Skip to main content
beantwoord

nieuwe ICNG treinstellen

Toon eerste bericht

89 reacties

• Koploper****
  • 20340 reacties
  • 28 december 2024
Daniel schreef:

Nieuwe Sprinters werden S5G zover ik weet, van Sprinter 5e generatie. ICs krijgen we nog een nieuwe generatie in de vorm van DDNG.

Hernoemen kan altijd, NID van Nieuwe Intercity Dubbeldekker is ook DDZ geworden.

De term "nieuw" is tijdsgebonden, wat nu nieuw is is over 25 jaar oud. Niet handig dus om "nieuw" in je treinnamen te gebruiken.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3742 reacties
  • 13 januari 2025

Lees net op X dat er vandaag dus weer een evacuatie heeft moeten plaatsvinden vanuit een ICNG. Communicatie was helaas weer zeer matig. Afgelopen donderdag is ook al een ICNG stilgevallen en ook bij die trein moesten de reizigers geëvacueerd worden. Dat zijn nu dus 2 treinen in 5 dagen tijd. Er wordt hier door bepaalde personen altijd gesproken over kinderziektes maar dit is toch wel heel frappant en voor mij zeer zorgwekkend. 

• Koploper****
  • 20340 reacties
  • 13 januari 2025
Henkpeetersen schreef:

Er wordt hier door bepaalde personen altijd gesproken over kinderziektes maar dit is toch wel heel frappant en voor mij zeer zorgwekkend. 

Er zijn ook wat oudere kinderen. Maar naar mate er meer ICNG in dienst komt zal voorlopig ook het aantal gestrande treinen toenemen aangezien wel duidelijk is dat Alstom vooralsnog geen oplossing voor de problemen heeft.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2465 reacties
  • 13 januari 2025

Of wellicht is het gewoon toeval zoals bij veel andere storing 🤔.

Ik kan overigens niet veel vinden over deze defecte trein, ben toch wel benieuwd wat de reden is van deze defecte trein. Zo weten we of het echt om toeval gaat 🙂.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2465 reacties
  • 13 januari 2025

@Henkpeetersen mocht het om deze post gaan, er was geen sprake van een evacuatie, men werd alleen geadviseerd om de trein aan de andere zijde te pakken vanwege een defecte deur.

Nog leuker, de trein waar men uit 'geëvacueerd' zou zijn is gewoon met +34 minuten vertraging vertrokken richting Rotterdam Centraal

Lichtelijke overdrijving weer.

Aar
Forum|alt.badge.img
  • Super user
  • 2025 reacties
  • 18 februari 2025

Geregeld zit ik in de ICNG, maar verder ben ik er wel content mee. De storingen aan de binnendeuren zie ik veel minder dan eerst, maar als liefhebber valt mij wel op dat er de laatste paar maanden weinig nieuwe stellen naar Nederland gebracht zijn. 

Ik weet dat ze geretrofit en gecontroleerd op de lasnaden worden, maar het tempo lijkt nu wel wat lager te liggen. 

Laten we hopen dat er binnenkort weer een hoop naar Nederland komen. 

• Koploper****
  • 20340 reacties
  • 26 februari 2025

Ik zag gisteren een ICNG in Den Bosch, de eindbestemming volgens de displays was Harlingen Haven.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1661 reacties
  • 26 februari 2025
Tamzin schreef:

Ik zag gisteren een ICNG in Den Bosch, de eindbestemming volgens de displays was Harlingen Haven.

Dat moeten dan de hybride ICNG's zijn 😜

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 1064 reacties
  • 28 februari 2025

Net even gekeken op Treinpositie.nl naar het aandeel van ICNG op de series 1100, 1800, 2400 en 9500. En dan valt het op dat de Traxx + ICR echt aan het verdwijnen is. Alleen op de series 1100 en 9500 komt het voor. Maar het is t.o.v. de ICNG in de minderheid. 

