Nieuwe Sprinters op het spoor: testritten Sprinter Nieuwe Generatie | NS Community

Nieuwe Sprinters op het spoor: testritten Sprinter Nieuwe Generatie



Toon eerste bericht

113 reacties

Vandaag in het nieuws: diverse media berichtten over de kinderziektes van de SNG.

De reactie van NS op die berichten:

Sinds 9 december 2018 rijdt de nieuwe Sprinter (SNG) tussen Haarlem en Den Haag. Stap voor stap gaat de nieuwe Sprinter op meer trajecten rijden. De trein rijdt inmiddels ook op de lijn tussen Leiden en Hoorn Kersenboogerd. In april kunnen reizigers in het oosten van het land met de nieuwe Sprinter reizen.

Roel Okhuijsen, directeur Nieuw Materieel NS: “Ik ben tevreden over de Sprinter. De trein presteert goed voor een nieuwe trein. De gemiddelde punctualiteit van de Sprinter is nu zo’n 87%. Een goede score”.

Met nieuwe treinen hou je rekening met een lagere punctualiteit (80%) in de eerste periode. Want zoals bij alles dat nieuw is: het is altijd even wennen, voor iedereen. Van reiziger, monteur, conducteur tot machinist.
Okhuijsen: “Bij een introductie van een nieuwe trein heb je nu eenmaal te maken met kinderziektes. Uiteraard erg vervelend voor onze reizigers als zij net 1 of meerdere keren hinder hebben ondervonden. Daarom kijken wij samen met CAF goed naar de meldingen en pakken we zaken op.
Soms is dat een technische oorzaak en soms ligt dat aan de afhandeling van een foutmelding. Ook moet je rekening houden met de infrastructuur. Op het traject Leiden - Hoorn Kersenboogerd zijn bijvoorbeeld 4 stroomloze bruggen. In de eerste weken dat de nieuwe Sprinter hier rijdt, zien we dat dit niet altijd vlekkeloos gaat. Daar zijn extra instructies voor gegeven.

Een nieuwe trein beschikt over de nieuwste technieken. Extra controle, een aanpassing of extra begeleiding is in het begin gewenst. “Zo zetten we extra begeleiding in om ervaring in de praktijk maximaal te ondersteunen, als aanvulling op de opleidingen.”

De nieuwe Sprinters passen bij de wensen van onze reizigers voor een comfortabele reis: een transparante, open, aantrekkelijke en energiezuinige trein, voorzien van WIFI, een rolstoeltoegankelijk toilet, stopcontacten, USB-aansluitingen, leren bekleding, plek voor de fiets en een gelijkvloerse instap.

Okhuijsen: “De nieuwe Sprinter rijdt nu 10 weken, bij elkaar hebben deze treinen al 600.000 kilometer gereden in Nederland. Het is een goede trein, ik heb er vertrouwen in. We hebben er niet voor niets na de eerste bestelling van 118, nog eens 88 extra bij gekocht.”


https://nieuws.ns.nl/eerste-ervaringen-met-de-nieuwe-sprinter/
Nieuws? dit komt van de website van de NS zelf. Er staat wel een heel stuk in het Noord Hollands Dagblad vandaag.
Reputatie 7
Badge +3
Ook in de Telegraaf.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3179722/nieuwe-sprinter-heeft-kuren

Het nieuws op de NS site zal wel nav deze krantenartikelen zijn.

Dat de gemiddelde punctualiteit van de Sprinter is nu zo’n 87% is waar met 80% rekening was gehouden is misschien wel goed. Maar wat denk ik ook veel overlast veroorzaakt en dus klachten oplevert is dat wanneer een zo’n sprinter strandt op een 2-sporige traject er ook diverse andere treinen uitvallen zoals ook in het Telegraaf artikel staat.

Volgens actuele cijfers van ProRail ging de SNG-sprinter afgelopen vrijdag acht keer kapot, waardoor 130 treinen werden vertraagd. De gemiddelde punctualiteit (op tijd rijden) is daardoor dit jaar op die routes gezakt van 92 naar 82%, maar op sommige dagen zijn er uitschieters naar 64%.



Maar ook wat positiefs van mij, mijn treintje rijd al weer 2 dagen netjes op tijd.
Hallo,

Mijn ervaringen met de SNG sprinters zijn voornamelijk negatief.

Locatie: station Haarlem
Ritten: sinds maandag Haarlem - Amsterdam

De SNG's staan vaak een tijdje te wachten op Haarlem om weer terug te keren naar Den Haag.
Hierbij valt op dat ze ERG veel GELUID produceren, zo te horen de koeling van de elektronica/apparatuur van de trein.

Als de er een SNG op spoor 1 staat, zijn de omroep berichten op perron 3 niet te verstaan.

