onder invloed in de trein | NS Community
beantwoord

onder invloed in de trein


  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Al zou je je middelen voor de reis nuttigen, mag je dan stoned of dronken met de trein reizen?, ik ga er hier van uit dat de persoon onder invloed kalm blijft

icon

Beste antwoord door Slidestops 10 March 2021, 14:26

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor onder invloed zijn in de trein gelden dezelfde regels als in de openbare ruimte. Je kunt dus opgepakt worden.

Reputatie 7
Badge +3

Onder invloed zijn wordt volgens mij niet apart benoemd in de voorwaarden. Er staat wel:

Op de stations en in de trein dient u zich zo te gedragen dat de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang niet wordt verstoord of kan worden verstoord (zoals nader bepaald in artikel 72 van de Wet personenvervoer 2000);

 

In de praktijk zul je geen problemen krijgen, zolang je geen overlast veroorzaakt.

Zich in kennelijk staat van dronkenschap, of onder invloed van verdovende middelen bevinden is niet toegestaan.

Reputatie 7
Badge +3

Dat levert de paradoxale situatie op dat je onder invloed geen voertuigen mag besturen maar dus ook niet met het OV mag reizen. Terwijl reizen met het OV in een dergelijk geval bijdraagt aan de verkeersveiligheid.

De wetgever heeft in blijkbaar niet nagedacht over hoe mensen in kennelijke staat naar huis moeten kunnen komen.

Reputatie 7
Badge +3

Er is een verschil tussen “onder invloed” en “in kennelijke staat van dronkenschap". NS verkoopt zelf alcohol op de stations en tot voor kort ook in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Dat onderscheid is door iemand onder invloed heel moeilijk te maken. En die wil toch naar huis.

Dat onderscheid is door iemand onder invloed heel moeilijk te maken.

Dat is volgens de wet geen excuus. 

Reputatie 7
Badge +3

Daar had de wetgever rekening mee moeten houden. In dit land wordt immers alcohol als legaal genotsmiddel verkocht. Dan moet er ook rekening gehouden worden met eventueel misbruik.

Reputatie 7
Badge

Als jij je normaal gedraagt in de trein en geen overlast veroorzaakt dan is er niks aan de hand. Probleem is echter dat overlastgevers ermee weg komen aangezien er vrijwel geen controle is.

Reputatie 7
Badge +3

Dat levert de paradoxale situatie op dat je onder invloed geen voertuigen mag besturen maar dus ook niet met het OV mag reizen. Terwijl reizen met het OV in een dergelijk geval bijdraagt aan de verkeersveiligheid.

De wetgever heeft in blijkbaar niet nagedacht over hoe mensen in kennelijke staat naar huis moeten kunnen komen.


De wetgever hoefde daar niet over na te denken, want iemand hoort niet in kennelijke staat de straat op te gaan. Een kroeg mag iemand die teveel op heeft niets meer schenken.

Reputatie 7
Badge +3

Dat begrijp ik allemaal best. Maar het biedt geen oplossing voor het probleem dat ook mensen die onder invloed zijn thuis moeten kunnen komen. Je wilt immers niet dat ze voertuigen besturen.

Binnen Nederland mag je gewoon onder invloed reizen met de trein. Mits voorgeschreven door een arts. Het wordt pas een probleem als je naar het buitenland gaat. https://www.hetcak.nl/regelingen/medicijnen-mee-op-reis 

 

Dus TS mag best knetter stoned in de trein zitten als de arts medicinale weed heeft voorgeschreven. Bezopen zal wat lastiger zijn omdat geen enkele arts je een fles wodka zal voorschrijven.

 

Dus de kans dat je legaal stoned en bezopen op dokters voorschrift in de trein zit lijkt mij vrij klein. Maar mocht dat toch zo zijn. Pak dan alsjeblieft de trein en stap vooral niet in de auto. :ambulance:

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat begrijp ik allemaal best. Maar het biedt geen oplossing voor het probleem dat ook mensen die onder invloed zijn thuis moeten kunnen komen. Je wilt immers niet dat ze voertuigen besturen.


Openbare dronkenschap is strafbaar, je moet het dus niet zover laten komen. Ook lopend kun je aangehouden worden als je onder invloed bent.

Dat levert de paradoxale situatie op dat je onder invloed geen voertuigen mag besturen maar dus ook niet met het OV mag reizen. Terwijl reizen met het OV in een dergelijk geval bijdraagt aan de verkeersveiligheid.

De wetgever heeft in blijkbaar niet nagedacht over hoe mensen in kennelijke staat naar huis moeten kunnen komen.

 

@iMark

Het juiste antwoord is gemarkeerd. :nerd:  Al heb ik toch zo mijn twijfels. :thinking:

“Sorry baas, kan vandaag niet naar mijn werk. Heb van de arts n.l. medicijnen voorgeschreven gekregen ...”

