Skip to main content

Hoeveel heeft NS Reizigers afgelopen jaar uitgegeven aan reclame en marketing en zou een (aanzienlijk) deel van dat budget niet beter gebruikt kunnen worden om de treinkaartjes goedkoper te maken?

Zelfs alleen in een benzine-auto van a naar b is goedkoper dan de trein. Zo krijg je dus echt geen mensen de trein in

En heeft u ook rekening gehouden met de aanschafkosten van de auto ? De afschrijving ? De kosten voor onderhoud, parkeren, wegenbelasting en verzekering ? Daarnaast moet het werkelijke bedrag natuurlijk nog afgezet worden tegenover hoeveel extra reizigers de reclame en marketing opleveren. 


En veel mensen kijken alleen maar naar de prijs van een kaartje vol tarief. Maar als je regelmatig met de trein reist, en zeker als je je reis in de daluren kunt beginnen, kun je zo ontzettend veel goedkoper uit zijn. Met een auto voor 119 euro per maand onbeperkt door Nederland kunnen crossen? Vergeet 't maar.


En veel mensen kijken alleen maar naar de prijs van een kaartje vol tarief. Maar als je regelmatig met de trein reist, en zeker als je je reis in de daluren kunt beginnen, kun je zo ontzettend veel goedkoper uit zijn. Met een auto voor 119 euro per maand onbeperkt door Nederland kunnen crossen? Vergeet 't maar.

Je moet dan wel bedenken dat je met de trein in heel veel (ook wat grotere) plaatsen niet kunt komen. In Brabant naar Waalwijk, Oosterhout of Uden? Vergeet het maar. Naar dorpen of industrieterreinen ben je zonder auto meestal kansloos.

Je verhaal is toch vooral voor de Randstad waarbij aanvullende bus/tram/metro kosten daar nog behoorlijk hoog kunnen oplopen. Buiten de Randstad spelen ook de sinds corona vaak weinig frequente treindiensten buiten de kantooruren die de trein veelal weinig praktisch maken.

Als je bij de auto de vaste lasten gaat meetellen dan moet je voor een eerlijke vergelijking bij de trein ook een flinke smak geld voor bussen en taxi's erbij tellen.


Sommige zuinige tweedehands auto's zijn de afgelopen jaren niet zoveel gedevalueerd qua prijs . Goedkopere auto's met o.a. airco, handsfree bellen, ruimte voor vier… Tja, beetje eerste klas, maar zonder chauffeur. 👮1:20 qua verbruik, plusminus 50 euro per maand gemiddeld aan verzekering, inclusief passagiers en wegenbelasting. ..Ook in de spitsuren geldig!🤗 De tijd zal het leren of het OV echt aantrekkelijk wordt. Als fervent treinreiziger kies ik voor de goedkoopste en meest flexibele optie die het beste is. Laat dat nou net de ….. zijn. 😎

 


{semi off-topic} Voor ‘betaalbaar van deur tot deur’ (t.o.v. voltarief met het ov of een eigen auto die 99% van de tijd stil staat) zou je nog een deelauto zoals Greenwheels (kan gewoon met je ov-chipkaart) kunnen overwegen, of MyWheels met tegenwoordig veelal elektrische auto’s.

Maar ja, die staan niet altijd in je straat of om de hoek voor je klaar, zijn soms al verhuurd als je ze nodig hebt, en je betaalt behalve voor de kilometers ook voor de tijd dat je die ‘in bezit hebt’ (plus eventueel parkeerkosten in steden).

Voor mij is het zeker een afweging (ik hoef geen auto voor de deur), en anders neem ik een reguliere huurauto (Bo-rent of Sixt of Hertz of welke dan ook) voor een dag of weekend, waar eigenlijk altijd wel gunstige tarieven bespreekbaar zijn als je zegt dat je ‘een goede deal’ wilt.


Reageer