Bij het instappen wordt zelfs het geluidsignaal dat de deuren (weer automatisch) dicht gaan overstemt door het geluid (motor/koeling). Hierdoor ontstaan gevaarlijke situaties kan ik uit eigen ervaringen vertellen. Let wel die was niet bij het vertrek signaal van de trein maar als de deuren vanzelf weer dichtgaan bij een langere stop.

Tijdens de rit (materieel 2310/2714), viel gisteren en vandaag op dat er een metaalachtig resonantie geluid optrad wanneer we op snelheid waren.

Daarna in Amsterdam overgestapt in een VIRM, daar ervaar je een oase van rust vergeleken met de SNG.


Marcel
Reputatie 1
Vandaag voor het eerst in de nieuwe sprinter gereisd van Meppel naar Groningen. Na een kwartiertje hoopte ik dat deze nieuwe trein een 1-april grap was. Helaas niet. Natuurlijk zul je niet voor iedereen de meest comfortabele stoel kunnen selecteren. Maar wie (of liever wat) hebben deze stoelen getest? Hobbits, oempa loempa’s? Naast elkaar zitten betekent onvermijdelijk elkaar in de weg zitten, zo smal zijn de stoelen.
Verder snap ik de keuze om de stilte-coupe te schrappen niet, en de waarschijnlijk daarmee samenhangend opklaptafeltje. De bijna twee uur werktijd is hiermee verloren gegaan. Met het verdwijnen van de weinige voordelen van de trein en de aanzienlijk mindere reistijd wordt de auto waarschijnlijk weer mijn reguliere vervoermiddel.
@Guillaume , sprinters hebben normaliter geen stilte coupe, de treinen welke voorheen op de sprinter serie richting Groningen reed was eigenlijk Intercity materieel welke gebruikt werd als sprinter.

De stoelen zijn getest/geselecteerd op Rotterdam Centraal door andere reizigers bij een aantal proefopstellingen met de mogelijke stoelen voor deze sprinter.
Vandaag voor het eerst in de nieuwe sprinter gereisd van Meppel naar Groningen. Na een kwartiertje hoopte ik dat deze nieuwe trein een 1-april grap was. Helaas niet. Natuurlijk zul je niet voor iedereen de meest comfortabele stoel kunnen selecteren. Maar wie (of liever wat) hebben deze stoelen getest? Hobbits, oempa loempa’s? Naast elkaar zitten betekent onvermijdelijk elkaar in de weg zitten, zo smal zijn de stoelen.
Verder snap ik de keuze om de stilte-coupe te schrappen niet, en de waarschijnlijk daarmee samenhangend opklaptafeltje. De bijna twee uur werktijd is hiermee verloren gegaan. Met het verdwijnen van de weinige voordelen van de trein en de aanzienlijk mindere reistijd wordt de auto waarschijnlijk weer mijn reguliere vervoermiddel.


Ik ben het helemaal met je eens. Ook ik reis op het traject Groningen – Zwolle.

De stoelen zitten behoorlijk oncomfortabel. Ik snap wel dat de stoelen wat minder breed zijn om de toegankelijkheid van de trein te bevorderen.

@Guillaume , sprinters hebben normaliter geen stilte coupe, de treinen welke voorheen op de sprinter serie richting Groningen reed was eigenlijk Intercity materieel welke gebruikt werd als sprinter.

De stoelen zijn getest/geselecteerd op Rotterdam Centraal door andere reizigers bij een aantal proefopstellingen met de mogelijke stoelen voor deze sprinter.


Ondanks dat de stoelen getest zijn door reizigers, vind ik het wel opvallend dat er heel veel mensen (verschillende leeftijden en lengtes) die klagen over de stoelen van de SNG. Als alleen al de vorm van de stoel gelijk getrokken zou kunnen worden naar die van de ICM of de DDZ, zou dat al een enorme verbetering zijn.

Wat mij betreft, hoort een sprinter treinttype sowieso niet thuis op dit traject, gezien de lange afstanden. In ieder geval niet met deze ongemakken.
Reputatie 1

Vandaag voor het eerst in de nieuwe sprinter gereisd van Meppel naar Groningen. Na een kwartiertje hoopte ik dat deze nieuwe trein een 1-april grap was. Helaas niet. Natuurlijk zul je niet voor iedereen de meest comfortabele stoel kunnen selecteren. Maar wie (of liever wat) hebben deze stoelen getest? Hobbits, oempa loempa’s? Naast elkaar zitten betekent onvermijdelijk elkaar in de weg zitten, zo smal zijn de stoelen.
Verder snap ik de keuze om de stilte-coupe te schrappen niet, en de waarschijnlijk daarmee samenhangend opklaptafeltje. De bijna twee uur werktijd is hiermee verloren gegaan. Met het verdwijnen van de weinige voordelen van de trein en de aanzienlijk mindere reistijd wordt de auto waarschijnlijk weer mijn reguliere vervoermiddel.
Ik ben het helemaal met je eens. Ook ik reis op het traject Groningen – Zwolle.

