beantwoord

motor zonder motor toegestaan in de trein?

  • 31 January 2024
  • 21 reacties
  • 766 Bekeken

hallo iedereen, ik ben 16 jaar oud en houd veel van crossmotoren. voor de kenners: ik ben bezig met het restaureren van een 96’ honda cr125. nu heb ik online een aanbod gekregen van een crossmotor, die te goed is om te laten staan. de crossmotor die is aangeboden heeft geen motorblok, dus het is een rollend frame. mijn ouders helpen mij normaal met het vervoeren van mijn motor, maar het aanbod is voor mijn ouders te ver van waar ik woon. ik vraag me dus af of ik zelf dit rollend frame met de trein mee mag nemen, of misschien met de bus of iets? of heeft iemand andere iedeeën hoe ik hem kan halen?

het rollend frame/de motor weegt zo'n 45-50kg en de wielbasis is 1,5 meter. de zadelhoogte is 95 cm. 

icon

Beste antwoord door Momo 31 January 2024, 21:34

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nee, dat mag niet. Je mag een fiets meenemen. Een crossmotor, ook zonder motorblok, is geen fiets. 

Nee, dat mag niet. Je mag een fiets meenemen. Een crossmotor, ook zonder motorblok, is geen fiets. 

en het kan niet worden gezien als bagage? en is er een kans dat de conducteur het door de vingers ziet?

en als de conducteur mij ziet en vraagt de trein te verlaten bij de volgende halte, kan ik daar toch gewoon op de volgende trein opstappen met de motor totdat ik misschien weer moet wisselen van trein?

Badge +3

Ook al zitten er geen trappers op, met een fietskaartje zou het zomaar lukken.

Als je je met dat frame (+wielen) meldt bij een conducteur tijdens het instappen komt het wel goed denk ik. Geen garantie.

Reputatie 7
Badge +3

Een crossmotor is geen bagage en wordt ook niet zo gezien. Alleen een los wiel of een zadel zou wel bagage zijn, maar geen hele crossmotor, ook al ontbreekt het motorblok.

Ook elektrische scooters mogen niet mee. Die vraag is al vaker gesteld en ook dan is het antwoord nee mag niet. Dus ook nu, voor een crossmotor, is het antwoord nee.

Reputatie 7
Badge +3

Ook al zitten er geen trappers op, met een fietskaartje zou het zomaar lukken.

Hhet is geen fiets en dus kun je ook geen fietskaartje ervoor gebruiken.

Zie de reactie van oud moderaor Klaas-Jan 5 jaar geleden in een topic wat intussen (helaas) al in het archief staat. Vervang daar alleen even elektrische scooter voor crossmotor. 

 

Ook al zitten er geen trappers op, met een fietskaartje zou het zomaar lukken.

Hhet is geen fiets en dus kun je ook geen fietskaartje ervoor gebruiken.

Zie de reactie van oud moderaor Klaas-Jan 5 jaar geleden in een topic wat intussen (helaas) al in het archief staat. Vervang daar alleen even elektrische scooter voor crossmotor. 

 

oke, maar dit is wel erg officieel allemaal. u denkt niet dat een conducteur in een bijna lege trein het even toe zou laten?

 

Badge +3

Een crossmotor is geen bagage en wordt ook niet zo gezien. Alleen een los wiel of een zadel zou wel bagage zijn, maar geen hele crossmotor, ook al ontbreekt het motorblok.

Ook electrische scooters mogen niet mee. Die vraag is al vaker gesteld en ook dan is het antwoord nee mag niet. Dus ook nu, voor een crossmotor, is het antwoord nee.

En dan komt er iemand met zo’n irritante fatbike (ja dit is een fiets met trapondersteuning, geen kentekenplaatje nodig!)

De conducteur bepaalt, en dan mag iemand met een te restaureren oude dirtbike zonder motorblok (en benzinetank) natuurlijk eerder mee dan een gastje/meisje met zo’n fatbike… Mijn mening 🤣

Regel wel vooral een Dagkaart Fiets en reis op een rustig moment.

Reputatie 7
Badge +3

oke, maar dit is wel erg officieel allemaal. u denkt niet dat een conducteur in een bijna lege trein het even toe zou laten?

 

Vraag het eens aan @Loes. Die is conducteur. 

Dit soort vragen zijn al veel vaker gesteld, over elektrische scooters, mini-motors, bromfiets zonder motorblok en het antwoord is altijd nee. 

Zoals bv dit antwoord door Slidestops (was conducteur en is nu V&S medewerker). 

 

Zoek een andere manier om de motor te vervoeren, de trein is daar niet voor bedoeld en niet geschikt voor. 

