Ik begrijp dat ik als Nederlander in elk buitenland heel makkelijk een abonnement kan aanvragen, zonder de problemen waar buitenlanders hier tegen aanlopen. Dus zeg maar wat ik moet doen voor een ov-abonnement in een Europees land en in Engeland.
In het buitenland zijn er overal goedkopere tarieven voor de daluren beschikbaar zonder de verplichting daarvoor eerst een abonnement te moeten aanschaffen. Je hoeft in het buitenland dus helemaal geen abonnement aan te schaffen om een enigszins betaalbaar kaartje te kunnen aanschaffen.
Het heeft er toch alle schijn van dat NS nu probeert vooral buitenlanders (voor wie het aanschaffen van een persoonlijke chipkaart een crime is) probeert een poot uit te draaien. In die zin kan ik de kritiek van @Ferdinand Delasoie wel volgen.
Er zijn bijvoorbeeld Prijsvoordeel tickets…. Daarbij is TS al langer actief bij deze community, dus hij kan weten hoe een en ander werkt.
Ook Nederlanders zonder abonnement betalen vol tarief.
Terzijde: tot voor kort konden buitenlanders hier in België gewoon hun centjes bij het loket inleveren. De vriendelijke lokettist gaf ze dan uit zichzelf het goedkoopste kaartje.
En een MoBIB-kaart is net zo makkelijk gekocht aan het loket. De pasfoto wordt met een webcam ter plaatse gemaakt en de pas komt een paar minuten later uit de printer. Van diezelfde vriendelijke lokettist.
En een MoBIB-kaart is net zo makkelijk gekocht aan het loket. De pasfoto wordt met een webcam ter plaatse gemaakt en de pas komt een paar minuten later uit de printer. Van diezelfde vriendelijke lokettist.
Veel geneuzel over op socials, een (nieuwe) ov-chipkaart… Levertijd een week #hoedan want als je ergens iets bestelt de volgende dag bezorgd toch (eventueel met wat extra kosten en track&trace, ook op zaterdag/zondag/maandag) En nee, een duplicaat van een ov-chipkaart maken kost geen 11 euro aan materiaal plus shipping & handling, dat kan automatisch.
Sinds het Nederlandse Openbaar Vervoer de OV chipkaart heeft ingevoerd, was het openbaar vervoer eigenlijk ineens uitsluitend voor de inboorlingen. Ja, ja… er zijn manieren om aan een OV chipkaart te komen. En er zijn manieren om een ticket te kopen met slechts een luttele euro extra buitenlanderboete.
Maar in de praktijk was dat dus allemaal helemaal niets. En toen kwam er OV Pay. Het was (bijna) weer als vanouds.
Wij hebben dit verlengde weekeinde in Delft gelogeerd en we hebben onze treinreisjes naar de omringende plaatsen met de NS gemaakt. Wat is station Delft mooi geworden ! De poortjes gingen ook open. Enfin… bijna toch. Op de een of andere manier pikte het poortje mijn Deutsche Bank Mastercard niet. Omdat dat een debit card is ? Ik heb ook een Deutsche Bank Mastercard met débit différé en die werkte wel.
Je ticket kan je ook kopen in de NS app, die kan ook voor de toeristen in het engels gezet worden.
Veel toeristen die hier in Nederland met de trein reizen doen dit ook en anders reizen ze met OV-pay. Dat scheelt je al die 1euro toeristen NS tax.
Over welke passen wel en niet werken, dat weet ik niet helemaal zeker, wel dat een bankpas in de landen om ons heen toch een iets andere techniek hebben dan degene die we in Nederland gebruiken.
Hetzelfde met de types creditcard. Ik heb ooit in het buitenland een auto proberen te huren en ook daar is er een verschil tussen een debitcard en een creditcard.
De trein lijkt duurder dan het in werkelijkheid is. Jij hebt een auto, maar als je het per kilometer gaat uitrekenen en daarbij ook de aanschafwaarde en de afschrijving in je berekening meeneemt is een trein niet veel duurder dan de auto en in veel gevallen zelfs goedkoper. Ook de verzekering en belastingen horen bij je berekening en daarnaast nog de onderhoudskosten.
Heb het ooit uitgerekend op basis van een private lease contract waarbij je 5000 kilometer per jaar mag rijden. Daar kwam ik op het traject vlissingen - dordrecht uit op 25cent per kilometer en op 75cent per kilometer voor een auto uit een private lease contract.
De reden dat ik dit heb berekend met een private lease contract is omdat de kosten transparant zijn en makkelijk de berekening daardoor kan maken.
