Mondkapjes gedrag..... | NS Community

Mondkapjes gedrag.....



Toon eerste bericht

248 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zo veel mogelijk op in de trein, eten en drinken is toegestaan tenzij anders aangegeven.

Dus als je een halfuurtje moet reizen en ook dat gehele halfuurtje eet en wat drinkt, hoef je hem niet op?  😉 

Vandaag zat ik in de bus en de toegestaan mondkapjesloze chauffeur sprak twee van de vier passagiers vermanend toe omdat ze het kapje bij het instappen niet droegen. Zij deden het toen gelijk op maar hielden alleen de mond bedekt en niet de neus. De chauffeur vond het verder prima. Ach ja... 


Nee zo werkt het niet, je moet het kapje zo min mogelijk af doen. Een half uur is niet zo min mogelijk, je hebt hem dan helemaal niet op. Een slokje drinken of iets kleins eten (tussendoortje) mag.

Reputatie 7
Badge +3

Als reizigers massaal op deze manier met mondkapjes omgaan dan zal het nog wel een tijdje zo zijn dat de slechts 40% capaciteit gebruikt kan worden en reizen met het OV alleen voor noodzakelijke reizen is. 

@Momo

Hoe langer de beperkingen duren hoe groter het reizigersverlies zal zijn en hoe langer het ook gaat duren voor dat zich weer herstelt. Het wordt daarom steeds urgenter dat er nu eindelijk gestopt wordt met nog meer reizigers weg te jagen anders worden de financiële problemen van het OV niet meer te beheersen. Die mondkapjesplicht zal dan iets minder vriendelijk gehandhaafd moeten worden. 

De vergelijking met de aandelenbeurs gaat mank. Veel bedrijven draaien tijdens corona grotendeels door en zijn niet zoals het OV voor 95% stil gelegd. Horeca en toerisme zijn uitzonderingen maar die vind je niet op de beurs. 

Zo veel mogelijk op in de trein, eten en drinken is toegestaan tenzij anders aangegeven.

Dus als je een halfuurtje moet reizen en ook dat gehele halfuurtje eet en wat drinkt, hoef je hem niet op?  😉 

Reizigers moeten zelf een inschatting kunnen maken van wat wel en niet redelijk is…..uit sommige van die tweets blijkt vrij duidelijk dat wat voor de een heel redelijk is, een levende hel voor de ander is. Eventueel met serieuze gevolgen voor de eigen gezondheid. Dus moet er een kloof zijn tussen wat “eigenlijk zou moeten” en tussen de dagelijkse praktijk, want je gaat geen levens riskeren om geen levens te hoeven riskeren. Dat is bizar.

Reizigers moeten zelf een inschatting kunnen maken van wat wel en niet redelijk is…..uit sommige van die tweets blijkt vrij duidelijk dat wat voor de een heel redelijk is, een levende hel voor de ander is. Eventueel met serieuze gevolgen voor de eigen gezondheid. Dus moet er een kloof zijn tussen wat “eigenlijk zou moeten” en tussen de dagelijkse praktijk, want je gaat geen levens riskeren om geen levens te hoeven riskeren. Dat is bizar.

Als we dat zouden doen dat zit nagenoeg niemand meer met een mondkapje op in de trein omdat mensen het niet prettig vinden om ze te dragen.

Met als resultaat dat de risico’s groter worden in het OV en de capaciteti weer omlaag moet qua reizigers die mee kunnen met het OV.

En wat is nu de moeite om een mondkapje te gebruiken behalve dat het neit prettig is en je er ook even aan moet wennen omdat je het niet gewend bent.  Na 5 minuten gebruik kun je geen oordeel vellen.

En met zo’n redenatie vind jij het straks ook niet erg als je een keer geopereerd moet worden dat niemand beschermende kleding draagt en een mondkapje want dat vinden die artsen en verpleegkunidgen ook maar lastig en dan laten we het wassen van handen en armen ok maar meteen achterwege.

Pas je gewoon eens aan voor zolang het nodig en blijf anders gewoon verre van het OV.