De stoelen zitten behoorlijk oncomfortabel. Ik snap wel dat de stoelen wat minder breed zijn om de toegankelijkheid van de trein te bevorderen.





@Guillaume , sprinters hebben normaliter geen stilte coupe, de treinen welke voorheen op de sprinter serie richting Groningen reed was eigenlijk Intercity materieel welke gebruikt werd als sprinter.

De stoelen zijn getest/geselecteerd op Rotterdam Centraal door andere reizigers bij een aantal proefopstellingen met de mogelijke stoelen voor deze sprinter.
Ondanks dat de stoelen getest zijn door reizigers, vind ik het wel opvallend dat er heel veel mensen (verschillende leeftijden en lengtes) die klagen over de stoelen van de SNG. Als alleen al de vorm van de stoel gelijk getrokken zou kunnen worden naar die van de ICM of de DDZ, zou dat al een enorme verbetering zijn.

Wat mij betreft, hoort een sprinter treinttype sowieso niet thuis op dit traject, gezien de lange afstanden. In ieder geval niet met deze ongemakken.

Ik ben het er helemaal mee eens dat de Sprinter Nieuwe Generatie(SNG) niet hoort op het traject Zwolle - Groningen.

Het beeld dat heerst bij de NS is namelijk het volgende:
En laten we eerlijk zijn een sprinter is niet bedoeld als kantoor waar je genoeg ruimte hebt om een laptop, koffie, een broodje uit te stallen en uitgebreid kan werken. Een sprinter is een trein die nagenoeg overal op de route stopt en dient als tussen stap om het grotere stuk qua afstand af te leggen met een IC. En de sprinter moet vooral veel mensen kunnen vervoeren in ons drukke land waar veel mensen in de psits al moeten staan in de treinen.
Dit beeld is echter gebaseerd op het beeld van een sprinter in de randstad. Maar, een sprinter in de randstad is écht niet te vergelijken met een sprinter op het traject Zwolle - Groningen.

Een sprinter in de randstad stopt veel vaker, de afstanden zijn immers kleiner. Daarnaast biedt een sprinter in de randstad sneller de mogelijkheid om over te stappen op een intercity.
Een sprinter op het traject Zwolle - Groningen heeft daarentegen een veel langere reistijd tussen stops. De reistijd tussen stops is vergelijkbaar met een intercity. Daarnaast biedt de sprinter geen fatsoenlijke overstap op een intercity om snel Groningen/Assen/Zwolle te bereiken. Mensen moeten dus lange tijd in een sprinter verblijven.

Sprinters op het traject Zwolle - Groningen zijn dus echt niet te vergelijken met sprinters op andere trajecten.

Om even inzichtelijk te maken hoe lang mensen in deze sprinter moeten zitten, even een overzichtje:
Meppel - Groningen: 53 minuten
Hoogeveen - Groningen: +/- 40 minuten
Beilen - Groningen - Groningen: +/- 30 minuten
Haren - Zwolle: +/- 1 uur
Beilen - Zwolle: +/- 38 minuten
Hoogeveen - Zwolle: +/- 29 minuten
Dit zijn trajecten die veel worden afgelegd, twee keer op een dag. Ik wil in het bijzonder het traject Meppel - Groningen benadrukken, omdat dit een veel gebruikt traject is van mensen vanuit de richting Leeuwarden moeten overstappen op de sprinter richting Groningen.

De enige manier om fatsoenlijk te werken op zo'n lange afstand is met een tafeltje. Juist dit ontbreekt in deze nieuwe sprinter! Met het ontbreken van een tafeltje is het reizen op zo'n afstand op structurele basis niet te doen. Een tafeltje is echt een must!

De vlakken waarop deze trein sterk in is, namelijk een hogere capaciteit en een hogere in-/uitstapsnelheid is op dit traject niet nodig. De capaciteit is immers meestal afdoende, en er zijn weinig stops waardoor de in-/uitstapsnelheid minder van belang is.
Echter, de vlakken waarop deze trein minder sterk is, zoals comfort over een langere afstand is juist op dit traject van groot belang. Mensen zitten namelijk zonder uitzondering voor langere tijd in de trein. Bredere, comfortabele stoelen zijn hier dus veel belangrijker.

De nieuwe treinen zijn mooi en overzichtelijk. Het is positief dat de NS stappen onderneemt om de reistijd met de sprinter te verkorten tussen Zwolle en Groningen, alleen niet tegen elke prijs. En de prijs is nu echt te hoog.
Graag zie ik dan ook de treinen terugkomen, waar wel een tafeltje is, waar bredere stoelen zijn en waar dus wel fatsoenlijk gewerkt kan worden. Op deze manier is het niet te doen.


