beantwoord

Machinist worden of niet? Salaris & rooster?

  • 6 May 2024
  • 9 reacties
  • 298 Bekeken

Hoi allemaal, ik heb momenteel een staffunctie bij een organisatie uit het openbaar vervoer en ik overweeg om machinist te worden bij NS. Ik heb de afgelopen tijd al aardig wat research gedaan. Wellicht dat jullie mij kunnen helpen met een aantal vraagtekens die ik nog voor mezelf heb.

Je komt terecht in een volcontinue rooster. Op basis hiervan weet je ver van tevoren hoe het patroon van vrije dagen eruitziet. Hoe ver van tevoren weet je op welke tijden je moet werken op de dagen dat je werkt? Kan iemand een voorbeeld geven van hoe het rooster er ongeveer uit kan zien in de eerste jaren?

Het maximale salaris bij indiensttreding is € 2.719,80 op basis van 36 uur wordt aangegeven. Geldt dit ook voor mensen die al werkzaam zijn in het OV? Of is er een mogelijkheid om hoger ingeschaald te worden op het moment dat je al in het OV werkzaam bent? Het lijkt mij logisch dat ik wat salaris ga inleveren als ik deze stap zet, maar ik wil graag berekenen waar ik netto op uitkom en wat het verschil dan is met mijn huidige salaris.


Alvast bedankt voor het meedenken!

icon

Beste antwoord door Henk L 6 May 2024, 13:12

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 4

Zie bijvoorbeeld dit topic, ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat je hoger wordt ingeschaald omdat je al in het OV werkt (Waarom?)

 

 

Geldt dit ook voor mensen die al werkzaam zijn in het OV? Of is er een mogelijkheid om hoger ingeschaald te worden op het moment dat je al in het OV werkzaam bent? 

De vraag is natuurlijk altijd hoe relevant de ervaring in je huidige functie is voor je nieuwe functie. Dat je al in het OV werkzaam bent lijkt me als zodanig niet zo relevant. 

Hooguit zou je kunnen beargumenteren dat je het klappen van de zweep (ofwel de cultuur) in het OV al kent en de kans dat je tijdens of na de opleiding afhaakt daardoor veel kleiner is dan bij iemand die de branche niet kent (afhakers zijn voor het bedrijf heel erg duur). Voor een buschauffeur die solliciteert is dat bijv. een valide argument maar voor iemand met een kantoorfunctie van ma-vr van 9-17 natuurlijk niet zo.

Zie bijvoorbeeld dit topic, ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat je hoger wordt ingeschaald omdat je al in het OV werkt (Waarom?)

 

 

Ik ken toevallig een organisatie waar dit wel gebeurt, vandaar de vraag.😉

 

 

Ik ken toevallig een organisatie waar dit wel gebeurt, vandaar de vraag.😉

Ja, maar ook dan zal je ervaring toch relevant moeten zijn voor je nieuwe functie om dat hogere salaris te rechtvaardigen. Als dat niet zo is en je moet wel meer betaald worden is de kans natuurlijk groot dat je wordt afgewezen.

Bruto netto berekenen voor 2024 - Independer

(of even zoeken op bruto netto)

Ken de NS organisatie niet, maar het is niet ongebruikelijk om bij een soortgelijke functie het salaris te behouden. Is de functie compleet anders, dan is dat vaak niet zo.  

Reputatie 7
Badge

Vwb salaris: reken er maar niet op dat Jr hoger ingeschaald zal worden. Je moet de hele opleiding doorlopen en bent dus qua ervaring als machinist op hetzelfde niveau als iemand die van de stadsbus af komt. 

Vwb salaris: reken er maar niet op dat Jr hoger ingeschaald zal worden. Je moet de hele opleiding doorlopen en bent dus qua ervaring als machinist op hetzelfde niveau als iemand die van de stadsbus af komt. 

Ja, waarbij iemand die van de stadsbus komt al gewend is aan werken in volcontinu roosters. Bij anderen moet je nog maar afwachten of ze dat aspect ook kunnen behappen.

Reputatie 7

Vwb de vragen over je rooster: je zal in den beginne met mentoren meelopen en je hebt dan als het ware geen eigen rooster. Je krijgt op donderdagmiddag te horen op welke dagen je in de week daarop wordt verwacht en welke tijden daarbij horen. Na de opleiding zal je in eerste instantie in een basisrooster met beperkte wegbekendheid worden geplaatst. Vaak is dit een mixrooster bestaande uit vroege, late en nachtdiensten (dus 24/7 afhankelijk van het aanbod op jouw standplaats). Na een jaar basisrooster kom je in een rooster met bredere wegbekendheid en mag je je, als je dat wil, inschrijven voor een voorkeursrooster met bijvoorbeeld alleen vroege diensten of juist alleen late / nachtdiensten. In een vast rooster weet je voor het hele jaar vooruit, gerekend vanaf de wisseling van de dienstregeling in december, op welke dagen je word verwacht. De exacte tijden kunnen wisselen want diensten worden wel vaak gewijzigd ivm werkzaamheden. Je precieze weekrooster kan je ook dan nog steeds op donderdagmiddag verwachten. 

Reputatie 5

Kijk, een mega afwisselend leven.

Vrij en/of slapen op momenten dat andere werken.

Reageer