 

Je doet een hoop aannames voor iemand die mij totaal niet kent, Jeroen.

Je doet een hoop aannames voor iemand die mij totaal niet kent, Jeroen.


Aangezien jij het gebruik van mondkapjes ter discussie stelt keer op keer stel ik gewoon voor dat als je geopereerd moet worden deze mensen ook alles wat jou zou moeten beschermen ter discussie stellen en niet gebruiken,

Blijkbaar heb je er dan wel moeite mee dat mensen beschermingsmiddelen ter discussie stellen, gezien je reactie.

Overigens doe ik 1 aanname en niet een hoop aannames in bovenstaand met betrekking op jou.

 

Badge +3

De brief aan de Tweede Kamer erover is hier te lezen https://www.ov-nl.nl/wp-content/uploads/sites/5/2020/06/Beschikbaarheidsvergoeding-voor-het-openbaar-vervoer-onder-concessie.pdf

De crisis die we nu hebben is niet vergelijkbaar met andere crises uit het verleden dus dus is het ook lastig daar allerlei vergelijkingen gebaseerd op het verleden op los te laten. De tijd zal het leren.

En als laatste in de brief.. 

Tot slot Ik heb grote waardering voor de inspanning die sinds medio maart door alle medewerkers in het openbaar vervoer wordt geleverd. Ik wil het personeel van alle ov-bedrijven en Waddenveren dan ook danken voor de grote betrokkenheid die ik vanuit hen ervaar om openbaar vervoer op een veilige wijze aan te blijven bieden.

Niet om het een of ander.. Van mij mag S. van Veldhoven - Van der Meer blijven zelfs al lult ze soms uit haar nek. Meer dan je best (beschikbaarheidsvergoeding) kan je niet doen immers.

Game on zoals ik al vaker zei.. We gaan het beleven! :rofl:

 

Reputatie 7
Badge +3

De vergelijking met de aandelenbeurs gaat mank. Veel bedrijven draaien tijdens corona grotendeels door en zijn niet zoals het OV voor 95% stil gelegd. Horeca en toerisme zijn uitzonderingen maar die vind je niet op de beurs. 

Ik wilde er zeker niet mee zeggen dat het OV en de beurs zo met elkaar te vergelijken zijn, alleen dat de situatie uiteindelijk anders kan uitpakken dan men aan het begin van de crisis of op het dieptepunt had verwacht. Wat betreft kijkt de beurs vooruit en beleggers verwachten dat het weer gaat oppikken. 

Het zal zeker langere tijd duren voor de reizigersaantallen weer in de buurt komen van wat het was, maar wellicht eerder dan de geschetste 5 jaar, en het verlies zal groot zijn maar wellicht minder dat de schatting nu is. Met de beschikbaarheidsvergoeding kan het OV dit jaar weer even vooruit en wat volgend jaar gebeurt hangt helemaal af van de situatie met het virus. Zoals gezegd, de tijd zal het leren, we hebben nu eenmaal geen glazen bol. Ook de verwachting van beleggers dat het weer beter zal gaan hoeft niet uit te komen.

Reputatie 2

Ik zit dagelijks in de trein en wat mij op valt is dat er nog steeds slecht gecontroleerd wordt, en nu er een extra maatregel geldt is het helemaal ergerlijk.

Wat ik zie is het volgende wat de mondkapjes aan gaat:

Mensen lopen zonder het mondkapje buiten al op te doen de trein in. 

Ze doen het mondkapje af in de trein als ze de trein uit gaan

Ze zitten te eten, te drinken, te bellen met het mondkapje onder hun kin

Ze gebruiken een sjaal als mondkapje

Ik heb zelfs een gebreid/gehaakt mondkapje gezien

En wordt hier wat van gezegd door een conducteur? Nee. 

Ik reis 3 á 4 avonden per week met de trein naar mijn werk. Op het traject Vleuten - Utrecht Vaartsche RIjn. Vóór de mondkapjes plicht werd er al weinig gecontroleerd maar sinds de mondkapjes plicht zie ik helemaal geen conducteurs op de lijn. Zij zitten meestal in de eerste klasse of in de machinist cabine. 