Vandaag voor het eerst in de nieuwe sprinter gereisd van Meppel naar Groningen. Na een kwartiertje hoopte ik dat deze nieuwe trein een 1-april grap was. Helaas niet. Natuurlijk zul je niet voor iedereen de meest comfortabele stoel kunnen selecteren. Maar wie (of liever wat) hebben deze stoelen getest? Hobbits, oempa loempa’s? Naast elkaar zitten betekent onvermijdelijk elkaar in de weg zitten, zo smal zijn de stoelen.
Verder snap ik de keuze om de stilte-coupe te schrappen niet, en de waarschijnlijk daarmee samenhangend opklaptafeltje. De bijna twee uur werktijd is hiermee verloren gegaan. Met het verdwijnen van de weinige voordelen van de trein en de aanzienlijk mindere reistijd wordt de auto waarschijnlijk weer mijn reguliere vervoermiddel.
Ik ben het helemaal met je eens. Ook ik reis op het traject Groningen – Zwolle.

De stoelen zitten behoorlijk oncomfortabel. Ik snap wel dat de stoelen wat minder breed zijn om de toegankelijkheid van de trein te bevorderen.








@Guillaume , sprinters hebben normaliter geen stilte coupe, de treinen welke voorheen op de sprinter serie richting Groningen reed was eigenlijk Intercity materieel welke gebruikt werd als sprinter.

De stoelen zijn getest/geselecteerd op Rotterdam Centraal door andere reizigers bij een aantal proefopstellingen met de mogelijke stoelen voor deze sprinter.
Ondanks dat de stoelen getest zijn door reizigers, vind ik het wel opvallend dat er heel veel mensen (verschillende leeftijden en lengtes) die klagen over de stoelen van de SNG. Als alleen al de vorm van de stoel gelijk getrokken zou kunnen worden naar die van de ICM of de DDZ, zou dat al een enorme verbetering zijn.

Wat mij betreft, hoort een sprinter treinttype sowieso niet thuis op dit traject, gezien de lange afstanden. In ieder geval niet met deze ongemakken.
Ik ben het er helemaal mee eens dat de Sprinter Nieuwe Generatie(SNG) niet hoort op het traject Zwolle - Groningen.

Het beeld dat heerst bij de NS is namelijk het volgende:



En laten we eerlijk zijn een sprinter is niet bedoeld als kantoor waar je genoeg ruimte hebt om een laptop, koffie, een broodje uit te stallen en uitgebreid kan werken. Een sprinter is een trein die nagenoeg overal op de route stopt en dient als tussen stap om het grotere stuk qua afstand af te leggen met een IC. En de sprinter moet vooral veel mensen kunnen vervoeren in ons drukke land waar veel mensen in de psits al moeten staan in de treinen.Dit beeld is echter gebaseerd op het beeld van een sprinter in de randstad. Maar, een sprinter in de randstad is écht niet te vergelijken met een sprinter op het traject Zwolle - Groningen.

Een sprinter in de randstad stopt veel vaker, de afstanden zijn immers kleiner. Daarnaast biedt een sprinter in de randstad sneller de mogelijkheid om over te stappen op een intercity.
Een sprinter op het traject Zwolle - Groningen heeft daarentegen een veel langere reistijd tussen stops. De reistijd tussen stops is vergelijkbaar met een intercity. Daarnaast biedt de sprinter geen fatsoenlijke overstap op een intercity om snel Groningen/Assen/Zwolle te bereiken. Mensen moeten dus lange tijd in een sprinter verblijven.

Sprinters op het traject Zwolle - Groningen zijn dus echt niet te vergelijken met sprinters op andere trajecten.

Om even inzichtelijk te maken hoe lang mensen in deze sprinter moeten zitten, even een overzichtje:Meppel - Groningen: 53 minuten
Hoogeveen - Groningen: +/- 40 minuten
Beilen - Groningen - Groningen: +/- 30 minuten
Haren - Zwolle: +/- 1 uur
Beilen - Zwolle: +/- 38 minuten
Hoogeveen - Zwolle: +/- 29 minuten
Dit zijn trajecten die veel worden afgelegd, twee keer op een dag. Ik wil in het bijzonder het traject Meppel - Groningen benadrukken, omdat dit een veel gebruikt traject is van mensen vanuit de richting Leeuwarden moeten overstappen op de sprinter richting Groningen.

De enige manier om fatsoenlijk te werken op zo'n lange afstand is met een tafeltje. Juist dit ontbreekt in deze nieuwe sprinter! Met het ontbreken van een tafeltje is het reizen op zo'n afstand op structurele basis niet te doen. Een tafeltje is echt een must!

