Oproep! De treinen zijn vies en dat is al heel lang zo. Veel topics hier gaan daarover en zelf reis ik veel met de trein en ervaar ik het ook: plakkerige vloeren, gore zittingen, afval op de vloeren. En: alles is al heel lang niet grondig schoongemaakt, dat zie je aan vieze hoekjes, randjes, vlekken. En wat vies blijft wordt viezer want het nodigt niet uit om dit collectief schoon te houden.
Maar, genoeg geklaag! Ik voel me betrokken bij de NS, reis graag met de trein en dat het niet lukt om het schoon te maken en houden dat gaat me aan het hart. Wat de reden ook mag zijn dat het niet schoon is en dat het ook niet lukt om het schoon te krijgen, daar kunnen we nog veel topics over starten. Maar wat als we die tijd gebruiken om onze handen uit de mouwen te steken? Bijvoorbeeld door weekend ploegen te formeren die een grondige schoonmaak organiseren van treintoestellen? Als we met genoeg zijn en door het land groepjes vormen en er even wat tijd in steken, dan maken vele handen veel werk. Wie doet ermee?