Skip to main content

Mag je op een opvouwbaar stoelje, krukje zitten in bijv.de gang (bij drukte)

Hey Gootje22.

Volgens artikel 5.5 van de algemene voorwaarden:

NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Hand- bagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken. 

Het gebruik van een eigen stoel in de trein kan anderen hinderen, het is mogelijk dat je gevraagd wordt om de trein te verlaten met dit product.

Zo’n opvouwbaar ding is gewoon handbagage, dus als je daarop gaat zitten verschilt dat volgens mij niet van op een koffer zitten.

Liefst op het balkon natuurlijk, maar in het gangpad lijkt me ook geen probleem want als er iemand langs wil sta je gewoon even op. Het ding is 30 cm in diameter en 45 cm hoog dus past gewoon tussen je benen, en anders is hij binnen een paar seconden weer in te vouwen en dan is het 6,5 cm. Lijkt me stug  (betekeinis 2) als iemand er wat van zou zeggen, en je de trein uit sturen al helemaal. 😂

Wordt de houding van NS nu steeds arroganter?

Je zou het ook kunnen omdraaien? Moet de NS niet zorgen voor meer capaciteit of hogere frequenties. Gezien het bedrag wat ze durven te vragen zou dat best kunnen, of schaf op zijn minst eerste klas af (of zet de coupes axn het eind van de trein). Arriva doet het ook. Zijn daar klachten  

Je zou het ook kunnen omdraaien? Moet de NS niet zorgen voor meer capaciteit of hogere frequenties. 

Nee want NS is niet verplicht iedere reiziger altijd een zitplaats te bieden. Het is algemeen bekend dat er in de spits reizigers moeten staan.

Wordt de houding van NS nu steeds arroganter?

Je zou het ook kunnen omdraaien? Moet de NS niet zorgen voor meer capaciteit of hogere frequenties. Gezien het bedrag wat ze durven te vragen zou dat best kunnen, of schaf op zijn minst eerste klas af (of zet de coupes axn het eind van de trein). Arriva doet het ook. Zijn daar klachten  

O ja genoeg klachten over Arriva. Uitval, volle treinen, oncomfortabele treinen. Maar dit is een NS forum natuurlijk. 

O ja genoeg klachten over Arriva. Uitval, volle treinen, oncomfortabele treinen. Maar dit is een NS forum natuurlijk. 

Treinen van Arriva zijn gemiddeld nieuwer en comfortabeler dan die van NS.

Verder is het handhaven van een vrijwel lege eerste klas in sprinters natuurlijk volkomen uit de tijd.

Vrijwel alle treinen van Arriva (op de Flirts in Limburg en de WINKS in Friesland na) zijn van voor 2012, en daarmee dus ouder dan het grootste deel van de sprinters van NS en ongeveer net zo oud als de SLT's.

De intercity's van NS zijn wel ouder maar qua comfort zijn die (mede omdat ze afgelopen jaren weer zijn opgeknapt) toch echt wel beter dan de keiharde stoelen in de gemiddelde Arriva trein…

Verder is het handhaven van een vrijwel lege eerste klas in sprinters natuurlijk volkomen uit de tijd.

Hahahahahahahaha. Bedankt voor dit stukje komisch goud. 

Hey Gootje22.

Volgens artikel 5.5 van de algemene voorwaarden:

NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Hand- bagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken. 

Het gebruik van een eigen stoel in de trein kan anderen hinderen, het is mogelijk dat je gevraagd wordt om de trein te verlaten met dit product.

Hoe veroorzaakt zitten op een krukje (handbagage) overlast? Zie je dit anders bij zitten op een koffer? Uiteraard moet je wel het gangpad vrijhouden en geen zitplaatsen blokkeren met je bagage, of dat nou een koffer of een krukje is en of je er nou op zit pf naast staat.

Bedankt voor de antwoorden. Tja NS dekt zichzelf heel mooi in dopr de regel dat niet iedereen hoeft te zitten en ondertussen elk jaar priks maximaal omhoog. Nooit naar beneden.

Tja we willen heel graag dat handbagage is, dat hoop ik ook, maar ik wil niet iets doen wat niet mag dus moet het denk ik toch vragen aan een conducteur ofzo.

In buitenland mag het wel, doen ze het juist.

Tja we willen heel graag dat handbagage is, dat hoop ik ook

@Gootje22 het is handbagage, daar gaat ​@Daniël NS zelfs ook vanuit in zijn reactie en die definitie in de voorwaarden sluit ook maar heel weinig uit (alleen wapens etc. en honden en fietsen omdat je moet betalen om die mee te nemen). Het punt is dat NS zich ook hier heeft ingedekt met een bepaling dat je mag worden geweigerd met handbagage die overlast veroorzaakt. En Daniël gaat er blijkbaar vanuit dat je dat per definitie doet door op een krukje te gaan zitten, ik zie niet waarom.

Overigens heb je nog niks fout gedaan als je de toegang wordt geweigerd of je gevraagd wordt de trein te verlaten, als je daar dan gewoon gehoor aan geeft. Dat is alleen wel lastig want dan sta je daar...

Bedankt voor de antwoorden. 

Tja we willen heel graag dat handbagage is, dat hoop ik ook, maar ik wil niet iets doen wat niet mag dus moet het denk ik toch vragen aan een conducteur ofzo.

Maak je niet druk, een krukje zoals je beschrijft is helemaal oke.
@Daniël NS kan wel zeggen dat je de trein uit gestuurd mag worden… 😴 💤

Als het gebeurt betaal ik de ‘boete’ (dat zal dan ca. 125 euro zijn, zoals bij voeten op de bank of roken/vapen en zo, een CJIB boete waar de NS niets aan heeft…)

Jou met zo'n krukje zal dat niet snel overkomen/gebeuren dus dat durf ik wel aan! 🤣
Bovendien mogen conducteurs geen CJIB boetes meer schrijven, dus moet de politie of V&S erbij komen en je op heterdaad betrappen 🤣 Ik zit op een krukje en kom maar op hoor… 

Zijdelings https://www.rijdendetreinen.nl/informatie/boete-gekregen maar dat gaat totaal niet over handbagage zoals een opvouwbaaar krukje of stoel.

De trein uit gezet worden met je ‘hulpmiddel’ zal natuurlijk nooit gebeuren. Vergelijk een rollator als nogal gangbaar voorwerp, daar kan je ook op zitten.

Ik heb zelf precies die kruk. En ik heb deze ook al meerdere keren in de trein gebruikt en nog nooit iets over gehoord van een conducteur. 

Reageer