Reputatie 7
Badge +4

en als de conducteur mij ziet en vraagt de trein te verlaten bij de volgende halte, kan ik daar toch gewoon op de volgende trein opstappen met de motor totdat ik misschien weer moet wisselen van trein?

 

Dat is doelbewust en vooropgezet dingen doen die verboden zijn. Een crossmotor mag niet in de trein. Klaar. Een groot deel van de bevolking heeft het overigens helemaal gehad met deze mentaliteit. U kunt er ook voor beboet worden, als u de taal van zelf moeten betalen als enige snapt.

Repareer de crossmotor en rij er mee naar huis. Dan heeft u nog lol ook en veroorzaakt u geen overlast en ergernis.

en als de conducteur mij ziet en vraagt de trein te verlaten bij de volgende halte, kan ik daar toch gewoon op de volgende trein opstappen met de motor totdat ik misschien weer moet wisselen van trein?

 

Dat is doelbewust en vooropgezet dingen doen die verboden zijn. Een crossmotor mag niet in de trein. Klaar. Een groot deel van de bevolking heeft het overigens helemaal gehad met deze mentaliteit. U kunt er ook voor beboet worden

Repareer de crossmotor en rij er mee naar huis. Dan heeft u nog lol ook en veroorzaakt u geen overlast en ergernis.

het is een crossmotor, natuurlijk kan ik er niet op naar huis rijden. dat is zwaar illegaal. dan heb ik een strafblad, 256,- boete en wordt de motor in beslag genomen. denk dat als ik door de wijken rij met een luide crossmotor dat er meer mensen ergernis hebben. bedankt voor de reactie.

Reputatie 7
Badge +3

Huur een busje met chauffeur.

Huur een busje met chauffeur.

Geen doen voor een 16-jarige.

 

Ik zou de motor zoveel mogelijk uit elkaar halen en met een vriend gaan. De een reist met het frame, de ander met alle onderdelen zoals de wielen en het stuur. Een motorframe is geen motor, de onderdelen ook niet. Neem wel twee verschillende treinen. 

Huur een busje met chauffeur.

wat kost dat? het is wel 85 km dus ben bang dat dat in de honderden gaat lopen.

Reputatie 7
Badge +3

Huur een busje met chauffeur.

wat kost dat? het is wel 85 km dus ben bang dat dat in de honderden gaat lopen.

Een eventuele boete voor het vervoeren van een crossmotor in de trein kan ook aardig oplopen..

Er zijn studenten die zich aanbieden als verhuizer. Vraag rond in jouw omgeving of aan de verkoper van de motor. Of zoek iemand die een busje voor jou wilt huren en wilt rijden. Of zoek iemand met auto met trekhaak waar een boedelkar of aanhanger achter kan. Dat gaat geld kosten maar hoeft geen honderden euro's te kosten.

Reputatie 7
Badge +3

Kijk je ouders eens ief aan of ze je toch willen helpen hiermee. Biedt aan een bepaalde tijd klusjes in huis te doen, betaal voor de benzine voor de rit. Of zoek een crossmotor dichter in de buurt waarvoor je ouders wel willen helpen. En soms moet je ook gewoon realistisch zijn dat iets niet kan. 

Badge +3

Met in de ene hand een ‘rollend frame’ (dus fietskaart nodig) en in de andere hand een motorblok (maar dat werd nergens genoemd en is er dus niet) kom je een heel eind.

Ik weet het zeker, denk ik 🤣

hallo iedereen, ik ben 16 jaar oud en houd veel van crossmotoren. voor de kenners: ik ben bezig met het restaureren van een 96’ honda cr125. nu heb ik online een aanbod gekregen van een crossmotor, die te goed is om te laten staan. de crossmotor die is aangeboden heeft geen motorblok, dus het is een rollend frame. mijn ouders helpen mij normaal met het vervoeren van mijn motor, maar het aanbod is voor mijn ouders te ver van waar ik woon. ik vraag me dus af of ik zelf dit rollend frame met de trein mee mag nemen, of misschien met de bus of iets? of heeft iemand andere iedeeën hoe ik hem kan halen?

het rollend frame/de motor weegt zo'n 45-50kg en de wielbasis is 1,5 meter. de zadelhoogte is 95 cm. 

Gaat lastig worden en is zover ik weet ook verboden. In vele treinen past al net aan een electrische fiets bij de deuren, laat staan een crossbike. 

Van welke plaats naar welke plaats moet de motor? 

Van welke plaats naar welke plaats moet de motor? 

van zwolle naar nijmegen

Dat is helaas niet in mijn regio, sorry. 

Reputatie 5

Check anders even de koeriersdienst van marktplaats zelf, lijkt me sowieso praktischer dan met de trein.

https://www.brenger.nl/nl/marktplaats/

Reageer