Als je enkel de brandstof kosten meement in de vergelijking is de auto altijd goedkoper, maar wat kost parkeren in Amsterdam. Dat zal toch 7.50euro per uur zijn. Je wordt gereden ipv dat je zelf moet rijden en een goed boek kan lezen of een partij schaken als dat je hobby is.
Met de trein sta ook gelijk in het centrum van Amsterdam.
Toeristen die ik spreek die voelen zich echt niet beroofd door de hoge prijzen van de NS. Die prijzen vooral ons systeem en hoe makkelijk we ons daarmee kunnen verplaatsen. Canadezen moeten naar een andere stad 3uur met de trein reizen. Engelsen spreken vol lof over hoe efficiënt en makkelijk alles is. (In Engeland hebben ze dacht ik 18 verschillende aanbieders die allemaal andere prijzen berekenen en niet goed op elkaar aansluiten.
Daarnaast heeft Koolmees een balletje opgegooid met betrekking tot variabele prijzen op basis van tijdstip en wilde reizen in de spits duurder maken en in de dal juist veel goedkoper en dat is door de politiek afgeschoten, wat in Duitsland heel normaal is.
Ik heb ooit de ICE genomen vroeg in de morgen juist omdat dit zo goedkoop was vergeleken met latere tijden, daarbij moet je nog eens reserveren ook. Trein missen is geen optie dan, iets wat je in Nederland niet hebt.
De trein lijkt duurder dan het in werkelijkheid is. Jij hebt een auto, maar als je het per kilometer gaat uitrekenen en daarbij ook de aanschafwaarde en de afschrijving in je berekening meeneemt is een trein niet veel duurder dan de auto en in veel gevallen zelfs goedkoper. Ook de verzekering en belastingen horen bij je berekening en daarnaast nog de onderhoudskosten.
Als je enkel de brandstof kosten meeneemt in de vergelijking is de auto altijd goedkoper, maar wat kost parkeren in Amsterdam. Dat zal toch 7.50euro per uur zijn. Je wordt gereden ipv dat je zelf moet rijden en een goed boek kan lezen of een partij schaken als dat je hobby is.
Daar heb je helemaal gelijk in. Echter 99% van de autorijders en OV-haters blijven altijd pertinent alleen maar kijken naar de benzinekosten. Want de belasting en verzekering is een vaste prijs en “toch al betaald”, zegt men dan.
Jij gaat uit van één persoon per auto. Maar met hoe meer mensen je in een auto rijdt, hoe goedkoper de benzine- en parkeerkosten worden, aangezien je ze kunt delen. In het OV betaal je per persoon.
Daarbij komt dan nog het negatieve imago dat OV heeft (verkregen uit wat men elkaar op verjaardagen vertelt en de berichten over spoorproblemen die vaak in het nieuws komen).
Dat je zelf niet hoeft te rijden en een boek kan lezen, zou fijn moeten zijn, maar het geeft ook afhankelijkheid van een ander, terwijl zelf rijden regie en grip geeft - wat voor vrijwel iedereen zwaarder weegt dan niet hoeven rijden. Je noemt Amsterdam, perfect en veel beter om per OV naartoe te gaan, maar landelijk gezien hoeven de meeste mensen niet naar Amsterdam maar naar plaatsen waar het OV als geheel veel minder ontwikkeld is.
Over welke passen wel en niet werken, dat weet ik niet helemaal zeker, wel dat een bankpas in de landen om ons heen toch een iets andere techniek hebben dan degene die we in Nederland gebruiken.
Er is bij mijn weten maar 1 EMV-standaard.
Hetzelfde met de types creditcard. Ik heb ooit in het buitenland een auto proberen te huren en ook daar is er een verschil tussen een debitcard en een creditcard.
Uiteraard is daar een verschil tussen. Beide soorten kaarten werken echter voor OVpay, zolang ze maar contactloos betalen ondersteunen.
Sommige debitcards worden geweigerd, ook al is het gewoon Maestro of Mastercard of zelfs VISA.
Apart dat voor @Ferdinand Delasoie de ene Deutsche Bank Mastercard wel werkte en de andere niet. Een poortje of paaltje gaat echt niet controleren of er een ‘gekoppelde’ rekening is.
Maar no way dat ik met met mijn VISA debit card van Revolut (ondanks de reclames op tv en op stations!) met het ov kan reizen, ook al werkt die overal helemaal prima.
Ze vertrouwen het gewoon niet, geen idee waarom, en waarom het eerder wel gewoon werkte al helemaal geen idee, en waarom je dan even contact op moet nemen met de Klantenservice om het te regelen (want dat zeggen ze) al helemaal geen idee.