De vlakken waarop deze trein sterk in is, namelijk een hogere capaciteit en een hogere in-/uitstapsnelheid is op dit traject niet nodig. De capaciteit is immers meestal afdoende, en er zijn weinig stops waardoor de in-/uitstapsnelheid minder van belang is.
Echter, de vlakken waarop deze trein minder sterk is, zoals comfort over een langere afstand is juist op dit traject van groot belang. Mensen zitten namelijk zonder uitzondering voor langere tijd in de trein. Bredere, comfortabele stoelen zijn hier dus veel belangrijker.

De nieuwe treinen zijn mooi en overzichtelijk. Het is positief dat de NS stappen onderneemt om de reistijd met de sprinter te verkorten tussen Zwolle en Groningen, alleen niet tegen elke prijs. En de prijs is nu echt te hoog.
Graag zie ik dan ook de treinen terugkomen, waar wel een tafeltje is, waar bredere stoelen zijn en waar dus wel fatsoenlijk gewerkt kan worden. Op deze manier is het niet te doen.


Goed verwoord en onderbouwd. Helemaal mee eens.

Ik hoop echt dat NS serieus naar deze op- en aanmerkingen kijkt.
@matthijs110 @Treinstudent
Dit zal niet veranderen anders staat straks iedereen op de stoep om luxe intercitytreinstellen in sprinterdiensten te eisen en dat is onbetaalbaar (zeker als kijkt hoe weinig een treinstudent per maand betaalt). Treinritten als bijv. Zwolle-Utrecht, Arnhem-Winterswijk, Rotterdam-Gouda-Amsterdam, Dordrecht-Arnhem, Den Bosch-Den Haag of Nijmegen-Roermond zijn even lang of nog langer en daar rijdt ook geen intercitymaterieel in de sprinterdiensten. Reizigers Zwolle-Groningen zijn lange tijd verwent geweest door het tijdelijke tekort aan sprintermaterieel en dat wordt nu gelijk getrokken met de rest van Nederland. Het zal dus een kwestie van wennen worden, wat jullie graag willen is financieel bij de huidige tarieven niet mogelijk.
Beste,

Ik zit op hetzelfde traject en kom hier speciaal een account aanmaken om mijn onvrede te uiten. Hoe kan het anno 2019 dat er dermate slecht ergonomische treinen worden opgeleverd en ook nog eens 250 van zijn besteld, zelfs na een eerste livegang van 88 treinen.

Ik ervaar precies hetzelfde, alles lijkt erop mooi te zijn opgeleverd maar qua gebruik dramatisch.

Een opsomming:

  1. De stoelen in de eerste klas staan veel dichter op elkaar dan welke andere trein dan ook. Alle privacy is weg, je wordt gedwongen fysiek tegen elkaar aan te zitten en afschermen van bijvoorbeeld laptop gebruik is onmogelijk.
  2. De tafeltjes (mag je het uberhaupt zo noemen) zijn zo klein, er past net een iPhone in de lengte op. Hoe kan het voor een 1e klas waar veel wordt gewerkt dat iedereen wordt gedwongen om met de laptop op schoot te zitten? Kansloos.
  3. De bagagerekken zijn zo smal dat er geen koffer op kan, die staan dus nu overal in de weg.
  4. Het vuilnis moet verplicht naar een plek bij een deur worden gebracht want het is verdwenen bij de stoelen, zal allemaal beter zijn voor recyclen maar de gebruiker kan voor ieder dingetje nu opstaan en in een drukke trein tussen iedereen door proberen zijn afval kwijt te raken.
  5. De armleuningen zijn dermate dicht tegen de muur aan gezet, je kan er niet normaal op leunen zonder een gekke houding aan te nemen, daarnaast zitten ze ook nog is vast dus omhoog klappen ho maar. Daarnaast zijn er bij de dubbele zitjes 1 armleuning, leuk joh met een andere onbekende reiziger die ook bijna 550 euro per maand moet betalen voor een 1e klas abonnement worstelen om je arm neer te kunnen zetten.
Ongepaste trots, zowel in de trein als daarbuiten. Dit is een matig product, ziet er mooi uit maar voor gebruikers een stap achteruit.
Reputatie 5
Beste,

Ik zit op hetzelfde traject en kom hier speciaal een account aanmaken om mijn onvrede te uiten. Hoe kan het anno 2019 dat er dermate slecht ergonomische treinen worden opgeleverd en ook nog eens 250 van zijn besteld, zelfs na een eerste livegang van 88 treinen.

Ik ervaar precies hetzelfde, alles lijkt erop mooi te zijn opgeleverd maar qua gebruik dramatisch.

