bedenk me nu dat ik die email kan laten zien!
(...)

Nu me opeens een boete boven het hoofd hangt, wordt het een stuk minder ontspannen.
Maakt u zich hier vooral geen druk om, ik hoop dat het nooit gaat gebeuren en uw ervaring een incident is, máár, mocht het nou zover komen, werkt u dan gewoon met de conducteur mee, (ik mag niet voor de klantenservice praten) maar ik weet bijna zeker dat u dan achteraf de boete niet hoeft te betalen!


Dat sowieso. Ik ben niet iemand die snel amok maakt en wil alles in alle redelijkheid afhandelen. De conducteurs doen gewoon hun werk met de informatie die zij hebben (en in dit geval blijkbaar niet hebben).

Ik ben gelukkig weer wat gerust gesteld en zal binnenkort weer op pad gaan!
Ik ben gelukkig weer wat gerust gesteld en zal binnenkort weer op pad gaan!
Dat is het allerbelangrijkste!

Als het goed is gaat er nog een moderator van het forum meelezen, die kan eventueel de info verder nog doorzetten naar de betreffende afdeling.

Alvast veel plezier met uw volgende reis, en hoop dat alles vlekkeloos verloopt!
Reputatie 2
Bedankt! 😉
Reputatie 7
Badge +3
Helaas valt bijna niet te voorkomen dat in een grote organisatie als NS er bij tijd en wijle een medewerker is die niet geheel op de hoogte is van de regelgeving of regels verkeerd interpreteert. Gelukkig is er in dergelijke gevallen altijd de klantenservice die zaken achteraf kan rechtzetten.

Ik hoop wel dat medewerkers die fouten maken ogenblikkelijk door hun leidinggevende op herinstructie worden gestuurd. Niemand zit te wachten op dit soort situaties.
Reputatie 2
Ik hijs het topic toch nog even omhoog ;)

Vandaag trof ik een (overigens zeer vriendelijke) conducteur die over de kwestie belde met klantenservice en die wist dit ook niet. Ik heb hem en klantenservice (die hij net aan de telefoon had) verwezen naar dit topic.

Overigens merk ik dat de bekendheid m.b.t. het logo in de afgelopen maanden fors is toegenomen! Bedankt, mijn wereld is zoveel groter geworden!
Wat goed, flevoleven 😃 Dank voor het delen!
Ik heb je compliment overigens doorgegeven, zodat het bij de juiste afdeling terecht komt 🙂
Reputatie 2
Dank je!
Hier een link naar een folder van NS over reizen met een functiebeperking.
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1449752650478/content/assets/ns-nl/voorwaarden-folders/22471_nsr_brochure_reizigers-met-een-functiebeperking_a5.pdf

Deze folder blinkt niet uit door duidelijkheid. Op pagina 6 bijvoorbeeld wordt met geen woord gerept over het (gratis) meenemen van een elektrische fiets en over het aanvragen van een sticker.

waar kan ik die sticker halen? ik ben net bij een thuiszorgwinkel geweest hier in Almelo, maar die kennen alleen zo'n sticker voor slechtziend of slechthorend, niet slecht ter been...Een medische verklaring heb ik.


Vreemd genoeg staat daar dan wel iets over op pagina 13 waar reizen naar het buitenland en de geldigheid op nota bene de binnenlandse trajecten van de IC Brussel wordt besproken:
"De driewielfiets, elektrische fiets, ligfiets en tandem zijn als hulpmiddel gratis toegestaan op binnenlandse trajecten van Intercity Brussel. Deze mogen inclusief bagage niet langer zijn dan 150 cm en niet breder zijn dan 70 cm. Het hulpmiddel wordt geplaatst op de fietsplaats in de trein.
De officiële logosticker is niet nodig als uw fiets duidelijk zichtbare aanpassingen (zoals een driewielfiets) heeft. In alle overige gevallen is dit wel verplicht of moet u één van de volgende pasjes kunnen tonen:
» Gehandicaptenparkeerkaart;
» WMO vervoerspas (regio taxi);
» Valys pas;
» OV-begeleiderskaart."

Ik zou deze folder nog eens goed bekijken en herschrijven. En bovendien de informatie opnemen over het aanvragen van de 'officiële logosticker'.


Nog even hierop terugkomen: deze site http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking/rolstoel-scootmobiel-en-aangepaste-fiets.html
Hier staat:

"Wanneer u op grond van uw beperking gebruik maakt van een elektrische fiets, ligfiets of tandem, en u kunt dit aantonen door middel van de officiele logo-sticker of door het tonen van een van de volgende pasjes Gehandicaptenparkeerkaart, WMO Vervoerspas (regiotaxi), Valys pas of OV-begeleiderskaart), dan kunt u deze meenemen in de trein."

Zo'n logosticker kun je overal kopen, maar je moet dan ook wel die doktersverklaring kunnen overleggen.
ik lees steeds dat je zo'n logo-sticker overal kan kopen..........wil iemand mij dan vertellen waar???? Ik bel stad en land af en niemand weet het.

De NS verplicht me om zo'n sticker op de fiets te plakken, maar vertelt me niet hoe en waar ik die sticker kan kopen. (cq onterechte info).
Reputatie 2
Zo'n logo-sticker is een sticker met een pictogram van een rolstoel en kun je o.a. bij bouwmarkten en kantoorboekhandels krijgen, maar je kunt ook een logo uitprinten, lamineren en aan je fiets hangen (of, zoals ik heb gedaan, in het doorzichtige vakje van mijn stuurfietstas steken). Je kunt de stickers ook via internet bestellen.

Google ook eens op "invalidesticker".
Reputatie 7
Badge +3
Google ook eens op "invalidesticker".
Dit was mijn eerste "hit" op Google: https://www.stickythings.nl/rolstoel-invalide-sticker-1277
Reputatie 2
Dat is inderdaad zo'n logo. Zelf heb ik een witte picto op een blauwe achtergrond genomen, dat is volgens mij de meest gangbare kleurencombi.
bedankt! Ik had niet begrepen, dat ik een sticker van een rolstoel moest plaatsen. Eindelijk een goed antwoord.Heel erg bedankt.
Ik hoop dat nu alles goed geregeld is, mbt assistentie en gratis meenemen vd e-bike.
Reputatie 2
bedankt! Ik had niet begrepen, dat ik een sticker van een rolstoel moest plaatsen. Eindelijk een goed antwoord.Heel erg bedankt.
Ik hoop dat nu alles goed geregeld is, mbt assistentie en gratis meenemen vd e-bike.


Ja, het loopt hartstikke goed, de conducteurs zijn allemaal goed op de hoogte en als ze al vragen hebben, gebeurt dat op een heel leuke manier. Mijn vrijheid is groter geworden, ik kan meer dingen ondernemen zonder dat het me teveel energie kost en ik maak dankzij deze mogelijkheid gebruik van een dalvrij abo.
gelukkig! Dan kan ik nu ook gaan genieten van dezelfde vrijheid. Ik heb ook een dalvrij abonnement.

Reageer