Wat zelf niet erg vindt. Al zullen meningen daarover verschillen. Vindt afgezien van betrouwbaarheid een prima trein. Prima comfort, veel bagageruimte, toiletten met goede toegankelijkheid voor mindervalide treinreizigers, gelijkvloerse instap, transparant, USB, stopcontacten, veel beenruimte. 

Maar jammer dat de trein nu nog grillig en onbetrouwbaar is. Dat moet echt verbeterd worden. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3742 reacties
  • 28 februari 2025
Hanzeboog schreef:

Net even gekeken op Treinpositie.nl naar het aandeel van ICNG op de series 1100, 1800, 2400 en 9500. En dan valt het op dat de Traxx + ICR echt aan het verdwijnen is. Alleen op de series 1100 en 9500 komt het voor. Maar het is t.o.v. de ICNG in de minderheid. 

Wat zelf niet erg vindt. Al zullen meningen daarover verschillen. Vindt afgezien van betrouwbaarheid een prima trein. Prima comfort, veel bagageruimte, toiletten met goede toegankelijkheid voor mindervalide treinreizigers, gelijkvloerse instap, transparant, USB, stopcontacten, veel beenruimte. 

Maar jammer dat de trein nu nog grillig en onbetrouwbaar is. Dat moet echt verbeterd worden. 

Als een trein niet betrouwbaar is, dan kan er van alles en nog wat geweldig aan zijn, maar dan nog wil ik die trein niet: want onbetrouwbaar. 

Een trein moet op plaats 1 t/m 100 gewoon betrouwbaar zijn. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2465 reacties
  • 28 februari 2025

En als de trein de meest betrouwbare trein was maar totaal niet comfortabel dan zou er weer het omgekeerde worden gezegd. 

Kortom, het is nooit goed.

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 1064 reacties
  • 28 februari 2025
Henkpeetersen schreef:
Hanzeboog schreef:

Als een trein niet betrouwbaar is, dan kan er van alles en nog wat geweldig aan zijn, maar dan nog wil ik die trein niet: want onbetrouwbaar. 

Kritisch zijn is prima. Maar het is wel duidelijk dat je geen liefhebber van ICNG bent. Als je ICNG op diverse manieren met andere NS treinen gaat vergelijken zoals comfort, toegankelijkheid, stabiliteit, geluidsniveau, design, veiligheid (camera's), beenruimte, kofferruimte zijn er bij ICNG best een aantal goede punten op te noemen. 

Matig in mijn opinie is betrouwbaarheid (hoogste prioriteit), geluidsniveau bij sommige onderstellen. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3742 reacties
  • 28 februari 2025
Hanzeboog schreef:
Henkpeetersen schreef:
Hanzeboog schreef:

Kritisch zijn is prima. Maar het is wel duidelijk dat je geen liefhebber van ICNG bent. Als je ICNG op diverse manieren met andere NS treinen gaat vergelijken zoals comfort, toegankelijkheid, stabiliteit, geluidsniveau, design, veiligheid (camera's), beenruimte, kofferruimte zijn er bij ICNG best een aantal goede punten op te noemen. 

Matig in mijn opinie is betrouwbaarheid (hoogste prioriteit), geluidsniveau bij sommige onderstellen. 

Heeft niets met liefhebber van te maken. Een trein moet gewoon betrouwbaar zijn. De ICNG rijdt nu al een behoorlijke tijd in Nederland en valt mij gewoon nog te vaak uit. Voor de rest een prima trein op andere punten maar ik ben dan één van diegene die als ik moet vliegen vanaf Schiphol niet in een ICNG zou stappen. Je schrijft het zelf grillig en onbetrouwbaar en dat is iets wat je na het Fyra-debacle als eerste zou hebben moeten ondervangen. 

JCarlJ
  • Intercity
  • 79 reacties
  • 5 maart 2025

(reactie verwijderd)

Reageer