Ik reis zelf ook regelmatig 1e klasse omdat ik me dan niet hoef te storen aan het gedrag van medereizigers. Maar een conducteur heeft mij 1 keer gevraagd of ik niet op haar plek wilde zitten, zij had de hele 1e klasse afgezet met een rood/wit lint, en een papier: “bestemd voor de conducteur”.

Ik zie ook een toename van asociaal volk, vooral na 22u s’savonds. Er word vaak niet in- of uitgecheckt, waarom zou je ook, er wordt niet gecontroleerd of gehandhaafd.

Zelf heb ik laatst de fout gemaakt om een medereiziger te vragen zijn mondkapje op te zetten. Hij deed het eerst wel maar toen ik uitstapte op mijn eindstation liep hij mee en zei dat hij hoopte dat ik als eerste (!) aan corona zou sterven. 

Voorlopig ga ik nu met de bus. (in iedergeval s’avonds na 22u). Het kost me meer reistijd, maar tot nu toe draagt iedereen in de bus wel een mondkapje, en dit geeft me meer rust. En minder ergernis en stress.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het blijkt overigens toch niet verplicht om een selfie met mondkapje te maken:

De NS betreurt dat er een misverstand is ontstaan over het mondkapje. Het spoorbedrijf wil daarom nogmaals benadrukken dat het in de trein niet verplicht is om er een selfie mee te maken.

https://speld.nl/2020/06/10/ns-selfie-maken-met-mondkapje-niet-verplicht

Reputatie 7
Badge +3

Is vast niet intern rondgestuurd, ik zag al veel selfies van NS personeel op Twitter verschijnen.:laughing:

Reputatie 4

Ik heb nog geen controle gezien in de trein en aanspreken heeft mij al 1 keer ruzie opgeleverd. 
 

wanneer gaat de NS dit controleren en handhaven?

Hier bijna dezelfde ervaring. Teller staat sinds maandag op tien treinen. Conducteurs zijn op één uitzondering na (vandaag 10.41 Meppel - Groningen ook meteen kaartcontrole door een uiterst vriendelijke conducteur) bij vertrek direct in de cabine of ander hok verdwenen en hebben hun gezicht niet meer laten zien.

Veel mensen hebben geen zin of lukt het gewoon niet om ze (correct) te dragen en de meeste conducteurs  controleren niet. Ik ben in ieder geval blij dat NS-personeel op de trein grotendeels besloten heeft de mondkapjesplicht niet te handhaven en het mensen in de trein zelf uit te laten zoeken. Ik geef ze groot gelijk. 

Hahaha, zoals ik al zei, het is gewoon schijnveiligheid. De regering kijkt gewoon naar onze buurlanden en weten gewoon totaal niet hoe ze hiermee om moeten gaan. Ze hebben gewoon gekeken naar België en Duitsland. Tja, zegt Nederland. laten we dat dan ook maar invoeren. 

Het is ook erg lekker warm met een mondkapje op met dit weer. Mensen raken hun mondkapjes gewoon met de handen. 

 

 

Reputatie 3

Ik heb nog geen controle gezien in de trein en aanspreken heeft mij al 1 keer ruzie opgeleverd. 
 

wanneer gaat de NS dit controleren en handhaven?

Hier bijna dezelfde ervaring. Teller staat sinds maandag op tien treinen. Conducteurs zijn op één uitzondering na (vandaag 10.41 Meppel - Groningen ook meteen kaartcontrole door een uiterst vriendelijke conducteur) bij vertrek direct in de cabine of ander hok verdwenen en hebben hun gezicht niet meer laten zien.

Veel mensen hebben geen zin of lukt het gewoon niet om ze (correct) te dragen en de meeste conducteurs  controleren niet. Ik ben in ieder geval blij dat NS-personeel op de trein grotendeels besloten heeft de mondkapjesplicht niet te handhaven en het mensen in de trein zelf uit te laten zoeken. Ik geef ze groot gelijk. 

