beantwoord

Plas jij met de deur open in de trein?

  • 27 January 2024
  • 8 reacties
  • 373 Bekeken

Stel je voor, je moet eens even gaan pissen. Je loopt al naar de wc’s zoals gewoonlijk en drukt op de groengloeiende knop. Een verwarde gozer kijkt je al schuin aan, een robotstem verklaart luid “De wc is bezet”, terwijl de deur gewoon openschuift.
 

De man verlaat rustig de wc en ik neem het maar als toeval, stap de wc in, en druk op de sluitknop. “De deur is gesloten” verklaart de robotstem. 
 

Ik sta te pissen met mn pielemuis in de hand, en zo zal je het hebben, gaat die k*****deur gewoon open, en staat er zo dus een wappie naar mij te schreeuwen over hoe ik de deur niet op slot zou hebben gedaan.

NS, wat bezielt jullie, en hoe kunnen jullie zo’n fout als dit maken? Het zou tof zijn als jullie heel gauw dit probleem oplossen, want dit kan echt niet!
 

 

icon

Beste antwoord door rvdborgt 27 January 2024, 23:23

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge

Wat is het probleem dan? Dat het niet duidelijk is hoe de deur dicht gaat? Want dat is een bekend probleem. Waar is toch de tijd dat je de deur handmatig bedient zonder al die elektronische poespas eromheen?

Reputatie 7
Badge +1

"gesloten” is niet hetzelfde als "op slot”.

Ik heb dat in het buitenland ook al in verschillende treinwc's gezien. Als er een knop is om de deur dicht te doen dan moet je eigenlijk altijd nog een extra handeling doen om het nog op slot te doen. Soms met een andere drukknop, soms met een draaihendel.

Het probleem is volgens mij dat relatief veel mensen niet verwachten dat die extra handeling nodig is en dat dat ook lang niet altijd heel duidelijk is, zeker als je er niet op bedacht bent.

Reputatie 7
Badge +3

De meeste mensen verwachten het net zo werkt als bij een ouderwets slot: je draait de deur op slot, er verschijnt een rood vlakje aan de buitenkant van de deur en klaar is Kees.

Vreemd dat de ontwerpers daar niet aan gedacht hebben. Het zou voldoende moeten zijn dat met een druk op de knop voor het sluiten van de deur de stap van het vergrendelen automatisch wordt meegenomen. En dat bij het drukken op de knop ‘openen’ de deur weer wordt ontgrendeld en daarna opent. Het vergrendelen van de deur is een overbodige extra stap.

Het lijkt me voorbeeld van hedendaags design waarbij een oplossing is bedacht voor iets dat geen probleem was.

Reputatie 7
Badge

Ja de verwachting dat een wc-deur als ik hem vanaf de binnenkant actief dicht doe ook op slot gaat, vind ik ook helemaal niet vreemd inderdaad.

Reputatie 7
Badge +2

Hoezo niet vreemd? Of gaat bij jou thuis de toiletdeur ook vanzelf op slot als je 'm dichttrekt?

Juist ook bij toiletten buiten treinen is op slot doen een aparte handeling. Waarom verwachten mensen dan in een trein dat het vanzelf gaat?

Reputatie 7
Badge +3

Bedien jij de toiletdeur thuis ook met drie verschillende knoppen onder de wasbak?

Die 'moderne’ toiletten in treinen zijn gewoon niet intuïtief. Het simpele feit dat een stem je moet begeleiden bewijst al dat het geen logisch proces is. En we hebben het niet over het lanceren van een Space Shuttle, het gaat om een wc-deur! Over de hele wereld snappen mensen een deur dichttrekken en op slot draaien. Waarom moet daar in godsnaam een andere oplossing voor bedacht worden?

Badge

De deur zou niet automatisch moeten vergrendelen nadat deze van binnenuit is gesloten. Anders krijg je met 100% zekerheid 'grappenmakers’ die binnen op de knop ‘deur sluiten’ drukken en snel naar buiten springen: hihi haha nu kan er niemand meer naar de wc en iedereen lag in een deuk. (Of wellicht vandalen die een wc flink verbouwen of onderspuiten en dan zo ervoor zorgen dat ze niet 'gesnapt’ kunnen worden door de volgende wc-bezoeker of een voorbijlopende conducteur.)

Reputatie 7
Badge

Je moet het niet ingewikkelder maken dan het is. Een draaislot met rood en wit is voldoende.

Reageer