Skip to main content

Onterecht uit de trein gezet (reizen met OVpay)

• May 15, 2025
  • 5 reacties
  • 243 Bekeken

Mijn moeder en tante zijn vandaag rond 10:40 onterecht uit trein 2237 gezet, tussen Den Haag Laan V NOI en Leiden Centraal. Zij hadden zich bij hun betaalpas in Den Haag ingecheckt voordat de conducteur naar hun kaartjes vroeg. Ze komen uit Brazilië en zijn hier pas een paar weken, dus ze spreken geen Nederlands (of Engels) en hadden moeite om hem uit te leggen dat ze hun betaalpas hadden gebruikt. Ze probeerden het zelfs uit te leggen met Google Translate, maar de conducteur werd agressief en gebaarde hen uit de trein te stappen. Ze belden me en ik probeerde alles uit te leggen, maar hij schreeuwde alleen maar “No ticket no train! No ticket no train” non-stop, voordat hij ze in Leiden uit de trein zette.

We gebruikten facetime terwijl ik met het NS-personeel in Leiden sprak, die erg aardig was en bevestigde dat ze allebei waren ingecheckt. Ik weet niet waarom hij zo agressief tegen hen was. Hij schreeuwde blijkbaar ook tegen een andere groep Aziatische toeristen, dus zijn humeur had een duidelijk doelwit.

Ik heb met de NS-chat gesproken en hoop echt dat ze dit goed oplossen. Maar ik kan het niet helpen me af te vragen, waarom deze agressiviteit als dit soort miscommunicatie verwacht wordt in een route vol toeristen? Waarom niet proberen uit te leggen dat ze hun betaalpassen in zijn machine moesten tikken? Mijn moeder was echt overstuur en kon niet stoppen met huilen omdat ze werd uitgescholden voor iets wat ze niet had gedaan, is dat echt nodig? Is dit de indruk van Nederland die we achter willen laten?

5 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • May 15, 2025

Vreemd dat er volgens u wel ingecheckt is en de conducteur dat niet kan vaststellen. Als de incheck niet te zien is, wordt normaal een boete gegeven. Uit de trein zetten gebeurt niet zo snel, en kan meerdere oorzaken hebben: vaak is dat omdat men niet bereid of in staat is om de boete te betalen of anderszins mee te werken.  ‘Onterecht’ is op basis van uw verhaal niet af te leiden. Bovendien kennen we het verhaal van de conducteur niet en hoeven we alles wat u schrijft niet bij voorbaat als volledig en objectief aan te merken. U haalt er nogal wat emotionele zaken bij die uw betoog kennelijk moeten ondersteunen; het gaat hier echter om het al dan niet kunnen vaststellen van een geldige incheck. Conducteurs zijn op dit op zwartrijden, saboteren, agressie en non-coöperatie  getraind, dus de reactie komt me vreemd voor als er verder geen aanleiding toe was.

Als de incheck er wel was en vooral op tijd, dus aantoonbaar voordat de controle plaatsvond, zal Klantenservice het wel oplossen. Als er een geldige incheck op stond, kan die er ook achteraf opgezet zijn en daar trapt niemand in.

Overigens heeft de conducteur de boete bespaard, toch vijftig euro per persoon. Ik neem aan dat uw verontwaardiging niet selectief is en u de boete alsnog achteraf betaalt als blijkt dat deze mensen niet op een geldige wijze hebben ingecheckt.

Zo laten we de indruk achter dat je in Nederland een geldig kaartje moet hebben als je met de trein reist. Volgens mij is dat op de meeste plaatsen op de wereld zo.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • May 15, 2025

Zoals ik het lees wisten ze niet dat ze hun betaalpas tegen het controleapparaat van de conducteur moesten houden. Als de conducteur inderdaad reageerde zoals beschreven, vind ik dat ook onbehoorlijk. Er zijn natuurlijk duizenden conducteurs en daar zal ook ongetwijfeld een enkele hork tussen zitten.

Contact met de klanteNService is inderdaad het juiste om te doen. Ook als je een klacht wil indienen.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • May 15, 2025

Je geeft zelf aan dat zij geen Nederlands of Engels spreken. Zou er daardoor niet een miscommunicatie ontstaan zijn?

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • May 15, 2025

Hebben ze hun betaalpassen aangeboden aan de conducteur?

Zo nee, waarom niet?

Zo ja, heeft de conducteur ze dan uitgelezen?

Ik heb zelf de Algemene Voorwaarden Hoofdstuk 10 erbij genomen. Het is een hele boterham, maar lees ze zeker door.

Dit hoofdstuk vermeldt de klachtenprocedure, de timing en de verdere escalatieprocedure.

Geef een gedetailleerde persoonsomschrijving van de controleur. Beschrijf de details van het incident (cfr. de vragen van ​@rvdborgt). Vermeld, dat je op de hoogte wil worden gehouden van de genomen maatregelen - NS weigert dat laatste standaard.

Ik raad je zeker aan het postadres te gebruiken. Dan heb je een dossieropbouw. NS houdt meer van allerlei elektronische ongein en raadt zelfs deze "Community" aan. Zoals je zelf kan ervaren: da's een grrrrooot succes.

Ik wens je veel succes. Het is inderdaad weeral een beschamende actie. Ooit moet dat gevolgen hebben.