Hahaha, zoals ik al zei, het is gewoon schijnveiligheid. De regering kijkt gewoon naar onze buurlanden en weten gewoon totaal niet hoe ze hiermee om moeten gaan. Ze hebben gewoon gekeken naar België en Duitsland. Tja, zegt Nederland. laten we dat dan ook maar invoeren. 

Het is ook erg lekker warm met een mondkapje op met dit weer. Mensen raken hun mondkapjes gewoon met de handen. 

T​​​

 

Toch jammer datj ondanks alle informatie nog niet door hebt wat het nut van een mondkapje is. Het is om anderen tegen JOUW virussen te beschermen. Dus als men er met zijn handen aan zit maakt mij dat niet uit, je vergroot alleen het risico voor jezelf. Dus wees eens sociaal voor je medemens en draag een kapje. Door geen kapje te gebruiken zeg je eigenlijk dat de gezondheid van anderen je niet interesseert.

Reputatie 4

Ik heb nog geen controle gezien in de trein en aanspreken heeft mij al 1 keer ruzie opgeleverd. 
 

wanneer gaat de NS dit controleren en handhaven?

Hier bijna dezelfde ervaring. Teller staat sinds maandag op tien treinen. Conducteurs zijn op één uitzondering na (vandaag 10.41 Meppel - Groningen ook meteen kaartcontrole door een uiterst vriendelijke conducteur) bij vertrek direct in de cabine of ander hok verdwenen en hebben hun gezicht niet meer laten zien.

Veel mensen hebben geen zin of lukt het gewoon niet om ze (correct) te dragen en de meeste conducteurs  controleren niet. Ik ben in ieder geval blij dat NS-personeel op de trein grotendeels besloten heeft de mondkapjesplicht niet te handhaven en het mensen in de trein zelf uit te laten zoeken. Ik geef ze groot gelijk. 

Hahaha, zoals ik al zei, het is gewoon schijnveiligheid. De regering kijkt gewoon naar onze buurlanden en weten gewoon totaal niet hoe ze hiermee om moeten gaan. Ze hebben gewoon gekeken naar België en Duitsland. Tja, zegt Nederland. laten we dat dan ook maar invoeren. 

Het is ook erg lekker warm met een mondkapje op met dit weer. Mensen raken hun mondkapjes gewoon met de handen. 

T​​​

 

Toch jammer datj ondanks alle informatie nog niet door hebt wat het nut van een mondkapje is. Het is om anderen tegen JOUW virussen te beschermen. Dus als men er met zijn handen aan zit maakt mij dat niet uit, je vergroot alleen het risico voor jezelf. Dus wees eens sociaal voor je medemens en draag een kapje. Door geen kapje te gebruiken zeg je eigenlijk dat de gezondheid van anderen je niet interesseert.

 

volgens mij heb jij niet gehoord wat meneer Rutte zeg, blijf thuis als je verkouden bent, blijf thuis als je hoest, blijf thuis als Corona verschijnselen hebt. Alleen mensen die gezond zijn, mogen naar buiten. Dus als alleen gezonde mensen naar buiten gaan, waarom zou je dan een mondkapje voor je mond moeten houden? 

Reputatie 4

Ik heb nog geen controle gezien in de trein en aanspreken heeft mij al 1 keer ruzie opgeleverd. 
 

wanneer gaat de NS dit controleren en handhaven?

Hier bijna dezelfde ervaring. Teller staat sinds maandag op tien treinen. Conducteurs zijn op één uitzondering na (vandaag 10.41 Meppel - Groningen ook meteen kaartcontrole door een uiterst vriendelijke conducteur) bij vertrek direct in de cabine of ander hok verdwenen en hebben hun gezicht niet meer laten zien.

Veel mensen hebben geen zin of lukt het gewoon niet om ze (correct) te dragen en de meeste conducteurs  controleren niet. Ik ben in ieder geval blij dat NS-personeel op de trein grotendeels besloten heeft de mondkapjesplicht niet te handhaven en het mensen in de trein zelf uit te laten zoeken. Ik geef ze groot gelijk. 