Triodos werkte tot voor kort trouwens ook niet bij OVpay, en dat is gewoon een standaard NL bankpas (hoofdkantoor in Zeist) dus wat is het probleem? Kon ermee tanken zoveel ik wil en zo. Oh, V pay dus.. https://radar.avrotros.nl/artikel/wat-is-v-pay-en-kan-je-er-overal-mee-betalen-32393
'V PAY wordt wereldwijd geaccepteerd, dus ook in het buitenland kan je veilig betalen met je V PAY-betaalpas.' Van Delft legt uit dat V PAY-betaalpassen worden geaccepteerd die zijn uitgerust met EMV-technologie. Dat betekent dat je met een chip en pincode kan betalen of geld kan ophalen.
Wat moet je doen als je pas weigert? 'Het zal praktisch niet voorkomen dat een pas niet geaccepteerd wordt'
Behalve bij OVpay dus… al zal dat inmiddels wel opgelost zijn
Maestro is overigens passé, https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/mastercard-stopt-met-maestro-betaalpassen (info voor @Ferdinand Delasoie met een willekeurige Mastercard dus)
- Met een Maestro of V PAY-betaalpas kun je niet online betalen.
Dat is eigenlijk niet aan de orde, mijn Revolut VISA kaart heb ik ook geblokkeerd om online betalingen/aankopen mee te doen (tenzij ik dat eenmalig of tijdelijk toe zou staan).
Boodschappen doen is prima, want dan toon ikzelf de pas.
Maar no way dat ik met met mijn VISA debit card van Revolut (ondanks de reclames op tv en op stations!) met het ov kan reizen, ook al werkt die overal helemaal prima.
Heb je het wel eens geprobeerd?
Ik heb er in april nog per ongeluk mee ingecheckt. Is wel een Mastercard (voorheen inderdaad ook Visa).
Ik vind het toch apart, dat mijn openingspost als ‘negatief’ wordt bekeken, terwijl de kern van de zaak is, dat we eindelijk weer eens met een Nederlandse trein kunnen reizen. De treinen reden op tijd, de airco werkte en er was plaats voor onze stepjes.
Overigens is het van Delft naar Amsterdam 2 x 58 = 116 km. € 61,20 / 116 = 53 cent. Daar kan je prima auto van rijden, brandstof, verzekering en afschrijving inbegrepen. Parkeren in Amsterdam Oud-Zuid is op zondag gratis. Dat is op loopafstand van het Museumplein. En het was maar 42 minuten terug rijden. Directe verbinding natuurlijk.
Inmiddels zijn mijn kosten waarschijnlijk allemaal binnen. € 3,90 , €3,90 , €2,60 en € 2,90. Van mijn vrouw is er nog heel wat Missing In Action (nochtans zelfde type kaart, zelfde bank). Voor € 26,60 hebben we dan toch de grote steden van de Randstad kunnen zien.
Aangezien het hier over toeristen gaat.
Heb het ooit uitgerekend op basis van een private lease contract waarbij je 5000 kilometer per jaar mag rijden.
Die vlieger gaat niet op voor veel buurlanden waar firmawagens fiscaal iets betaalbaarder zijn. Zo staat er hier een Skoda Superb op de oprit voor ongeveer 250€/mnd aan kosten als werknemer (VAA, soort bijtelling), enige extra kost is diesel getankt in het buitenland. Daarmee is (met 2 of meer) per trein naar Holland al verre van interessant. Wat ik persoonlijk heel jammer vind overigens, na 12 jaar bij het spoor gebruik ik het soms eens graag. Maar bovenop de kost komt dan nog het ongemak, en dan is de keuze toch snel gemaakt. Parkeren aan de rand van de stad en met BTM het centrum in hoppen.
Om de treinen voller te krijgen: een toeristenvariant van Dal Vrij. Een maand- of weekkaart, gewoon te koop en mee te krijgen bij een balie. Dát zou een aantrekkelijk toeristenproduct zijn. Ideaal. Balies heb je in de grootste steden en op Schiphol nog. Flink reclame voor het product maken. Is dan wel geen vol tarief, maar de trein raakt wel beter bezet dus uiteindelijk heb je mogelijk meer inkomsten dan wanneer er slechts een handjevol toeristen vol tarief betaalt en de rest niet reist. Tevens aantrekkelijker voor de toerist om ook eens (ver) buiten Amsterdam te kijken. Want Nederland is niet gelijk aan " Amsterdam". Profiteren andere regio's van mee. Ik zie de treinvideo's al op YouTube verschijnen. Nog meer reclame en bekendheid en mogelijk nog meer groei van toeristen die per trein door Nederland gaan.
