Skip to main content

Reisinformatie in de trein vanuit Maastricht

  • 4 June 2024
  • 4 reacties
  • 174 Bekeken

Hallo,

 

Er is mij iets opmerkelijks opgevallen en ik ben heel benieuwd hoe dit nu precies werkt. Wat mij is opgevallen is dat bij elke trein op het beginpunt van de route de reisinformatieschermen in de trein automatisch precies 15 minuten voordat de rit begint de juiste up to date informatie beginnen te tonen. Echter zit daar op station Maastricht volgendsmij een fout in. Daar moet iemand persoonlijk de schermen juist instellen. Echter gebeurt dit maar 6 van de 10 keer waardoor de trein vaak een lange poos rijdt met de standaard filmpjes alleen op de schermen zonder reizigersinformatie. Ook staan de LED Matrixschermen aan de buitenkant van de trein dan altijd uit.

 

ik vroeg mij af hoe dit systeem precies werkt en of dit wat betreft de ritten vanaf station Maastricht op te lossen valt.

 

 

4 reacties

Reputatie 7

Volgens mij moet dat overal gewoon zelf ingevoerd worden...

Reputatie 7
Badge

Normaal gesproken wordt dat automatisch ingeladen. Hier komt geen conducteur of machinist aan te pas. 

Als het niet werkt is er sprake van een technische storing. Misschien heeft het systeem geen 4/5G signaal ofzo.

De conducteur kan vaak wel weer de led-matrix overrulen..

De treinen van Arriva worden wel handmatig door de machinist op de juiste bestemming ingesteld. 

In alle treinen kan de conducteur de RIS handmatig instellen. Bij treinen als de SLT en SNG kan het personeel dit ook weer gelijkzetten met de locatie van de trein, als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Het systeem werkt op treinnummer, dus bij afwijkende treinnummers, bv bij werkzaamheden, snapt het systeem het soms niet. Maar een beetje creatief personeel weet daar wel raad mee. Bij SNG kan ook handmatig een eindbestemming erin worden gezet, bv Berlin Hbf.

Reputatie 7
Badge

In alle treinen kan de conducteur de RIS handmatig instellen. Bij treinen als de SLT en SNG kan het personeel dit ook weer gelijkzetten met de locatie van de trein, als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Het systeem werkt op treinnummer, dus bij afwijkende treinnummers, bv bij werkzaamheden, snapt het systeem het soms niet. Maar een beetje creatief personeel weet daar wel raad mee. Bij SNG kan ook handmatig een eindbestemming erin worden gezet, bv Berlin Hbf.

Niet helemaal correct @Ret.tep.

RIS wordt enkel in de SLT gebruikt. Dat werkt inderdaad via een treinnummer wat de machinist invult.Ik geloof dat het bij SLT inmiddels wat automatiseerder gaat. Maar bij de aankomende revisie van SLT krijgt deze ook OBIS.

Bij de andere treinen (DDZ, ICM, VIRM, SNG, FLIRT en ICNG) wordt het automatische OBIS-systeem gebruikt, die automatisch voor de juiste bestemming zorgt. Als er tijdens de rit een aanpassing van de treinrit is, (bijv. een eerder eindpunt) wordt dit direct automatisch aangepast.

Als OBIS niet werkt, of uitstaat, dan kan de machinist een handmatige bestemming kiezen uit een lange lijst met de stations. Maar deze staan dan enkel op de buiten displays aangegeven. Binnen zie je op de schermen enkel dan de NS video's.

Reageer