Skip to main content
Antwoord

Rare overstapmogelijkheden (terugreizen)

• January 4, 2025
  • 11 reacties
  • 306 Bekeken

Marcel Stroo

Sinds kort zie ik rare overstapmogelijkheden vermeld staan op de schermen in de trein waarbij er teruggereisd moet worden, in dit geval de intercity Vlissingen-Amsterdam Centraal v.v. Twee voorbeelden: bij aankomst op station Dordrecht om 7.23 uur vanuit de richting Roosendaal verschijnt op het scherm de mogelijkheid om over te stappen op de sprinter naar Breda van 7.28 uur. Maar dan reis je terug. Ten eerste mag dat niet, want dat is terugsteken en bovendien maakt hier niemand gebruik van. Op de terugweg hetzelfde. Bij aankomst op station Roosendaal om 18.00 uur met de intercity vanuit de richting Dordrecht verschijnt de mogelijkheid om over te stappen op de sprinter naar Dordrecht van 18.08 uur. Daarnaast wordt het ook nog eens vaak omgeroepen door de conducteur. Maar dat is toch helemaal niet logisch?

Beste antwoord door Tamzin

Maar dan reis je terug. Ten eerste mag dat niet, want dat is terugsteken en bovendien maakt hier niemand gebruik van. 

Sinds enkele maanden is het verbod op terugsteken geschrapt. Sindsdien krijg je in de reisplanner de meest onzinnige reisadviezen. Het vervelende is dat je het terugsteken in de planner niet kunt afzetten.

11 reacties

• Koploper****
  • Antwoord
  • January 4, 2025

Maar dan reis je terug. Ten eerste mag dat niet, want dat is terugsteken en bovendien maakt hier niemand gebruik van. 

Sinds enkele maanden is het verbod op terugsteken geschrapt. Sindsdien krijg je in de reisplanner de meest onzinnige reisadviezen. Het vervelende is dat je het terugsteken in de planner niet kunt afzetten.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • January 4, 2025

Aha dat is dus de reden. Ik zat laatst ook in de trein en kreeg inderdaad ook adviezen van waar ik net vandaan kwam. Dacht al is niet logisch, maar dacht toen ik zit bij de NS dus ja……….

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • January 4, 2025

Sinds enkele maanden

't Is al wel iets langer 😉

De reden dat de overstaps getoond worden, is omdat het voor sommige bestemmingen nou eenmaal de snelste route is. Als je bv. van Roosendaal naar Dordrecht-Zuid plant, krijg je een overstap in Dordrecht. Van Dordrecht naar Oudenbosch gaat via Roosendaal en dan weer terug met de sprinter. Dus terecht dat die overstaps getoond wordt.

• Koploper****
  • January 4, 2025

Sinds enkele maanden

'Als je bv. van Roosendaal naar Dordrecht-Zuid plant, krijg je een overstap in Dordrecht. 

Dat is nog te overzien. Maar van Den Bosch naar Vught (4 km) kreeg ik laatst een omrit via Eindhoven (60 km). Dan wordt het natuurlijk wel kolder.

Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • January 4, 2025

Het is alleen wel suf dat je in de trein overstapmogelijkheden voorgeschoteld krijgt die letterlijk terugreizen met hetzelfde treintype naar het vertrekstation zijn.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • January 4, 2025

Dat is nog te overzien. Maar van Den Bosch naar Vught (4 km) kreeg ik laatst een omrit via Eindhoven (60 km). Dan wordt het natuurlijk wel kolder.

Dat is natuurlijk ook mede het gevolg van het feit dat er dan maar één keer per uur een sprinter rijdt. En dan kan het voorkomen dat op een bepaald moment de snelste manier om in Vught te komen inderdaad via Eindhoven is.

• Koploper****
  • January 4, 2025

Dat is natuurlijk ook mede het gevolg van het feit dat er dan maar één keer per uur een sprinter rijdt. En dan kan het voorkomen dat op een bepaald moment de snelste manier om in Vught te komen inderdaad via Eindhoven is.

Ik wil nog wel eens zien welke conducteur dit zonder problemen accepteert.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • January 4, 2025

Ik nog wel eens zien welke conducteur dit zonder problemen accepteert.

Vraag ik me ook af, maar als je het reisadvies (zonder via-station) kunt tonen zou er geen probleem moeten zijn.. tenzij ze meteen een Flex afwijking registeren en het verder wel prima vinden 😥

Gelukkig rijden de sprinters weer elk half uur.

Marcel Stroo
  • Auteur
  • Reisleider*
  • January 5, 2025

Sinds enkele maanden

't Is al wel iets langer 😉

De reden dat de overstaps getoond worden, is omdat het voor sommige bestemmingen nou eenmaal de snelste route is. Als je bv. van Roosendaal naar Dordrecht-Zuid plant, krijg je een overstap in Dordrecht. Van Dordrecht naar Oudenbosch gaat via Roosendaal en dan weer terug met de sprinter. Dus terecht dat die overstaps getoond wordt.

Uhhhh, van Roosendaal naar Dordrecht Zuid via Dordrecht is 31 minuten. Met de sprinter via Oudenbosch, Zevenbergen en Lage Zwaluwe is 25 minuten. Van Dordrecht naar Oudenbosch met de sprinter via Dordrecht Zuid, Lage Zwaluwe en Zevenbergen is 23 minuten. Via Roosendaal is het 36 minuten. In het weekend zou het een alternatief kunnen zijn omdat de sprinter dan een uurdienst rijdt.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • January 5, 2025

Die terugsteekadviezen worden getoond omdat je er eerder kunt zijn dan met de volgende sprinter, zie ook deze reactie in het andere topic:

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • January 6, 2025

Die terugsteekadviezen worden getoond omdat je er eerder kunt zijn dan met de volgende sprinter, zie ook deze reactie in het andere topic:

Klopt maar het leidt dan wel tot ellenlange omroepen heb ik inmiddels gisteren ervaren. Ik kwam met de sprinter van Groningen naar Zwolle en één van de adviezen was om de trein naar Groningen te nemen.