Het zou vrij eenvoudig moeten zijn om het Holland Travel Ticket om te vormen van een dagkaart naar een variant waarmee je meerdere dagen kunt reizen. Bij aankoop van meerdere dagen krijg je korting.
Ook te gebruiken door Nederlanders die er in een vakantieperiode een paar dagen op uit willen en geen abonnement van NS willen nemen.
Het grote voordeel van het HTT is dat het niet alleen geldig is op de trein maar ook op ander OV. Dat neemt een enorme drempel weg omdat een toerist dan niet hoeft na te denken over tickets voor verschillende vervoerders.
En nee, een duplicaat van een ov-chipkaart maken kost geen 11 euro aan materiaal plus shipping & handling, dat kan automatisch.
Die hoge prijs is ook om misbruik, onzorgvuldig gebruik en "verliezen" te ontmoedigen.
Het zou vrij eenvoudig moeten zijn om het Holland Travel Ticket om te vormen van een dagkaart naar een variant waarmee je meerdere dagen kunt reizen. Bij aankoop van meerdere dagen krijg je korting.
Ook te gebruiken door Nederlanders die er in een vakantieperiode een paar dagen op uit willen en geen abonnement van NS willen nemen.
Gezien de totaal onrealistische prijsstelling van het HTT is dat geen alternatief. Hij is twee keer zo duur als een regionale dagkaart in Duitsland die geldt voor max. 5 personen.
Onrealistische prijsstelling ten opzichte van wat eigenlijk? Een NS Dagkaart kost 58,80 en is alleen geldig in de trein. Het dalvariant van het HTT kost 48,00 en is ook geldig in bus, tram en metro en is bovendien geldig in de middagspits. De spitsvariant kost 70,00.
De prijzen van het OV liggen nu eenmaal hoog ten opzichte van de ons omringende landen. Het heeft niet veel zin om appels met peren te vergelijken.
Een NS Dagkaart kost 58,80 en is alleen geldig in de trein.
Dat is dus ook een onrealistisch prijs voor toeristische doeleinden. Dat is hooguit iets voor iemand die zakelijk in de spits reist.
Denk je nou werkelijk dat een buitenlands echtpaar dat als toerist in Amsterdam is €117.60 gaat neertellen om tijdens hun verblijf ook een tripje naar Maastricht te maken?
Onrealistische prijsstelling ten opzichte van wat eigenlijk? Een NS Dagkaart kost 58,80 en is alleen geldig in de trein. Het dalvariant van het HTT kost 48,00 en is ook geldig in bus, tram en metro en is bovendien geldig in de middagspits. De spitsvariant kost 70,00.
T.o.v. Dal Vrij (119,95/maand) en zeker Weekend Vrij (34,95/maand) is dat allemaal vrij duur.
Buitenlandse kennissen van me kwamen 2 jaar geleden 11 dagen naar Nederland. Die heb ik toen aan Dal Vrij voor 1 maand geholpen en daar waren ze zeer tevreden mee. Als ze voor hun dagtrips in Nederland vol tarief en een enkele keer een HTT hadden moeten betalen, dan waren ze een veelvoud kwijt geweest, zeker de 65-plusser. En ik weet niet of ze dan het OV gebruikt zouden hebben.
T.o.v. Dal Vrij (119,95/maand) en zeker Weekend Vrij (34,95/maand) is dat allemaal vrij duur.
Buitenlandse kennissen van me kwamen 2 jaar geleden 11 dagen naar Nederland. Die heb ik toen aan Dal Vrij voor 1 maand geholpen en daar waren ze zeer tevreden mee.
Je voorbeeld geeft perfect aan hoe onevenwichtig de tarieven zijn.
De invoering van de OV-chipkaart en NS Flex hebben voor het eenvoudig aanmaken van abonnementen een groot verschil gebracht. Ik kan me herinneren dat je met je pasfoto naar het loket kon gaan er stante pede een stamkaart werd aangemaakt waarmee je een abonnement kon kopen. Ook waren er allerlei kortingsmogelijkheden waarvoor geen abonnement nodig was, vooral in de zomerperiode.
Denk je nou werkelijk dat een buitenlands echtpaar dat als toerist in Amsterdam is €117.60 gaat neertellen om tijdens hun verblijf ook een tripje naar Maastricht te maken?
Groepsticket, voor € 34 kan een echtpaar naar Maastricht en dan mag er ook nog een derde persoon mee. Terugreis hetzelfde maar die mag dus ook een volgende dag zijn.