Een opsomming:

  1. De stoelen in de eerste klas staan veel dichter op elkaar dan welke andere trein dan ook. Alle privacy is weg, je wordt gedwongen fysiek tegen elkaar aan te zitten en afschermen van bijvoorbeeld laptop gebruik is onmogelijk.
  2. De tafeltjes (mag je het uberhaupt zo noemen) zijn zo klein, er past net een iPhone in de lengte op. Hoe kan het voor een 1e klas waar veel wordt gewerkt dat iedereen wordt gedwongen om met de laptop op schoot te zitten? Kansloos.
  3. De bagagerekken zijn zo smal dat er geen koffer op kan, die staan dus nu overal in de weg.
  4. Het vuilnis moet verplicht naar een plek bij een deur worden gebracht want het is verdwenen bij de stoelen, zal allemaal beter zijn voor recyclen maar de gebruiker kan voor ieder dingetje nu opstaan en in een drukke trein tussen iedereen door proberen zijn afval kwijt te raken.
  5. De armleuningen zijn dermate dicht tegen de muur aan gezet, je kan er niet normaal op leunen zonder een gekke houding aan te nemen, daarnaast zitten ze ook nog is vast dus omhoog klappen ho maar. Daarnaast zijn er bij de dubbele zitjes 1 armleuning, leuk joh met een andere onbekende reiziger die ook bijna 550 euro per maand moet betalen voor een 1e klas abonnement worstelen om je arm neer te kunnen zetten.
Ongepaste trots, zowel in de trein als daarbuiten. Dit is een matig product, ziet er mooi uit maar voor gebruikers een stap achteruit.

1. Minder privacy vergroot sociale controle en de subjectieve veiligheidsgevoelens bij veel mensen. Tevens is het openbaar vervoer en geen prive aangelegenheid waar je alles af kan schermen.
2. Volgens de gedachtegang van de NS zit je niet lang in een sprinter waardoor in de sprinter werken niet wordt aangemoedigd. Hier snap ik volledig je klacht.
3. Bagage is iets waar alle treinen last van hebben helaas.
4. Ik neem aan dat opstaan en 3 meter lopen toch niet zo erg is? En anders houd je je afval even bij. De prullenbakjes bij de stoelen zijn smerig, veel te klein en vaak al te vol.
Badge +3
De centrale afvalinzameling (in plaats van lekker laten staan op het tafeltje waar je zat of op de grond gooien) werkt goed (zie buitenland). Bijna iedereen weet dat en neemt zijn/haar rommel mee naar een afvalbak in trein of op het perron

Even tussentijds reinigen van treinen met bij elke 2 of 4 stoelen een prullenbak is zooo.. jaren 80 hooguit. De mensen van Hago doen hun best of lopen door als jij ze irritant vindt...

Dan ruim je je eigen shit maar op... Maar die shit is niet van mij dus ruim dat dan 'eventjes' voor mij op zodra de trein ergens stil staat (of onderweg), zodat ik schoon -en veels te krap- gewoon kan zitten want daar betaal ik toch voor !?

Tja... welkom in de trein!

Beste,

Ik zit op hetzelfde traject en kom hier speciaal een account aanmaken om mijn onvrede te uiten. Hoe kan het anno 2019 dat er dermate slecht ergonomische treinen worden opgeleverd en ook nog eens 250 van zijn besteld, zelfs na een eerste livegang van 88 treinen.

Ik ervaar precies hetzelfde, alles lijkt erop mooi te zijn opgeleverd maar qua gebruik dramatisch.

Een opsomming:

  1. De stoelen in de eerste klas staan veel dichter op elkaar dan welke andere trein dan ook. Alle privacy is weg, je wordt gedwongen fysiek tegen elkaar aan te zitten en afschermen van bijvoorbeeld laptop gebruik is onmogelijk.
  2. De tafeltjes (mag je het uberhaupt zo noemen) zijn zo klein, er past net een iPhone in de lengte op. Hoe kan het voor een 1e klas waar veel wordt gewerkt dat iedereen wordt gedwongen om met de laptop op schoot te zitten? Kansloos.
  3. De bagagerekken zijn zo smal dat er geen koffer op kan, die staan dus nu overal in de weg.
  4. Het vuilnis moet verplicht naar een plek bij een deur worden gebracht want het is verdwenen bij de stoelen, zal allemaal beter zijn voor recyclen maar de gebruiker kan voor ieder dingetje nu opstaan en in een drukke trein tussen iedereen door proberen zijn afval kwijt te raken.
  5. De armleuningen zijn dermate dicht tegen de muur aan gezet, je kan er niet normaal op leunen zonder een gekke houding aan te nemen, daarnaast zitten ze ook nog is vast dus omhoog klappen ho maar. Daarnaast zijn er bij de dubbele zitjes 1 armleuning, leuk joh met een andere onbekende reiziger die ook bijna 550 euro per maand moet betalen voor een 1e klas abonnement worstelen om je arm neer te kunnen zetten.
Ongepaste trots, zowel in de trein als daarbuiten. Dit is een matig product, ziet er mooi uit maar voor gebruikers een stap achteruit.
1. Minder privacy vergroot sociale controle en de subjectieve veiligheidsgevoelens bij veel mensen. Tevens is het openbaar vervoer en geen prive aangelegenheid waar je alles af kan schermen.
2. Volgens de gedachtegang van de NS zit je niet lang in een sprinter waardoor in de sprinter werken niet wordt aangemoedigd. Hier snap ik volledig je klacht.
3. Bagage is iets waar alle treinen last van hebben helaas.
4. Ik neem aan dat opstaan en 3 meter lopen toch niet zo erg is? En anders houd je je afval even bij. De prullenbakjes bij de stoelen zijn smerig, veel te klein en vaak al te vol.