 

 

Ter aanvulling: https://www.navigator.nl/document/id1a80bc8b36036747908306f07f6a340b/besluit-personenvervoer-2000-artikel-52-01-01-2001-tot-?ctx=6bfe53174498d94fd5ad80f7a7b04bd7

Onder verstoring van orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang als bedoeld in artikel 72 van de wet worden verstaan:

@Slidestops Je antwoord is wel erg kort door de bocht en het lijkt mij vanuit de NS gezien verstandiger om wat genuanceerder te reageren. Als klant van de NS kijk ik in de reisplanner en op de community. En als ik daar de informatie vandaan haal is, dan ga ik ervan uit dat die correct is. Toch? :sunglasses:

 

 

Onder lid d staat letterlijk de informatie in jouw link.

Ik zou graag genuanceerder reageren, maar er lijkt geen harde regel voor te zijn vanuit NS. In de huisregels staat: 

  • Op de stations en in de trein dien je je zo te gedragen dat de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang niet wordt verstoord of kan worden verstoord

 

Als je knetterstoned de trein in stapt maar je behoorlijk gedraagt dan is er geen probleem, is hoe ik het lees. Ik neem echter aan dat Slidestops zijn antwoord van toepassing is, gezien zijn functie.

Reputatie 7
Badge +3

Die “kennelijke staat” is wel belangrijk, want daarmee geef je aan dat het zó duidelijk zichtbaar is dat je onder invloed bent, dat het aanstoot kan geven/kan hinderen. Dat geeft dus eigenlijk per definitie een vorm van overlast. Puur “onder invloed” zijn, is geen probleem, in “kennelijke staat” zijn wel.

Onder lid d staat letterlijk de informatie in jouw link.

Er staat nog meer in de link.

En ik vind het prima als jij iedereen op de bon slingert die onder invloed is. Ze kunnen altijd naar de rechter. Of dat nu het systeem is om situaties af te handelen betwijfel ik. Ik ken wel wat jongeren die ritalin slikken. En als ze het niet slikken zijn ze soms wat lastiger. Dus zolang ze de orde en rust niet verstoren, mag je best onder invloed met de trein reizen. https://www.navigator.nl/document/openCitation/idded23a9ff1359d962752507d1fb763b4

Persoonlijk zie ik iemand onder invloed liever in de trein dan in de auto. 

Dus kan een moderator het antwoord van @Slidestops aanvullen, zodat het wel duidelijk is dat je met de trein mag reizen of worden vele medewerkers van de NS direct op non-actief gezet omdat de iets voorgeschreven hebben gekregen van de arts? 

 

 

 

 

 

 

Er zit een verschil tussen wat er mag en wat er wordt gedoogd. De wet/regel geving die in artikel 52 van het besluit personenvervoer 2000 staat is juist. 

Met andere woorden; officieel gezien mag het niet.

Dat wil niet zeggen dat als je onder invloed van drugs of alcohol op in de trein/op het station bent je gelijk wordt aangepakt. Worden anders leuke dagen met festivals en feestdagen etc.

Over het algemeen - als je je gedraagt zal er niet veel aan de hand zijn. Maar officieel is het dus gewoon niet toegestaan en duidelijk beschreven.

Er zit een verschil tussen wat er mag en wat er wordt gedoogd. De wet/regel geving die in artikel 52 van het besluit personenvervoer 2000 staat is juist. 

Met andere woorden; officieel gezien mag het niet.

Dat wil niet zeggen dat als je onder invloed van drugs of alcohol op in de trein/op het station bent je gelijk wordt aangepakt. Worden anders leuke dagen met festivals en feestdagen etc.

Over het algemeen - als je je gedraagt zal er niet veel aan de hand zijn. Maar officieel is het dus gewoon niet toegestaan en duidelijk beschreven.

En dat is dus wat ik bedoel. Onderbouw je antwoord. Deze community is één van de kanalen om te communiceren met de klant. Dus als de reiziger leest dat het verboden is om te reizen onder invloed, lijkt het mij, vanuit de NS gezien, verstandig en handig om het één en ander toe te lichten. En niet op deze manier. 

 

 

 

@Slidestops 

Toch nog een paar vraagjes n.a.v. het nieuwe beste antwoord. Officieel mag het niet, maar het wordt gedoogd. Ofwel een conducteur/machinist/etc. mag officieel niet met de trein als hij een middel op dokters voorschrift heeft dat op één van de twee lijsten staat. Hoe zit het dan met de verantwoordelijkheid als er iets mis gaat? Is de medewerker van de NS dan verantwoordelijk? Lijkt mij namelijk niet prettig om in een dergelijke situatie te belanden. 

 

 

NS heeft een 0,0 beleid met alcohol.

Verder mag je niet werken in bepaalde functies als je (tijdelijk) medicatie gebruikt die waarnemingsvermogen, bewustzijn, concentratie etc etc aantast.

Deze regelgeving komt vanuit IL&T

Reputatie 1

NS heeft een 0,0 beleid met alcohol.

Verder mag je niet werken in bepaalde functies als je (tijdelijk) medicatie gebruikt die waarnemingsvermogen, bewustzijn, concentratie etc etc aantast.

Deze regelgeving komt vanuit IL&T

Aha. Dus als je amfetamine slikt, word je mogelijk meteen uitgesloten voor bepaalde functies. Jammer!

Reageer