Wel spitsbeperking doordeweeks, dus dan maar een etentje in Maastricht en later op de avond terug.
Ik vind het toch apart, dat mijn openingspost als ‘negatief’ wordt bekeken, terwijl de kern van de zaak is, dat we eindelijk weer eens met een Nederlandse trein kunnen reizen.
En waarom konden jullie eerder dan niet met een Nederlandse trein reizen? Als buitenlander kun je ook ter plaatse een anonieme OV-chipkaart kopen, en een persoonlijke kaart kan door OV-chipkaart.nl ook naar Belgenland verstuurd worden. Verder is en was het gewoon mogelijk e-tickets te bestellen of losse kaartjes (met €1 extra) aan te schaffen bij een automaat. Alleen wanneer je een abonnement wil zijn er diverse opstakels.
Ik ben het nou niet bepaald eens met je laatste zin.
Als iedereen een anonieme chipkaart wil(de), dan moe(s)t er voor iedereen een anonieme chipkaart worden gekocht, er moest geld op worden gestort en dat geld moest op de een of andere manier ook weer terug worden gekregen. Nogal een circus !
Over e-tickets staat al genoeg ellende op dit forum. De laatste keer dat ik probeerde - en dat is al een tijdje geleden - kon je die alleen met het Nederlandse systeem iDeal afrekenen. Typisch…
Daarom noem ik die 1 euro ook een ‘buitenlanderboete’. De website vermeldde al, dat je die niet hebt, als je een e-ticket aanschaft. Maar alleen Nederlanders kunnen een e-ticket aanschaffen.
En dan was er ook nog dat verhaal, dat je het ticket in PDF mocht laten zien. En toch weer niet. En toch weer wel. En toeristen moeten het nu verplicht afrukken met de printer die in hun reistas zit.
Overigens stond er bij onze aankomst in Rotterdam CS een Nederlandse mevrouw met haar e-ticket te otteren. Die kreeg haar poortje niet open. Dus die is dan maar achter mij aan gelopen.
Ouderwets een kaartje kopen zou nog een idee zijn, maar dan wordt er 1 euro buitenlanderboete per kaartje gerekend. Loopt nogal op. En het principe alleen al is irritant. Dan was er de afgelopen jaren ook nog zo iets, dat buitenlandse betaalkaarten niet door de NS-machines werden geslikt.
Dus ja… sinds OV Pay heb ik toch weer een beetje het idee, dat er in dit land met de trein kan worden gereisd, zoals normale mensen in normale landen met de trein reizen. Je vertrekt met je centjes - in dit geval een Mastercard - naar het station en je kan de trein nemen. Verder geen circus, verder geen buitenlanderboete.
Haha, oneens met het woord ‘buitenlanderboete’ want een Railrunner of dagkaartje fiets/hond (die niet op een kaart geladen kunnen worden!) kosten bij een automaat ook gewoon een euro extra.
Voor iedereen, dus óók voor de inboorlingen/autochtonen.
Haha, oneens met het woord ‘buitenlanderboete’ want een Railrunner of dagkaartje fiets/hond (die niet op een kaart geladen kunnen worden!) kosten bij een automaat ook gewoon een euro extra.
Voor iedereen, dus óók voor de inboorlingen/autochtonen
Klopt, maar die kochten vanaf het prille begin al heel simpel een e-ticket, met het systeem exclusief voor inboorlingen (iDeal). Ik heb het nu net even nagekeken en het is bijna ongewijzigd. De inboorlingen betalen met iDeal. De rest van de wereld zou in theorie met de credit card kunnen betalen. Maar dat is dan weer de ouderwetsche methode van het invullen van nummer, naam, datum en CVC. De volgende stap is dat je dan met je kastje een verificatiecode intypt. En dat kastje ligt bij mijn printer: thuis.
Moet wel lachen over de term inboorlingen (een volkomen normaal woord, zoals mokkel voor een willekeurig meisje of jonge vrouw), maar inderdaad wat een ellende hè?
Ter geruststelling, mijn Revolut credit/debit card doet het overal maar OVpay (en bij de NS voor abonnementen, al is het voor een gratis Kids Vrij waar nooit iets geïncasseerd voor hoeft te worden) vinden het blijkbaar maar niets.
Is gewoon een VISA kaart… 4165 ×××× met de CVV2 code (3 cijfers) op de achterkant, geen kastje of 2-staps authenticatie voor nodig (maar dat staat natuurlijk wel aan voor als ik een online aankoop wil doen, dan krijg ik een 6-cijfer verificatie code op mijn telefoon maar dat heeft niets met NS te maken).