Hahaha, zoals ik al zei, het is gewoon schijnveiligheid. De regering kijkt gewoon naar onze buurlanden en weten gewoon totaal niet hoe ze hiermee om moeten gaan. Ze hebben gewoon gekeken naar België en Duitsland. Tja, zegt Nederland. laten we dat dan ook maar invoeren. 

Het is ook erg lekker warm met een mondkapje op met dit weer. Mensen raken hun mondkapjes gewoon met de handen. 

T​​​

 

Toch jammer datj ondanks alle informatie nog niet door hebt wat het nut van een mondkapje is. Het is om anderen tegen JOUW virussen te beschermen. Dus als men er met zijn handen aan zit maakt mij dat niet uit, je vergroot alleen het risico voor jezelf. Dus wees eens sociaal voor je medemens en draag een kapje. Door geen kapje te gebruiken zeg je eigenlijk dat de gezondheid van anderen je niet interesseert.

Jammer? wat is een nut van mondkapje dat niet gecertificeerd is? Volgens mij kan ik die maar eens eerst aan u vragen..

Reputatie 7
Badge +1

Hahaha, zoals ik al zei, het is gewoon schijnveiligheid. De regering kijkt gewoon naar onze buurlanden en weten gewoon totaal niet hoe ze hiermee om moeten gaan. Ze hebben gewoon gekeken naar België en Duitsland. Tja, zegt Nederland. laten we dat dan ook maar invoeren. 

Het is ook erg lekker warm met een mondkapje op met dit weer. Mensen raken hun mondkapjes gewoon met de handen. 

T​​​

Toch jammer datj ondanks alle informatie nog niet door hebt wat het nut van een mondkapje is. Het is om anderen tegen JOUW virussen te beschermen. Dus als men er met zijn handen aan zit maakt mij dat niet uit, je vergroot alleen het risico voor jezelf. Dus wees eens sociaal voor je medemens en draag een kapje. Door geen kapje te gebruiken zeg je eigenlijk dat de gezondheid van anderen je niet interesseert.

volgens mij heb jij niet gehoord wat meneer Rutte zeg, blijf thuis als je verkouden bent, blijf thuis als je hoest, blijf thuis als Corona verschijnselen hebt. Alleen mensen die gezond zijn, mogen naar buiten. Dus als alleen gezonde mensen naar buiten gaan, waarom zou je dan een mondkapje voor je mond moeten houden? 

Als je, je een beetje ingelezen hebt in het coronavirus weet je dat mensen ook drager van het virus kunnen zijn ook al tonen ze geen ziekteverschijnselen (asymptomatisch). Ook als je, je dus niet ziek voelt weet je niet zeker of je het virus hebt of heb gehad zonder een test te doen.

https://lci.rivm.nl/covid-19/bijlage/onderbouwing-a-pre-vroegsymptomatische-transmissie

Reputatie 7
Badge +1

Hahaha, zoals ik al zei, het is gewoon schijnveiligheid. De regering kijkt gewoon naar onze buurlanden en weten gewoon totaal niet hoe ze hiermee om moeten gaan. Ze hebben gewoon gekeken naar België en Duitsland. Tja, zegt Nederland. laten we dat dan ook maar invoeren. 

Het is ook erg lekker warm met een mondkapje op met dit weer. Mensen raken hun mondkapjes gewoon met de handen. 

T​​​

Toch jammer datj ondanks alle informatie nog niet door hebt wat het nut van een mondkapje is. Het is om anderen tegen JOUW virussen te beschermen. Dus als men er met zijn handen aan zit maakt mij dat niet uit, je vergroot alleen het risico voor jezelf. Dus wees eens sociaal voor je medemens en draag een kapje. Door geen kapje te gebruiken zeg je eigenlijk dat de gezondheid van anderen je niet interesseert.

Jammer? wat is een nut van mondkapje dat niet gecertificeerd is? Volgens mij kan ik die maar eens eerst aan u vragen..