Dank voor je reactie, dat waardeer ik.

Wel een inside out antwoord als je mij vraagt. De gebruikerservaring zou op z'n minst meegenomen moeten worden in plaats van een beleid uitvoeren.

Met deze quote maak je het niet veel beter, 'Minder privacy vergroot sociale controle en de subjectieve veiligheidsgevoelens bij veel mensen.' Met die filosofie kan je de treinen ook wel met de helft verkleinen zodat iedereen tegen elkaar aan staat, sociale controle heb je ook als je niet fysiek tegen elkaar aan hoeft te zitten omdat de stoelen tegen elkaar aan zijn gezet. Als dit echt de filosofie van de ontwikkelaar is, vind ik het stuitende vorm van arrogantie, die beste mensen zullen wel niet elke in deze sprinter naar hun werk moeten waarin ze ook flexibel werken.

Over het afval kan ik me wel schikken, al denk ik dat het soms ook juist vervuiling in de trein aanwakkert in drukke momenten bijv.
Reputatie 7
Badge +3
Ik reis nu al sinds half november met deze nieuwe sprinters en ik heb nog geen enkele keer gezien dat er rommel was achtergelaten op tafeltjes of op de grond gegooid. Iets wat ik wel regelmatig zie bij treinen waar wel een afvalbakje bij de stoelen is. Die afvalbakjes zijn vaak zo klein dat er maar weinig inpast, 1 koffiebeker en dat ding is vol waarna men wat er niet meer inpast maar op een tafeltje of op de grond achterlaat, onder het mom "ik wil het wel weggooien maar dan moet NS maar zorgen voor grotere bakken".

Die grotere bakken zijn er nu, al moet je even voor opstaan of je afval bij je houden en weggooien wanneer je de trein verlaat en langs die bak komt.
Nog steeds zorgt dit materieel voor veel vertragingen. Iedere keer is er wat..

Blijkbaar trekken ze niet snel genoeg op om de dienstregeling te halen of moeten ze leer op keer gereset worden..

Wanneer komt er een oplossing?
Reputatie 6
Ik ben nieuw hier, vandaar dat ik nog even spuit 11 ben op dit topic.

Ik rijd 3-4 per week op het traject Leiden-Hoorn Kersenbogerd, dus enige tijd gemengd SLT/SNG bedrijf en nu alleen nog maar SNG.

Ik zie dat verschillende mensen zeer uiteenlopende verwachtingen hebben van een (stop-)trein. O.a. veel klachten over voorzieningen die je in een intercity aantreft (wat het niet is, of iets terecht een stoptrein is, is natuurlijk een discussiepunt) of vormgeving (wat uiteraard zeer smaakgebonden is).

Dus daarover ga ik het niet hebben.

Er vallen me wel een aantal zaken op.

  • SLT's komen in 4 en 6 bak-uitvoeringen, SNG in 3 en 4
  • SNG heeft een minder rustige loop dan SLT en maakt beduidend meer (continu) herrie binnen het treinstel
  • Het lijkt er op dat de SNG gewoon goedkoper zijn dan de SLT's, dat merk je aan allerlei grotere en kleinere dingen.
  • SLT heeft (beduidend) meer beenruimte dan SNG
Dit suggereert dat NS deze trein heeft laten ontwikkelen met een ander doel dan de SLT. Het lijkt er op dat de SNG's als "echte" sprinter ingezet gaan worden en dat de SLT's meer als soort van halve intercity ingezet gaan worden. Ik vind het jammer, ik ben nu in comfort duidelijk achteruitgegaan.

Klopt mijn idee hierover?
Reputatie 7
Badge
SLT wordt zeker niet als "halve Intercity" ingezet, immers dat treinconcept bestaat niet.

Verder is een SNG mooier qua inrichting en uitstraling dan een SLT, maar het geluid, zitcomfort en rijeigenschappen zijn bij een SNG duidelijk minder.
Reputatie 6
Ja precies wat ik zeg dus😉. Over hoe het er uit ziet kun je heel lang discussiëren, maar de SLT heeft gewoon een luxere/duurdere uitstraling, o.a. door de rustigere loop en minder herrie.
Reputatie 6
Overigens zag ik nog een opmerking over de USB laders en ik heb dat zelf gechecked. Er komt fatsoenlijk 5V bij 1A uit (5W), daar kun je aardig mee opladen, maar het is geen "snellader", daarvoor verwacht ik 2-3A hij 9V (15W). Daarom neem ik gewoon m'n eigen snellader mee, is op zich geen punt wat mij betreft.

