Mijn moeder en tante zijn vandaag rond 10:40 onterecht uit trein 2237 gezet, tussen Den Haag Laan V NOI en Leiden Centraal. Zij hadden zich bij hun betaalpas in Den Haag ingecheckt voordat de conducteur naar hun kaartjes vroeg. Ze komen uit Brazilië en zijn hier pas een paar weken, dus ze spreken geen Nederlands (of Engels) en hadden moeite om hem uit te leggen dat ze hun betaalpas hadden gebruikt. Ze probeerden het zelfs uit te leggen met Google Translate, maar de conducteur werd agressief en gebaarde hen uit de trein te stappen. Ze belden me en ik probeerde alles uit te leggen, maar hij schreeuwde alleen maar “No ticket no train! No ticket no train” non-stop, voordat hij ze in Leiden uit de trein zette.
We gebruikten facetime terwijl ik met het NS-personeel in Leiden sprak, die erg aardig was en bevestigde dat ze allebei waren ingecheckt. Ik weet niet waarom hij zo agressief tegen hen was. Hij schreeuwde blijkbaar ook tegen een andere groep Aziatische toeristen, dus zijn humeur had een duidelijk doelwit.
Ik heb met de NS-chat gesproken en hoop echt dat ze dit goed oplossen. Maar ik kan het niet helpen me af te vragen, waarom deze agressiviteit als dit soort miscommunicatie verwacht wordt in een route vol toeristen? Waarom niet proberen uit te leggen dat ze hun betaalpassen in zijn machine moesten tikken? Mijn moeder was echt overstuur en kon niet stoppen met huilen omdat ze werd uitgescholden voor iets wat ze niet had gedaan, is dat echt nodig? Is dit de indruk van Nederland die we achter willen laten?