Het nut ervan is dus dat iets beter is dan helemaal niets. Of het nu een zelfgemaakt mondkapje (dat je niet kan certificeren), een chirurgisch masker of een FFP masker is. Iets voor je neus en mond is beter dan alles als een soort fontein in de lucht te blazen.

Hierbij nog een artikel van de University of Cambridge: https://www.cam.ac.uk/research/news/widespread-facemask-use-could-shrink-the-r-number-and-prevent-a-second-covid-19-wave-study

Reputatie 7
Badge +3

@nsfreak2011 Als alleen gezonde mensen naar buiten gaan….dat is dus het probleem, vrijwel niemand blijft binnen met (verkoudheid)klachten. Daarnaast kun je ook geen of weinig klachten hebben en toch besmet zijn met Corona.

Reputatie 7
Badge +3

Daarbij komt ook nog een keer dat er mensen die klachten hebben als hooikoorts etc waardoor ze moeten niezen. Dan is het wel prettig dat die mensen een mondkapje dragen. Al was het maar om de medepassagiers niet te verontrusten.

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft niezen is het wellicht nogal vreemd om te lezen dat in Belgie wordt aangeraden daarvoor het masker af te zetten en te niezen in een papieren zakdoek. Hoesten mag daar wel in het masker. Er wordt geen reden voor gegeven, maar mogelijk is het omdat door krachtig niezen alsnog druppeltjes langs de zijkant, bovenkant of onderkant weggeblazen kunnen worden.

Gisteren voor het eerst gereisd met de trein in de lockdown. Als ervaren treinreiziger was het reizen met de trein nu een benauwende en bijna onwerkelijke ervaring in een levenloze omgeving. Treinen en stations die overdag bijna leeg waren, mondkapjes met daar boven op nog eens 1½ meter afstand van elkaar in de trein. Bovenmatige maatregelen die mensen de trein uit zullen jagen en de auto in. Helaas ben ik als niet autobezitter afhankelijk van het openbaar vervoer. Volgens mij moet het anders kunnen, ben benieuwd hoe dit wordt opgelost als de studenten weer gaan reizen. Zolang dit duurt zal het reizen met de trein voor mij tot het strikt noodzakelijke blijven.

Groet, Beppy

Reputatie 7

Bovenmatige maatregelen die mensen de trein uit zullen jagen en de auto in. 

Het is in Nederland ook nog altijd de bedoeling om mensen zoveel mogelijk uit de trein te houden. Nog wel. Het lukt goed inderdaad want het is zo gemiddeld bekeken behoorlijk leeg. Straks zal blijken dat het nooit meer zo druk wordt als ooit, omdat er vele tweedehands autootjes bijgekomen zijn op de weg en veel mensen voorgoed uit het OV blijven. 

Bovenmatige maatregelen die mensen de trein uit zullen jagen en de auto in. 

Het is in Nederland ook nog altijd de bedoeling om mensen zoveel mogelijk uit de trein te houden. Nog wel. Het lukt goed inderdaad want het is zo gemiddeld bekeken behoorlijk leeg. Straks zal blijken dat het nooit meer zo druk wordt als ooit, omdat er vele tweedehands autootjes bijgekomen zijn op de weg en veel mensen voorgoed uit het OV blijven. 


Reken er maar op dat zodra de file lengtes toeneemt mensen de trein weer gaan opzoeken als alternatief, veel mensen zijn indertijd ook om deze reden naar de trein geswitcht en zullen dat straks ook weer gaan doen als de samenleving weer normaler wordt.

@Beppy de 1,5 meter is vervallen in de trein, daarvoor in de plaats zijn de mondkapjes gekomen.

Reputatie 7

Reken er maar op dat zodra de file lengtes toeneemt mensen de trein weer gaan opzoeken als alternatief, veel mensen zijn indertijd ook om deze reden naar de trein geswitcht en zullen dat straks ook weer gaan doen als de samenleving weer normaler wordt.

Hopelijk. Maar zoveel mogelijk thuiswerken zal voor veel grote bedrijven een blijvertje worden. Die filelengtes worden voorlopig niet als voorheen. 

Reageer