De stopcontacten, USB aansluitingen en WiFi kan ik heel goed missen (en ik vermoed veel andere reizigers ook), maar de WC vind ik wel heel erg prettig. Nu de SLT's die ook krijgen, is dat voordeel van de SNG straks ook weg.
Eerder vanmiddag zat ik in een SNG in de 3300-serie. Bij de controle heb ik aan de (overigens zeer vriendelijke) HC aangegeven dat de omroep het niet deed. Hij gaf aan dat deze tijdens de rit niet kon worden gereset, maar is meteen met de machinist de handmatige omroep gaan coördineren.

Klopt het dat wanneer de omroep bij de SNG het niet doet, deze pas bij het eindpunt kan worden gereset/aangezet/etc? Dan is dit denk ik nog een aandachtspuntje.
Dat zou kunnen kloppen als de software voor de omroep geïntegreerd is in de totale software en dan dus niet separaat gereset kan worden.
Eerder vanmiddag zat ik in een SNG in de 3300-serie. Bij de controle heb ik aan de (overigens zeer vriendelijke) HC aangegeven dat de omroep het niet deed. Hij gaf aan dat deze tijdens de rit niet kon worden gereset, maar is meteen met de machinist de handmatige omroep gaan coördineren.

Klopt het dat wanneer de omroep bij de SNG het niet doet, deze pas bij het eindpunt kan worden gereset/aangezet/etc? Dan is dit denk ik nog een aandachtspuntje.

Beste VIRM,

Het is niet altijd mogelijk om het probleem aan de automatische omroep te verhelpen maar een reset kan wel gedaan worden tijdens de rit, mits je weet wat je daarvoor moet doen. Het kan door de machinist niet rijdend gedaan worden omdat je dan niet bij de zekeringautomaten kunt komen maar als je even stilstaat langs een perron is er de mogelijkheid om de zekeringautomaat uit te zetten en na een tiental seconden wachten weer aan te zetten. Dan gaat het systeem zich weer opnieuw opstarten en dan hopen we dat het systeem weer juist opstart

Dit zal niet bij al het treinpersoneel bekend zijn omdat je dit probleem tegen moet komen en dan deze mogelijkheid moet horen van de technische ondersteuning. Bij nieuwe treinen is het oplossen van diverse storingen aan de trein altijd een leerweg die je pas krijgt als je met de storing te maken krijgt en de storing wil oplossen. Deze kennis van storingen oplossen komt dus met de keren dat je op dit materieel rijdt.

Dit soort software draait natuurlijk apart van de software van de treinbesturing.
Reputatie 7
Badge +3

Dit zal niet bij al het treinpersoneel bekend zijn omdat je dit probleem tegen moet komen en dan deze mogelijkheid moet horen van de technische ondersteuning.

Het probleem tegenkomen zal het punt niet zijn aangezien het best vaak voorkomt dat de omroep (en dan ook de reisinformatieschermen) het niet doet.
Je weet dat ik vanaf half november al ongeveer dagelijks met de SNG heb gereisd, in ieder geval in de ochtend en in mindere mate ook eind van de middag en ook al heb ik niet bijgehouden, het was opvallend hoe vaak de omroep het niet deed in de 6300. Veel vaker dan in een SLT. En in slechts 2 gevallen dat ik in zo'n SNG zonder omroep zat was er een handmatige omroep door de HC.
Hier ook weer een melding van een reiziger in de 6300
https://twitter.com/JiskaStad/status/1146421066945978370

En hier al van mij meldingen van missende omroep (op pag 2 van ditzelfde topic)
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/nieuwe-sprinters-op-het-spoor-testritten-sprinter-nieuwe-generatie-53191/index2.html#post359547 (dit was vrijdag 16/11, de eerste week van testritten met reizigers).
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/nieuwe-sprinters-op-het-spoor-testritten-sprinter-nieuwe-generatie-53191/index2.html#post362783

Wellicht dat het in het begin niet bij iedere machinist bekend was hoe dit te verhelpen, maar intussen rijden ze al meer dan een half jaar en zouden steeds meer het wel moeten weten.
De eerdere problemen met de reisinformatie had een oorzaak in de software en die is wat ik begrepen heb inmiddels verholpen. Daar konden wij als machinist niets aan verhelpen met een reset.

Daarbij rijden er steeds meer machinisten op de SNG en zijn er nog maar een beperkt aantal ritten op de SNG beschikbaar natuurlijk.

Reageer